Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-29@02:15:12 GMT

حمله داعش به یک مرکز امنیتی در شرق عراق

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۸۹۹۵

حمله داعش به یک مرکز امنیتی در شرق عراق

داعش دوشنبه شب با حمله به یک مرکز امنیتی در شمال شرقی استان دیاله، یک سرباز عراقی را کشته و یک نفر دیگر را زخمی کرد.

به گزارش مشرق به نقل از السومریه نیوز، عناصر تروریستی داعش دیشب به یک مرکز امنیتی در منطقه «جلولاء» در شمال شرقی دیاله حمله کردند.

بر اساس این گزارش، در این حمله تروریستی، یک سرباز عراقی کشته و یک نفر دیگر هم زخمی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

سفر سناتور آمریکایی به عراق درباره حمله موشکی ایران

یک منبع امنیتی عراق گفته که این حمله با واکنش نیروهای امنیتی مواجه شد که در پی آن، تعدادی از عناصر داعش نیز کشته شدند.

عراق اگرچه در سال ۲۰۱۷ موفق شده داعش را شکست دهد، اما هسته‌های پنهان آن همچنان در برخی از مناطق عراق از جمله جلولاء وجود دارد.

«ولادیمیر ورونونکوف» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دفتر مبارزه با تروریسم روز جمعه هفته گذشته در یک سخنرانی در شورای امنیت گفته بود که حدود ۲۷ هزار تروریست خارجی در سوریه و عراق مستقر هستند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا تحولات منطقه داعش عراق استان دیاله سوریه شورای امنیت تروریسم سازمان ملل متحد یک مرکز امنیتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۸۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داعش خراسان چه کسانی هستند و چرا به روسیه حمله کردند؟

زی‌سان- به رغم تلاش‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و رسانه‌های تحت تسلط روسیه برای مقصر دانستن اوکراین برای حمله مرگبار به سالن کنسرت در مسکو، جزئیات بیشتری در مورد گروه جهادی داعش شاخه خراسان که ادعا می‌کند پشت این حملات بوده است، در حال آشکار شدن است.

داعش شاخه خراسان چیست یا چه کسانی هستند؟

به گزارش بی بی سی، داعش شاخه خراسان یکی از شاخه‌های منطقه‌ای گروه موسوم به دولت اسلامی است که دولت‌های سراسر جهان آن را سازمانی تروریستی و ممنوع می‌شمارند.

این شاخه بر افغانستان، ایران و پاکستان تا آسیای مرکزی متمرکز است.

این گروه نام خراسان را به این دلیل انتخاب کرده چون خراسان بخشی از خلافت اسلامی تاریخی بوده که آن منطقه را در بر می‌گرفته است.

داعش شاخه خراسان حدود ۹ سال است که فعالیت دارد ولی در ماه‌های اخیر خطرناک‌ترین شاخه گروه داعش با عمق دسترسی و شهرت به قساوت و خشونت شدید بوده است.

داعش شاخه خراسان در کنار بازمانده رهبری کلان‌تر این گروه در سوریه و عراق در پی این است که یک خلافت اسلامی فراملی پدید بیاورد که مبتنی بر تفسیر به شدت سخت‌گیرانه از شریعت باشد.

در افغانستان، این شاخه داعش شورش‌های پراکنده اما مرگباری را علیه طالبان، حاکمان این کشور، که با آن مخالفت ایدئولوژیک مبنایی دارند انجام می‌دهد.

آیا داعش شاخه خراسان پیش از این هم حملاتی انجام داده است؟

این شاخه داعش در سال ۲۰۲۱ در جریان تخلیه پرآشوب از فرودگاه کابل حمله‌ای انتحاری انجام داد که منجر به کشته شدن ۱۷۰ افغان و ۱۳ نفر نظامی آمریکایی شد.

سال بعد از آن نیز به سفارت روسیه در کابل حمله کرد که منجر به کشته شدن حداقل شش نفر و زخمی شدن عده‌ای دیگر شد.

گروه موسوم به دولت اسلامی مسئولیت انفجار در ورودی فرودگاه نظامی کابل را برعهده گرفت که در آن شمار زیادی از افغان‌هایی که درصدد خروج از کشور بودند کشته شدند

این گروه حملاتی بی هدف به بخش زایمان بیمارستان، ایستگاه‌های اتوبوس و مأموران پلیس انجام داده است.

در ماه ژانویه امسال، داعش شاخه خراسان دو بمب‌گذاری هم‌زمان در گلزار شهدای کرمان انجام داد که منجر به کشته شدن ۱۰۰ نفر شد.

در روسیه این گروه حملات متعددی در ابعاد کوچک‌تر انجام داده است و تازه‌ترین آن در سال ۲۰۲۰ بود –اف اس بی، سرویس امنیتی داخلی روسیه می‌گوید که امسال تا هم‌اکنون چندین توطئه ترور را متوقف کرده است.

مهاجمان مسکو چه کسانی بودند؟

به گفته رسانه دولتی روسیه چهار مردی که دستگیر و متهم شده‌اند همگی تاجیک و اهل جمهوری آسیای میانه تاجیکستان هستند که بخشی از اتحاد شوروی سابق بود.

از ظاهر کتک‌خورده و زخمی آن‌ها در دادگاه پیداست که بازجویی خشن تا حد شکنجه شده‌اند.

مشکل این ماجرا بنا بر هنجارهای بین‌المللی این است که اعترافات آن‌ها بی‌ارزش خواهد بود – افراد برای متوقف کردن درد، تن به گفتن هر چیزی می‌دهند از جمله اعتراف کردن به روایتی که به سادگی نادرست باشد.

