Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-03-29@12:49:20 GMT

انتخابات و تبلیغات نامتعارف

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۹۹۷۰

انتخابات و تبلیغات نامتعارف

ایجاد انگیزه حضور مردم در پای صندوق های رای می تواند علاوه بر تشدید مشروعیت نظام، آغازی دیگر از صحنه کارزار کشور برای مقابله با دسیسه ها  و فروپاشی توطئه ها است. دشمنان انقلاب درصدد هستند تا با تبلیغات سوء حضور مردم در انتخابات پیش رو را کم رنگ کرده و اعتماد عمومی مردم را کاهش دهند و در این مسیر متاسفانه برخی افراد ناآگاه در ستادهای انتخاباتی دست به تبلیغاتی نامتعارف و گاها غیرقانونی می زنند که ناخواسته آب به آسیاب دشمنان نظام ریخته و منجر به این می شوند که شاهدان این رفتار غیر معقول به شک و تردید افتاده و از حضور در پای صندوق های رای مایوس و دلسرد شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 لازم است مقامات و بازرسان انتخاباتی با حضور به موقع در این اماکن و محیط ها از انجام هر نوع تبلیغات نامتعارف و نادرست جلوگیری کنند.
نظام جمهوری اسلامی ایران با گذشت بیش از چهل سال از عمر خویش با وجود همه تحریم ها و فشارهای بین المللی توانسته با حمایت مردم در مقابل تمام دسیسه ها و تفرقه افکنی ها سرافراز و سربلند باشد و باید دانست که وقوع هر حادثه طبیعی و غیرطبیعی دستمایه ای برای دشمنان انقلاب است که بخواهند با بزرگ نمایی و اشکال تراشی آن را به یک عامل تخریبی برای انقلاب ایران تبدیل کنند در چنین شرایطی لازم است نامزدهای انتخاباتی با تدبیر و دور اندیشی در صحنه تبلیغات انتخاباتی بهانه به دست دشمنان ندهند و بر اساس ضوابط و مقررات قانونی و موازین اخلاقی به ارائه برنامه های انتخاباتی خود به مردم اقدام کنند.
اردوگاه اصلاح طلبان 
آسیب شناسی، موانع، توصیه ها و راهبردهای انتخاباتی
روزنامه آفتاب یزد در قسمتی از یادداشتی با عنوان «از شعار اشتغال‌زدایی(!) تا استخدام بادیگارد!» از تبلیغات عجیب و غریب برخی کاندیداهای احراز صلاحیت شده انتقاد کرده و نوشته است: روزنامه آفتاب یزد در گزارشی آورده است: کمتر از ۵ روز مانده به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی. از همین رو کاندیداهای انتخاباتی از چند روز پیش کار تبلیغاتی خود را آغاز کرده‌اند. تبلیغاتی که بعضا عجیب هستند و برای جذب مخاطب آنها را به راه انداخته‌اند.  فارغ از سخنرانی‌ها و دادن وعده‌های بی سرانجام، بعضی‌ها ترجیح داده‌اند که هزینه کنند تا دیده شوند، یعنی هتل‌های آنچنانی شهرشان را با بهترین امکانات برای میزبانی مردم اختصاص داده‌اند. بعضی‌ها هم از آن ور بوم افتاده‌اند. به زعم این عده، هرچه مراسم تبلیغاتی ساده‌تر برگزار شود، به خاطر این ساده زیستی! نظر بیشتری از مردم را به خود جلب خواهند کرد. مثلا یکی از کاندیداها، ستاد تبلیغاتی‌اش را روی ۱۸چرخ برگزار کرده است.  در میان این نامزدهای انتخاباتی، یک نفر از روش نامتعارفی برای ورود به مجلس استفاده کرده است. او که هنوز به مجلس راه پیدا نکرده برای خود بادیگارد در نظر گرفته و با آنها در میان مردم حضور پیدا می‌کند. این در حالی است که حتی نمایندگان فعلی مجلس هم بادیگارد ندارند. هستند کاندیداهایی که به نظر می‌رسد حتی نگاهی کوتاه به پوستر تبلیغاتی یا شعار خود نینداخته‌اند آنقدر که دستمایه طنز کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند. همان مهندسی را می‌گویم که با شعار اشتغال زدایی وارد گود شده است!
زوج کاندیدایی هم وجود دارند که آهنگی کودکانه و شاد که مخصوص آنها ساخته شده را برای کلیپ تبلیغاتی خود به کار برده‌اند.  اما یکی از نامزدهای مجلس برای آنکه ستاد تبلیغاتی‌اش دیده شود درختانی که مقابل ستادش وجود داشت را با بی رحمی تمام قطع کرده است! یکسری دیگر هم حقوق شهروندان و رانندگان را نادیده گرفته‌اند و پوسترهای تبلیغاتی‌شان را بر روی علائم راهنمایی و رانندگی نصب کرده‌اند.
سخنرانی کردن جزء لاینفک کاندیداها برای جلب نظر مردم برای رای دادن است البته سخنرانی‌ای که در آن نشانه‌هایی از سواد و راهکارهایی برای بهتر شدن شرایط دیده شود نه آنکه کاندیدایی بخواهد به مردم وعده دروغین و بی‌اساس یارانه یک میلیون تومانی را بدهد. یا نامزدی که برای انصراف از دور رقابت‌ها طلب پول کند و بگوید: «تا پول نگیرم کنار نمیرم!» در این میان فعالیت‌های برخی از نامزدها در فضای مجازی که برای دیده‌شدن دست به هرکاری می‌زنند جای خود دارد.
روزنامه سازندگی در بخشی از یادداشتی با عنوان «چرا یاران هاشمی؟ / پاسخی به دکتر صادق زیباکلام و منتقدان لیست یاران هاشمی» نوشته است: انتشار لیست «یاران هاشمی» با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد. برخی از افراد خرده گرفتند که مگر آیت‌الله هاشمی زنده است که لیست بدهد و از کسی حمایت کند؟ برخی همچون صادق زیباکلام نیز بر این خرده‌گیری افزودند، از دیگر سو عده‌ای نیز واکنش حمایتی داشتند و یادآور شدند که نبود هاشمی در این شرایط چقدر به چشم می‌آید که اگر او بود، قطعا فضا به گونه‌ دیگری مدیریت می‌شد. بدیهی‌ترین پاسخی که می‌توان به این دوستان داد، این است که اعضای این لیست، دوستداران و هواداران هاشمی هستند. کسانی که در طول سال‌های گذشته کم و بیش در کنار سردار سازندگی بوده و از اندیشه‌ها و برنامه ‌های او حمایت کرده ‌اند. پس در وهله اول باید یادآور شد که کسی که دستش از این دنیا بریده شده، بی‌شک نمی‌تواند برنامه‌ای هم برای زنده‌ها داشته باشد یا آنها را تشویق یا تحریم به امری کند، اما زندگان می‌توانند یاد او را زنده کنند و برنامه‌های او را پیش ببرند. از همین منظر، لیست یاران هاشمی، حاوی نام کسانی است که متعهد به هاشمی و اندیشه‌های او هستند. حامیان او هستند. یاوران او در سال‌های گذشته بوده و هستند. آیا این محل اشکال است؟ آیا افرادی که یار و حامی کسی بودند و هستند، نمی‌توانند ذیل یک لیست جمع شوند و برنامه‌ای برای مجلس یا هر انتخابات دیگری ارائه کنند؟
دوستان و آقای زیباکلام به‌خوبی می‌دانند که آیت‌الله هاشمی حاوی اندیشه‌های والا و بسیاری برای آبادانی ایران و رفاه کشور بود. برخی از آن برنامه‌ها اجرا شد و بسیاری از آنها اجرا نشد؛ به دلایل مختلف. حزب کارگزاران سازندگی نیز از بدو تاسیس تاکنون خود را وامدار اندیشه‌های آن بزرگمرد می‌داند. پس اگر این حزب و اعضای آن نتوانند برنامه‌ها و اندیشه‌های آن مرحوم را دنبال کنند، چه کسی باید دنبال کند؟ اگر این حزب نتواند افرادی را ذیل نام مرحوم هاشمی جمع و به مردم معرفی کند چه کسی باید این کار را بکند؟
گاه در بزنگاه‌ های مختلف سیاسی، وقتی رقیب شما، زمان تبلیغات را با استفاده از ردصلاحیت‌ها از شما می‌گیرد، چه تبلیغاتی مؤثرتر از مطرح کردن افراد ذیل نام یک بزرگ‌مرد سیاسی؟ نام هاشمی با توسعه در ایران گره خورده است و لیست یاران هاشمی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به شما یادآور می‌شود افراد آن مقید به توسعه و پیشبرد آن در وجوه مختلف هستند. پس بهتر است در روزهای باقی‌مانده تا انتخابات، به جای نفرت‌پراکنی و خرده‌گیری، دیگران را نیز تشویق به رای دادن کنیم تا از این برزخ ناامیدی و سرخوردگی عبور کنیم. فردا که رقبای تند و تیز ما وارد مجلس شدند و برنامه‌های خود را اجرا کردند، دیگر دیر است و قطعا کسانی که این روزها تحت تاثیر هیجانات تحریم‌محور هستند، این پرسش را پیش خواهند کشید که چرا کسی به ما هشدار نداده بود که چه در انتظار کشور و مردم است. آن زمان زیباکلام‌ها چه پاسخی خواهند داشت؟  
علی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت در بخش هایی از گفت و گوی خود با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: جریان اصلی که در طرف مقابل اصلاح‌طلبی کار می‌کند و خیلی هم تمایل ندارد به نام اصولگرا نامیده شود جریان «جوانان مؤمن انقلابی» است، آن‌ها با توجه به این‌که رسانه‌های قدرتمند و نفوذ زیادی در مراکز قدرت دارند توانسته‌اند به جریان غالب  اصولگرایی در انتخابات این دوره تبدیل شوند. با توجه به حذف کلی اصلاح‌طلب‌ها از صحنه انتخابات، عملا این «جوانان مومن انقلابی» جریان اصلی انتخابات هستند و کاملا خیز برداشته‌اند تا مجلس را در اختیار بگیرند. اینکه الان می‌گوییم در برخی حوزه‌ها عملا نماینده‌ها معلوم هستند کار آن‌هاست و اینکه در برخی حوزه‌ها رقابت بین خود اصولگراهاست نیز کار آن‌ها است.
جریان قالیباف که با تابلو نواصولگرایی آمده یا جریان احمدی‌نژاد که خیلی چراغ خاموش آمده است می‌توانند به هم نزدیک شوند؛ چون جنس این دو به هم نزدیک است. در زمره نیروهای اصولگرا محسوب می‌شوند اما میزان تقیدات‌شان اقتضاء  نمی‌کند که آن‌ها را چندان اصولگرا دانست. جوانان مومن انقلابی خیلی مایل نیستند خود را اصولگرا بنامند. احمدی نژاد هم تکلیف خود را قبلا با اصولگرایان روشن کرده بود.
