Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در پی دستگیری یک متخلف شکار غیرمجاز ۱۰۰ قطعه ماهی کپور در شهرستان اردل و پس از طرح شکایت و پیگیری توسط اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان در محاکم قضایی محکوم شد.

او افزود: این متخلف پس از طی مراحل رسیدگی قضایی در نهایت به پرداخت جزای نقدی و تحمل حبس تعزیری محکوم گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمدی اضافه کرد: از بابت اتهامات توهین و تهدید مأموران، این متخلف به تحمل دو فقره ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و تمرد نسبت به مأموران دولت به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شد.

او ادامه داد: این متخلف از بابت توهین، تهدید به قتل و تمرد به تحمل یکسال حبس تعزیری و از بابت صید غیرمجاز ۱۰۰ قطعه ماهی کپور به پرداخت ۱۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم گردید.

شهرستان اردل با مرکزیت شهر اردل شامل دو بخش، چهار شهر، چهار دهستان است و بخشی از منطقه حفاظت شده جنگلی هلن نیز در این شهرستان قرار دارد.

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست متخلف شکار محاکم قضایی حبس تعزیری حبس تعزیری یکسال حبس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۰۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات حمله شبانه به منزل فرمانده عملیات جنگلبانی آمل از زبان خودش

در هفته‌های اخیر و هم‌زمان با ایام نوروز شاهد موارد متعددی از حمله متخلفان حوزه منابع طبیعی بخصوص قاچاقچیان چوب به نیروها، مقر‌ها و حتی منزل شخصی پرسنل یگان حفاظت منابع طبیعی یا همان یگان جنگلبانی در استان‌های مختلف کشورمان بوده‌ایم؛ به نحوی که براساس اظهارات سرهنگ علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در گفتگو با ایلنا در بازه زمانی ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲ مورد حمله به نیرو‌ها و مقر‌های این یگان در استان‌های مازندران، گلستان، گیلان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کردستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد انجام شده که برخی از آن‌ها با سلاح سرد و بعضی دیگر با سلاح شکاری و حتی یک مورد با سلاح جنگی بوده است.

به گزارش ایلنا، با توجه به وسعت بالای عرصه‌های جنگلی در استان مازندران و فعالیت گسترده‌تر قاچاقچیان چوب در این استان، بیشتر حمله‌های انجام‌شده به نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی طی سه هفته گذشته، معطوف به مازندران بخصوص محدوده شرق این استان بوده است؛ به نحوی که طبق گفته‌های سرهنگ مجید ذکریایی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران – ساری در مصاحبه ای، در بازه زمانی ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۳، ۸ مورد حمله به نیرو‌ها و مقر‌های جنگلبانی شرق مازندران انجام شده که سه مورد از این حمله‌ها، شلیک با سلاح شکاری ساچمه‌زن به سمت منزل شخصی سه نفر از نیرو‌های جنگلبانی حوضه استحفاظی یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران – ساری (شرق استان) بوده است.

این شلیک‌ها که یک مورد در تاریخ ۲۳ اسفند در شهرستان گلوگاه و دو مورد دیگر در تاریخ ۱۷ فروردین در شهرستان آمل انجام شده است، همگی در ساعات پایانی شب رخ داده و علاوه بر وارد کردن خسارت‌هایی به در، دیوار و پنجره منزل نیرو‌های جنگلبانی، باعث ایجاد رعب و وحشت در خانواده‌های این افراد نیز شده است. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران – ساری گفته است که این حمله‌ها به صورت «سازمان‌یافته» و در اقدامی «تلافی‌جویانه» انجام شده است و یک مورد از آن‌ها تیراندازی به سمت منزل مسکونی فرمانده عملیات یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان آمل بوده که نقشی مهم در شناسایی و دستگیری باند‌های قاچاق چوب در این شهرستان داشته است.

حمله‌کنندگان به منزل جنگل‌بان‌ها، احتمالا جزو باند‌های قاچاق چوب هستند

در همین راستا با «محسن پناهی» فرمانده عملیات یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان آمل گفتگو کردیم و او نیز در تشریح جزئیات حمله شبانه تعدادی از متخلفان به منزل شخصی‌اش، توضیح داد: نزدیک ساعت ۱۲ شب ۱۷ فروردین، سه متخلف که احتمالا جزو باند‌های قاچاق چوب شهرستان آمل هستند، به دلیل این که در ماه‌های اخیر تعدادی از دوستان آن‌ها را دستگیر کرده‌ایم، با هدف انتقام‌جویی و با استفاده از سلاح ساچمه‌زن، ابتدا ۵ گلوله ساچمه‌ای به طرف در و دیوار منزل شخصی من در روستای اسکومحله شهر امامزاده عبدالله (ع) تیراندازی کردند و بعد هم به طرف منزل مسکونی یکی دیگر از پرسنل یگان حفاظت منابع طبیعی در همان روستا رفتند و ۵ گلوله ساچمه‌ای هم به سمت منزل ایشان تیراندازی کردند و سپس با استفاده از تاریکی شب با خودروی خود از محل متواری شدند.

فرمانده عملیات یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان آمل ادامه داد: در دو ماه گذشته، یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان آمل فشار خود را بر باند‌های قاچاق حرفه‌ای چوب بیشتر کرده است و با کمک پلیس امنیت شهرستان، سه نفر از عناصر اصلی این باند‌ها را دستگیر کرده‌ایم. این سه نفر، هم نفوذ بالایی در میان قاچاقچیان چوب آمل داشتند و شرارت‌های زیادی را هم مرتکب شده بودند که برای این افراد پرونده‌های سنگینی تشکیل شده است. البته دوستان این افراد، قبلا ما را تهدید به حمله کرده بودند، اما فکر نمی‌کردیم که آن‌قدر جسور شده باشند که به طرف منزل مسکونی اینجانب و همکارم شلیک کنند.

وی افزود: روز ۱۳ فروردین امسال نیز یکی از اشرار وابسته به همین باند‌های قاچاق چوب، با در دست داشتن قمه به نگهبانی جنگل منطقه آلشرود شهر امامزاده عبدالله (ع) شهرستان آمل حمله کرد و شیشه خودروی شرکت مجری طرح حفاظت از جنگل‌های این منطقه را شکست و آسیب‌هایی هم به تلویزیون و پنجره مقر نگهبانی جنگل وارد کرد. در این حمله، هیچ‌کدام از نیرو‌های جنگلبانی مصدوم نشدند و خوشبختانه فرد حمله‌کننده دستگیر و برای او پرونده قضایی تشکیل شده، اما اکنون به قید وثیقه آزاد است.

پناهی با تاکید بر این که بررسی‌های یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان آمل نشان می‌دهد که احتمالا افراد حمله‌کننده به منزل شخصی نیرو‌های این یگان در روستای اسکومحله و نگهبانی جنگل آلشرود، همگی جزو باند‌های حرفه‌ای قاچاق چوب این شهرستان باشند، عنوان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر تعدادی باند حرفه‌ای و خطرناک قاچاق چوب در شهرستان آمل فعال شده‌اند که البته در چند ماه گذشته شدت عمل ما در برخورد با این باند‌ها بیشتر شده است که این مساله باعث کینه‌توزی این افراد شده و به همین دلیل، در هفته‌های اخیر شاهد افزایش تعداد حمله‌های انتقام‌جویانه به نیرو‌ها و مقر‌های منابع طبیعی آمل از سوی قاچاقچیان چوب بوده‌ایم.

این مقام مسئول در یگان حفاظت منابع طبیعی آمل خاطرنشان کرد: قبل از حمله‌های اخیر به منزل شخصی نیرو‌ها و مقر‌های یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان، تعدادی از اعضای باند‌های قاچاق چوب، اینجانب و همکاران ما را تهدید به حمله کرده بودند. به همین دلیل بعد از تعرض اخیر، سه نفر با هویت معلوم را به پلیس شهرستان معرفی کرده‌ایم. البته در پرونده حمله به منزل مسکونی اینجانب و همکارم، هنوز کسی دستگیر نشده است، اگرچه یکی از اشراری که به‌شدت به او مظنون هستیم و دیگر افرادی که به عنوان مظنون به پلیس معرفی کرده‌ایم، سابقه فعالیت در باند‌های قاچاق چوب و ارتکاب به دیگر شرارت‌ها را در کارنامه خود دارند و قبلا بار‌ها دستگیر شده‌اند.

سابقه آتش زدن و ریختن اسید روی خودروی یگان منابع طبیعی آمل

پناهی با اشاره به سابقه تعرض‌های قبلی قاچاقچیان چوب به نیرو‌ها و تجهیزات یگان حفاظت منابع طبیعی آمل، گفت: در سال‌های اخیر در موارد مختلفی شاهد آتش زدن خودروی منابع طبیعی، حمله به پاسگاه‌های جنگلبانی یا مقر‌های نگهبانی جنگل و همچنین ضرب‌وشتم نیرو‌های رسمی یا شرکتی یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان آمل بوده‌ایم، به نحوی که قبلا یک خودروی آفرود در اختیار اینجانب بود که قاچاقچی‌ها روی بدنه آن اسید ریختند و باعث از بین رفتن رنگ‌های این خودرو شدند. به نظر می‌رسد که حمله‌های مشابه به نیرو‌های منابع طبیعی در شهرستان ما و البته دیگر مناطق مازندران به این دلیل تکرار می‌شود که متاسفانه در گذشته مجازات‌های بازدارنده و برخورد‌های قاطعی با افرادی که در این حمله‌ها نقش داشته‌اند، انجام نشده است.

فرمانده عملیات یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان آمل تاکید کرد: اغلب جریمه‌ها و مجازات‌هایی که قبلا برای تعرض‌کنندگان به نیرو‌ها و مقر‌های جنگلبانی مازندران در نظر گرفته شده است، ناکافی بوده و این مساله باعث شده است که این افراد به خودشان جرات دهند که وقتی شاهد تشدید برخورد‌های یگان حفاظت منابع طبیعی با قاچاق چوب هستند، علنا نیرو‌های ما را تهدید کنند. البته در بین پرونده‌های متعددی که برای قاچاق چوب در شهرستان آمل تشکیل می‌دهیم، تعداد کمی از متخلفان هستند که جرات تهدید کردن نیرو‌های ما را دارند، اما متاسفانه عده معدودی در آمل حضور دارند که هم به قاچاق چوب و دیگر شرارت‌ها دست می‌زنند و هم به نیرو‌ها و مقر‌های ما حمله می‌کنند؛ درخواست ما این است که حتما مجازات‌های شدیدی برای این افراد در نظر گرفته شود.

اغلب نیرو‌های جنگلبانی آمل، حتی باتوم و شوکر هم در اختیار ندارند

پناهی با بیان این که در اختیار نداشتن سلاح و تجهیزات کافی توسط نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی از جمله عواملی است که باعث می‌شود متخلفان جرات بیشتری برای تعرض به این نیرو‌ها پیدا کنند، اظهار داشت: اینجانب به عنوان فرمانده عملیات یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان آمل، در اغلب درگیری‌هایی که با قاچاقچیان چوب داریم و همچنین در زمان اجرای احکام مربوط به رفع تصرف اراضی ملی و دیگر تخلفات حوزه منابع طبیعی، در نوک پیکان درگیری‌ها هستم، اما هیچ‌گونه تجهیزات مقابله‌ای در اختیار اینجانب قرار داده نشده است؛ به نحوی که من و عمده همکارانم در جنگلبانی شهرستان آمل، باتوم و شوکر در اختیار نداریم، چه برسد به سلاح سرد.

سلاح در دست من، یک چوب دستی است

وی خاطرنشان کرد: در واقع، فقط یک خودرو و یک دست لباس سازمانی به اینجانب داده شده و سلاح در دست من، یک چوب دستی است و طبیعی است که با این تجهیزات محدود نمی‌توانیم برخورد قاطعی با قاچاقچیان داشته باشیم.

وی در پایان گفت: اغلب همکاران من در یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان آمل و البته دیگر شهرستان‌های مازندران، با وجود این که وظیفه سنگین حفاظت از جنگل‌های شمال را برعهده دارند، نه‌تن‌ها از سلاح و تجهیزات مناسب بی‌بهره هستند، بلکه هنوز کارت ضابطیت قضایی هم به آن‌ها داده نشده است. این مساله باعث می‌شود که ما در ماموریت‌های خود نتوانیم برخورد‌های قاطعی با متخلفان داشته باشیم و در محاکم قضایی نیز به دلیل این که ضابط دادگستری محسوب نمی‌شویم، نمی‌توانیم به‌خوبی حق خود را از متخلفان بگیریم؛ بنابراین از مسئولان ارشد سازمان منابع طبیعی و سایر تصمیم‌گیران ذی‌ربط می‌خواهیم حتما فکری به حال مجهز شدن نیرو‌های یگان حفاظت به سلاح، تجهیزات و کارت ضابطیت انجام دهند.

دیگر خبرها

  • مجازات شکارچی چهار قلاده روباه در چالوس مشخص شد
  • جزئیات حمله شبانه به منزل فرمانده عملیات جنگلبانی آمل از زبان خودش
  • اقدامات یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در یک سال گذشته
  • کشف ۳۲ قطعه لاشه پرنده در کازرون
  • جریمه متصدی متخلف فروشندگی سوخت در سلماس
  • رفع تصرف دو هکتار از اراضی ملی در چند پلاک شهرستان اشنویه
  • دستگیری ۱۲ محکوم متواری در خرمشهر
  • دستگیری شکارچی غیرمجاز در شهرستان کازرون
  • رفع تصرف اراضی ملی در چند پلاک شهرستان اشنویه
  • ۳۷ متخلف شکار و صید در خراسان رضوی طی تعطیلات نوروزی دستگیر شدند