Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل موزه ملی ایران خبر داد: همزمان با آغاز کار هفدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسان در موزه ملی ایران، ۱۲۳ شئ تاریخی به دست آمده از کاوش‌های انجام شده در محوطه‌های تاریخی کشور از جمله دندان یک انسان نئاندرتال، به نمایش در آمدند.

به گزارش ایسنا، در آیین افتتاح هفدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسان که نتایج فعالیت‌های یک سالِ کاری باستان‌شناسی ایران، در کنار یافته‌های یک ساله آن‌ها از کاوش‌های انجام شده ارائه می‌شود، جبرییل نوکنده اظهار کرد: نمایشگاه هفدهمین همایش سالانه باستان‌شناسی ایران با حدود ۱۲۳ شئ از محوطه‌های چگاسفلی، لیارسنگ‌بن، بازه‌هور، چهرآباد، سگزآباد، امیرآباد و آجرپزی، بازه زمانی هزاره چهارم قبل از میلاد، عصر مفرغ، عصر آهن و دوره ساسانی را پوشش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او مهمترین شئ این نمایشگاه را نمایش یک دندان انسان نئاندرتال اعلام کرد که بیش از چهل هزار سال قدمت دارد و در اواخر دهه ۱۳۷۰ در غار «وزمه» در نزدیکی شهر اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه کشف شد و در ادامه گفت: بررسی میکرو سی تی اسکن این دندان توسط پژوهشگران دانشگاه فرانسوی و موزه ملی نشان داد که مربوط به انسان نئاندرتال است. این کشف برای نخستین بار بطور قطعی ثابت کرد که انسان نئاندرتال در ایران نیز زندگی می‌کرده است.

وی از دیگر اشیای شاخص این نمایشگاه را «استل‌»های سنگی چگاسفلی که کهن‌ترین استل‌های منقوش پیش‌ازتاریخ ایران است، معرفی کرد و افزود: پیکره‌های شیشه‌ای دوره اشکانی محوطه لیارسنگ‌بن به شکل لاک‌پشت و مشت گره کرده و پارچه‌ها و دست‌کش چرمی معدن چهرآباد زنجان و گچبری‌های ساسانی بازه‌هور خراسان که یادآور آثار بندیان دره‌گز هستند.

نوکنده تاکید کرد: نمایشگاه‌هایی از این دست، باوجود پیچیدگی‌هایی که در برگزاری آنها وجود دارد، مانند حفاظت و مرمت اشیاء و انتقال از استان‌ها، خون تازه‌ای هستند که در رگ‌های موزه‌های کشور جاری می‌شود و موزه ملی ایران این شانس را داشته است که با مشارکت پایاپای در برگزاری کنگره‌های باستان‌شناسی، هرساله شاهد ورود اشیائی از تازه‌ترین کشفیات باستان‌شناسی ایران باشد و این فرصت برای بازدیدکنندگان و کارکنان موزه ملی ایران اهمیت زیادی دارد.

مدیرکل موزه ملی برخی از این آثار را دارای شاخصه‌های ملی دانست که باید در جایگاه ملی هم قرار بگیرند و ادامه داد: امیدوارم بخشی از این آثار به صورت دائم در موزه ملی ایران باقی بمانند تا نماینده فرهنگ‌های مناطق مختلف کشور در موزه ملی ایران باشند.

این گردهمایی قرار است تا چهارشنبه ۳۰ بهمن و در ۶ پنل تخصصی ادامه داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: باستان شناسي دندان انسان نئاندرتال موزه ملی ایران باستان شناسی ایران موزه ملی ایران انسان نئاندرتال سالانه باستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۱۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ سخت و انتقام دندان‌شکن ایران به اسرائیل مایه مسرت مظلومان جهان شد

ماموستا محمدصالح هاشم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، با اشاره به اینکه پاسخ سخت و انتقام دندان‌شکن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم‌صهیونیستی در شنبه شب گذشته مایه مسرت کل مسلمانان و مظلومان جهان به ویژه مردم شریف ایران بود اظهار داشت: این کار بزرگ، جای تبریک دارد و امید است دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی و در رأس آن آمریکا و صهیونیسم جهانی متوجه شوند که بنا به فرمایش رهبری دوران بزن دررو تمام شده و اگر به کنسولگری ایران در کشور دیگر حمله کرده و مستشاران نظامی را ترور کنند باید به جزای اعمال خود برسند.

وی تصریح کرد: انتظار این است که اسرائیل از صحنه روزگار محو شود اما استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا و انگلیس به واقع انتظار نداشتند که جمهوری اسلامی ایران این اقدام را انجام دهد، اما انجام داد و کار بسیار بزرگی بود.

ماموستا هاشم آبادی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در برابر کل مستکبران دنیا ایستاد و پاسخ کوبنده به آنها داده و نشان داد که دشمن باید تنبیه شود و بنابراین کار بسیار بزرگ و مسرت‌بخشی انجام شد و باید از اقدام مطلوب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقدیر کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «سلمان فارسی» از عزا درآمد/۶۰ بازیگر در فصل ایران باستان
  • ۲۱ توصیه‌ مهم درباره بهداشت دندان
  • پاسخ سخت و انتقام دندان‌شکن ایران به اسرائیل مایه مسرت مظلومان جهان شد
  • داستان صادره از کن! | ثبت احوال اسمالون نخستین مرکز دولتی کن بود
  • سپاه پاسخ کوبنده و دندان‌شکنی به اسرائیل داد
  • «رباط فخرآباد» کاروانسرایی در خدمت مسافران و بازرگانان
  • بزرگداشت داریوش مهرجویی در ایتالیا با نمایش «لامینور»
  • شاهنامه کاملاً تاریخ محض است
  • «همایش بزرگمهر حکیم» با حضور اساتید برجسته برگزار شد
  • شماره جدید فصلنامه تخصصی «مطالعات ایلام‌شناسی» منتشر شد