گزارش‌هایی منتشر شده است مبنی بر این‌که در اوایل ماه مارس یکی از این مردان در حال بررسی و زیرنظر گرفتن محل حمله دیده شده است و این حدود همان زمانی است که آمریکا به روسیه هشدار داده بود که تهدید فوری حمله‌ای در مکانی عمومی وجود دارد – و کرملین در آن زمان این هشدار را به عنوان «تبلیغات» رد کرده بود.

گزارش دیگری حاکی از این است که حداقل دو مهاجم اخیراً وارد روسیه شده بودند یعنی این یک «تیم ضربت» بوده است که داعش خراسان آن را اعزام کرده است نه سلولی خفته از ساکنان خود روسیه.

چرا روسیه را هدف قرار دادند؟


دلایل متعددی وجود دارد.

داعش خراسان بیشتر جهان را دشمن خود می‌داند. روسیه در صدر این دشمنان واقع است در کنار آمریکا، اروپا، اسرائیل، یهودیان، مسیحیان، مسلمانان شیعه، طالبان و همه حاکمان کشورهایی با اکثریت مسلمان که از نظر آنها «مرتد» هستند.

خصومت داعش با روسیه به زمان جنگ‌های چچن در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ بر می‌گردد که نیروهای روسیه گروزنی پایتخت چچن را ویران کردند.

پس از آن، روسیه در حمایت از متحدش، رئیس‌جمهور بشار اسد، وارد جنگ داخلی سوریه شد و نیروی هوایی روسیه بمباران‌های بی‌شماری در مواضع شورشیان و تروریست‌ها انجام داد که منجر به کشته شدن شمار فراوانی از اعضای گروه داعش و مبارزان مرتبط با القاعده شد.

در افغانستان، داعش شاخه خراسان روسیه را متحد طالبان می‌داند و از این روست که به سفارت روسیه در کابل در سال ۲۰۲۲ حمله کردند.

آن‌ها از اشغال ده ساله‌ قساوت‌آمیز افغانستان به دست شوروی از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ نیز کینه‌ای دارند.

و بعد وضعیت داخل خود روسیه نیز مطرح است.

داعش خراسان روسیه را کشوری بسیار مسیحی می‌بیند و ویدیویی که پس از حمله مسکو منتشر کرده‌اند از کشتن مسیحیان سخن می‌گوید.

کارگران مهاجر تاجیک و سایر کشورهای آسیای میانه گاهی اوقات هدف آزار و بدگمانی سرویس امنیت فدرال روسیه در مواردی هستند که این دستگاه می‌خواهد با حملات تروريستی مقابله کند.

در نهایت روسیه - کشوری که در حال حاضر تمام توجه‌اش معطوف به جنگی تمام عیار با همسایه‌اش اوکراین است – ممکن است هدف سهل‌الوصول و فرصتی برای داعش خراسان بوده باشد چون در این کشور سلاح‌ها در دسترس‌اند و دشمن در وضعیت دفاعی نبوده است.

درباره حملات مسکو چه چیزهایی را هنوز نمی‌دانیم؟

پرسش‌های بی‌‌پاسخ متعددی درباره این ماجرا وجود دارد.

مثلاً، چرا حمله‌کنندگان توانسته بودند آزادانه حدود یک ساعت اطراف سالن کروکوس بدون هیچ احساس اضطرار و فوریتی پرسه بزنند؟

در کشوری که پلیس و نیروهای ویژه و به طور مشخص ماموران سازمان امنیت حضوری پر رنگ دارند، این افراد مسلح جوری رفتار می‌کردند که انگار می‌دانستند تیم ضربت پلیس قرار نبوده آن‌ها را متوقف کند.

بعد مسئله سلاح‌ها در میان است – و نه فقط سلاح‌های دستی بلکه مسلسل‌های پیشرفته و قدرتمند برای حمله. از کجا توانسته بودند این سلاح‌ها را به دست بیاورند و چطور بدون شناسایی شدن این سلاح‌ها را به داخل محل برده بودند؟

دستگیری سریع آن‌ها نیز تعجب‌برانگیز است.

بر خلاف بسیاری از تروریست‌ها در حملاتی از این دست، این افراد جلیقه یا کمربند انفجاری نداشتند، به روش کسانی که مرگ را به دستگیری ترجیح می‌دهند.

و در عین حال، طولی نکشید که مقامات روسیه – همان مقاماتی که نتوانسته بودند بدترین حمله تروریستی این ۲۰ سال را درست زیر گوش‌شان متوقف کنند – مظنونان را پیدا کرده و به دادگاه بردند.

تمام این‌ها باعث شده برخی تحلیل‌گران گمانه‌زنی کنند که شاید این کار به اصطلاح «داخلی» کرملین باشد یا «عملیات پرچم دروغین» (عملیاتی برای دادن نشانی غلط) برای جلب حمایت مردمی برای جنگ اوکراین.

اما هیچ شاهد قطعی در تأیید این نظریه نداریم و دستگاه امنیتی آمریکا نیز تأیید کرده است که به نظرشان داعش مسئول این حمله هولناک بوده است.

سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • هلاکت یک تروریست بلندپایه داعش در مرز عراق و سوریه
  • مسئول انتقال تروریست‌ها میان عراق و سوریه کشته شد
  • داعش خراسان چه کسانی هستند و چرا به روسیه حمله کردند؟
  • ارتش سوریه حمله تروریست‌ها را خنثی کرد
  • شورای امنیت روسیه: اوکراین در حمله تروریستی مسکو دست دارد
  • حمله تروریستی دیگری در روسیه خنثی شد
  • سرویس امنیت روسیه: حمله تروریستی در سامارا را خنثی کردیم
  • حمله تروریستی به دومین پایگاه بزرگ نیروی دریایی پاکستان
  • مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟
  • حمله به پایگاه نیروی دریایی پاکستان با کشته شدن ۴ مهاجم دفع شد