Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@06:56:37 GMT

بازگشت دوباره لک لک های مهاجر به تالاب زریبار

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۹۱۰۰

بازگشت دوباره لک لک های مهاجر به تالاب زریبار

ایسنا/کردستان سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان گفت: لک لک های مهاجر به منظور زمستان گذرانی و جوجه آوری به کلنی های حاشیه تالاب بین المللی زریبار مریوان بازگشتند.

ابراهیم همت بلند در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: لک لک ها از جمله پرندگان مهاجری هستند که با شروع فصل سرما در عرض های شمالی، به سوی مناطق جنوبی و گرمسیر مهاجرت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این پرندگان مهاجر، در مسیر مهاجرت شان به مناطق گرمسیری، مدتی را جهت استراحت، تغذیه، جوجه آوری و زمستان گذرانی در کلنی های دشت بیلو و دره تفی حاشیه تالاب زریوار مریوان به سر می برند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان ادامه داد: چنگرمعمولی، کاکائی، خوتکا، اردک سرسبز، غاز خاکستری، فلامینگو و... از جمله پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی هستند که در فصل سرد سال، مهمان تالاب زریوار(زریبار) مریوان می شوند.

وی خاطرنشان کرد: از عموم مردم درخواست می شود در حفظ و صیانت از این پرندگان زیبا به عنوان نعمت ها و نشانه های قدرت لایزال الهی تلاش کنند و از تخریب لانه، زیستگاه و آرامش آنها خودداری شود. 

هر ساله با نزدیک شدن فصل بهار، شاهد مهاجرت لک‌لک‌های سفید به استان کردستان به منظور جوجه آوری و تابستان گذرانی هستیم.

لک لک سفید با نام کُردی «حاجی له‌ق له‌ق» یکی از گونه‌های پرندگان با رفتاری اجتماعی است که تالاب زریبار و روستاهای اطراف آن یکی از زیستگاه‌های مهم این پرنده در منطقه است.

لک لک سفید با نام علمی « Ciconia Ciconia » پرنده‌ای با ۱۰۲ سانتی‌متر طول در زمره بزرگترین پرندگان کنارآبزی است. نر و ماده این پرنده هم شکل هستند و جزو پرندگان زادآور تالاب زریبار است.

این پرنده آرام با مردم این دیار به خوبی انس گرفته است و بر روی درختان و لانه‌هایی که روستانشینان زریبار با عشق برایش ساخته‌اند، آرامش می‌گیرد.

این گونه زیبا زمستان‌ها را در مناطق گرمسیری کشور مانند تالاب های استان خوزستان و فارس و... به سر برده و با شروع فصل بهار، مهاجرت خود را به مناطق غربی کشور و به ویژه استان کردستان به منظور جوجه آوری و تابستان گذرانی آغاز می‌کند.

لک لک سفید در بیشتر نقاط استان مشاهده می شود اما به دلیل شرایط زیستگاهی مناسب، وجود درختان بلند بلوط، فراوانی غذا و احساس امنیت، دو شهرستان بانه و مریوان، پذیرای تعداد بیشتری از این گونه هستند.

وجود لک لک‌های سفید برروی درختان بلند بلوط، باعث جذب گردشگران و پرنده نگران از سراسر کشور برای مشاهده این پرنده زیبا به استان کردستان شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگ و هنر پرندگان مهاجر استان کردستان تالاب زریبار جوجه آوری لک لک سفید لک لک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۹۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا برخی از مهاجران افغان از ایران خارج شدند؟

وزارت مهاجران و عودت‌کنندگان از بازگشت ۱۶۰۰ مهاجر افغانستانی از ایران و ۶۷۳ مهاجر دیگر از پاکستان خبر داده است.

به گزارش خبرآنلاین این وزارت در خبری در مورد برگشت مهاجرین از ایران گفته که این افراد به گونه‌ی جبری و داوطلبانه به تاریخ ۳۱ ماه فروردین و اول ماه اردیبهشت از مرز اسلام‌قلعه به کشور بازگشته‌اند.

وزارت امور مهاجرین همچنین افزوده که روز گذشته (یکشنبه ۲ اردیبهشت) ۱۲۵ خانواده افغانستانی که تعداد مجموعی آنان ۶۷۳ تن می‌شوند، به‌صورت اجباری از پاکستان اخراج و از طریق تورخم و سپین‌بولدک به کشور برگشته اند.

به گفته این وزارت، مهاجرین برگشت‌کننده برای دریافت کمک، به دفاتر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و سازمان بین‌المللی مهاجرت معرفی شده‌اند.

tags # افغانستان سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • چرا برخی از مهاجران افغان از ایران خارج شدند؟
  • برق گرفتگی در مریوان حادثه آفرید
  • پایان رقابت‌های فوتبال جام کوماسی در مریوان
  • توسعه و اصلاح بیش از ۱۱ هزار متر شبکه فشار ضعیف هوایی در مریوان
  • (ویدیو) رویا کجاست؟
  • «پرنده، دیدنی است» به نمایش در می‌آید
  • معرفی ۵ مدل قفس پرنده لوکس
  • گیاهی از خانوادۀ «آناناس» که ممکن است «پرنده و گوسفند» بخورد! (+عکس)
  • اخراج بیش از ۱۵۰ پناهجوی افغانستانی‌ از پاکستان
  • برخورد قضایی با پرنده فروشان دوره گرد در بافق