Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خرداد: استاد دانشگاه کرنل آمریکا با انتقاد از سیاست خارجه آمریکا، ترامپ را فردی دانست که در سیاست خارجی بر اساس منافع شخصی عمل می‌کند و گفت: شرایط برای ایران اصلا عادلانه نیست اما اگر واقع‌بینانه بنگریم اروپا برای کمک به ایران از نظر سیاسی و یا اقتصادی ضعیف است و نمی‌تواند کار زیادی انجام دهد

به گزارش خرداد، متیو آنتونی استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کرنل آمریکا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی سال‌ها در حوزه‌های روابط بین‌الملل و جنگ و قوانین بشر‌‌دوستانه تحقیق و بررسی کرده‌ است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود پیرامون تنش‌ها پرداخت.

این استاد دانشگاه در ابتدا در مورد وعده ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از منطقه گفت:  ترامپ نتوانسته این وعده را اجرایی کند. ایالات متحده هنوز درگیر تنش‌های متعددی در منطقه است و هنوز هم صدها پایگاه نظامی و امکانات را در سراسر جهان دارد.

ترامپ اهداف سیاسی شخصی خود را بالاتر از هرگونه منافع ملی ایالات متحده قرار داده است

وی در ادامه در مورد سیاست خارجه ترامپ گفت: من شخصاً از اینکه نقش آمریکا در جهان باید کاهش یابد حمایت می‌کنم و با نظرات بسیاری که از ایالات متحده انتقاد می‌کنند همراهی می‌کنم. سیاست خارجی ترامپ فاقد استراتژی و ناهماهنگ بوده است. همانطور که استیضاح اخیر نشان می‌دهد، وی در اجرای سیاست خارجی، اهداف سیاسی شخصی خود را بالاتر از هرگونه مفهوم منافع ملی ایالات متحده قرار داده است.

حضور آمریکا در منطقه منجر به بی‌ثباتی شده است

این استاد دانشگاه در مورد تاثیر آمریکا بر بی‌ثباتی در منطقه گفت: عوامل بسیاری وجود دارد که به بی‌ثباتی در خاورمیانه کمک کرده است؛ درگیری بین اسرائیل و همسایگانش که با رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها تشدید شده است. رقابت بین عربستان سعودی و ایران و سرکوب برخی حکومت‌ها در سراسر منطقه که اغلب منجر به تظاهرات گسترده‌ای شده و توسط دولت‌ها به خشونت کشیده شده و بعضاً منجر به جنگ‌های داخلی فاجعه‌آمیز، مانند لیبی، یمن و سوریه شده است. به نظر من، دخالت ایالات متحده در منطقه عاملی بوده است که بیشتر از اینکه به ثبات و صلح کمک کند، به بی‌ثباتی و خشونت کمک می‌کند.

وی در ادامه در مورد ترور سردار سلیمانی گفت: بسیاری از اقدامات ترامپ از روی خصومت شخصی و بدبینانه است. از آنچه ما از این تصمیم می‌فهمیم، وی پس از آنکه مشاورانش طیف وسیعی از پاسخ‌ها به حملات تحت حمایت ایران علیه سفارت آمریکا در بغداد را به او پیشنهاد دادند، این تصمیم را گرفت. ترامپ بدترین  پاسخ پیشنهادی را انتخاب کرد و ظاهرا مشاوران وی نتوانسته‌اند او را منصرف کنند. این رویداد، نقش مشاوران ترامپ و آگاهی آن‌ها را زیر سوال می‌برد. در این حالت آنها شکست خوردند. اگرچه فکر می‌کنم ترامپ از ترور سلیمانی به عنوان پرت کردن توجه‌ها از استیضاح خوشحال شد، اما هیچ مدرکی ندیدیم که این انگیزه اصلی وی بود.

ایران به دنبال اخراج آمریکا از عراق است

این استاد دانشگاه در مورد پاسخ ایران به ترور سردار سلیمانی گفت:  اگر ایالات متحده با قدرت بیشتر پاسخ می‌داد، انتقام‌جویی ایران یک خطر بود و می‌توانست به جنگ گسترده‌تری منجر شود. اما با نگاه به گذشته و  اطمینان وزیر امور خارجه ایران، جواد ظریف، مبنی بر اینکه درگیری صورت نمی‌گیرد، به نظر می‌رسد که این حمله نسبتاً محدود شده است. ایران در حال حاضر به دنبال به چالش کشیدن حضور ایالات متحده در عراق است با تصمیم پارلمان عراق برای تصویب قطعنامه‌ای درباره اخراج نیروهای آمریکایی می‌توان امیدوار بود که در نهایت آمریکایی‌ها عراق را ترک کنند. اما ادامه فشارها می‌تواند اثر متضاد به بار آورد و  بهانه‌ای برای ماندن نیروهای آمریکایی در عراق به آن‌ها بدهد.

