Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:47:49 GMT

وقتی زنان ایل هویت یافتند

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۹۱۷۹

وقتی زنان ایل هویت یافتند

بیست‌وششم بهمن‌ماه امسال، صدمین سالروز تولد محمد بهمن‌بیگی بنیانگذار تعلیم و تربیت عشایری، با گشایش بزرگترین فرهنگ‌سرای شیراز به نامش و هفته زن گره خورد.
او کسی است که سال‌ها برای ایجاد عدالت در میان عشایر تلاش کرد و در این میان، با هموار کردن مسیر آموزش عشایر، بیش از هرکس زنان را در کنار مردان را از بی‌سوادی رهانید و جایگاه بانوان را در ایل و زندگی اجتماعی بهبود بخشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد بهمن‌بیگی  پایه گذار نخستین مدرسه، راهنمایی و دبیرستان، دانشسرا، مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارتی، ورزشگاه، مرکز تربیت روستاپزشک، دامپزشک، ماما و راهنمایان عشایری بود.

همسر استاد بهمن‌بیگی در گفت‌وگو با ایرنا درباره تغییر جایگاه زنان عشایر و دستیابی به برابری‌های فردی و اجتماعی با تلاش‌های او سخن گفت.
سکینه کیانی عنوان کرد: عشایر دختران را جزو فرزند حساب نمی‌کردند، فقط پسرهایشان را می‌شمردند، دختران را سر سفره راه نمی‌دادند و به مدرسه نمی‌فرستادند، بهمن بیگی همه این مسائل را می‌دید و بسیار تلاش کرد تا آن‌ها را تغییر دهد.
او ادامه داد: زمانی برای امتحان کردن یکی از مدارس به دشمن‌زیاری شهرستان ممسنی رفتیم، آن مدرسه ۴۰ شاگرد پسر داشت، بهمن‌بیگی به معلم گفت "مادران اینجا همه پسر زاییده‌اند؟" و بدون آنکه مدرسه را امتحان کند رفت.
کیانی افزود: فردای آن روز یک پیک سوار بر قاطر، نامه‌ای از همان مدرسه به بهمن‌بیگی نامه‌ای رساند که در آن نوشته شده بود "۲۱ شاگرد دختر داریم، برگرد؛ برگرد؛ برگرد." و برگشتیم. دختران قد و نیم‌قد با سن و سال‌های متفاوت همه در کلاس اول نشسته بودند و از قضا امروز بسیاری از آن‌ها پزشک و مهندس هستند.
همسر بهمن‌بیگی با اشاره به اینکه دختران عشایر در اجتماع جایگاهی ویژه و منحصر به فرد یافته‌اند، اظهار کرد: هم‌اکنون در عشایر زنان نویسنده، مستندساز، خبرنگار، پزشکان فوق‌تخصص و متخصص داریم و دختران، دیگر در خانواده عشایر جایگاه خوبی دارند.

زدودن فرهنگ خرافه از ایل
کیانی به بازگویی روایتی دیگر از بهبود وضعیت زنان ایل با تدبیر بهمن‌بیگی پرداخت و گفت: وضع حمل زنان عشایر گاه بسیار دشوار بود، تعداد زیادی از آنان در زمان وضع حمل جان خود را از دست می‌دادند و عشایر هم به اصلاح می‌گفتند که جن یا آل آن زن را برد.
او ادامه داد: بهمن‌بیگی برای سرکشی به مدارس از یکی از عشایر کشکولی درنزدیکی دشت ارژن شیراز می‌رفت و از آن‌ها اسب می‌گرفت، مدارس را امتحان می‌کرد و برمی‌گشت، اما یک بار وقتی به این محل رسید متوجه شد زن خانواده در زمان زایمان جان داده است، بلافاصله برگشت و تصمیم گرفت سالانه دخترانی را از عشایر باعنوان ماما آموزش دهد.
همسر بهمن‌بیگی افزود: او زمینه‌ای را فراهم کرد که طی ۱۰ سال، ۱۵۰ نفر دختران نیمه‌باسواد را در دوره‌های یک ساله مامایی زیر نظر پزشکان آموزش دهند، آن‌ها هم به ایل خود بازمی‌گشتند و جان مادران و فرزندان را نجات می‌دادند و جالب آنکه از این زمان به بعد اعتقاد به آل و جن نیز در میان عشایر از بین رفت.

