Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-23@07:06:03 GMT

افزایش بودجه نظامی کشورها در دنیایی بی‌ثبات

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۸۸۴۳

افزایش بودجه نظامی کشورها در دنیایی بی‌ثبات

ساعت 24 -پولی که در سال ۲۰۱۹ در دنیا به بودجه دفاعی اختصاص داده شد چهار درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸ بود، افزایش سالانه‌ای که در یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.جزئیات این آمار در سالنامه "میلیتاری بالانس" منتشر شده است که توسط موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک چاپ می‌شود.

بودجه نظامی کشورهای اروپایی نیز به همین منوال افزایش پیدا کرده است و نسبت به سال ۲۰۱۸ بیش از چهار درصد رشد داشته است و بالاخره به همان سطحی رسیده است که پیش از بحران مالی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آمار نتیجه شروع مجدد رقابت میان کشورها و البته دنیایی در حال تغییر است.با اینکه سرعت رشد اقتصادی در آمریکا در حال افزایش و در چین رو به کاهش است، هر دو کشور در سال ۲۰۱۹ بودجه نظامی خود را ۶.۶ درصد افزایش دادند.ما در چند سال گذشته شاهد افزایش بودجه نظامی کشورهای آسیایی بوده‌ایم. این روند که در واقع واکنشی به ظهور چین به عنوان ابرقدرتی منطقه‌ای است در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه پیدا کرد. افزایش تولید ناخالص ملی کشورهای آسیایی در یک دهه گذشته باعث شده است که بودجه نظامی در این منطقه با ۵۰ درصد افزایش همراه باشد.سالنامه میلیتاری بالانس می‌گوید که مباحث دفاعی همچنان تحت تاثیر بی‌ثباتی در فضای امنیت بین‌المللی است. به گفته این مجله، نظم قانون‌محوری که در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم بر دنیا حاکم شده بود حالا دارد از زوایای مهمی با چالش روبه‌رو می‌شود.

یکی از ملموس‌ترین نشانه‌های این اتفاق فروپاشی شالوده قراردادهای محدودکننده تسلیحاتی باقی‌مانده از زمان جنگ سرد است. این مجله به پایان "پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد" اشاره می‌کند که ناشی از بی‌تعهدی روسیه و افزایش نگرانی‌ها در ایالات متحده از تسلیحات چین در این دسته‌بندی بود؛ پکن این پیمان را امضا نکرده بود.میلیتاری بالانس می‌گوید که ناظران "با نگرانی" به مسکو و واشنگتن "خیره شده‌اند" تا ببینند که آیا عنصر اصلی باقی‌مانده از ساختار محدودکننده تسلیحاتی - پیمان استارت نو - تمدید خواهد شد یا نه. این پیمان در کمتر از یک سال منقضی می‌شود و تنها موافقت‌نامه‌ای است که زرادخانه‌های استراتژیک دو ابرقدرت هسته‌ای را محدود می‌کند.یکی از عواملی که به افزایش بودجه نظامی کشورهای عضو ناتو منجر شده است افزایش نگرانی‌ها از رفتار روسیه است. از طرف دیگر ایالات متحده نیز فشار زیادی اعمال کرده است و دونالد ترامپ در هر فرصتی چتربازی متحدان اروپایی کشورش را محکوم می‌کند.هزینه‌های نظامی در اروپا رو به افزایش است - اما حتی در سال ۲۰۱۹ نیز تنها به سطحی رسید که پیش از شروع بحران مالی در سال ۲۰۰۸ شاهد بودیم. البته این مجله می‌گوید که این کشورها دارند آهسته آهسته پول بیشتری خرج خرید، پژوهش و توسعه می‌کنند.ترامپ انتقادات زیادی از آلمان کرده است و موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک می‌گوید که یک سوم کل افزایش بودجه نظامی در اروپا در این کشور رخ داده است. محاسبات این موسسه نشان می‌دهد که بودجه نظامی آلمان بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ حدود 9.7 درصد افزایش پیدا کرده است. با این حال، آلمان هنوز با سطح مورد تایید ناتو که اختصاص دو درصد تولید ناخالص ملی به امور دفاعی است فاصله دارد. این مجله تخمین می‌زند که در حال حاضر تنها هفت عضو ناتو به این هدف رسیده‌اند: بلغارستان، یونان، استونی، رومانی، لتونی، لهستان و بریتانیا.موضوع دیگری که در این مجله به آن پرداخته شده است پیشرفت‌های قابل توجه در عرصه فناوری نظامی است؛ سامانه‌هایی که حالا یا وارد خدمت شده‌اند یا چیزی به ورودشان نمانده است. فراگیری نسبی پهپادها که حالا توسط بازیگران دولتی و غیردولتی استفاده می‌شوند باعث علاقه‌مندی مجدد به سامانه‌های ضدپهپاد شده است.در سطح استراتژیک، به نظر می‌رسد که چین و روسیه دارند مراحل نهایی راه‌اندازی سامانه‌های موشکی و هدایت‌پذیر ابرصوت را طی می‌کنند - سامانه‌هایی بسیار سریع که ممکن است تمامی محاسبات در مبحث توانمندی دفاع موشکی را بر هم بزنندشماره امسال میلیتاری بالانس در عین حال به یکی از مشکلات استراتژیک بنیادین امروز نیز اشاره می‌کند - نگرانی از اینکه "کشورهای رقیب" حالا از "استراتژی‌هایی برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند که از آستانه جنگ فراتر نمی‌روند

این مجله برای نمونه به ورود روسیه به کریمه، انکار دخالتش در شرق اوکراین، استفاده‌اش از سلاح‌های شیمیایی در بریتانیا، و متهم شدنش به دخالت در انتخابات اشاره می‌کند. مثال دیگری که این مجله می‌زند فعالیت‌های ایران است، مخصوصا توانایی این کشور در استفاده از نیروهای ثالث در زمان درگیری .واکنش به چنین رویکردهایی با تمهیدات نظامی سنتی کار راحتی نیست .همانطور که میلیتاری بالانس جمع‌بندی می‌کند: "این رویکردها نه تنها اهمیت ایجاد توانایی‌های اطلاعاتی و نظامی صحیح را افزایش می‌دهند، بلکه وفق‌پذیری و سرسختی نیروها و تجهیزات نظامی و، در کل، جوامع و تصمیم‌گیری‌های سیاسی را نیز بیش از پیش مهم می‌کنند. "

جاناتان مارکوس -گزارشگر دفاعی بی‌بی‌سی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد بودجه نظامی کشورهای درصد افزایش سال ۲۰۱۹ بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۸۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار تکان دهنده افزایش فقر در ایران طی ۲ سال

با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داده که طی دو سال ۸ میلیون نفر به جمعیت فقرا اضافه شده است.

به گزارش اعتماد، داده‌های نرخ فقر، شکاف فقر و وضعیت غیر فقرا نسبت به خط فقر، به ترتیب نشان‌دهنده تأثیر احتمالی سیاست‌های بودجه‌ای خواهد بود. برای این منظور ابتدا سراغ شاخص نرخ فقر می‌رویم. نرخ فقر درصدی از جمعیت کشور را نشان می‌دهد که در مقایسه با خط فقر درآمدی، فقیر به حساب می‌آیند. نرخ فقر در ایران از ابتدای دهه ۹۰ تا سال ۱۳۹۶ روند ثابتی داشته است، اما از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ حدود ده درصد افزایش یافته و از سطح ۲۰ درصد به ۳۰ درصد رسیده است.

افزایش ۱۰ درصدی نرخ فقر به معنی افزایش حدود ۸ میلیون نفر به تعداد فقرا در کشور است. به عبارت دیگر بعد از سال ۱۳۹۶ حدود ۵۰ درصد نسبت به گذشته به جمعیت فقرای کشور افزوده شده است. از سال ۱۳۹۸ به بعد نرخ فقر نوسان بسیار اندکی داشته و همواره در حدود سطح ۳۰ درصد باقی مانده است. منطقه ماندگاری فقر در سطح ۳۰ درصد در چهار سال اخیر در شرایطی است که بودجه‌های دولتی سالانه هزینه‌هایی را برای مقابله با فقر اختصاص می‌دهند، اما میزان و راهبرد هزینه‌ها، تکافوی حجم فقر موجود در جامعه را نمی‌دهد. در نتیجه سیاست‌های حمایتی در بودجه به تنهایی قادر به کاهش نرخ فقر ماندگار در ناحیه قرمز رنگ نیستند.

دیگر خبرها

  • کشف معمای هولدن کالفیلد: هویت‌جویی، انزواطلبی و صداقت‌گرایی
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ثبات دلار کوتاه‌مدت است؟
  • تامین بودجه دولت از جیب مردم / عوارض خروج از کشور هیچ نقشی در بخش گردشگری ندارد
  • افزایش بودجه نظامی کشورهای اروپایی به بالاترین رقم از زمان جنگ سرد
  • آمار تکان دهنده افزایش فقر در ایران طی ۲ سال
  • آغاز رزمایش نظامی آمریکا و فیلیپین
  • دغدغه بی ثباتی قیمت‌ها به ایستگاه سوئیس رسید
  • مقایسه هزینه‌های نظامی آمریکا، چین و روسیه
  • بازآفرینی تصویر عطار نیشابوری توسط عمار تفتی
  • مقایسه تعداد تعطیلات در ایران با دیگر کشورها / در ساماندهی تعطیلات به افزایش مصرف سوخت و گردشگری خودرو محور توجه شود