تعریف روشنی هم از نواصولگرایی قالیباف ندیدیم. اصولگرایان سنتی هم توسط طیف‌های درون جناحی خود از گردونه انتخابات کنار گذاشته شده و یا وادار شده‌اند کنار بروند؛ مثل  آقایان لاریجانی و باهنر که ثبت‌نام نکردند و یا این‌که از حزب موتلفه و جامعه روحانیت مبارز فردی که بتواند نقشی ایفا کند وجود ندارد. حتی جبهه پایداری و طیف منتسب به آقای مصباح یزدی نیز به نظر می‌رسد در این انتخابات برخلاف گذشته نقشی چندان نداشته باشد.
جریان اصلاح‌طلبی در تور سناریوی طراحی شده برای انتخابات به نوعی گرفتار شده است. اصلاحات اساسا نمی‌خواهد و نباید با صندوق رای قهر کند؛ چون صندوق رأی بهترین مسیر انجام اصلاحات است؛ بنابراین کناره‌گیری از آن خواست‌شان نیست. این وضع بر آنان تحمیل شده است. این جریان عملا از دادن لیست انتخاباتی بازمانده است. کاندیداهایش از رقابت بازمانده‌اند و بدنه‌اش هم میل به شرکت ندارند. لیست نمی‌تواند بدهد و نمی‌تواند میدان‌دار انتخابات باشد. شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان به این نتیجه ‌رسید در تهران لیست ارائه نکند؛ اما این امکان را باقی گذاشت که احزاب اصلاح طلب با نام و عنوان خود از نامزدهای مورد نظر خود حمایت کنند. بالاخره برای عده‌ای که تصمیم دارند در انتخابات شرکت کنند یک  یا چند لیست اصلاح‌طلبانه ولو نه کاملا مطلوب وجود خواهد داشت.
ما در تهران لیست نمی‌دهیم اما غایب صحنه نخواهیم بود. می‌توانیم با مردم صحبت کنیم و شرایط عمومی مشارکت مردم و عملکرد مجلس و شورای نگهبان را به چالش بکشیم. باید انتظار عمومی از مجلس را برجسته کنیم و برنامه‌هایی را که باید مجلس پیگیر آن باشد را تبیین کنیم و سطح انتظار از مجلس، فارغ از این‌که چه جناحی در آن اکثریت داشته باشد، را روشن کنیم. باید درباره همه این موضوعات حرف بزنیم. مردم ما مردمی غیرقابل پیش‌بینی هستند. در سه ماه گذشته ما سه حرکت و رویداد در جامعه دیدیدم که هرکدام ورق را برگردانده و فضا را تغییر اساسی داده‌اند. حوادث آبان‌ماه به دنبال افزایش قیمت بنزین، ‌ شهادت سردار سلیمانی و وحدتی که زیر تابوت وی شکل گرفت و بعد فاجعه سقوط هواپیما و پنهانکاری فاجعه‌بارتر در مورد علت سقوط که شوک بزرگی به مردم وارد کرد از جمله آن بوده است.
صادق زیبا کلام فعال سیاسی اصلاح طلب در بخشی از گفت و گوی خود با روزنامه شرق می گوید: من اصلا نمی‌خواهم به قضاوت چیدمان لیست انتخاباتی حزب کارگزاران و قضاوت کیفی آن بپردازم؛ بلکه می‌خواهم از فلسفه اخلاق سخن بگویم. واقعیت این است که ما نمی‌توانیم از شهرت و اعتبار شخصی که فوت کرده است، برای پیشبرد اهداف سیاسی‌مان استفاده کنیم. اکنون حزب کارگزاران لیستی را منتسب به مرحوم هاشمی‌رفسنجانی کرده است که معلوم نیست اگر ایشان زنده بود، آن را تأیید می‌کرد یا نه. عکس این قضیه هم صادق است و برای مثال اگر گروهی می‌گفت که ما با الهام‌گرفتن از تفکرات آقای هاشمی به این نتیجه رسیده‌ایم که در انتخابات شرکت نکنیم، باز هم می‌پرسیدم که با چه مجوز اخلاقی از جانب او سخن می‌گویید؟ در حقیقت اصلا مسئله کنونی، انتخاباتی و سیاسی نیست و کاملا به اخلاق مربوط است. ‌اکنون من این پرسش را از رهبران حزب کارگزاران می‌پرسم که اگر آقای هاشمی زنده بود، رضایت به ارائه لیست اخیر کارگزاران می‌داد؟ یک احتمال وجود دارد که نظر اعضای کارگزاران را تأیید می‌کرد و حتی مؤکدا به مردم می‌گفت که هم در انتخابات شرکت کنید و هم به لیست حزب کارگزاران رأی بدهید. در مقابل، این احتمال هم وجود دارد که تصمیم اخیر کارگزاران را تأیید نمی‌کرد. اکنون حزب کارگزاران بدون پاسخ به این پرسش‌ها لیست خود را به فردی نسبت می‌دهند که در قید حیات نیست. یک مرحله جلوتر می‌آیم و می‌گویم که حتی نزدیک‌ترین افراد به آقای هاشمی هم نمی‌توانند از جانب او درباره یک امر جدید سخن بگویند. تردیدی وجود ندارد که افرادی مثل آقایان کرباسچی و مرعشی به آقای هاشمی بسیار نزدیک بودند یا پرواضح است که خانواده آقای هاشمی نزدیک‌ترین افراد به ایشان بودند؛ اما آنها هم نمی‌توانند تصمیم خود را به آقای هاشمی نسبت دهند؛ مگر آنکه گفته شود آقای هاشمی وصیت‌نامه‌ای دارد که در آن گفته است آقایان کرباسچی، مرعشی و خانواده می‌توانند پس از مرگم از جانب من سخن بگویند و تصمیم بگیرند. من که چنین وصیت‌نامه‌ای ندیده‌ام و اگر دوستان چنین وصیتی از آقای هاشمی دارند، منتشر کنند تا ما هم آگاه شویم که چه کسی زبان آقای هاشمی است. اصلاح‌طلبان همواره به اصولگرایان ایراد می‌گیرند که امام را به نفع خود مصادره کرده‌اند. این انتقاد درستی است؛ اما چرا خودشان هم همان‌ کاری را انجام می‌دهند که اصولگرایان می‌کنند؟ اکنون حزب کارگزاران شخصیت آقای هاشمی را مصادره به
زیبا کلام در پاسخ به این پرسش که  «آیا حزب کارگزاران در دوره حیات آقای هاشمی حزب متبوع ایشان بود و می‌توان گفت که نظرات و مواضع آن مرحوم عینا همانی بود که از سوی حزب کارگزاران سازندگی عنوان می‌شد؟» اظهار داشت: خیر، اصلا این‌طور نبوده است؛ گرچه بسیاری از اعضای اولیه حزب کارگزاران مانند آقایان کرباسچی، نجفی، محمد هاشمی، مهاجرانی و... ارتباط نزدیکی با آقای هاشمی داشتند؛ اما آیا می‌توانیم بگوییم نظرات تمام آن اعضا همان نظرات آقای هاشمی بوده است؟ آیا مواضع آقای مهاجرانی بعد از انتخابات سال ۸۸ همانی بود که آقای هاشمی می‌گفت؟ بنابراین اصلا این گزاره درست نیست که تمام مواضع کارگزاران عینا مورد تأیید مرحوم هاشمی بوده است. وقتی به صورت جزئی وارد دیدگاه‌های اعضای کارگزاران می‌شویم، درمی‌یابیم که شکاف خیلی بیشتر هم می‌شود. کافی است به مواضع برخی از اعضای فعلی کارگزاران در دهه ۷۰ نگاه کنیم و متوجه بشویم که اتفاقا تعدادی از اعضای کنونی کارگزاران مواضع ضدهاشمی داشتند و شب‌وروز درصدد تخریب آقای هاشمی بودند.
روزنامه ابتکار در بخشی از یادداشتی به قلم حامِدوکیلی  با عنوان «جزم‫های سیاست در ایران!» نوشته است: در ساحت سیاست، گزاره‫های زیادی وجود دارد که در درستی آنان کسی تشکیک نمی‫کند. درواقع در پسِ اکثرِ تحلیل‫های حوزه عمومی این گزاره‫ها به طور مفروض حضور دارند. نمی‫دانم چگونه ساخته شده‫اند (توسط پروپاگاندا‫ یا موقعیت عقلانیت و یا...)، ولی کسی در صحت‫شان تردید ندارد. اما شواهد نشان می‫دهد چندان نمی‫توان به صحت این گزاره‫ها دل بست. مروری بر پاره‫ای از آنها عمق وخامت ماجرا را نشان می‫دهد.
گزاره شماره ۱: «ما اگر در انتخابات شرکت نکنیم، حاکمیت یکپارچه اصولگرایان به جهت اینکه تجربه کافی ندارند و در امور مملکت درمی‫مانند، در‫نهایت از ما خواهند خواست که به کمک‫شان برویم.» این یک گزاره شرطی است که البته میان مقدم و تالیِ آن هیچ نسبت منطقی برقرار نیست. یعنی منطقاً نمی‫توان تالی را از دلِ مقدم برکشید. لذا تصور می‫کنیم که شاید تجربه‫ای مشابه وجود دارد که از این گزاره پشتیبانی می‫کند؛ اما نه تنها تجربه مشابهی وجود ندارد بلکه اگر هم بتوان حاکمیت یکپارچه اصولگرایان در میانه دهه هشتاد را به عنوان تجربه مشابه انگاشت، دقیقاً اتفاقی خلافِ این گزاره رخ داده است. یعنی آنان باوجود شکست در حکمرانی، نه تنها به سراغ اصلاح‫طلبان نیامدند بلکه هرچه جلوتر آمدیم انگیزه آنان برای حذف اصلاح‫طلبان قوی‫تر شد. درنهایت نیز آنان سقفِ برخوردِ حذفی را انجام دادند (ردصلاحیت مرحوم هاشمی). یعنی دولت روحانی نه تنها محصولِ رجوعِ آنان به ما نبود بلکه محصول بازگشتِ چغرگونه‌‫ ما به صندوق رای بود. درواقع نه تنها به سراغ ما نیامدند بلکه ما به سراغ حکومت و صندوق رای رفتیم و کوتاه نیامدیم!
گزاره شماره ۲: «ما باید از انتخابات فاصله بگیریم و نزد مردم آبرو جمع کنیم؛ به قول یکی از بزرگان ما باید به تعطیلات تاریخی برویم». این گزاره نیز حرف واضحی دارد؛ اینکه شرکت نکردن در انتخابات، آبروی و اعتبار اجتماعی اصلاح‫طلبان را احیا می‫کند. راستش در این «مفروضِ حوزه عمومی» تردید بسیار می‫توان ایجاد کرد. اول اینکه این سخن نه قرینه تاریخی دارد و نه ضرورت عقلی. دوم اینکه به انتخابات میان دوره‫ای ریاست جمهوری آمریکا که این روزها در جریان است دقت کنید؛ مایکل بلومبرگ رقیبِ میلیاردرِ ترامپ از جناح دموکرات است. او در بزرگ‫ترین دموکراسی دنیا «سازمان رای» استخدام کرده است! اشتباه نکنید او رای نمی‫خَرَد؛ بلکه کار عجیب‫تری می‫کند؛ او سازمانی «رای ساز» خریده است. این کار هیچ ایراد شکلی در دموکراسی ندارد اما در محضر شهودِ ما قابل پذیرش نیست. یعنی رسماً دموکراسی علاوه بر پوپولیسم، محمل پرورش الیگارشی نیز شده است؛ آن هم در آمریکا! این باگ و بادی که از دموکراسی آمریکا بیرون میزند حکایت از خصلتِ «کمپانی وارانه‌ «سازمان رای می‫کند. سازمان رای رفتاری شبیه به کمپانی دارد؛ از همین روی آن را می‫توان استخدام کرد و یا برون‫سپاری کرد و ...
