Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام ذاکر یکی از مشکلات برخی نهادهای مرتبط با مساجد را ارائه آمار و گزارش عملکرد دانست که هیچ فعالیتی نیز ندارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام «حجت الله ذاکر»  در گفت و گویی درباره تعدد نهادها و سازمان های مرتبط با فعالیت های مسجد گفت: نهادهای مختلف ورود آنچنانی در مسجد ندارند و کمکی هم به فضای مسجد نمی کنند و فقط به دنبال گرفتن آمار و ارائه گزارش هستند که این کار باعث می شود تا نیروهای خودجوش که با اخلاص در مسجد کار می کنند، با دیدن این حرکت ها، از کارهای خود دلسرد می شوند که چرا وقتی یک کار فرهنگی انجام می شود، چندین نهاد به دنبال عکس گرفتن و ارائه آمار برای خودشان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون مرکز رسیدگی به مساجد این نوع کارها را یکی از آفاتی دانست که دامنگیر برخی نهادها شده و اظهار داشت: نهادها به جای این که در وسط میدان کار کنند، می خواهند میزهای خود را با گزارش های ارائه شده حفظ کنند.

 

وی  افزود: در مرحله اول از نهادهایی که در حوزه مسجد کاری از دستشان ساخته نیست، دعوت می کنیم که کمک کنند ولی آنها که فقط برای گرفتن تصویر و گزارش می آیند، اگر کنار بروند جوانان پای کار هستند و باید بدانند فعالان این عرصه و مردم از کارهای کلیشه ای و عکسیرداری خسته اند و اگر کنار بروند،  قطعا مساجد موفق تر از امروز عمل خواهند کرد.

 

وی بدون نام بردن از نهاد یا سازمانی اعلام کرد: ظاهرا از ۱۷ تا ۲۴ نهاد با مسجد مرتبط هستند ولی هنگام کار و فعالیت برخی نهادها مانند مرکز رسیدگی به امور مساجد، کانون های فرهنگی هنری و پایگاه بسیج به صورت جدی در حوزه مساجد کار می کنند. البته در مساجد شهرستان ها و روستاها سازمان تبلیغات اسلامی ورود دارد و در حوزه رقبات و موقوفات نیز سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت می کند.

 

ذاکر افزود: تشکل های مردمی و صندوق های قرض الحسنه نیز فعالیت هایی دارند ولی سایر سازمان هایی که فقط اسمی در این زمینه دارند، فعالیتی از آنها دیده نمی شود و اگر فعالیتی دارند باید اعلام موجودیت کنند و حضورشان در مسجد دیده شود.

 

وی از مرکز رسیدگی به امور مساجد به عنوان متولی اصلی مسجد در استان تهران یاد کرد و گفت: است. ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد و بسیج نیز فعالیت دارد و مساجد در سایر استان ها زیر نظر نماینده ولی فقیه در استان فعالیت می کنند.

 

معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد تاکید کرد: مساله مهم این است که فرمانده میدان در این موضوع مشخص شود که رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمود مدیر طبیعی مسجد امام جماعت است و اگر فعالیت ها حول محور امام جماعت باشد قطعا هم افزایی خوبی ایجاد می شود.

 

ذاکر درباره داوری مرحله نهایی رویداد فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مسجد) گفت: با توجه به اینکه اولین سال این رویداد را پشت سر می گذاریم و کار جدیدی است، اقبال خوبی از سوی کانون ها  صورت گرفته و آثار بسیاری رسیده و حتی کیفیت کارها  بیش از حد توقع است.

 

وی افزود: شاید یک مساله ضد تبلیغ در حوزه مساجد در کشور اتفاق افتاده باشد و آن این است که اگر درصد کمی از مساجد دچار رکود هستند، آن را برای تخریب همه مساجد بهانه کرده اند در حالی که تنها حوزه ای که در کشور در تمامی ابعاد کار خود را انجام می دهد،  مسجد است.

 

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در بسیاری از مساجد یعنی از یک مسجد دورافتاده تا قلب پایتخت به صورت مردمی و خودجوش و به صورت مخلصانه فعالیت می کنند و اگر به اعتقاد برخی مساجد رکود دارند سوال این است که چرا دستگاه ها به سراغ مسجد می آیند.

