Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت با تاکید بر اهمیت ثبت اطلاعات کالا‌های اساسی در سامانه جامع تجارت به منظور تنظیم بازار گفت: متاسفانه بعضی از تایرسازان، در این زمینه به تکالیف قانونی خود عمل نمی‌کنند. ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۱ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بررسی‌های میدانی نشان‌دهنده گرانی و کمبود تایر در بعضی از سایز‌های سواری و کامیونتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالان صنعت تایر اعتقاد دارند که قیمت‎‌گذاری ناعادلانه برای بعضی از انواع تایر عامل اصلی این کمبود و گرانی است. اما از طرف دیگر، بنابر اظهارات مسئولان وزارت صمت، عدم تعامل مؤثر تولیدکنندگان تایر باعث ایجاد مشکل در سامانه‌های توزیع تایر سنگین و کمبود و گرانی تایر‌های نیسان‌باری و کامیونتی در بازار شده است.

به گفته رسول جمشیدی، مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین؛ علی‌رغم مصوبه کارگروه تنظیم بازار مبنی بر الزام تولیدکنندگان به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت، تولیدکنندگان به انحای مختلف از این کار امتناع و در برابر شفاف‌سازی زنجیره تأمین مقاومت می‌کنند، به همین دلیل امکان صدور حواله کافی برای تأمین نیاز بازار، توسط سامانه‌های توزیع تایر مقدور نیست.

در همین رابطه حمید‌‎ محله‌ای، معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت با تاکید بر لزوم ثبت اسناد فروش و توزیع تولیدکنندگان و واردکنندگان تایر سنگین در سامانه‌ جامع تجارت گفت: این موضوع از زمانی مطرح شد که به بعضی از کالا‌‌های اساسی ارز 4200تومانی اختصاص پیدا کرد و به جهت ایجاد شفافیت در زنجیره تامین و توزیع تایر، ثبت اسناد فروش و توزیع در سامانه جامع تجارت الزامی شد.

*اهمیت ثبت اسناد فروش و توزیع تایر در سامانه جامع تجارت

وی با اشاره به نوسانات قیمتی در بازار تایر سواری، افزود: با توجه به این موضوع که مواد اولیه تولید تایر سواری با ارز 4200تومانی تامین می‌شود ولی ارز تخصیص یافته برای واردات این کالا ارز نیمایی است، صرفه واردات تایر به شدت کاهش یافته و به تبع آن تولید داخلی تایر سواری رونق پیدا کرده است.

محله‌ای با بیان اینکه ثبت اسناد فروش و توزیع تصمیم ستاد تنظیم بازار بوده است، گفت: قیمت تایر سواری در بازار آزاد با تفاوت20 الی 30درصدی و حتی 2 برابر قیمت مصوب به فروش می‌رسد. بر همین اساس ستاد تنظیم بازار، تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان تایر سواری را ملزم به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت کرده است.

وی ادامه داد: این اطلاعات در سه مرحله در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شوند، مرحله اول اظهار واردات و تولیدات است. به عنوان مثال تولیدکننده باید مواد اولیه دریافتی خود را اظهار کرده و بعد از آن تعداد تایر‌های تولیدی خود را نیز در سامانه جامع تجارت ثبت کند. مرحله بعدی ثبت اسناد فروش است، به گونه‌ای که مشخص شود تایر‍‌ها به چه کسانی و با چه قیمتی به فروش رسیده‌اند. در مرحله سوم نیز محل انبار کالا مشخص خواهد شد.

* هیچ اطلاعاتی از تایر‌های سواری تولیدی در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است

معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت با اشاره به عدم ثبت اسناد فروش و توزیع تایر توسط بعضی از تولیدکنندگان، گفت: در 2 ماه گذشته عده‌ای از تولیدکنندگان اقدام به ثبت اسناد خود در سامانه جامع تجارت کردند اما متاسفانه بعضی از آن‌ها، هنوز هم به تکالیف قانونی خود عمل نکرده‌اند. به طوری که، تاکنون از میان 8تولیدکننده مطرح تایر نیسانی‌باری و کامیونتی در کشور، تنها نزدیک به 27 هزار حلقه تایر در سامانه جامع تجارت اظهار شده است. این آمار و ارقام برای تایر‌های سواری صفر است و به این معناست که هیچکدام از تولیدکنندگان تایر‌های سواری خود را در سامانه جامع تجارت اظهار نکرده‌اند.

*شفافیت بازار تایر به نفع تولیدکنندگان است

محله‌‎ای ثبت اطلاعات تولید و اسناد فروش در سامانه جامع تجارت را به نفع تولید‌کنندگان دانست و افزود: فعالان بخش تولید باید به این مسئله توجه کنند که با توجه به شرایط خاص کشور، تنظیم بازار کالا‌های اساسی اهمیت ویژه‌ای دارد. البته شفافیت در عرصه تولید تایر برای تمام تولیدکنندگان مفید است چرا که تنها در این صورت مشکلات و کمبود‌ها بخش تولید آشکار خواهد شد و وزارت صنعت می‌تواند برای حل آن‌ها برنامه‌ریزی و اقدام کند.

وی در همین رابطه ادامه داد: هر زمان که با اطلاعات ناکافی برای برنامه‌ریزی رو به ‌رو بودیم، تنظیم بازار کالا‌ها با مشکل مواجه شده است. برای مثال به دلیل عدم اطلاع از موجودی تایر سنگین در گذشته، واردات این کالا به گونه‌ای بود که تایر‌ها برای مدتی در انبار‌ها رسوب شدند.

* توزیع سیستمی تایر سنگین، یک الگوی موفق برای توزیع کالاهای اساسی است

معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت با اشاره به اهمیت طرح توزیع سیستمی تایر سنگین و نقش آن در هدایت این کالا به متقضیان واقعی گفت: بعضی از افراد با روند توزیع سیستمی تایر مخالفت می‌کنند، اما تاکید وزارت صمت بر کارکرد مناسب این سامانه‌های توزیع و روش صدور حواله تایر است و در صورت حذف این شیوه توزیع، میزان موجودی و اطلاعات تایر‌های سنگین و نیمه‌سنگین در بازار نامشخص می‌شود.

محله‌ای توزیع سیستمی تایر سنگین را یک الگوی موفق برای توزیع این کالا دانست و افزود: وضعیت بازار قبل از راه‌اندازی سامانه‌های توزیع سیستمی تایر سنگین بسیار نامناسب بود. به طوری که بعضی از افراد مازاد بر نیاز خود تایر دولتی دریافت می‌کردند و عده‌ای دیگر از متقاضیان امکان دریافت تایر را نداشتند.

*مشکلی در بخش واردات تایر وجود ندارد

وی با اشاره به روند مناسب واردات تایر سنگین، گفت: هیچ مشکلی در مورد واردات تایر سنگین وجود ندارد، اما به دلیل وجود اطلاعات نادرست در گذشته‌، بعضی از تایر‌ها مثل سایز 385 و 315 به مقدار بیشتری وارد کشور شده‌اند. البته این سایز‌های تایر‌ 50 درصد از نیاز کشور را شامل می‌شوند و در آینده نزدیک مورد استفاده ناوگان سنگین جاده‌ای قرار خواهند گرفت. علاوه بر این مقداری از رسوب ایجاد شده در انبار‌ها نیز مربوط به زمانی می‌شود که کشور نیاز فوری به واردات تایر سنگین داشت و در این بین متأسفانه مقداری تایر بی‌‌کیفیت وارد کشور شد که هم ‌اکنون متقاضی ندارند.

راه‌اندازی سامانه جدید توزیع تایر سنگین/ حل مشکل کمبود تایر‌های کامیونتی و نیسان‌‌باری

انتهای پیام/

R1454/P/S7,77,78,86/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سامانه جامع تجارت ثبت توزیع سیستمی تایر سنگین تولیدکنندگان تایر واردات تایر سنگین سامانه های توزیع توزیع تایر تایر سنگین ثبت اطلاعات تنظیم بازار تایر سواری تایر ها کالا ها محله ای خود عمل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۸۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید + جدول

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به باور کارشناسان، بازار مسکن با فاصله‌ از افزایش نرخ دلار اثر می‌پذیرد و اثر رشد نرخ دلار را پس از گذشت مدتی در این بازار می‌توان مشاهده کرد.