بهزاد نبوی فعال سیاسی اصلاح طلب و وزیر صنایع سنگین دوران جنگ در گفت و گو با پایگاه خبری انصاف نیوز می گوید: در دیداری که چندماه قبل به همراه افرادی از طیف‌های سیاسی مختلف با وزیر محترم کشور داشتم، به ایشان عرض کردم «من طرفدار برگزاری انتخابات پرشور هستم» و توضیح دادم که «محوری‌ترین نقش را برای پرشور شدن انتخابات، نظام بر عهده دارد؛ نظام باید با ایجاد اطمینان در مردم به موثر بودن نقش‌شان، از طریق ایجاد امکان برگزاری انتخاباتی سالم و رقابتی، زمینه‌ی پرشور شدن انتخابات را فراهم کند» (نقل به مضمون). متاسفانه سخنگوی شورای نگهبان، با طرح اینکه برگزاری انتخابات پرشور وظیفه‌ی آن شورا نیست، درواقع ردصلاحیت‌های بی‌سابقه‌ای که سبب کاهش انکارناپذیر شور انتخاباتی شده است را، توجیه کرد.
در مورد حضور فعال در انتخابات و دادن لیست نیز، توصیه‌ی همیشگی من به همه‌ی طیف‌های سیاسی و خصوصا اصلاح طلبان، این بود که، باتوجه به اینکه صندوق‌های رای تنها مسیر قابل قبول جهت تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب است، علیرغم دشواری، کندی و موانع بی‌شمار موجود، باید آن را طی کرد.
متاسفانه ردصلاحیت‌های گسترده‌ی بی‌سابقه، نسبت به تمام ادوار پیشین انتخابات مجلس، (همانطور که در سیاست خارجی مواضع تندروهای داخلی مقوم مواضع رییس جمهور کنونی آمریکا شد)، به کمک مخالفان شرکت فعال و دادن لیست در انتخابات، آمد.
بنابر گزارش‌های دریافتی، که امیدوارم پیش از برگزاری انتخابات مستندات آن از طرف اصلاح طلبان منتشر شود، در سراسر کشور به‌غیر از شهر تهران، در اثر ردصلاحیت‌های بی‌سابقه و علی‌رغم برخی تجدیدنظرها، برای اصلاح طلبان تنها امکان معرفی نامزد برای کمتر از ۸۰ کرسی از مجموع ۲۶۰ کرسی –به‌غیر از تهران- وجود دارد و با تاسف فراوان، بنابر همین گزارش‌ها، پیش از برگزاری انتخابات، منتخب بی‌رقیب جدی ۱۶۰ کرسی مشخص و درواقع نتیجه‌ انتخابات برای آن کرسی‌ها معلوم شده است!
من امیدوار بودم در صورت تجدیدنظر معنادار در ردصلاحیت‌ها، در آخرین مهلت‌ها، امکان غلبه بر ناامیدی، یاس و بی‌تفاوتی بخش مهمی از رای‌دهندگان بوجود آمده و کماکان امکان طرح پیشنهاد حضور فعال و ارائه‌ لیست، خصوصا در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ، ایجاد شود، که متاسفانه چنین نشد.
در انتهای این پاسخ، گرچه دیرهنگام، بازهم باید به تصمیم‌گیران نظام یادآور شوم، رد صلاحیت گسترده در شرایط کنونی، که مخاطرات مختلف، از هرسو نظام و حتی کشور را تهدید می‌کند، تنها موجب از میدان به‌در کردن نامزدها و «جریان‌های سیاسی غیرقابل قبول» نمی‌شود، بلکه با ایجاد ناامیدی و بی‌تفاوتی و در نتیجه کاهش نسبی مشارکت مردم، ممکن است به مشروعیت نظام و همبستگی ملی، در شرایط دشوار، آسیب جدی وارد کند.
رصد جریان رقیب
روزنامه دنیای اقتصاد در قسمتی از گزارشی با عنوان «حضور اصولگرایان در انتخابات با ۶ لیست» آورده است: لیست «ائتلاف مردم» یا همان لیست وزیران و مدیران دولت محمود احمدی‌نژاد دیروز منتشر شد و بر این اساس، لیستی دیگر، رسما به جرگه لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان افزوده شد. صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، بهروز مرادی معاون رئیس‌جمهور در دولت‌های نهم و دهم، محمد حسن طریقت منفرد وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد، فاطمه واعظ‌جوادی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دولت نهم، سید محمد حسینی وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد و محمد سلیمانی وزیر ارتباطات دولت احمدی‌نژاد ازجمله اعضای این لیست هستند.
همچنین لیستی دیگر از جریان اصولگرا سربرآورد؛   لیست «پویش مجلس عدالتخواه» روز گذشته منتشر شد و بر تعداد لیست‌های اصولگرایان افزود. همچنین روز گذشته لیست اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برای انتخابات مجلس هم منتشر شد. بر این اساس اصولگرایان تا امروز در انتخابات دوم اسفند، ۶ لیست انتخاباتی دارند؛ لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، لیست مداحان، لیست جبهه پایداری، لیست مجلس عدالتخواه، لیست «ائتلاف مردم» یا همان لیست وزیران و مدیران دولت محمود احمدی‌نژاد و لیست ائتلاف «اقتصاد و معیشت مردم» با محوریت غلامرضا مصباحی مقدم ازجمله لیست‌های منتشر شده اصولگرایان است.
نظر آقاتهرانی درباره خط قرمز جبهه پایداری
همچنین روز گذشته مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری درباره برخی خبرها مبنی بر درخواست جبهه پایداری برای حذف محمدباقر قالیباف از لیست نهایی اصولگرایان گفت: ‌اینکه می‌گویند آقای قالیباف خط قرمز پایداری است، واقعا درست نیست. ما گفتیم ضابطه قرار دهید، آقای قالیباف یا هرکس دیگر اگر اصلح است و اگر نمره لازم را کسب کرد، به روی چشم باید باشد.  ما گفتیم نباید فرقی بین افراد باشد.
روزنامه شرق در گزارشی آورده است:  اختلاف میان اصولگرایان مشهدی، هم در ماجرای انتشار فهرست مانند تهران داغ، علنی و رسانه‌ای شده و هم مشهدی‌ها با سه فهرست اصولگرایی وارد عرصه انتخابات می‌شوند؛ تاجایی‌که حتی شائبه نقش‌داشتن آیت‌الله علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، نیز در تعیین لیست مطرح شده است.
بااین‌حال روز گذشته ترقی، عضو حزب مؤتلفه و سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب خراسان رضوی گفت: این اتهام کاملا غیرواقعی است و نه آقای علم‌الهدی و نه سپاه از ابتدا هیچ‌ دخالتی در این مسئله نداشتند و سپاه از همان ابتدا تأکید کرد هیچ‌کس به نام ما یا منتسب به ما حق ندارد در این زمینه‌ها موضع‌گیری کند. سپاه از اتحاد میان نیروهای انقلاب حمایت می‌کند؛ اما ورود مصداقی به این زمینه نمی‌کند و تاکنون هم به‌هیچ‌وجه دخالتی نکرده‌اند. آیت‌الله علم‌الهدی نیز بارها به ما گفتند که ما در مورد مصداق به‌هیچ‌وجه ورود پیدا نمی‌کنیم و اگر کسی گفت که من با حاج‌آقا صحبت کردم یا اگر کسی ادعا کند که ما ایشان را به صحنه دعوت یا از ورود وی جلوگیری کرده‌ایم، همه اینها تکذیب می‌شود.
شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (اصولگرایان) در خراسان رضوی، هفته گذشته با برگزاری انتخابات درون‌تشکیلاتی، فهرست نهایی خود را برای حوزه انتخابیه مشهد و کلات منتشر کرد که شامل چهار نماینده فعلی مشهد [یک نفر خانم]  به‌عنوان منتخب پنجم و نماینده بانوان بود؛ اما این لیست اعتراض دیگر اصولگرایان مشهدی را در پی داشت که در واکنش به آن، «ائتلاف بزرگ جریان مردم» را با شعار «نه به مجلس تکراری» منتشر کردند. شورای تشکل‌های فرهنگی- اجتماعی با انتشار بیانیه‌ای، دلایل خود را در مخالفت با لیست شورای ائتلاف اصولگرایان برای حوزه انتخابیه مشهد و کلات مطرح کرد. در این بیانیه آمده است: «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی مشهد به لیستی برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس رسیده است که در آن هیچ گزینه جوان، مؤمن و انقلابی کارآمد وجود نداشته و این معنایی جز زیر پا ‌نهادن مهم‌ترین اصل از اصول بیانیه گام دوم انقلاب ندارد. این در حالی است که نیروهای انقلابی مشهدالرضا(ع) با سلایق و طیف‌های گوناگون با پذیرش اصل وحدت بر مبنای اصول انقلاب اسلامی، به دنبال ایجاد همدلی برای رسیدن به یک لیست انقلابی، کارآمد و جوان از دل یک فرایند شاخص‌محور، ماه‌ها تلاش مجاهدانه کرده‌اند؛ اما در نهایت به دلیل سوء‌تدبیرهایی که انجام گردید، شاهد یک اتفاق خجسته در این خصوص نبودیم».
روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی با عنوان «جلوی «دست‌های آلوده» را بگیرید» نوشته است: شنیدیم عصرایران با انتشار یادداشتی نوشت: «اگر می‌خواهی رای بیاوری خودت را تبلیغ نکن، دیگران را تخریب کن» این مهم‌ترین استراتژی انتخاباتی در ایران است. مجلس، شورای شهر یا ریاست جمهوری هم ندارد. هرکسی که می‌خواهد از طریق رای مردم به کرسی در قدرت تکیه بزند از این روش استفاده می‌کند. مردم هم از این روش بیشتر استقبال می‌کنند. هرکسی در مناظره‌ها و سخنرانی‌های خود بهتر با غلتک از روی دیگران عبور کند، رای بیشتری می‌آورد. این شیوه باعث می‌شود که فصل انتخابات تبدیل به فصل افتادن پرده‌ها شود. نامزدها هرچه از خلوت و جلوت یکدیگر می‌دانند، می‌گویند یا به انحای محتلف در فضای مجازی آن را پخش می‌کنند. در زمان انتخابات، همه چیز حلال می‌شود. از این نطق‌ها و کلیپ‌ها نباید به سادگی گذشت و تنها آنها را به حساب انتخابات گذاشت. باید بعد از پایان یک هفته تبلیغات، نهادهای مربوط وارد صحنه شوند و از آنهایی که این حرف‌ها را می‌زنند و کسانی که این حرف‌ها در موردشان زده شده است، توضیح بخواهند.
انتظار این است که هم مردم و هم نهادهایی که وظیفه رسیدگی به عملکرد مسئولان و کسانی که خود را در معرض رای مردم قرار می‌دهند، به این موارد رسیدگی کنند و از کنار آن عبور نکنند. اگر اشکالی وجود دارد به آن رسیدگی شود و اگر فقط اتهامی زده شده و هیچ فسادی ثابت نشد با فرد اتهام زننده برخورد کنند. چون این فرد برای رسیدن به قدرت حاضر شده که با آبروی افراد بازی کند.
پایگاه خبری نامه نیوز در گزارشی با عنوان «حاشیه های تهیه فهرست در جریان اصولگرا؛ از لیست منهای قالیباف تا بازداشتی های یک فهرست» نوشته است: چهار لیست انتخاباتی با تابلو اصولگرایی وارد کارزار انتخابات شده‌اند و فرایند تهیه هر یک از آنان با حواشی بسیاری همراه بوده است.
چهار، پنج روز تا انتخابات مانده و هر دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا چندین لیست ردیف کرده‌اند. لیست‌های که فارغ از اعضا و پتانسیل رای‌آوری تا کنون با حواشی بسیاری همراه بوده است. این حواشی در جریان اصولگرا که ابتدای کار بنای مشارکت پرشور و ارائه لیست واحد داشتند به مراتب بیشتر از جریان اصلاح طلب است که در مرحله آخر تصمیم به ارائه فهرست در چارچوب احزاب گرفتند.
هیات ۹ نفره و لیست شورای ائتلاف
بیشترین حاشیه را مراحل تهیه و اعلام فهرست شورای ائتلاف داشت. این شورا در انتخابات فعلی جای جمنا را گرفته و بنا بود که عامل پیوند همه طیف‌های اصولگرا بوده یک لیست واحد ارائه کند. در همین راستا ابتدا یک فهرست ۱۵۷ نفره معرفی کرده و در مرحله دوم تعداد را به ۹۰ نفکر کاهش دادند. حواشی ایجاد شده اما رسیدن به فهرست واحد را ناممکن کرد و دیدیم که چطور وقتی یک شورای ۳۱ نفره مامور شد از طریق امتیاز دهی لیست سی نفره تهران را تهیه کند، اختلافات بالا گرفت. مصداق این مدعا اعتراض محمد باقر قالیباف است که در توییتی نوشت: «من به شما وعده داده بودم که دغدغه مجلس آینده همان دغدغه مردم یعنی اقتصاد است. لیستی که به نام بنده اعلام شده است مورد تایید نیست.» این قبیل حاشیه‌ها سبب شد که آن ۳۱ نفر به ۹ نفر وکالت داده و کار اعلام لیست نهایی را به آنان سپارند. خروجی و انتخاب این ۹ نفر اما باب دیگری یعنی مخالفت پایداری و چندپاره شدن لیست را گشود.
لیست پایداری و نقش محصولی
جبهه پایداری که در برهم زدن بازی اصولگرایان ید طولایی دارد، این بار نیز مثل همیشه به سهم خود قانع نبود و رسما رویای وحدت را بر باد داد. اعضای این جبهه فهرست جداگانه‌ای ... اعلام کردند اما آنطور که گفته می‌شود موثرترین فرد در تهیه این فهرست محصولی است. آن طور که می‌گویند صادق محصولی، وزیر کشور احمدی‌نژاد یکی از ارکان تصمیم‌گیرنده این فهرست و شاید تصمیم‌گیرنده‌ترین بوده است.
یکی دیگر از نکات قابل طرح در این فهرست حذف چهره جنجالی این طیف یعنی حمید رسایی بود. سید محسن دهنوی نیز دیگر کاندیدای پایداری بود که این فهرست را به چالش کشید. بعد از قرار گرفتن نامه او در فهرست شورای ائتلاف شاهد مخالفت این شورا با حضور وی در فهرست پایداری بودیم و نتیجه این موضوع جایگزینی محمد حسن حسین‌زاده با وی در لیست پایداری بود.
اردوگاه اصولگرایان
توصیه ها، برنامه ها، وعدها و برنامه‌های انتخاباتی
خبرگزاری مهر در بخشی از گزارشی با عنوان «تبلیغات نامتعارف برای گرفتن رأی/ماراتن نامزدها از عزا تا عروسی» آورده است:براساس گزارش خبرگزاری مهر؛ با برپا شدن بنرهای تبلیغاتی در نقاط مختلف شهر، بخشی از تبلیغات با عکس و پوستر و عکس‌های بزرگ در کنار ستادها خودنمایی می‌کند و حضور در مجالس عمومی و خانگی و شرکت در جلسات عمومی و سخنرانی‌های آتشین و با برنامه و بدون برنامه و تبلیغ در فضای مجازی و پخش تیزرها و سخنان مختلف از مسائل رایج این روزهاست. راه اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی و برنامه‌های شاد و موسیقی و حضور در برنامه‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و ورزشی بهترین راه تبلیغ نامزدهاست هر چند در این میان شاهد روش‌های غیر متعارف و غیر اصولی نیز هستیم که از دید مردم و دستگاه‌های نظارتی نیز دور نمانده است. با آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ورود به مجلس با بهره گیری از روش‌های متعارف و غیر متعارف شرکت در عزا و عروسی در صدد جلب نظر شهروندان و کسب رأی به هر قیمتی هستند.  با آغاز تبلیغات انتخاباتی در استان قزوین شاهد ایجاد شور و نشاط قابل توجهی در میان نامزدها و طرفداران آنها هستیم و چهره شهر این روزها حال و هوای دیگری پیدا کرده است.
شرکت نامزدها در مجالس عزا و عروسی، سخنرانی‌های متعدد، چاپ پوستر، توزیع بروشور، دورهمی های شبانه، حضور در مراسم مذهبی، دعوت از سخنرانان مطرح و شخصیت‌های سینمایی و ورزشی در تبلیغ نامزد مورد نظر، استفاده از روزنامه‌های محلی و سراسری و انتشار دیدگاه‌ها و برنامه‌ها، چسباندن پوستر در روی خودروها و راه اندازی کارناوال تبلیغاتی، دادن شعارهای کلیشه‌ای عمران، آبادانی، معیشت، اقتصاد، مصاحبه‌های انتقادی علیه عملکرد مجلس و دولت، در برخی مواقع حمله به ساختارها، شعار جوان گرایی، صدور بیانیه به جای مردم، استفاده از چهره‌های سیاسی، دیدار با خانواده شهدا، نشستن در کنار ائمه جمعه و گرفتن عکس یادگاری و ده‌ها روش دیگر این روزها در اکثر نقاط استان قزوین دیده می‌شود.
در یکی از حوزه‌های انتخابیه (تاکستان) همچنان شام دادن و حضور پر رنگ در مراسم عزاداری دیده می‌شود که این روزها شرکت در مجالس روز زن با حضو ر برخی نمایندگان رد صلاحیت شده و تبلیغ برای افراد مورد نظر، توزیع کارت‌های هدیه نیز دیده می شود. توزیع ارزاق عمومی بویژه برنج و روغن و کارت هدیه رسم رایج است و برخی خبرهای تأیید نشده از توزیع مشروبات الکلی در میان برخی طرفداران جوان برخی نامزدها در یکی از حوزه‌ها حکایت دارد. آنچه در استان قزوین به عنوان شیوه‌های عجیب تبلیغات استفاده می‌شود که می‌توانند در انتخابات بعدی تبدیل به یک عرف و رویه شود.
مجالس عزا برای اصولگرایان / عروسی و جشن برای اصلاح طلبان
نامزدهای اصلاح طلبان در استان قزوین این روزها با اشتیاق در دیدارهای مردمی شرکت می‌کنند تا دیده شوند اخیراً در یک مورد در شهر قزوین مراسم جشن عروسی در یکی از تالارهای هفت سنگان برگزار شد که یکی از نامزدهای منتسب به جناح اصلاح طلب در آن حضور یافت و کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومانی به بستگان داماد هدیه داد که در این میان یکی از نزدیکان نامزد مورد نظر با گرفتن میکروفن از خواننده مجلس و تعریف و تمجید از نامزد، نظرها را به سوی خود جلب کرد. در این میان پس از چند دقیقه یکی از حاضران که طرفدار جناح اصول گرا بود با صدای بلند شروع به اعتراض و پرخاشگری کرد که این موضوع موجب ایجاد درگیری و شکاف در میان میهمانان شد که شرکت کنندگان با نواختن موسیقی شاد و وساطت برخی افراد موضوع را ختم به خیر کردند.
همچنین در مسجد المهدی در مراسم ختم، یکی از روحانیون در حال روضه خوانی بود که متوجه حضور کاندیدای اصولگرایان شد و با نام بردن از دو نامزد به تبلیغ اصولگرایان مستقل پرداخت ولی فضا به گونه‌ای شد که از سایر نامزدهای اصولگرا هم مجبور شد نام ببرد که در این میان یکی از حاضران که لباس مشکی پوشیده بود با چهره اشک آلود گفت اینجا مراسم عزاداری اصولگرایان است یا کسی دیگر که با خنده حاضران به پایان رسید.
لطف الله فروزنده عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با خبرگزاری مهر، با اشاره به ضعف‌هایی که در عملکرد مجلس دهم وجود دارد، گفت: نظارت و نقد دولت از جمله وظایف اصلی نمایندگان است و مجلس در این رابطه از برخی اشتباهات دولت به دلایل مختلف چشم پوشی کرد و دولت نیز در خلاء نظارت قوی، قانون شکنی های فراوان داشت.  مجلس می توانست در مسیر قانونمندی با ابزار قانونی خود به دولت کمک کند تا قانون را بهتر اجرا کند و وضعیت کشور در زمینه های مختلف مساعدتر شود، اما بعضا در برابر تخلفات دولت سکوت کرد.   هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس هم نمره قبولی نگرفت، اینکه برخی از نمایندگان پرونده های اقتصادی دارند و صلاحیت آنها رد شده است، نشان می دهد که هیئت نظارت در رصد عملکرد نمایندگان ضعیف عمل کرده و مردم هم به این مجلس بی اعتماد هستند.  اگر مجلس کارآمد و قدرتمندی داشتیم، با نظارتهای مستمر می‌توانست دولت را پاسخگو کند، اما در این زمینه مجلس عملکرد بسیار ضعیفی داشت.
وی با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو، تاکید کرد: با توجه به نقاط ضعف این مجلس، مردم باید انتخاب آگاهانه داشته باشند و سوابق کاندیداها را بررسی نمایند.  مشارکت بالا و بصیرت در انتخاب می تواند مجلسی قوی را رقم زند و اقتدار و امنیت کشور را بالا ببرد.
معاون پارلمانی دولت دهم با ذکر اینکه هیئت نظارت مجلس یازدهم باید مقتدر عمل کند، گفت: اقتدار این هیات موجب می شود که نمایندگانی پاکدست داشته باشیم و چنین مجلسی مورد حمایت ملت خواهد بود.  نمایندگان شجاع، متدین، عدالت محور و پاکدست به موقع از دولت حمایت می کنند و جایی هم که دولت تخلف کرد، به وظیفه نظارتی خود عمل می کنند.
خبرگزاری مهر در گزارشی با عناوین  «تخریب اموال عمومی در کارزار تبلیغاتی/ شمایل کاغذی یک شهر» آورده است: برخی از طرفداران کاندیداها با دیوارنویسی و نصب تراکت و پوستر بر روی اموال عمومی و حتی خصوصی موجب نقض حقوق عامه و خسارت به آنها شده اند.   این روزها سیمای شهر با آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و مسئولان شهری از نامزدهای انتخابات می‌خواهند که حقوق شهروندی را رعایت کنند و از چسباندن هرگونه آگهی تبلیغاتی در مکان‌هایی که ممنوع است، بپرهیزند. برای برگزاری انتخاباتی سالم و به دور از تخلف لازم است نامزدها و حامیان آن‌ها در مدت‌زمان تعیین‌شده برای تبلیغات نسبت به رعایت موارد قانونی اهتمام لازم را داشته باشند.
در این زمینه در ماده ۶۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به صراحت نصب اطلاعیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی بر روی علائم راهنمایی، تابلوی بیمارستان‌ها، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و سازمان‌های وابسته به دولت، خودروهای دولتی و اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی و تأسیسات عمومی و دولتی و صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، پست برق و تلفن، تابلوها و همچنین اماکن بخش‌های خصوصی (مگر با رعایت اشخاص ذی حق) ممنوع شده است.
بنابراین از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین از حامیان و مبلغان آن‌ها انتظار می‌رود چارچوب‌های قانونی را برای احترام به حقوق سایر شهروندان رعایت کنند در غیر این صورت برابر مقررات نسبت به جمع‌آوری تبلیغات غیرقانونی اقدام و مراتب تخلف به فرمانداری شهرستان ارجاع خواهد شد.
اهمیت دادن نامزدهای انتخاباتی به حفظ پاکیزگی فضای شهری و اجرای تبلیغات بر اساس اصول شهری و حفظ حقوق شهروندان بسیار ضروری است و با توجه به اینکه کاندیداها برای قانون گذاری راهی مجلس خواهند شد انتظار می‌رود از هم اکنون نسبت به قوانین شهری و حق الناس پایبند باشند.
فضل الله رنجبر، فرماندار کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص رقابت کاندیداها در این شهرستان اظهار داشت: ۶۷ نفر در حوزه انتخابی شهرستان کرمانشاه در رقابت انتخاباتی حضور دارند و مابقی در شهرستان کرمانشاه انصراف دادند.
فرماندار کرمانشاه عنوان کرد: مطابق با قانون انتخابات هرگونه دیوارنویسی در ایام تبلیغات انتخابات ممنوع و جرم محسوب می‌شود.   تذکرات جدی به تمام کاندیداها در این زمینه داده شده است و انتظار می‌رود، نامزدهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نسبت به رعایت این مورد که مطالبه عمومی تمام مردم شهر کرمانشاه است اقدام جدی انجام دهند.
فرماندار کرمانشاه افزود: کاندیداها برای جلوگیری از زشت شدن چهره شهر عنایت ویژه داشته باشند و همکاری لازم را در این زمینه با عوامل اجرایی انتخابات انجام دهند.  بیش از ۱۶۰ نقطه در سطح شهر توسط شهرداری برای تبلیغات کاندیدها در نظر گرفته شده است، تا نامزدهای انتخاباتی از این مکان‌ها برای تبلیغات خود استفاده کنند.
حجت الاسلام محسن مفید، رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه هم در گفت و گو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: از تمام کاندیداها توقع داریم با توجه به اینکه هم اکنون زمان تبلیغات است، حقوق عامه را رعایت کنند و اموال عمومی و خصوصی را مراعات و آسیبی به آن وارد نکنند. در سطح شهر می‌بینیم که کاندیداها، متأسفانه مراعات اموال خصوصی افراد را نمی‌کنند و پوسترهایی بر روی اموال خصوصی مردم همچون منزل، مغازه، بانک‌ها، ادارات و تابلوها قرار می‌دهند که اینها در قانون ممنوع و بعضاً نیز جرم محسوب می‌شود.
رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه عنوان کرد: رعایت اموال عمومی و خصوصی را از تمام کاندیداها، ستادها و هواداران آنها توقع داریم و به طور حتم کاندیداها باید در مدار قانون برای مردم مزاحمت ایجاد نکرده و در چند روز باقی مانده برای انتخابات کاندیدها فضای انتخابات را ملتهب نکنند.  کاندیدها اجازه بدهند رقابت در یک فضای آرام شکل بگیرد تا شاهد برگزاری یک انتخابات پرشور و سالم در خور نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم باشیم. شورای نگهبان به رصد خود همچنان ادامه می‌دهد و در صورتی که سندی دال بر رد و یا تأیید صلاحیت کاندیدهای انتخابات مجلس یازدهم باشد، معرفی خواهد کرد.
وی بیان کرد: تمام کاندیداها متوجه این مورد هستند که خرید و فروش رأی جرم محسوب می‌شود و اگر مستند هم شود سبب ابطال رأی آن فرد می‌شود و مشخص می‌شود که این کاندید صلاحیت نمایندگی مردم را ندارد. اگر طرفداران یک کاندید نیز چنین پیشنهادی را به مردم بدهند که در صورت رأی دادن قابل بررسی و پیگیری می‌شود، این عمل جرم است و اگر ثابت شود با آن شخص برخورد خواهد شد.
روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان «نگاه به نتیجه بخشی از تکلیف است» آورده است: سهمیه تهران از مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۳۰ نفر است ولی یک طیف سیاسی که اعضای آن در مبانی فکری با یکدیگر مشترک هستند، دو لیست ۳۰ نفره جداگانه داده‌اند و هرکدام نیز اعلام کرده‌اند که در ارائه لیست خود احساس تکلیف کرده‌اند! و حتماً تکلیف شرعی مورد نظرشان است! در این باره گفتنی است؛
۱- اگر حضور نیروهای متعهد انقلابی و مردمی در خانه ملت یک تکلیف دینی و ملی است، که هست، هر اقدام و حرکتی که به این حضور لطمه بزند و مانع از انتخاب نمایندگان شایسته شود، به یقین یک اقدام غیرشرعی و ضدملی است، و از آنجا که ارائه دو لیست جداگانه از نامزدهای متعهد و مردمی بدون تردید راه ورود آنان را به مجلس دشوار می‌کند، با جرأت می‌توان گفت که اقدام مورد اشاره، اقدامی خلاف شرع و مغایر با منافع ملی است. چگونه می‌توان سنگ‌اندازی برسر راه انتخاب نمایندگان متعهد را تکلیف شرعی دانست!؟
۲- ممکن است گفته شود -که بعضی گفته‌اند- «ما مامور به انجام تکلیف هستیم و نه، نتیجه»! و برای نظر خود از بیانات حضرت امام(ره) شاهد می‌آورند! که باید گفت این برداشت از سخن امام‌راحل یک برداشت غیرواقعی و انحرافی است. منظور حضرت ایشان، آن است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید بر اساس تکلیف عمل کرد و افراد در این حالت اگر هم به هر علت نتیجه مطلوب به دست نیامد، احساس نگرانی و ناامیدی نمی‌کنند. چرا که همه جوانب کار را بررسی کرده و سنجیده (نگاه به نتیجه) و سپس دست به کار شده‌اند. به بیان دیگر، ارزیابی موضوع و تصمیم بر اساس واقعیت‌های میدانی (نتیجه) بخشی از تکلیف است و نه، جدای از آن.
۳- حضرت امام(ره) با اشاره به پیروزی انقلاب در مقابله با رژیم طاغوت، می‌فرمایند؛ «شما، یک قدرت بزرگی را شکست دادید، لکن نتیجه این نبوده است که فقط آن قدرت برود. اگر عوض آن قدرت یک قدرتی نظیر او بیاید، خوب همان است که بود. پس عمده این است که ما بعد از رفتن آن قدرت، نتیجه‌ای که اسلام می‌خواهد، نتیجه‌ای که صلاح مسلمین است، بگیریم»....
روزنامه خراسان جنوبی در گزارشی با عنوان «جنب و جوش های انتخاباتی» آورده است: سه روز تا پایان ماراتن تبلیغات نامزدهای مجلس شورای اسلامی باقی است و نامزدها در روزهای باقی مانده تحرک بیشتری در معرفی خود جلب نظر مردم نشان می دهند. تنور تبلیغات نامزدها در این روزهای مرکز استان داغ تر و البته بازار قول ها و وعده‌ها هم به نوعی گرم تر است. در این میان، شور حامیان نامزدها در ساعاتی که خورشید، چادر شب بر سر می کشد دو چندان می شود که نوید از خلق حماسه ای دیگر در دوم اسفند ۹۸ است. در حالی که از ۲۳ نامزد حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف، ۲۲ نفر در گود رقابت حضور دارند در خیابان‌های اصلی شهر به ویژه نقاط پر تردد مانند خیابان های شهید مدرس، معلم و ... بازار تبلیغات گرم تر است. به گزارش خبرنگار ما، پخش بروشورها و کاغذهای تبلیغاتی در منازل، سخنرانی نامزدها در محافل و مجالس، تبلیغات چهره به چهره، راه اندازی ستاد، نصب تصاویر در نقاط مختلف شهر، حضور حامیان در خیابان‌های شهر و توزیع پوستر نامزدهای مورد حمایت خود، گوشه های از شور و نشاط انتخاباتی نامزدها و طرفداران آن هاست.
حضور نامزدها در محافل عمومی، مساجد، سالن های ورزشی و زورخانه ها، مشارکت در جلسات مناظره و ... از دیگر فعالیت های این روزهای آن هاست. در این میان، نامزدها و طرفدارانشان از فضای مجازی هم غافل نشده اند و در گروه ها، کانال ها و ... تلاش می کنند گوی سبقت را از یکدیگر بربایند به طوری که تنور تبلیغات در فضای مجازی داغ تر است. حامیانی از  نامزدها در قالب ایجاد کانال و گروه‌هایی متفاوت به تبلیغ برای فرد مورد نظر خود می پردازند و علاوه بر این در پیام رسان های مختلف، سعی دارند با معرفی امتیازها و ویژگی های نامزدشان، سبد رای او را سنگین تر کنند. برابر این گزارش از سوی دیگر برخی نامزدها با اجاره کردن واحدهای تجاری بزرگ در معابر اصلی شهر و تجهیز آن به صندلی و میز و با پخش آهنگ های مختلف سعی می دارند رهگذران را به سمت خود جذب کنند.
روزنامه خراسان رضوی در گزارشی با عنوان «مواضع اصولگرایان و اصلاح طلبان درباره لیست های انتخاباتی» آورده است: تا انتخابات دوم اسفند، تب و تاب انتخابات در استان بالا گرفته و نامزدهای نمایندگی مجلس در شهرستان های مختلف با حضور در برنامه های تبلیغاتی، برنامه های خود را به مردم ارائه می کنند. انتشار لیست های احزاب و گروه های سیاسی نیز تنور انتخابات را داغ کرده است، هرچند که برخی از نامزدها به نفع ائتلاف های صورت گرفته انصراف داده اند تا تعداد لیست ها کاهش یابد.
 از جمله لیست های مهم منتشر شده طی روزهای گذشته، شورای ائتلاف اصولگرایان، ائتلاف جبهه مستقلین و جبهه اعتدال، جبهه عدالت خواه مردمی، جامعه جوانان متحد اسلامی در خراسان رضوی و جبهه آرمان خواهان واقع بین (معرفی لیست نامزدهای پیشنهادی به شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در تهران)، حزب اعتدال و توسعه و همچنین ائتلاف کاندیداهای مستقل  فهرست های انتخاباتی خود برای حوزه انتخابیه مشهد و کلات و برخی شهرستان ها را منتشر کرده اند. همچنین اگرچه بسیاری از احزاب و گروه های اصلاح طلب اعلام کرده اند که برای حوزه مشهد و کلات، لیست انتخاباتی نخواهند داشت اما به این نکته اشاره کرده اند که اصلاح طلبان در شهرستان می توانند با رعایت مواضع مطرح شده در بیانیه شورای عالی، گزینه های مد نظر خود را برای انتخابات مجلس داشته باشند. علاوه بر این، برخی تشکل ها و گروه های دیگر از جمله  حزب مردم سالاری، حزب ندای ایرانیان و شورای هماهنگی نیروهای حزب ا... شرق کشور نیز از تلاش برای ارائه لیست در حوزه های انتخابیه استان خبر داده اند.
روزنامه خراسان شمالی در گزارشی با عنوان «نرمش ستادها برای موج آفرینی» آورده است: اگرچه هنوز آفتاب انتخابات چندان پرحرارت نیست ولی نسبت به روزهای اولیه بسیار متفاوت و حرارت آن بیشتر شده است البته تاگرمی تنور انتخابات فاصله داریم ولی در میان نامزدها تعداد ۸ نفر نرمش می کنند تا سوت شروع رقابت تنگاتنگ را بزنند. در این میان تعدادی از نامزدها ستاد ندارند که معلوم است چه شرایطی دارند و برخی چراغ های تبلیغاتی شان چندان پر نور نیست و برخی به نفع دیگر کاندیداها کنار کشیده اند.  
پیش بینی می شود، در روزهای آینده تعدادی از مسافران بهارستان از نیمه راه بیشتر ادامه دهند و به نفع دیگر نامزدها کنار بروند، اما در این میان حدود ۸ نفر کمربندهای شان را محکم بسته اند و خیلی مصمم وارد ماراتن تبلیغات شده اند به گونه ای که وقتی با آن ها صحبت می کنیم، انگار خود را روی صندلی ها سبز مجلس می بینند ولی در حوزه انتخابیه بجنورد فقط ۲ نفر می توانند به مجلس راه یابند.
اعتماد و اطمینان نامزدهای یاد شده این باور را ایجاد کرده که مردم آن ها را بر می گزینند اما این که چه کسی ردای نمایندگی مجلس را خواهد پوشید هنوز نمی توان به خوبی تشخیص داد زیرا در روزهای آینده اصولگرایان و اصلاح طلبان برگ های مخاطب پسند را رو خواهند  کرد و هنوز هر ۲ جناح در حال نرمش هستند. برخی شنیده ها حاکی است، چهارشنبه اصلاح طلبان بنا دارند موج آفرینی خود را شروع و یکی پس از دیگری از برگه های مخاطب پسند رونمایی کنند و در این موج آفرینی حریف را جا بگذارند. اگرچه خبرنگار ما نتوانست به تاریک خانه برنامه های اصولگرایان در روزهای آخر دسترسی پیدا کند ولی به طور قطع برای این که در تله حریف گرفتار نشوند باید از تفرقه ای که دارند بکاهند و تعداد نامزدها را به حداقل کاهش دهند تا بتوانند بلیت بهارستان را دریافت کنند.
ازدحام در ستاد اصولگرایان حکایت از استقبال مردم از نامزدهای اصولگرا دارد ولی تعداد نامزدها امری است که پیروزی را سخت می کند. در مجموع در بجنورد حدود ۸ ستاد از ازدحام بیشتری برخوردار هستند و هر کدام از آن ها که اصول حرفه ای را بیشتر رعایت کنند، شانس پیروزی بیشتری دارند، اگرچه با حمایت های مشخص و شناسنامه داری که از سوی حامیان می شود تا جایی می توان حدس زد برنده ماراتن چه کسی است ولی از آن جایی که هنوز دوی رقابت به صورت نفس گیر شروع نشده است و برگ های برنده را نامزدها برای روزهای آخر و دقیقه نود گذاشته اند نمی توان قضاوت کرد ولو به صورت تقریبی که برنده این ماراتن کیست؟  
حمیدرضا ترقی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرگزاری فارس می گوید: مردم نیز باید عملکرد نمایندگان را مورد ارزیابی قرار دهند که فرصتی فراهم آید تا سپردن این پست به نماینده های واجد شرایط، دست به گردش نخبگان بزنند.
وی با بیان اینکه مردم می توانند با تغییر نماینده، مطالبات خود را در دور جدید مجلس دنبال کنند، خاطرنشان کرد: این انتخابات برای کسانی که خود را در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آماده کردند، فرصتی است تا خود را به مردم عرضه کنند.
ترقی با بیان اینکه انتخابات فرصتی است ارزشمند برای ملت و نامزدها تا تغییری جدی در سرنوشت کشور ایجاد کنند، تاکید کرد: اگر این تغییر توسط جوانان رخ دهد، لازمه آن، ارائه برنامه، نوآوری و راه حل برای مشکلات کشور و مردم از سوی جوانان است.
وی در پایان عنوان کرد: این جوانان باید نشان دهند در گام دوم انقلاب قادر به مسئولیت پذیری هستند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛  لیست نامزدهای انتخاباتی حزب سبز برای انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد.
لیست نامزدهای انتخاباتی حزب سبز برای انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد. در این لیست هم چهره های اصولگرا حضور دارند هم اصلاح طلبان و برخی چهره های نزدیک به جبهه پایداری.
رصد جناح متقابل
روزنامه خراسان رضوی در گزارشی با عنوان «احزاب اصلاح طلب استان درباره انتخابات چه می گویند؟» آورده است: با وجود اندک زمان باقی مانده تا روز انتخابات هنوز خبری از انتشار لیست جریان اصلاح طلب برای حوزه انتخابیه مشهد و کلات نیست، اما بر اساس خبرهای منتشر شده از سوی این حزب ها، نامزدهای اصلاح طلب در شهرستان ها در تکاپو برای حضور جدی در انتخابات و رقابت با دیگر نامزدها هستند. در مشهد اگرچه سخنگوی ائتلاف اصولگرایان استان معتقد است، اصلاح طلبان قطعا لیست خواهند داد اما نمایندگان احزاب اصلاح طلب نکات دیگری را مطرح می کنند. آن چه می خوانید، اظهارنظر مسئولان احزاب اصلاح طلب استان است که طی روزهای گذشته در گفت وگو با ایسنا بیان شده است.
«ندا» در مشهد لیست نمی دهد
دبیر حزب ندای ایرانیان در خراسان رضوی، در این باره گفت: تصمیمی که توسط شورای اصلاح‌طلبان گرفته شده، یک تصمیم جمعی بوده است. ما فعلا برای حزب ندای ایرانیان در شهر مشهد کاندیدایی نداریم و لیستی ارائه نخواهیم داد، اما ممکن است در برخی شهرستان‌ها کاندیدایی داشته باشیم. هیچ یک از کاندیداهایی که از لحاظ فکری به ما نزدیک بوده و مدنظر ما باشد، تایید نشدند، بنابراین بعید است لیستی ارائه کنیم، اما هنوز قطعی نشده است.
امکان ارائه لیست از اصلاح طلبان گرفته شد
رئیس حزب اتحاد ملت در خراسان رضوی، نیز اظهار کرد: اکنون از اعضای لیست امید کاندیدایی در استان نداریم و تصمیم‌گیری در این حوزه را به افراد واگذار کردیم. اگر فردی می‌خواهد برای یک نفر کار کند، رای دهد و سخنرانی کند، می‌تواند نه به نام حزب و نه اصلاح‌طلبان این کار را انجام دهد که این یک کار فردی بوده اما انجام آن با نام حزب اتحاد و شورای اصلاح‌طلبان منع شده است. وی اضافه کرد: ما رای دادن را به مردم واگذار کردیم تا خودشان تشخیص دهند و گزینش‌ کنند چرا که بعد از رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب کارنامه‌دار و قابل رقابت، امکان ارائه لیست از جریان اصلاح‌طلب و احزاب آن گرفته شد.  حزب اتحاد ملت در انتخابات مجلس نه فعالیت انتخاباتی و نه لیست دارد. در شهرستان‌ها نیز همین این گونه است، مگر اعضا به صورت فردی فعالیت کنند.
