Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-16@04:41:48 GMT

ثبت پنج اثر طبیعی قزوین در فهرست آثار ملی

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۷۴۲۲

به گزارش ایلنا، مدیرکل میراث فرهنگی قزوین دوشنبه با اعلام این خبر گفت: در کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی کشور پنج پرونده ثبتی شامل چنارهای کهنسال روستای آفتابدر، چنار کهنسال روستای فیشان، گردوی کهنسال نوبن روستای بالاروچ، ارس کهنسال روستای شورستان  علیا واقع در منطقه الموت شرقی  و درخت داغداغان روستای موشقین واقع در منطقه الموت غربی مورد بررسی قرار گرفت که پس از تائید نهایی توسط کارشناسان، این آثار ارزشمند طبیعی استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و تعداد آثار طبیعی ثبت شده استان به ۵۱ عدد افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خزائلی، قدمت درختان ثبت شده را بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ سال  عنوان کرد و افزود: قدمت این جاذبه‌های طبیعی کمیاب و کهن‌سال و اهمیت آنها به لحاظ زیست ‌محیطی و گردشگری از جمله ویژگی‌های آن‌ها برای ثبت در فهرست میراث ملی طبیعی کشور به شمار می‌رود، ضمن اینکه آثار مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت سازمان میراث فرهنگی بوده و تعیین عرصه و حریم این آثار بر عهده این سازمان بوده و هرگونه دخل و تصرف یا اقدامی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آن‌ها شود، ممنوع است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی قزوین یادآور شد: امیدواریم با ثبت این منابع ارزشمند طبیعی علاوه بر بهره‌وری از قابلیت گردشگری آن برای جذب گردشگران، از حمایت مردم برای حفظ و نگهداری آنها بهره‌مند شویم. بیش از ۱۴۰۰ اثر ملموس و ناملموس از جمله آثار تاریخی و طبیعی در استان قزوین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: الموت قزوین فهرست آثار ملی کهنسال روستای میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۷۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان جنوبی ۱۴ روستای هدف گردشگری مصوب دارد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی،گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: استان خراسان جنوبی در حال حاضر ۱۴ روستای هدف گردشگری مصوب دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، هادی شاه‌وردی اظهار داشت: روستاهای افین، فورگ، خور، کریمو، باغستان، خرو، اصفهک، ازمیغان، نایبند، سرند، ملوند، پیرحاجات، ماخونیک و چنشت، 14 روستای هدف گردشگری استان در حال حاضر هستند. 

وی تأکید کرد: ملاک اینکه یک روستا در فهرست روستاهای هدف گردشگری کشور قرار گیرد، فقط توسط وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تعیین و مصوب می‌‌شود. 

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: روستاهای هدف گردشگری دارای منابع و جاذبه‌هایی همچون بافت‌های تاریخی ارزشمند و معماری زیبا، آثار تاریخی و فرهنگی شاخص و منحصربه‌فرد، صنایع‌دستی فاخر، آداب و رسوم خاص و یا چشم‌اندازهای طبیعی، تفرجگاه‌ها، مزارع، آبشارها و ... هستند.  

شاه‌وردی گفت: روستاهای استان ظرفیت‌های بالای دارند و در حال حاضر در استان یک روستای جهانی و یک روستای ملی در حوزه صنایع دستی داریم و یک روستای استان نیز کاندیدای ثبت به عنوان دهکده جهانی گردشگری است. 

وی افزود: روستاهای استان دارای جاذبه‌های دیدنی فراوانی هستند ولی اینکه علاوه بر این 14 روستا، روستایی به عنوان هدف گردشگری معرفی شود منوط به ارزیابی، رتبه‌بندی و انتخاب روستا از سوی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و نمی‌توان طبق برداشت عموم و براساس سلایق، یک روستا را به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی کرد و درخواست تأمین زیرساخت‌های گردشگری را داشت. 

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: روستاها و گردشگری روستایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و همیشه از دغدغه‌های این اداره‌کل بوده و تلاش کرده‌ایم نسبت به شناسایی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در این حوزه‌ اقدام کنیم و برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته و در دست اقدام است. امیدواریم به‌زودی شاهد افزایش تعداد روستاهای هدف گردشگری در سطح استان باشیم.

انتهای پیام/ 257

دیگر خبرها

  • رونمایی از لوح ثبت ملی آیین پخت سمنوی سادات البرز
  • ۳۵ بنا طی سال گذشته در اردبیل مرمت و بازسازی شد
  • ثبت ۲۵ اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور و یک اثر در فهرست آثار جهانی
  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر در فهرست میراث‌ملی کشور و ۴ اثر در میراث جهانی
  • کشف یک گوردخمه ساسانی در شیراز + تصاویر
  • سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی منصوب شد
  • رابطه مردم با حفاظت آثار تاریخی قطع شده است
  • خراسان جنوبی ۱۴ روستای هدف گردشگری مصوب دارد