بهمن‌بیگی زندگی زنان ایل را تغییر داد
او با اشاره به اعطای جایزه جهانی یونسکو در سال ۱۳۵۳ به بهمن‌بیگی در زمینه مبارزه با بیسوادی گفت: دو سال پیش در دفتر سازمان یونسکو در تهران طی کنفرانسی نقش زنان در علم بررسی شد و روایتی از دختران عشایر را ارائه کردم که در آن دختران حتی امکان انتخاب همسر آینده خود را هم نداشتند و تاکید کردم بهمن‌بیگی کسی بود که در این راه در کوه و دشت و بیابان می‌گشت تا مخصوصاً دختران بیسواد را بیابد و زندگی آن‌ها را تغییر دهد.
کیانی ابراز داشت: امروز بیش از ۲هزار فارغ‌التحصیل دبیرستان عشایری که در شیراز و فارس در سمت‌های عالی و مرتبه‌های علمی بالا خدمت می‌کنند، بسیاری از آنان نیز معلمانی هستند که این راه، سیره بهمن‌بیگی را آموخته‌اند و نسل به نسل آن را آموزش می‌دهند.
وی که زمانی، خود مدیر یکی از مدارس عشایری بهمن‌بیگی بوده است، با اشاره به ارتقای جایگاه بانوان در عرصه‌های علمی و اجتماعی و فرهنگی، سنگ بنای این رویداد مهم را اقدامات بهمن‌بیگی در به رسمیت شناختن جایگاه دختران در ایل دانست و ادامه این رویکرد را موجب توسعه جایگاه زنان عنوان کرد.