 

وی افزود: یکی از دلایلی که نهادها به سراغ مسجد می آیند این است که مخاطبان آماده ای وجود دارد و برخی دستگاه های فرهنگی که نمی خواهند به دنبال مخاطب بگردند، به سراغ مسجد می آیند تا از مخاطبان آماده استفاده کنند.  اگر برخی نهادها و دستگاه ها که آورده ای برای مسجد ندارند و در واقع وبال مسجد هستند، آن را رها کنند،  مساجد می توانند کارهای خود را انجام دهند.

 

ذاکر افزود: این رویداد در حوزه استعدادیابی باعث دیده شدن نوجوانان و جوانانی شده که به صورت آتش به اختیار در مساجد فعالیت می کنند و توانسته اند موفقیت هایی را کسب کنند و امیدواریم با ادامه این طرح به یک استاندارد مطلوب دست یابیم و با آموزش نیروهای مستعد در ارتقاء فعالیت های فرهنگی گام مثبتی را برداریم.

 

داوری مرحله نهایی فهما از شنبه در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد آغاز شد و تا چهارشنبه ۳۰ بهمن ادامه دارد که داوران به ارزیابی آثار منتخب می پردازند و هشت شاخص اصلی در این داوری ها مورد توجه قرار می گیرد.

 

داوران شاخصه قرآن و عترت را حجت الاسلام حمید محمدی، عباس سلیمی، مهدی قره شیخ لو و مجتبی کلباسی تشکیل می دهند و فرهاد قائمیان، سیدسعید سیدزاده و انسیه شاه حسینی در بخش فیلم به داوری می‌پردازند. شهرام کرمی، کوروش زارعی و سیدحسین فنایی در بخش نمایش و شهروز حقی، امید عرفان پور و مسعود نکویی در بخش سرود داوری می کنند.

 

فهمیه باب الحوائجی، محسن حاجی زین العابدینی و ابراهیم حیدری در شاخصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حجج اسلام سیدناصر میرمحمدیان، احمدی، حجت گنابادی نژاد و رضا روستاآزاد در شاخصه پاسداشت مناسبت های ملی مذهبی داوری می کنند.

 

از دیگر داوران نیز می توان به حسین اسدی، مهدی عباسی و روح الله رازینی در شاخصه خلاقیت و نوآوری، بهروز مینایی، محمدرضا بهمنی و رضا باقری اصل در شاخصه فضای مجازی و رسانه، حجت الاسلام حجت الله ذاکر، امیرحسین آل اسحاق، رضا برزگر و شعبانعلی رمضانیان در شاخصه غنی سازی اوقات فراغت اشاره کرد.

 

 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

 

 

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد مسجد مرکز رسیدگی به امور مساجد کانون های فرهنگی هنری فعالیت می کنند برخی نهادها حجت الاسلام دستگاه ها فعالیت ها کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۱۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، به همت جامعه قرآنی مساجد، مراسم افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد همراه با برپایی پانزدهمین کرسی تلاوت قرآن کریم در این مسجد برگزار می‌شود.

این مراسم با حضور علیرضا خراشادی‌زاده، محمدعلی دوستی و جمعی از فعالان و پیشکسوتان قرآن برگزار خواهخد شد.

در این محفل، قاری بین‌المللی جهان اسلام، امیر لعل اول به تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و محمد دادگر از حافظان قران قران قرائت می کند.

این محفل یکشنبه شب‌های اول هر ماه شمسی برگزار می‌شود که در این ماه همزمان با دوم اردیبهشت ماه بعد از نماز مغرب و عشا در بخش رضویه، جاده میامی، بعد ازمعاینه فنی روستای خادم آباد همراه با افتتاحیه پایگاه قرآنی برگزار می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان
  • افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد استان زنجان
  • تقویت گروه‌های سرود بچه‌های مسجد در استان اردبیل
  • تخریب گسترده مساجد غزه، گواه جنگ دینی اسرائیل علیه اسلام + عکس