Web Analytics Made Easy - Statcounter

کنفرانس علمی بین‌المللی هزاره خیام روز گذشته، ۲۸ بهمن‌ماه، در مرکز خیام واقع در دانشگاه نبریخای مادرید برگزار شد. ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کنفرانس علمی بین‌المللی هزاره خیام روز گذشته، 28 بهمن‌ماه، با حضور جمعی از اندیشمندان و صاحب‌نظران در مرکز خیام واقع در دانشگاه نبریخای مادرید برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش نخست، پس از پخش سرود ملی هر دو کشور، جلسه با سخنرانی «خوان کایو»، ریاست دانشگاه نبریخا آغاز شد. وی با اشاره به همکاری بین دو دانشگاه علامه طباطبایی و نبریخا و ضمن خوشامدگویی به حضار و اساتید شرکت کننده، از اینکه این مراسم در دانشگاه نبریخا برگزار شد، ابراز خوشنودی کرد و گفت: دانشگاه باید مرکز گفت‌وگو میان انسان‌ها و فرهنگ‌های مختلف باشد.

قشقاوی، جمهوری اسلامی ایران، دیگر سخنران این مراسم بود. وی ضمن تشکر از دانشگاه نبریخا برای برگزاری این کنفرانس گفت: خیام شاعری با تفکر بین‌المللی و زادگاه بین‌المللی است و ترجمه اشعار وی در جهان نیز به بین‌المللی بودن وی کمک می‌کند.

در ادامه افتتاحیه این کنفرانس، نجمه شبیری، دبیر علمی کنفرانس و رئیس مرکز خیام، به اهمیت مرکز خیام در اشاعه فرهنگ و زبان ایران پرداخت و یادآور شد: من از زمان دانشجویی‌ام در این کشور همواره معتقد بودم که هر ایرانی در هر جایگاهی، اعم از اداری یا رایزنی فرهنگی، باید به نشر فرهنگ و ادبیات ایران بپردازد. این نشست به مناسبت هزارمین سالگرد تولد خیام، محصول فعالیت چندین ماهه همکارانم فاطمه بیات‌فر مدرس و مسئول مرکز خیام و مهدی محمدبیگی دبیر اجرایی این کنفرانس است. در این شش ماه حدود هزار ایمیل بین دبیران اجرایی رد و بدل شد و مقالات بسیاری دریافت کردیم که از بین آنها 52 مقاله توسط داوران پذیرفته و در مجموعه مقالات چاپ شد. امید است در جهانی که امکان گفت‌و‌گو در آن رو به زوال است، این نشست‌های علمی همدلی اهل قلم جهان را به همراه داشته باشد.

در ادامه در نشست اول، سخنرانان این همایش به موضوعات مختلفی از جمله ترجمه‌های خیام در روسیه، رباعیات خیام در انگلستان از آغاز دوره ویکتوریایی، جست‌وجوی شادی در رباعیات خیام، خیام در هندوستان، رباعیات خیام در مانیفست‌های دیونیسی و... پرداختند. همچنین در ادامه نیز جلسه پرسش‌ و پاسخ و بحث بین اساتید انجام شد و بعد از استراحت، در نشست دوم به این موضوعات نیز پرداخته شد: خیام از دیدگاه اگزیستانسیالیستی، ترجمه خیام در جهان عرب‌زبان، بازآفرینی متن در ترجمه رباعیات خیام در زبان عربی، مروری بر ترجمه رباعیات خیام در ژاپن، رباعیات خیام و کتاب «عشق خوب»، خیام در تاجیکستان.

روز دوم کنفرانس هزاره خیام در تاریخ 18 فوریه مطابق 29 بهمن ماه در دانشگاه کمپلوتنسه برگزار خواهد شد.

حکیمی پرسشگر یا شاعری بی‌قید؛ عمر خیام که بود؟

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات کتاب و ادبیات مادرید برگزار شد رباعیات خیام مرکز خیام هزاره خیام بین المللی بهمن ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۰۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو ناگهانی همایش حمایت از فلسطین در دانشگاه فرانسه

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از پاریس، لغو ناگهانی همایش حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی که قرار بود در دانشگاه لیل فرانسه برگزار شود بازتاب زیادی در محافل سیاسی رسانه‌ای این کشور داشته است.

لوفیگارو در این باره نوشت: این همایش توسط انجمن‌های دانشجویی طرفدار فلسطین سازمان یافته و قرار بود ژان لوک ملانشون رئیس حزب فرانسه تسخیر ناپذیر و ریما حسن نامزد انتخابات مجلس اروپا در آن سخنرانی کنند که به ناگهان لغو شد.

مسئولان دانشگاه شهر لیل در شمال فرانسه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند: با توجه به تنش‌های بین المللی در روز‌های اخیر به ویژه عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل با برگزاری این کنفرانس با عنوان فلسطین آزاد مخالفت کرده اند!

سخنگوی حزب فرانسه تسخیر ناپذیر گفت: لغو ناگهانی همایش فلسطین یک سانسور واقعی است که هیچگونه توجیهی ندارد.

به گفته رسانه‌ها این همایش سرانجام به همت انجمن‌های دانشجویی حامی فلسطین روز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) در یکی از خیابان‌های شهر لیل فرانسه برگزار شد.

دیگر خبرها

  • بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی
  • آخرین دستاوردهای حوزه پایداری انرژی بررسی شد
  • لغو ناگهانی همایش حمایت از فلسطین در دانشگاه فرانسه
  • بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی در کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری انرژی و پایداری
  • کنعانی: تحت تأثیر هیاهوی سیاسی و تبلیغاتی بانیان شرایط موجود در منطقه و جهان قرار نمی‌گیریم
  • پذیرش طرح تغییر اقلیم و تاب آوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف در "یونسکو"
  • کنفرانس بین‌المللی آبزی پروری نوآورانه با حضور پژوهشگران جهانی در گرگان
  • اولین کنفرانس ملی مهارت به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار می‌شود
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا،فردا
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا