Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-29@13:48:22 GMT

از فقر تجلی اراده ملی تا اهدای جوایز از سر ناچاری

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۱۴۴۲

از فقر تجلی اراده ملی تا اهدای جوایز از سر ناچاری

اختتامیه بخش تجلی اراده ملی جشنواره فجر ۳۸ نشان داد که فقر فیلم در حوزه‌های مسائل و محتوای مختلف اجتماعی و خانوادگی باعث می‌شود که جایزه‌ها را از سرناچاری حتی به فیلم‌های مغایر با آن محورها اهدا کنیم. ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مراسم پایانی بخش تجلی اراده ملی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر با اهدای جوایز به برگزیدگان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از اتفاقات جالب توجه در این مراسم اهدای جوایز وزارت بهداشت به بهترین فیلم از نگاه خانوادگی و سلامت روان بود. در متن خبر اختتامیه آمده است: 

«در ادامه جایزه داوران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دلیل روایت «ایثار مادرانه» و «عشق پدرانه» که برای حفظ خانواده و تلاش برای سلامت کودک و تجلی ازخودگذشتی برای زندگی بخشیدن به کودکانی که آینده این سرزمین هستند، به حمیدرضا قربانی کارگردان فیلم سینمایی «مغز استخوان» اهدا شد.»

وزارت بهداشت جایزه خودش را به فیلمی اهدا کرده است که معتقد است در آن «ایثار مادرانه» و «عشق پدرانه» برای حفظ خانواده تصویر شده است. داستان این فیلم درباره مادری است که برای حفظ جان بچه مریضش حاضر است فقط به خاطر این احتمال که شاید با به دنیا آوردن فرزند جدیدش بتواند کمکی به بهبودی این فرزند کند، حاضر می‌شود از همسر دوم عزیزش که با او زندگی خوبی دارد و همدیگر را دوست دارند، جدا شود و بدون نگه داشتن عده بعد از طلاق به سراغ همسر قبلی خود در زندان برود تا بچه‌دار شوند. بچه‌ای که عملاً به اعتراف وکیل حرامزاده است!

خانم ایزدیار که نقش این مادر را بازی می‌کند در نشست خبری این فیلم صریحاً گفت که اگر مادر بودم حتما این کار را می‌کردم و حتی همه مادران ایرانی نیز حاضرند در صورت وقوع چنین حادثه‌ای دست به چنین کاری بزنند. این سخن او نیز مورد اعتراض چندنفر از خبرنگاران قرار گرفت که به مادران ایرانی توهین نکن.

نشست خبری "مغز استخوان"| اعتراض به تجویز طلاق توسط پریناز ایزدیار+فیلم

پدر این فیلم نیز حاضر است مانند انسان‌های ساده‌لوحی که بویی از غیرت و مردانگی نبرده‌اند زن خود را طلاق دهد تا با آمیزش با همسر قبلی خود بار دیگر از او بچه‌دار شود. آیا این فیلم در جهت تحکیم خانواده و از خودگذشتگی است یا بیشتر حفظ خانواده را بهانه‌ای کرده است برای تضاد با دین و مبانی شرعی و فقهی؟

نگاهی به فیلم «مغز استخوان»| رقابت بیمارگونه برای «فلاکت‌نگاری»

در ادامه وزارت کار و تعاون  به دلیل توجه به مولفه‌های فرهنگ کار از قبیل وجدان کاری و مسئولیت‌پذیری، رعایت اخلاق و اصول حرفه‌ای به غلامرضا موسوی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید» اهدا شد.

نگاهی به «قصیده گاو سفید»| مرثیه‌ تیره‌ای برای عدالت، قصاص و انقلاب اسلامی!این فیلم نیز بیشتر از اینکه تجلی اخلاق باشد، با نمایش زن و مردی که در خانه‌ بدون اینکه عقد شرعی خوانده باشد زندگی را به صورت مشترک و هم‌خانه سپری می‌کنند و حتی در سکانسی زن با برداشتن حجاب و آرایش کردن خود به اتاق مرد می‌رود، نمایشگر بی‌اخلاقی و زیرپا گذاشتن تمام قیود شرعی و دینی است. فیلمی که بار دیگر یکی از بازیگران سینمای ایران در نشست خبری این فیلم درباره بی‌حجابی خود گفت که سینمای ایران جایی برای شکستن تابوها است.

نشست خبری "قصیده گاو سفید"| سینمای ایران جایی برای شکستن تابوها است!

اما از سوی دیگر بخشی از جوایز مانند جایزه سازمان مدیریت پسامند با نگاه و معیاری سطحی و کلیشه‌ای فیلم‌های برتر خود را انتخاب می‌کند. مانند: استفاده از پسماندهای شیشه‌ای در شغل دوم بازیگر نقش اول فیلم و استفاده مجدد از آن پسماندها به منظور تولید محصولات تزئینی برای درآمدزایی، استفاده از کیسه‌های خرید پارچه‌ای و اهمیت استفاده از آن و اشاره صریح بازیگر نقش اول به فراگیری و وابستگی زندگی‌های امروزی به ظروف پلاستیکی!

گویی که این نهاد هیچ محور مهم زیست محیطی و طبیعت‌دوستانه دیگر ندارد که مجبور است «استفاده از پارچه کیسه‌ای» را به عنوان محوری مهم معرفی کند.

به نظر می‌رسد که پیام‌های کلان و مهم و راهبردی وزارات‌خانه‌های کشور از یک سو دچار فقر در پیدا کردن مصداق به دلیل بی‌اهمت بودن این محورها و نظام مسائل مهم و حیاتی در سینما شده است که در نهایت برای آنکه کارنامه سینمایی و فرهنگی کشور پر باشد از سر ناچاری جوایز خود را به فیلم‌های بی‌ربط و حتی  مغایر با آن محورها و حوزه‌های مربوطه اهدا کند. از سوی دیگر نیز برخی از این نهادها حتی نمی‌دانند که مسائل مهم و راهبردی سازمانیشان چیست که برای آن دنبال فیلم جدی و تأثیرگذار بگردند.

تمام مطالب فوق نشان از فرسنگ‌ها فاصله میان سینما و محتوا و مسائل راهبردی کشور است که در بیانات رهبری بارها سفارش به ساخت آثار باکیفیت برای آنها شده است.

انتهای پیام/

R1544/P/S4,34/CT7 واژه های کاربردی مرتبط سینما

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سینما سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر سینما تجلی اراده ملی قصیده گاو سفید وزارت بهداشت سینمای ایران حفظ خانواده مغز استخوان اهدای جوایز نشست خبری برای حفظ برای آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۱۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال خون ایلام آماده پذیرش اهداکنندگان

                                                  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ لیلی عاصم‌آبادی اظهار داشت: امشب در اولین شب قدر، پایگاه انتقال خون ایلام از ساعت ۲۰ تا ۲۴ آماده پذیرایی از اهداکنندگان خون است و خون دهندگان با مراجعه به این پایگاه می‌توانند نسبت به اهدای خون خود اقدام کنند.   وی در ادامه افزود: با توجه به افزایش مصرف خون و کاهش ذخایر خونی از مردم نوع دوست استان برای اهدای خون دعوت می‌شود.

دیگر خبرها

  • اهدای جهیزیه به نوعروسان کم برخوردار
  • انتقال خون ایلام آماده پذیرش اهداکنندگان
  • تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش مشهد مهربان
  • اوج تجلی هنر گچ‌بری در بقاع متبرکه قم
  • آبشار «ازنادر» تجلی زیبایی خلقت در لرستان
  • افزایش جوایز جشنواره شعر عربی «طوفان القوافی» به 4 میلیون دینار عراق
  • جوایز جشنواره شعر «طوفان القوافی» به ۴ میلیون دینار عراق رسید
  • تئاتر به مثابه تجربه تجلی همزمان تفکر و زیبایی
  • اهدای جهیزیه به نوعروسان آبدانانی
  • عزم و اراده قوی مسئولان، توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کند