Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@05:21:03 GMT

گلایه‌های حجت الاسلام راستگو از آستانه تحمل نقد

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۹۷۲۹

گلایه‌های حجت الاسلام راستگو از آستانه تحمل نقد

حجت الاسلام و المسلمین راستگو گفت: در نقد به یکی از برنامه‌های عموهای فیتیله ای یک بار حرفی زدم که شاید بیش از ۲۰۰ سایت به من حرف‌های رکیکی زدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، یکصد و پنجاه و نهمین محفل طنز «در حلقه رندان» با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو، شامگاه یکشنبه 27 بهمن‌ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم که اجرای آن را عباس احمدی و روح الله احمدی بر عهده داشتند، بعد از قرائت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران، حسین رضوی‌فرد نوبت شعرخوانی خود را با یک دوبیتی درباره انتخابات آغاز کرد و یک مثنوی نیز درباره بازار میوه و تره‌بار خواند.

همچنین نسیم نژادجعفری به روی سن آمد و شعر طنزی را تقدیم حاضران کرد.

در ادامه فرهاد موحدی به شعرخوانی پرداخت. کلیپی از شعرخوانی زنده یاد منوچهر احترامی طنزپرداز فقید نیز در این برنامه پخش شد. رضا ساکی که داستان طنزی را از کتاب «بابا باتری دار می‌شود» آماده خواندن کرده بود، گفت: چه خوب که در این برنامه از منوچهر احترامی یاد شد. زنده یادان زرویی نصرآباد، احترامی و... از این که پشت تریبون شعر بخوانند، موذب می‌شدند. زیرا اهل نمایش خود نبودند. واقعیت این است که آنها هنوز هم بین ما هستند و باید از آنها آموخت.

اکبر کتابدار در بخش آموزشی محفل طنز «در حلقه رندان» درباره نقیضه و کاربردهای آن در ادبیات طنز صحبت کرد. او با اشاره به تعریف لغوی این مفهوم بیان کرد: نقیضه برگرفته از واژه پارودی یونانی است که به معنای تقلید آواز است و برای تقلید ایده، افکار و لحن به کار می‌رفته است. علامه قزوینی اولین بار این واژه را به کار برده است و بسیاری از بزرگان شعر و ادبیات متاخر از جمله مرحوم زرویی نصرآباد در «تذکره المقامات»، و فریدون توللی در «التفاصیل» از این صنعت ادبی بهره برده اند.

فرامرز ریحان‌صفت در ادامه به روی سن آمد و به شعرخوانی پرداخت. مهدی فرج اللهی خواننده پاپ و شاعر نیز شعری از ناصر فیض را در قالب یک قطعه موسیقی با گیتار نواخت که به حال و هوای انتخابات و این موضوع مرتبط بود.

همچنین اسماعیل امینی شاعر و طنزپرداز پیشکسوت نیز که به تازگی کتاب «تبسم دوست» شامل ظرایف و مطایبات کلام امام خمینی(ره) به تالیف او در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است، با یاد کردن از طنزپردازان فقید بیان کرد: ما ناگزیریم که از بزرگانی چون زرویی نصرآباد و منوچهر احترامی همچنان بیاموزیم و یاد کردن از آنها در این برنامه کار شایسته ای بود.

وی از جوانان طنزپرداز خواست تا با علم و آگاهی و دانش به نقیضه‌سرایی بپردازند و با آثار بزرگان این حوزه آشنا باشند.

مصطفی مشایخی نیز نوبت بعدی شعرخوانی محفل یکصد و پنجاه و نهم در حلقه رندان را به خود اختصاص داد.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن راستگو نیز که به عنوان مهمان ویژه در این شب شعر حضور داشت، از روزهای اولیه فعالیت خود در تلویزیون و علت اقبال مخاطبان نسبت به برنامه «بازی با کلمات» گفت: اوایل انقلاب تلویزیون تنها دو شبکه داشت و معمولا برنامه‌های آن به سخنرانی علما و روحانیون منحصر می‌شد. من احساس کردم اگر قرار است ما هم حرفی بزنیم باید در قالبی متنوع و جذاب برای مخاطبان باشد تا تاثیرگذاری اش نیز بیشتر شود.

وی افزود: برنامه «بازی با کلمات» از مشهد شروع شد. زمانی که پیشنهاد یک سخنرانی را با من مطرح کردند و من با کلمه «کتاب» چند کلمه مشابه ساختم و آن برنامه دیده شد و بعدها در قالب بازی با کلمات ادامه یافت.

راستگو در پاسخ به این که آیا شعر هم می‌سراید، عنوان کرد: بله معمولا شعرهایی که در برنامه‌ها می‌خواندم را خودم می‌گفتم. شعر طنز نیز می‌گویم، البته طنز واقعا مقوله ای تخصصی است و هر کسی نمی‌تواند ادعا کند که شاعر طنز است.

وی درباره خاطره اش از انتقاد به یکی از برنامه‌های «فیتیله» گفت: در نقد به یکی از برنامه‌های عموهای فیتیله ای یک بار حرفی زدم که شاید بیش از 200 سایت به من حرف‌های رکیکی زدند. برایم عجیب بود که تحمل شنیدن این نقد از سوی برادرشان وجود نداشت! افرادی از من خواستند پاسخ این نقد را بدهم اما این کار را نکردم.

در پایان این برنامه نیلوفر ناظری و چند شاعر دیگر به شعرخوانی پرداختند.

محفل شعر طنز «در حلقه رندان» آخرین یکشنبه‌های هر ماه برگزار می‌شود.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: محفل طنز در حلقه رندان حجت الاسلام راستگو یکی از برنامه زرویی نصرآباد حجت الاسلام بازی با کلمات حلقه رندان شعر طنز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۹۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم صهیونیستی تحمل تا ابد جنگیدن را ندارد

دویست روز از جنگ غزه گذشت، نبرد ادامه دارد و هنوز افق روشنی برای پایان آن دیده نمی شود. رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح مصمم شده و آن را حتمی می داند و ظاهرا آمریکا را نیز همراه کرده است. البته در اینجا این پرسش مهم نیز مطرح می شود که در حمله به مناطق دیگر نوار غزه چه چیزی عاید اسرائیل شد؟ آیا اسرا آزاد شدند؟ آیا توان نظامی حماس از بین رفت؟ آیا رهبران حماس نابود شدند؟

پاسخ همه پرسش ها خیر است. حتی دیروز شهرهای عسقلان و سدیروت هدف راکت های حماس قرار گرفتند تا همگان متوجه شوند که ادعای نتانیاهو تا چه میزان با واقعیت مغایرت دارد. از سوی دیگر اسرائیل درگیر نبرد با حزب الله در شمال است و مقاومت لبنان کیفیت حملات خود را به نحو محسوسی ارتقا داده و شهرهای عمقی تر را مورد اصابت قرار می دهد.

حال پرسش مهم اینجاست که این جنگ تا کی ادامه دارد ؟

با توجه به شرایط درونی اسرائیل نتانیاهو به استمرار بحران نیاز دارد و حتی پس از حمله به رفح نیز دور از ذهن می نماید که او دست از تنش بکشد. اما در این میان امکان وقوع اتفاقاتی وجود دارد که معادلات را عوض ‌کند؛ تنش با حزب الله هر لحظه می تواند به یک جنگ تمام عیار منتهی شود و یا فشارهای آمریکا پس از پایان عملیات در رفح شاید نتانیاهو را کنترل کند.

در این میان جبهه درونی اسرائیل بیشترین فشار را متحمل می شود و بخش قابل توجهی از صهیونیست ها خواهان اتمام جنگ هستند. نتانیاهو ممکن است پس از جنگ در رفح دست به قمار خطرناکی بزند و به بهانه تامین امنیت شمال و لزوم عقب راندن حزب الله از مرز، جنگی گسترده را با لبنان آغاز کند.

اما هر چه که هست و شاید شود، این نکته را نمی توان از نظر دور داشت که اسرائیل در یک بن بست راهبردی است زیرا حتی حمله به رفح نمی تواند خواسته های این رژیم را برآورده سازد و نتانیاهو نیز تمایل به پایان جنگ ندارد تا به یک دستاورد برسد.

از یاد نباید برد که جبهه درونی اسرائیل تحمل جنگ فرسایشی را ندارد و ارتش آن نیز اوضاعش مطلوب نیست؛ حمله ایران ضربه شدیدی علیه اعتماد به نفس صهیونیست ها بود و بالعکس انگیزه و جسارت محور مقاومت را بالا برد.

در پایان خاطر نشان می شود که عدم حمایت آمریکا ، بروز اتفاقی در داخل اسرائیل یا گسترده شدن جنگ با لبنان می تواند روند تحولات را به کلی تغییر دهد. نتانیاهو به استمرار جنگ نیاز دارد اما اسرائیل تحمل تا ابد جنگیدن را ندارد. این که اسرائیل کجا متوقف می شود سوال بزرگی است.

دیگر خبرها

  • رژیم صهیونیستی تحمل تا ابد جنگیدن را ندارد
  • برنامه‌های حرم رضوی به مناسبت شهادت حمزه سیدالشهدا(ع)
  • برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تبیینی دهه کرامت در بوشهر
  • هیئات مذهبی بازوی قوی در تدوین برنامه‌های تبلیغات اسلامی است
  • عوامل برنامه‌های قرآنی با حضور «حجت‌الاسلام قمی» قدردانی شدند
  • برنامه‌های متنوع دهه کرامت در استان بوشهر برگزار می‌شود
  • (ویدئو) شعرخوانی کارگردان «آپاراتچی» علیه اسرائیل
  • مشکلات مربوط به ارز برای مردم و اقتصاد کشور غیر قابل تحمل شده است
  • اجرای ۲۷ برنامه فرهنگی همزمان با سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم
  • شعرخوانی ضد اسرائیلی کارگردان آپاراتچی در اکران مردمی/ آرزوی اکران فیلم در فلسطین