ایلنا در گزارشی نوشت: بازار مسکن از بازارهای سنتی محبوب است که مردم همواره آن را به عنوان کالای سرمایه‌ای مطمئن می‌شناسند. مسکن از جمله کالاهایی است که حتی اگر تقاضایی در قبال عرضه وجود نداشته باشد، امکان افزایش قیمت آن و ایجاد رکود تورمی در این بازار وجود دارد. حالتی که برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند با ادامه افزایش نرخ دلار، امکان تکرار آن در بازار مسکن وجود دارد.

از یک دهه گذشته فاصله قیمت مسکن و درآمد مردم هر روز بیشتر شد به‌طوریکه امروز به یک شکاف تبدیل شده و همین امر عامل رکود بازار مسکن شده، چراکه قدرت خرید مردم به خرید خانه‌ای با قیمت میانگین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان (در شهر تهران) نمی‌رسد.

اما در حالی که مشتری برای خانه‌های عرضه شده بازار وجود ندارد و در شرایط طبیعی در مقابل افزایش عرضه و کاهش تقاضا قیمت کالا باید کاهش پیدا کند اما مسکن با تاثیرپذیری از سایر عوامل به ویژه نرخ دلار گران‌تر می‌شود.

در شرایطی که قیمت مسکن در ۸ ماه اول سال گذشته کنترل شد و بازار از نوسانات قیمتی در امان بود اما با رشد قیمت ارز، بازار مسکن هم خیز صعودی را برداشت. کارشناسان مسکن می‌گویند بازار مسکن با فاصله‌ای از افزایش نرخ دلار اثر می‌پذیرد و اثر رشد نرخ دلار را پس از گذشت مدتی در این بازار می‌توان دید.

همزمان با شروع سال جدید اعلام نرخ تورم خود عامل اثرگذار در قیمت‌گذاری در بازار مسکن است و می‌دانیم که در کشورمان همواره بین عرضه و تقاضای واقعی فاصله‌ای وجود دارد اما عامل مهمی که اجازه رشد افسارگسیخته قیمت‌ها را در بازار مسکن نمی‌دهد، درآمد خانوار و قدرت ضعیف خرید در جامعه است بطوریکه طبق گفته دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران میزان قرارداد خرید اولی‌ها در بازار به حداقل ممکن رسیده‌است.

باید دید در ابتدای سال جدید کفه ترازوی کدام عامل سنگین‌تر است و کدام عامل بیشترین اثرگذاری را در تعیین قیمت‌ها در بازار مسکن خواهد داشت.

از آنجایی که مرجع قیمت‌گذاری‌ها بازار مسکن، پایتخت است و تغییرات قیمتی از بازار مسکن تهران به سایر شهرها سرایت می‌کند در جدول زیر قیمت خانه در محله‌های مختلف تهران بررسی می‌شود.

محدوده متراژ-امکانات قیمت(تومان)
جنت‌آباد شمالی ۹۰ متر، نوساز، آسانسور، پارکینگ، انباری ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون
پیروزی ۵۳ متر، ۲۰ساله، پارکینگ، انباری ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون
تهرانسر ۱۱۰متر، ۱۰ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون
یوسف‌آباد ۱۳۰متر، ۴ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون
بهارستان ۹۵ متر، ۱۰ ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون
پاسداران ۷۹متر، ۱۷ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۹میلیارد و ۴۰۰ میلیون
جمهوری ۷۶متر، ۲۰ساله، پارکینگ و انباری ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون
ولنجک ۱۲۰متر، ۷ ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون
خزانه ۸۰متر، نوساز، آسانسور و پارکینگ ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون
هفت تیر ۹۰ متر، ۴ ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون
الهیه ۹۵متر، ۲ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888312

دیگر خبرها

  • منتظر ارزانی خودرو باشیم یا گرانی؟
  • مردم از گرانی‌ها و نوسانات بازار گلایه دارند
  • توزیع ۳ هزار بسته معیتشی و ۱۰۰ سری جهیزیه
  • قیمت مرغ تا پایان ماه رمضان نوسانی ندارد
  • تصمیم ناگهانی برای موزه ها/واکنش وزارت میراث به انتقاد از گرانی!
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)
  • بازدید قائم مقام مدیر عامل بانک ملی ایران از شعبه فرودگاه امام(ره)
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید + جدول