می توانند به نزدیک ترین نامزد به جریان اصلاح طلب رای بدهند
معاون سیاسی دبیرکل حزب مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان نیز در خصوص ارائه نشدن لیست توسط مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان، اظهار کرد: در شورای مرکزی در خصوص ارائه لیست بحث شد و خروجی این بود که چون نامزدهای مد نظرمان رد صلاحیت شدند و امکان حضور در رقابت ندارند، طبیعتا ما نیز امکان ارائه لیست نداریم. وی افزود: ما در مشهد هماهنگ با شورای اصلاح‌طلبان لیستی نخواهیم داشت و در شهرستان‌ها نیز از فرد و نامزد خاصی حمایت نمی‌کنیم و اعضای حزب مجمع مشورتی و هواداران ما در شهرستان‌ها می‌توانند به تشخیص خودشان به نزدیک‌ترین نامزد به جریان اصلاح‌طلبی رای دهند.
حزب مردم‌سالاری لیست می‌دهد
دبیر حزب مردم‌سالاری در خراسان رضوی نیز در خصوص ارائه لیست توسط حزب مردم‌سالاری در استان، تصریح کرد: شورای اصلاح‌طلبان احزاب را آزاد گذاشتند تا با توجه به بحث تشکیلاتی خود لیستی با عنوان حزب خود یا ائتلاف چند حزب اصلاح‌طلب تنظیم کنند. وی افزود: در مشهد تمام تلاش خود را می‌کنیم که از بین کاندیداهای موجود لیست دهیم.
لیستی به عنوان «اعتماد ملی» نداریم
دبیر حزب اعتماد ملی در خراسان رضوی نیز گفت: ما در مشهد لیست نمی‌دهیم. در شهرستان‌ها نیز به لیستی نرسیدیم و به عنوان «اعتماد ملی» در انتخابات لیستی نداریم.
پایگاه خبری خبرآنلاین در بخشی از گزارشی با عناوین  «بمب انتخاباتی قم را «یک زن» منفجر کرد /اصلاح‌طلبان دست به کار شدند» آورده است: برای اولین بار در تاریخ انتخابات مجلس شهر قم، نام یک زن در لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان دیده می‌شود.
هنگامه هر انتخاباتی که می رسید، این جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود که در کنار جامعه روحانیت مبارز دیگر تشکل روحانی اصولگرا نقش یک اتاق فرمان اصلی را برای اصولگرایان ایفا می کردند، این جایگاه برای جامعه مدرسین در قم حتی خاص تر و ویژه تر هم بود و کاندیداها و لیست های انتخاباتی تلاش داشتند مُهر تایید جامعه مدرسین را کنار اسم و لیست خود ببینند. رویه ای که چندسالیست دستخوش تغییر شده است و ظهور و بروز نواصولگرایانی از جنس پایداری، فضای لیست بندی در قم را تحت تاثیر قرار داده است.
آنچنان که در انتخابات پیش رو «شورای هماهنگی اصولگرایان قم» تشکل نزدیک به جبهه پایداری و آیت الله مصباح،  برای قرار دادن کاندیداها در لیست انتخاباتی خود منتظر رخصت جامعه مدرسین نشد و خودش از لیستی سه نفره به عنوان لیست نهایی رونمایی کرد آنهم در روزهایی که هنوز شورای ائتلاف به تصمیم گیری درباره لیست های انتخاباتی خود نرسیده بود.
اصلاح‌طلبان هم وارد میدان می‌شوند
اما اصلاح‌طلبان که تاکنون هیچ ظهور و بروزی در فضای انتخاباتی قم نداشته اند بعد از سخنان شب گذشته رئیس دولت اصلاحات مبنی بر حضور در انتخابات و عدم تحریم صندوق رأی تحرکاتی را آغاز کرده اند.
پایگاه خبری مشرق در بخشی از گزارشی با عنوان «انتخابات غیررقابتی»؛ اسم رمز قدیمی جریان اصلاحات برای فرار از شکست در انتخابات» آورده است: اصلاح‌طلبان از تجربه سال ۸۲ و انتخابات هفتم برای امروز نیز بهره برده‌اند و اکنون با ادعای اینکه شورای نگهبان فضای رقابت از جناح اصلاح طلب را گرفته است به دنبال مظلوم نمایی و توجیه شکست احتمالی در انتخابات هستند. این تجربه نشان می‌دهد که آنان نه تنها در رفتار خود با شورای نگهبان صادق نیستند بلکه هیچ گاه با این واقعیت که ممکن است مردم به دلیل ضعف عملکرد اقبالی به جناح آنان نشان ندهد، کنار نمی‌آیند و همواره به دنبال بهانه جویی و لجاجت بوده‌اند.
اصلاح طلبان این روزها ادعا دارند که شورای نگهبان با رد صلاحیت‌هایی که انجام داده است فرصت رقابت را از آنان گرفته است و به همین دلیل لیست واحدی ارائه نخواهد شد.  اما این نخستین تجربه اصلاحات با این مواضع نیست. پس از دوران مجلس ششم و پرونده‌های جنجالی، تعداد زیادی از نمایندگان مجلس ششم برای دور هفتم رد صلاحیت شدند و این سرآغاز یک بحران سیاسی در کشور بود. نمایندگان رد صلاحیت شده و در راهروهای مجلس متحصن شدند و با شدیدترین حملات به شورای نگهبان و نظام خواستار تأیید صلاحیت خود بودند. پس از اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص بررسی صلاحیت‌ها آنان دست به تاکتیک جدید "استعفا" زدند و ۱۲۵ نماینده استعفای خود را به هیئت رئیسه تحویل دادند.
تحصن نمایندگان که از ۲۱ دیماه آغاز شده بود تا پایان اعلام نظر نهایی شورای نگهبان ادامه یافت و در این مدت اصلاح‌طلبان همانند امروز ضمن اعلام اینکه با کمبود کاندیدا مواجه هستیم از عدم مشارکت در انتخابات صحبت به عمل می‌آوردند و شورای نگهبان را متهم به جناحی عمل کردن نمودند.  اصلاح طلبان که همه این فعالیت‌ها را برای تأیید صلاحیت شدن خود بی نتیجه دیدند سرانجام به ارائه لیست پرداختند و خط بطلانی بر مواضع قبلی خود کشیدند آنان علاوه بر ارائه لیست، مردم را دعوت به حضور پر شور در انتخابات کردند. لیست انتخاباتی که بسیاری از افراد برجسته اصلاح طلب را شامل می‌شد.
سرانجام اصلاح طلبان با تمام قوا در انتخابات شرکت کرده و تمام بدنه خود را برای آمدن پای صندوق‌های رأی تشویق نمودند اما نتیجه انتخابات نشان داد که علت از دست دادن مجلس نه رد صلاحیت‌ها بلکه نبود اقبال مردمی در آن دوران بوده است. نتیجه به نحوی فضات بار بود که کروبی رئیس مجلس ششم و سر لیست آنان برای تعداد محدود کرسی باقی مانده در دور دوم شرکت نکرد و تصمیم به مشارکت در آن دور را نیز به اصرار هم جناحان نسبت داد.
علی اکبری عضو فراکسیون امید و نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفته است: نقش مردم همیشه تعیین کننده است مخصوصا زمانی که حضور پرشوری در انتخابات داشته باشند و مشارکت آنها یک مشارکت فعالانه باشد. مردم با حضور پرشور خود در انتخابات قطعا استحکام نظام را رقم می‌زنند و امیدواریم شاهد حضور پرشور مردم در انتخابات ۲ اسفند باشیم.
 آمار و نتایج نشان داده که هر چه مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد انحرافات در نتیجه هم کمتر است و امیدواریم مردم در انتخابات حضور جدی داشته باشند.  در بعد بین‌المللی اگرچه دشمنان ما همواره در صدد ایجاد یاس، ناامیدی و اختلاف در جامعه ما هستند اما حضور پرشور مردم در انتخابات یک نمایش قدرت در برابر دشمنان به حساب می‌آید.  دشمنان ما همیشه به دنبال بهانه هستند به هر نحوی جامعه را سرخورده کنند و یا برای مردم موانعی را ایجاد کنند و البته ملت ما هم همیشه جلوی این اقدامات آنها ایستاده‌اند.
نورمحمد تربتی‌نژاد فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، می گوید:‌ حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات یک نوع اظهار قدرت‌نمایی در مقابل دشمنان و بیگانگان به شمار می‌رود که به نوعی حضور گسترده در انتخابات را می‌توان یک نوع نمایش قدرت نیز نامید. با توجه به اینکه کشور ما از زمان پیروزی انقلاب تا کنون همیشه حضور مردم در صحنه‌های مختلف اعم از راهپیمایی‌ها، مراسم مختلف و انتخابات باعث شده تا دشمن از مواضع خود در قبال کشور ما عقب‌نشینی کند و این حضور پرشور مردم همواره انقلاب ما و اهداف انقلاب‌مان را بیمه کرده است.
از سوی دیگر از نظر آماری و علمی هر چه حضور مردم در انتخابات پرشورتر باشد احتمال اینکه افراد اصلح انتخاب و راهی مجلس شوند بیشتر است و مجلسی که با رأی بالای مردم تشکیل شود با اعتماد بیشتری می‌تواند به انجام وظایف قاونی خود بپردازد و می‌تواند اقدامات مهمتری را صورت دهد و من از مردم شریف ایران به ویژه از مردم حوزه انتخابیه خودم دعوت و تقاضا می‌کنم که به صورت گسترده در انتخابات شرکت کنند.
 در انتخابات پیش‌رو به اندازه کافی از تفکر، سلیقه و گرایشات مختلف در صحنه حضور دارند و علیرغم اینکه بعضی‌ها تبلیغ می‌کنند که ممکن است افرادی نتوانستند احراز صلاحیت بگیرند و شرایط حضور در انتخابات را پیدا کنند اما مشاهده می‌شود که افراد از تفکرات و طیف‌های مختلف در صحنه انتخابات حضور دارند.  مردم اگر بخواهند هر کسی را با هر درجه توانمندی و با هر سلیقه و تفکری انتخاب کنند دست‌شان باز است و در عرصه انتخابات از همه تفکرات و با همه توانمندی‌ها نامزد وجود دارد. چنانچه در دوره‌های قبل هم همین طور بود.
ممکن است مردم انتقاداتی را به عملکرد مسئولین داشته باشند اما موضوع نمایش قدرت در برابر دشمنان در انتخابات و همچنین انتخاب نماینده اصلح دو موضوع استراتژیک و محوری است و نباید تحت‌الشعاع قرار گیرد.

منبع: ایرنا

منبع: تقریب

کلیدواژه: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت و گو با خبرگزاری فعال سیاسی اصلاح طلب روزنامه آفتاب یزد بخشی از گزارشی لیست های انتخاباتی برای انتخابات مجلس نامزدها و طرفداران تبلیغات انتخاباتی گزارشی با عنوان گزارشی با عنوان ائتلاف اصولگرایان انتخابات پیش رو فرماندار کرمانشاه یادداشتی با عنوان شورای اصلاح طلبان حزب ندای ایرانیان لیست شورای ائتلاف تبلیغات انتخابات سیاسی اصلاح طلب برگزاری انتخابات تبلیغات نامتعارف شهرستان ها نیز امکان ارائه لیست حزب اتحاد ملت تبلیغات نامزدها جرم محسوب می شود دولت احمدی نژاد آغاز تبلیغات جریان اصلاح طلب حزب مردم سالاری احزاب اصلاح طلب شورای نگهبان تمام کاندیداها روزنامه خراسان انتخابات پرشور لیست انتخاباتی نمایندگان مجلس اصلاح طلبان هم خراسان رضوی اصلاح طلبان استان قزوین لیست نامزدهای جریان اصولگرا انتخاباتی خود انتخاباتی حزب داشته باشند صندوق های رای خصوص ارائه اصلاح طلب پای صندوق انتظار می رود اموال عمومی اصلاح طلب آقای هاشمی برای رسیدن گفت وگو تأیید صلاحیت میان نامزدها جامعه مدرسین خبرگزاری مهر برای تبلیغات حضور مردم اصلاح طلب اصلاح طلب عملکرد مجلس انتشار لیست ردصلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۹۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: احزاب در ایران وارداتی هستند و بومی نیستند. FATF، برجام، سند ۲۰۳۰، طرح‌های یونسکو و … براساس فرهنگ غربی‌ها نوشته شده و ما باید این‌ها را در کشورمان بومی کنیم.

حجت‌الاسلام حسین جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره کارکرد احزاب در کشور گفت: احزاب در ایران وارداتی هستند و بومی نیستند. FATF، برجام، سند ۲۰۳۰، طرح‌های یونسکو و … براساس فرهنگ غربی‌ها نوشته شده و ما باید این‌ها را در کشورمان بومی کنیم.

وی اظهار کرد: حزب و تشکیلات آن باید در کشورمان مردمی باشد لذا احزاب نباید تشکیلات یک جریان خاص باشند همچنین حزب در ایران نباید مثل غرب از راس هرم به کف هرم باشد بلکه باید از قاعده به هرم باشد یعنی خواست مردم در مدنظر باشد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس بیان کرد: حزب در غرب دستوری و از بالا به پایین عمل می‌کند یعنی به اعضایشان می‌گویند ما فلان کار را می‌کنیم و شما باید این کار را اتجام دهید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: حزب نباید افراد را مسلوب‌الاختیار کند مثلا می‌گویند اگر کسی طرفدار حزب دموکرات باشد در انتخابات باید فقط از دموکرا‌ت‌ها انتخاب کند، اما در ایران ممکن است من عضو یک حزب باشم، اما در انتخابات از حزب خودم به کسی رای ندهم.

حجت‌الاسلام جلالی گفت: حزب در ایران باید به صورت خوشه‌ای مثل درخت انگور باشد چراکه در درخت انگور خوشه‌ها به هم وصل هستند و هیچ راسی ندارند لذا گروه‌ها باید به هم وصل باشند.

وی افزود: در احزاب حالت دگماتیسمی می‌بینم مثل تحمیل، زور و اجبار که با اخلاق ایرانی‌ها سازگار نیست، چون ایرانی‌ها دوست دارند خودشان انتخاب کنند لذا اگر کسی بخواهد حزبی تاسیس کند باید ببیند خواست مردم چیست نه اینکه بگوید همان که ما می‌گوییم و جز این نباید باشد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس بیان کرد: احزاب در ایران تابع قانون همه و هیچ هستند یعنی بین سیاه و سفید فکر می‌کنند و می‌گویند یا لیست ما یا هیچ لیست دیگر که این درست نیست، چون ما حزب‌گرا نیستیم بلکه حق‌گرا هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: اگر حزب در ایران جواب می‌داد بهترین حزب، حزب جمهوری اسلامی بود که در راس آن شهید بهشتی، شهید باهنر، آیت‌الله موسوی اردبیلی و… بود که امام خمینی (ره) فرمودند جمعش کنید.

وی افزود: اینکه امام فرمودند حزب جمهوری اسلامی را جمع کنید به این دلیل بود که چینش، تشکیلات و سازوکار حزب غربی بود بنابراین باید از نو حزب را در ایران تعریف کنیم و تشکیلات حزب را سامان‌دهی کنیم.

حجت‌الاسلام جلالی بیان کرد: حزب‌هایی که شب انتخابات کرکره را بالا می‌کشند و بعد از انتخابات کرکره آن را پایین می‌کشند حزب نیستند و درواقع NGO‌هایی هستند که یک شبه می‌آیند و می‌روند و فرهنگ تحزب‌گرایی در کشور شکل نگرفته است.

دیگر خبرها

  • عمومی شدن طرح «زندگی با آیه‌ها» منجر به اصلاح سبک زندگی می‌شود
  • نشست جمعی از منتخبان مجلس دوازدهم
  • با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • دادستان کل کشور: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم
  • یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • ثبت نام ۱۹۰ داوطلب انتخابات مجلس مازندران در سایت شورای ائتلاف
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • فرهنگ تحزب‌گرایی در کشور شکل نگرفته است
  • شریعتی: پایگاه رأی قالیباف در انتخابات شرکت نکرد/ اگر شورای نگهبان و رئیسی بیعت کنند، اصول‌گرایان هم در انتخابات بعدی رای نمی دهند