ایران باید حمایت اروپا را حفظ کند و تا حد ممکن به برجام متعهد بماند

وی هم چنین در مورد سازوکار حل اختلاف که اخیرا از سوی ترئیکای اروپایی فعال شده است، گفت: درک من این است که کشورهای اروپایی ساز و کار حل  اختلاف را برای نجات برجام فعال کردند؛ آنها می‌خواهند ایران را ترغیب کنند که به پیروی از برجام ادامه دهد حتی ایران تهدید شده است در صورت تداوم کاهش تعهدات برجامی به شورای امنیت ارجاع داده می‌شود.  من می‌توانم درک کنم که ایران چنین موضع‌گیری را ناعادلانه می‌داند. بعلاوه اینکه نباید فراموش کنیم ایالات متحده هرگز به عنوان یک طرف توافق نقش خود را به خوبی ایفا نکرد. تحریم‌ها را ادامه داد از برجام خارج شد. با این وجود هیچ فایده‌ای برای ایران در جهت شرکت در مسابقه تسلیحات هسته‌ای با ایالات متحده وجود ندارد. بهترین کاری که در این مرحله ایران می‌تواند انجام دهد تلاش برای حفظ حمایت کشورهای اروپایی برای مقابله با دشمنی ایالات متحده است و روش انجام این کار این است که تا حد ممکن به برجام متعهد بماند.

اروپا برای کمک به ایران از نظر سیاسی و اقتصادی ضعیف است

آنتونی در ادامه در مورد آینده برجام گفت: اروپایی‌ها برای کمک به ایران اینستکس را راه‌اندازی کردند اما سرعت آن‌ها به شدت پایین بوده است. چراکه آنها با مخالفت آمریکا روبه رو شدند و از واکنش آمریکا ترسیدند. شرایط برای ایران اصلا عادلانه نیست اما اگر واقع‌بینانه بنگریم اروپا برای کمک به ایران از نظر سیاسی و یا اقتصادی ضعیف است و نمی‌تواند کار زیادی انجام دهد.
برچسب ها: آمریکا ، ترامپ

منبع: خرداد

کلیدواژه: آمریکا ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۹۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم تیک‌تاک برای مقابله با فشار دولت آمریکا

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، اخیراً مصوبه‌ای را امضا و تبدیل به قانون کرد که فعالیت تیک‌تاک در این کشور را در صورت عدم واگذاری آن از سوی شرکت بایت‌دنس، ممنوع می‌کند.

قانون جدید به بایت‌دنس، شرکت مادر تیک‌تاک، ۲۷۰ روز مهلت می‌دهد تا مالکیت و دارایی‌های تیک‌تاک در ایالات متحده را واگذار کند. شو زی چو، مدیرعامل این پلتفرم اجتماعی در واکنش به این قانون گفت: «مطمئن باشید که ما جایی نمی‌رویم. حقایق و قانون اساسی به نفع ما هستند و انتظار داریم که دوباره پیروز شویم.»

قانون امضا شده از سوی بایدن تا روز ۱۹ ژانویه ۲۰۲۵، یک روز پیش از پایان دوره او، به این شرکت فرصت می‌دهد که برای فروش تیک‌تاک اقدام کند؛ اما اگر تشخیص داده شود که بایت‌دنس در حال طی فرایند اجرای این قانون است، مهلت مذکور می‌تواند تا سه ماه تمدید گردد.

این در حالی است که دادگاه ایالات متحده پیش‌تر و در سال ۲۰۲۰، تصمیم ترامپ برای ممنوعیت تیک‌تاک و وی چت را رد و ملغی کرد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: «ما نمی‌خواهیم شاهد ممنوعیت این پلتفرم باشیم. مسئله مالکیت دولت چین است.»

چو با تأکید بر اینکه تیک‌تاک همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و محدودیت‌ها را به چالش می‌کشد، گفت: «اشتباه نکنید این یک ممنوعیت برای تیک‌تاک است.»

اکنون بسیاری از کارشناسان این پرسش را مطرح می‌کنند که در صورت تلاش بایت‌دنس برای واگذاری تیک‌تاک، آیا خریدار بالقوه منابع مالی لازم برای خرید این پلتفرم را دارد و آیا چین و سازمان‌های دولتی ایالات متحده فروش آن را تأیید می‌کنند؟

بر اساس برآورد‌های صورت گرفته، تیک‌تاک قصد دارد، این مصوبه را با استناد به متمم اول قانون اساسی آمریکا به چالش بکشد و انتظار می‌رود که کاربران این برنامه نیز مجدداً اقدامات قانونی را علیه تصمیم دولت به کار گیرند.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا اعلام کرد: «ممنوعیت یا الزام واگذاری تیک‌تاک یک سابقه جهانی نگران‌کننده برای کنترل بیش از حد دولت بر پلتفرم‌های اجتماعی ایجاد می‌کند.»

دلیل این اقدام قانون‌گذاران ایالات متحده نگرانی گسترده از دسترسی چین به داده‌های آمریکایی‌ها و نظارت بر آن اعلام شده است. نبرد چهار ساله بر سر تیک‌تاک جبهه مهمی در جنگ بر سر اینترنت و فناوری بین واشنگتن و پکن محسوب می‌شود. از سوی دیگر، هفته گذشته نیز اپل اعلام کرد که چین به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی خواستار حذف واتس‌اپ و پلتفرم‌های متا از اپ استور این شرکت در چین شده است.

منبع: زاویه

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • عزم تیک‌تاک برای مقابله با فشار دولت آمریکا
  • جنگ داخلی؛ فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!
  • ویدیو/ گسترش اعتراضات دانشجویی در آمریکا در حمایت از فلسطین
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • «تتر» جایگزین دلار می شود؟
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • آمریکا 4 فرد و 2 شرکت مرتبط با ایران را تحریم کرد
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت/ آمریکا در قبال فلسطین بر خلاف منافع ملی خود عمل کرد
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد