Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@20:02:39 GMT

نگاهی به ۱۰ دوره انتخابات مجلس در استان بوشهر +نمودار

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۱۶۹۷

نگاهی به ۱۰ دوره انتخابات مجلس در استان بوشهر +نمودار

در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، نگاهی به اتفاقات و میزان مشارکت مردم استان بوشهر در انتخابات مجلس داشته ایم.

به گزارش مشرق، در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، این خبرگزاری نگاهی به میزان مشارکت مردم استان بوشهر در انتخابات مجلس داشته است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوشهری ها که تلاش فراوانی برای سقوط رژیم شاهنشاهی کرده بودند، برای اولین بار در سه حوزه انتخابی برای انتخاب نمایندگان خود در مجلس پای صندوق های رای رفتند و میزان مشارکت ۵۲ درصدی را رقم زدند؛ این دوره از انتخابات که در سال ۵۸ برگزار شد، کمترین حضور پای صندوق های رای بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: میزان مشارکت لرستانی‌ها در ۱۰ دوره انتخابات مجلس +جدول

میزان مشارکت بوشهری‌ها در انتخابات مجلس

بوشهری‌ها که از مجلس ششم در چهار حوزه انتخابیه (با افزایش یک حوزه) شرکت کرده بودند، در ۱۰ دوره گذشته میانگین میزان مشارکت ۶۶ درصدی پای صندوق های رای در انتخابات مجلس را به خود اختصاص داده اند، در حالی که میانگین حضور مردم در پای صندوق های رای در کشور ۶۱ درصد است.

نرخ مشارکت در انتخابات مجلس در استان بوشهر در ده دورۀ انتخابات گذشته از قرار زیر بوده است:

ردیف دوره انتخابات مجلس زمان برگزاری میزان مشارکت(درصد) ۱ اولین دوره ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ ۵۲٫۵۲ ۲ دومین دوره ۲۶ فروردین ۱۳۶۳ ۶۵٫۸۸ ۳ سومین دوره ۱۹ فرودین ۱۳۶۷ ۶۲٫۲۲ ۴ چهارمین دوره ۲۱ فرودین ۱۳۷۱ ۵۶٫۵۶ ۵ پنجمین دوره ۱۸ اسفند ۱۳۷۴ ۸۳٫۴۵ ۶ ششمین دوره ۲۹ بهمن ۱۳۷۸ ۷۶٫۲۳ ۷ هفتمین دوره ۱ بهمن ۱۳۸۲ ۶۱ ۸ هشتمین دوره ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ ۶۲٫۲ ۹ نهمین دوره ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ ۷۲٫۸ ۱۰ دهمین دوره ۷ اسفند ۱۳۹۴ ۶۸

مجلس اول/ بوشهر و ۵ نماینده‌اش

استان بوشهر در اولین دوره مجلس شورای اسلامی ۳ کرسی در مجلس داشت که از حوزه های انتخابیه بوشهر، دشتستان و رودباران (رودباران نام شهرستان دشتی پس از انقلاب اسلامی شد که از دشتستان جدا گردید. این نام تا مجلس دوم وجود داشت تا اینکه این شهرستان به نام فعلی اش یعنی دشتی تغییر یافت) بود. ضمن اینکه در پی شهادت دو تن از نمایندگان استان در انفجار حزب جمهوری اسلامی، در انتخابات میان دوره ای دو روحانی جایگزین آنها شدند.

در جریان برگزاری انتخابات مجلس اول، عباس حیدری از بوشهر، میربهزاد شهریاری از رودباران و سیدمحمدمهدی جعفری از دشتستان راهی مجلس شدند. اما شهریاری و حیدری در جریان انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در فاجعه هفتم تیرماه ۱۳۶۰ به شهادت رسیدند.

پس از آن در سال ۱۳۶۰ برای این دو حوزه، انتخابات میاندوره ای برگزار شد که دو روحانی جایگزین آنها شدند، طوری که در بوشهر حجت الاسلام سیدمحمدحسن نبوی و در رودباران سیدمحمدحسن محمدی راهی پارلمان شدند تا استان در مجلس اول پنج نماینده را به خود ببیند.

مجلس دوم/ نمایندگان یکدست روحانی استان بوشهر

استان بوشهر در دومین دوره مجلس شورای اسلامی سه نماینده از سه حوزه انتخابیه بوشهر، دشتستان و رودباران داشت. (رودباران نام شهرستان دشتی پس از انقلاب اسلامی شد که از شهرستان دشتستان مستقل گردید. این نام تا مجلس دوم وجود داشت تا اینکه این شهرستان به نام فعلی اش یعنی دشتی تغییر یافت.)

در جریان این انتخابات، سه روحانی در همان مرحله نخست نماینده استان بوشهر شدند که در میان همه نمایندگان همان حوزه انتخابیه شان، صاحب بالاترین درصد آرا شدند. نمایندگان بوشهر در مجلس دوم، حجت الاسلام ابراهیم جمالی یوسفی (میرزا ابراهیم دشتی) از رودباران با ۷۴.۲ درصد، عباس رحیمی با ۶۵.۲ درصد از دشتستان و سیدمحمدحسن نبوی با ۵۸.۷ درصد از بوشهر بودند.

مجلس سوم/ نمایندگی یک روحانی و دو مکلا در مجلس

در این دوره، نام حوزه انتخابیه رودباران به "دشتی، تنگستان، دیر و کنگان" تغییر یافت، ضمن اینکه "گناوه" نیز به نام حوزه انتخابیه بوشهر اضافه شد. نهایتا در میان منتخبان، یک روحانی و دو مکلا روانه مجلس شدند، ضمن اینکه غیر از دشتی، در دو حوزه دیگر رقابت کاندیداها فشرده تر بود.

در این دوره محمدحسن نبوی، سید کمال الدین شهریاری و خدانظر قاسمی به ترتیب بعنوان نماینده بوشهر و گناوه، نماینده دشتی، تنگستان، کنگان و دیر و نماینده دشتستان در مجلس مجلس سوم انتخاب شدند.

مجلس چهارم/ مجلس دوران سازندگی و پایان جنگ

مجلس چهارم در شرایطی آغاز به کار کرد که جنگ تحمیلی تمام شده بود، دولت سازندگی عهده دار اداره کشور برای جبران خرابی‌ها و اقتصاد نابسامان بعد از جنگ بود؛ در این دوره، تنها دوره ای بود که استان بوشهر نماینده معمم و روحانی نداشت.

در این دوره محمد خواجه پور با کسب ۵۲/۴ درصد آرا بعنوان نماینده بوشهر، گناوه و دیلم، غلامرضا رازقی با کسب ۶۴/۲۰۹ درصد آرا بعنوان نماینده دشتستان و کمال الدین شهریاری با کسب ۳۷ درصد آرا برای دومین بار بعنوان نماینده دشتی، تنگستان، کنگان و دیر راهی پارلمان شدند.

مجلس پنجم/ شگفتی ۸۳/۴۵ درصدی بوشهری‌ها

این دوره از انتخابات که آخرین دوره ای بود که بوشهر سه نماینده در مجلس داشت، با حضور ۸۳/۴۵ درصدی مردم استان بوشهر پای صندوق های رای همراه بود. چرا که از دوره ششم یک سهمیه دیگر به نمایندگان استان اضافه شد که در اختیار شهرستان های جنوبی قرار گرفت.

در این دوره محمد خواجه پور برای دومین بار بعنوان نماینده بوشهر، گناوه و دیلم، حجت الاسلام عبدالله حاجیانی بعنوان نماینده دشتی، تنگستان، دیر و کنگان و خدانظر قاسمی برای دومین بار بعنوان نماینده دشتستان راهی پارلمان شدند.

مجلس ششم/ افزایش شمار نمایندگان استان در مجلس و تشکیل تیم دوم خرداد

در این دوره ۲۰ نماینده به مجلس اضافه گردید که یک نفر هم سهم جنوب استان بوشهر شد، اتفاقی که شمار نمایندگان بوشهر در مجلس را به عدد چهار رساند.

در این دوره محمد دادفر بعنوان نماینده بوشهر، گناوه و دیلم، سیدمحمدمهدی پورفاطمی بعنوان نماینده دشتی و تنگستان و حمیده عدالت بعنوان نماینده دشتستان و همگی از طیف اصلاحات و دوم خرداد راهی پارلمان شدند.  حجت الاسلام عبدالله حاجیانی هم بعنوان اولین نماینده جنوب استان ( دیر و کنگان) انتخاب شد.

مجلس هفتم/ رای آوری اصولگرایان

در این دوره که حال و هوای کشور متاثر از اقدامات مجلس ششم دچار خدشه شده بود، میزان رای آوری اصولگرایان در کشور و همچنین در استان بوشهر با افزایش چشمگیری همراه بود.

در انتخابات مجلس هفتم، نمایندگان استان در سه حوزه انتخابیه در همان مرحله اول تعیین شدند، جز حوزه انتخابیه جنوب استان که از زمان شکل گیری در مجلس ششم تا مجلس هشتم، نمایندگانش در مرحله دوم انتخابات مشخص گردیدند. در این دوره شکرالله عطارزاده با گرایش اصولگرایی و بعنوان نماینده بوشهر، گناوه و دیلم، سید عبدالمجید شجاع با گرایش اصولگرایی بعنوان نماینده دشتستان، قیصر صالحی بعنوان نماینده دیر، کنگان و جم و سیدمحمدمهدی پورفاطمی با گرایش اصلاح طلبی بعنوان نماینده دشتی و تنگستان راهی مجلس شدند.

مجلس هشتم/ ابطال انتخابات دشتستان

مهمترین اتفاق این دوره انتخابات مجلس، ابطال انتخابات در شهرستان دشتستان بود. جوانشیر کدخداپور در این دوره با کسب ۲۹ هزار و ۳۰۵ رای منتخب دشتستانی‌ها شد و اکثریت لازم (یک چهارم آرا) را جهت حضور در مجلس به دست آورد اما شورای نگهبان به ماجرای تخلفات گسترده این حوزه ورود کرد و نهایتا در اردیبهشت ماه سال بعد، انتخابات دشتستان و دو حوزه دیگر کشور (چابهار و ورزقان) باطل اعلام شد.

از این رو دشتستان به مدت دو سال نماینده‌ای نداشت تا اینکه در انتخابات میاندوره‌ای سال ۸۸، ایوب پاپری توانست با کسب ۴۶/۲ درصد آرا بعنوان نماینده دشتستان راهی مجلس شود.

در انتخابات مجلس هشتم، غلامعلی میگلی نژاد با گرایش اصولگرایی بعنوان نماینده بوشهر، گناوه و دیلم با ۲۶/۵۱ درصد، حجت الاسلام پورفاطمی نماینده دشتی و تنگستان با گرایش اصلاح‌طلبی و سابقه دو دوره نمایندگی مجلس با ۳۰/۱ درصد و  عسکر جلالیان با ۵۳/۴۵ درصد آرا و با گرایش اصلاح‌طلبی بعنوان نماینده دیر، کنگان، جم راهی مجلس شدند.

مجلس نهم/ رای آوری اصولگرایان

در جریان انتخابات مجلس دهم، هر چهار حوزه انتخابیه استان ۶ کاندیدا داشند و در مجموع ۲۴ نامزد برای چهار کرسی نمایندگی رقابت کردند. در این بین، چهار نماینده استان در مرحله اول تعیین شدند که سه نفر مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان از صندوق ها خارج شده و یک نماینده نیز در دشتی و تنگستان سهم اصلاح طلبان شد.

عبدالکریم جمیری با کسب ۳۸/۸۳ درصد آرا بعنوان نماینده بوشهر، گناوه و دیلم، سیدمهدی موسوی نژاد/ نماینده دشتستان با کسب ۴۶/۶۷ درصد آرا و حجت الاسلام موسی احمدی با کسب ۳۶/۶۷ درصد آرا بعنوان نماینده دیر، کنگان، جم از جبهه متحد اصولگرایی وارد مجلس شدند. در مقابل سیدمحمدمهدی پورفاطمی بعنوان نماینده دشتی و تنگستان و تنها نماینده جبهه اصلاح طلبی وارد مجلس شد.

مجلس دهم/ مشارکت ۶۸ درصدی مردم بوشهر در انتخابات مجلس

در این دوره که با مشارکت ۶۸ درصدی مردم استان بوشهر همراه بود، حجت الاسلام عبدالحمید خدری از حوزه بوشهر، گناوه و دیلم، محمدباقر سعادت از حوزه دشتستان، کمال الدین شهریاری برای بار سوم از حوزه دشتی و تنگستان و سکنیه الماسی بعنوان بانوی نماینده جنوب استان از حوزه کنگان، دیر، عسلویه و جم راهی مجلس شدند.

گفتنی است برای انتخابات یازدهم مجلس، آقایان عبدالحمید خدری و محمدباقر سعادت توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و کمال الدین شهریاری هم برای انتخابات دور یازدهم مجلس کاندیدا نشد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا مجلس شورای اسلامی مشارکت بوشهر انتخابات مجلس میزان مشارکت نمودار انتخابات98 بوشهر در انتخابات مجلس رای آوری اصولگرایان گرایش اصلاح طلبی دوره انتخابات مجلس نمایندگان استان گرایش اصولگرایی راهی پارلمان شدند مردم استان بوشهر دوره محمد دشتی و تنگستان انتخابیه بوشهر استان بوشهر راهی مجلس شدند استان بوشهر انتخابات میان میزان مشارکت گناوه و دیلم برای انتخاب دیر و کنگان تغییر یافت جنوب استان درصدی مردم مجلس هشتم بوشهری ها مجلس ششم مجلس دوم مجلس اول دوره ای تا مجلس سه حوزه ۱۰ دوره ۴۵ درصد دو حوزه ۲ درصد دوره ۱ ۷ درصد ۱ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۱۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه گفت: دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه شهرستان کرمانشاه به صورت کاملا الکترونیک برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی شعبانی امروز_ پنجشنبه سی‌ام فروردین_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دور نخست انتخابات در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تکلیف ۵ حوزه انتخابیه استان و یک کرسی از سه کرسی حوزه انتخابیه مرکز استان روشن شد و رقابت ۴ نامزد برای کسب ۲ کرسی باقی‌مانده کرمانشاه به دور دوم کشیده شده که به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

وی افزود: بر اساس اختیارات قانونی در دور دوم می‌توانیم ۳۰ درصد صندوق کمتر داشته باشیم، اما در دور دوم انتخابات هم همانند دور اول، ۶۵۴ شعبه اخذ رأی در حوزه انتخابیه کرمانشاه در نظر گرفته شده است.

رئیس انتخابات استان کرمانشاه تصریح کرد: دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه شهرستان کرمانشاه به صورت کاملاً الکترونیک برگزار می‌شود.

شعبانی اضافه کرد: آموزش‌های لازم در این راستا به مردم و عوامل اجرایی از طریق رسانه ملی و فضای مجازی و همچنین در جمع‌های حقیقی ارائه می‌شود.

وی گفت: انتخابات دور دوم دوازدهمین مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

کد خبر 745675

دیگر خبرها

  • رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم
  • مجلس نظارت در حوزه ورزش را بیشتر کند
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • ۲۲ روز مانده تا تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /انتخابات مرحله دوم در کدام حوزه ها الکترونیکی است؟
  • دور دوم انتخابات مجلس در تهران الکترونیکی برگزار می‌شود
  • اختتامیه مدیحه‌سرایی و چاووشی‌خوانی روستایی رضوی در دشتستان بوشهر
  • مشارکت بالا در «دور دوم انتخابات مجلس» به نفع کشور و نظام است
  • اسامی منتخبان زن مجلس دوازدهم/ رقابت ۷ خانم در دور دوم
  • صدور اعتبار نامه نمایندگان منتخب تهران در مجلس دوازدهم
  • صدور اعتبارنامه ۱۴ نماینده منتخب تهران در مجلس