برچسب‌ها زندگی عشایری شیراز بانوان فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری شیراز بانوان فارس زندگی عشایری شیراز بانوان فارس بهمن بیگی زنان ایل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۹۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید فیلم‌های غیراخلاقی از دختران ۱۵ تا ۲۶ ساله ایرانی برای مردان خارجی | انهدام باند بزرگ قاچاق زنان و دختران ایرانی به ترکیه و گرجستان + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین، سردار سعید منتظرالمهدی؛ سخنگوی فراجا با تشریح گوشه‌ای از دستاوردهای پلیس در مبارزه با انواع جرایم سازمان‌یافته و شبکه‌ای اظهار کرد: پلیس به‌عنوان آخرین و مهمترین حلقه در لبه برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، از آخرین وضعیتِ زیر پوستِ شهر مطلع است و مطابق آن اقدام و عمل می‌کند.
وی با تأکید بر این که اقدامات و مأموریت‌های پلیس به‌ویژه پلیس امنیت عمومی فراجا در راستای حفظ سلامت جامعه و ارتقاء امنیت و آرامش در دو بخش جرایم آشکار و پنهان پیگیری می‌شود؛ افزود: در یکی از این جرایم بینِ‌بخشی (نیمه‌آشکار و نیمه‌پنهان) به پروژه "سرویس اسکورت" و انهدام شاخه خارجی باند فساد و فحشاء که اقدام به شناسایی، جذب و انتقال دختران برای خدمات جنسی و قاچاق آنها به خارج از کشور می‌نمودند اشاره کنم که از نقاط درخشان کارنامه کاری همکارانم در پلیس امنیت عمومی فراجا است.
به‌گفته منتظرالمهدی، در فاز اول این پرونده ۲۴ نفر، در فاز دوم ۵۷ نفر دستگیر و در فاز سوم نیز تعداد زیادی شناسایی شده‌اند که پرونده آنها در دست اقدام و پیگیری است.
معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا در ادامه به «پروژه کینگ» که شبکه‌ای سازمان‌یافته برای قاچاق زنان به کشورهای ترکیه و گرجستان بود، اشاره کرد و گفت: ارتباطات آنها با باندهای تجارت مستهجن و غیراخلاقیِ خارج از کشور مشخص شد و در نهایت پلیس اعضای اصلی را در تهران، البرز، پایانه فرودگاهی و گذرگاه مرزی بازرگان دستگیر کرد و تحویل مراجع قضائی داد.
سخنگوی پلیس با اشاره به پرونده «چَتِر بِیت» که اقدام به تهیه فیلم‌های مستهجن و مروّج فساد به‌صورت برنامه زنده برای شبکه‌ها و سایت‌های منتشرکننده محتوای غیراخلاقی می‌کرد، گفت: متأسفانه برخی از دختران کم‌سن‌وسال و جوان (۱۵ تا ۲۶ سال) در دام سرکرده شبکه «چَتِر بِیت» که در قالب کارآفرینی برای جوانان در رشته‌های کامپیوتر، زبان انگلیسی، طراحی سایت و شبکه و... تبلیغ می‌کرد گرفتار آمده بودند و آن شبکه پس از شناسایی، ساماندهی و آموزش، اقدام به تولید فیلم‌های جنسی زنده برای مردان با ملّیت‌های مختلف آلمانی، فرانسوی، آمریکایی، اوکراینی، روسی، انگلیسی و... می‌کردند.
معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا در ادامه با اشاره به پرونده بزرگ و چندوجهی «رافائل» که با هدف تغییر ذائقه فرهنگی مردم به‌سوی ابتذال و حیازدایی از جامعه عفیف دختران و زنان ایرانی دست به کار شده بودند، گفت: پلیس توانست با انواع اقدامات فنی ۲ سرشبکه اصلی، ۵ پل ارتباط داخل و خارج، ۸ عکاس و فیلمبردار فیلم‌های مستهجن و ۵۰ مدل را شناسایی و دستگیر و سکوهای تبلیغاتی آنان را مسدود کند.
وی خاطرنشان کرد: البته کار به‌روی این پرونده به اتمام نرسیده است؛ رافائل از سرشاخه‌های اصلی خارج از کشور است که تبعه یکی از کشورهای آمریکای جنوبی و ساکن کشورهای همسایه است و تعاملات وسیعی با انواع باندهای فساد، فحشا و سایت‌های شرط‌بندی با گردش مالی بالا در خارج کشور دارد و در این سو نیز ارتباط گسترده‌ای با تولیدکنندگان محتواهای مبتذل ایرانی و سطحِ یک این پرونده که به خارج کشور تردد داشتند، دارد؛ پلیس در این پرونده و به‌طور خاص از مسیر سازمان جهانی اینترپل و سایر راه‌های قانونی و بین‌المللی در حال پیگیری است.
سخنگوی پلیس در ادامه سراغ پرونده «لِوِل آپ دنس» که به‌بهانه اجرای مسابقه رقص در کشورهای همسایه اقدام به شناسایی دختران برای اهداف غیراخلاقی، فیلم‌های مستهجن، قاچاق انسان و تشکیل شبکه‌های فحشا و... می‌کردند، رفت و گفت: پشت‌پرده برخی از تبلیغات به‌ظاهر مفرّح و کم‌خطر، اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی گسترده‌ای است که مستقیماً خانواده‌ها را تهدید می‌کند.
وی تصریح کرد: پلیس امنیت عمومی به پرونده «سایه» همان خانه فساد یکی از مناطق مرفه تهران که زیرشاخه‌های متعددی داشت، ورود کرد که پس از رصد و پایش اطلاعاتی دقیق صورت‌گرفته در فاز یک این پرونده ۸ زن و ۲ مرد از سرشبکه‌های اصلی و دایرکنندگان فحشا شناسایی، دستگیر و به دستگاه قضا تحویل داده شدند و در فاز دوم که گستردگی جغرافیایی یافته، اما تمرکز و عمده فعالیت‌هایش در تهران بود، نیز ۵ زن و یک مرد در تور اطلاعاتی گرفتار و دستگیر شدند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کد خبر 847045 برچسب‌ها دختران خبر ویژه فراجا فساد زنان

دیگر خبرها

  • سرکوب دختران دانشجو در آمریکا یک رسوایی است
  • شاد، اما خسته!
  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ماست
  • شاد اما خسته
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟
  • تولید فیلم‌های غیراخلاقی از دختران ۱۵ تا ۲۶ ساله ایرانی برای مردان خارجی | انهدام باند بزرگ قاچاق زنان و دختران ایرانی به ترکیه و گرجستان + جزئیات
  • جزئیات تکان‌دهنده از عملیات پلیس در زیرپوست شهر؛ از انهدام خانه‌های فساد تا مقابله باقاچاق زنان
  • بیگی: در قائمشهر از استقلال و پرسپولیس امتیاز می‌گیریم
  • خزعلی: دوره موشک تمام نشده وقتی زبان وتو می‌شود
  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد