Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-18@17:51:42 GMT

۱۹ هزار نفر در ۲۱ مسجد قم معتکف می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۱۸۸۸

۱۹ هزار نفر در ۲۱ مسجد قم معتکف می‌شوند

حجت الاسلام تکیه ای با اشاره به برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در استان قم، گفت: در مجموع ۱۹ هزار نفر را در استان قم می‌‌پذیریم که نسبت به سال گذشته هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام والمسلمین «سید علیرضا تکیه‌ای» پیش از ظهر امروز در نشست خبری ستاد مرکزی اعتکاف که در سالن جلسات ستاد اقامه نماز استان برگزار شد اظهار داشت: هر چه به اعتکاف بپردازیم عیار معنویت و اخلاق بالاتر می‌‌رود و تاکنون برنامه‌ریزی ما برای مراسم و جشنواره بوده ولی از این پس با بهکارگیری گروه‌های پژوهشی به‌دنبال تدوین برنامه چهل ساله هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف قم، افزود: روزهای 18، 19 و 20 اسفندماه مطابق با ایام البیض ماه رجب ایام برگزاری مراسم اعتکاف است و همان‌طور که گفتیم در قم 21 مسجد و در کل کشور نیز حدود شش هزار مسجد پذیرای معتکفان خواهد بود.

 

وی بیان کرد: اعتکاف نه فقط در ایران اسلامی بلکه به خارج کشور هم صادر شده است، امروز اعتکاف هم از نظر علمی و هم از نظر عملی جهانی شده است و در قریب به 80 کشور خارجی هم اعتکاف برگزار می‌ شود.

 

 

تکیه‌ای گفت: روز 12 اسفند از طریق سایت اعتکاف قرعه‌کشی انجام شده و روی سایت قرار می‌گیرد، سال گذشته با توجه به این که روز اول و دوم فروردین هم اعتکاف را داشتیم استقبال کمتری را شاهد بودیم تا جایی که روز اول ثبت نام کمتر از 15 نفر ثبت نام داشتیم ولی امسال در دو روز اول بیش از سه هزار نفر ثبت نام کردند و امیدواریم هیچ کس از این فیض محروم نماند.

 

وی با بیان اینکه روزهای توزیع کارت 13 و 14 اسفندماه از ساعت 14 تا 18 در مصلی قدس خواهد بود، افزود: برنامه‌ریزی اعتکاف دو بُعد دارد، یکی بُعد خدماتی و اجرایی است که در مقدمه آن برنامه‌ریزی، ثبت نام، اعطای کارت و استقبال از حضور عزیزان در اعتکاف و تدارکات و تا روز پایانی است که عزیزان ما مسجد را تطهیر و تنظیف می‌‌کند و بعد فرهنگی هم بعد دیگر کار است.

 

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف تصریح کرد: 26 بهمن تا 10 اسفندماه روزهای ثبت نام اعتکاف است و این کار فقط از طریق سایت اعتکاف انجام می‌‌شود، 14 مسجد ویژه خواهران و هفت مسجد ویژه برادران است و در مجموع 19 هزار نفر را در استان قم می‌‌پذیریم که نسبت به سال گذشته هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

 

تکیه‌ای خاطرنشان کرد: در مراسم معنوی اعتکاف برای قشرهای خاص مسجد ویژه داشته باشیم از جمله برای دانشجویان دختر و دانشجویان پسر به‌صورت مستقل مسجد داریم که مسجد الغدیر ویژه جانبازان است و برای اعتکاف دانش‌آموزی هم در تدارک هستیم که مسجد آن مشخص نشده است.

 

 

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

 

 

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: اعتکاف مسجد ستاد مرکزی اعتکاف برنامه ریزی استان قم سال گذشته مسجد ویژه هزار نفر روز اول ثبت نام تکیه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۱۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موشک های ایران در آسمان قدس ؛ عکس تاریخی به چند دلیل

عصرایران ؛ رضا غبیشاوی - حمله ایران به اسرائیل، اتفاق تاریخی است؛ همچنان که پرواز موشک های ایرانی در آسمان شهر قدس / اورشلیم/ بیت المقدس تصویر تاریخی را ثبت کرد. برای اولین بار در تاریخ، از خاک ایران مستقیم به خاک اسرائیل، حمله نظامی انجام شد. همچنین برای نخستین بار موشک های ایران به آسمان فلسطین و اسرائیل رسیدند و بر فراز شهر قدس دیده شدند.

آسمان شهر قدس صحنه رویارویی موشک های ایرانی و اسرائیلی شد تا نه تنها دقایقی خوفناک و هیجان انگیز را برای ساکنان شهر قدس به وجود آورد  بلکه نفس ها را در سینه میلیون ها تن در سراسر جهان حبس کرد.

تصاویر نشان می دهند موشک های ایران در مسیر اصابت به اهداف اسرائیلی، از آسمان شهر قدس و مسجد قبه الصخره به عنوان نماد فلسطین عبور کردند.

تصویر موشک های ایران در آسمان قدس، به دلایل متعددی قابل توجه است.

 



 

این تصویر برای ایران و اسرائیل، با ارزش و مهم بود و مقامات دو طرف، تلاش کردند آن را برجسته کنند. بسیاری از روزنامه های چاپ تهران این عکس را در صفحه اول خود منتشر کردند.

واکنش متفاوت در ایران و اسرائیل

در ایران : اول - نشانه ای از موفقیت حمله هوایی به اسرائیل به شمار می رود. زیرا نشان داد موشک های ایرانی توانسته اند با عبور از لایه های متعدد دفاعی (پدافندهای هوایی و جنگنده ها) در اردن و همسایگان فلسطین اشغالی، پدافند مرزی و جنگنده های اسرائیل،‌ به عمق آسمان اسرائیل برسند.  

دوم - رسیدن موشک ها به آسمان شهر قدس به عنوان نمادی از فلسطین اشغالی است. این تصویر آرمان و هدف آزادسازی قدس و فلسطین از اشغال اسرائیل را یادآوری می کند. شهر قدس در اشغال اسرائیل است و موشک های ایرانی علیه این اشغالگری، به شهر رسیدند.

مسجد قبه الصخره (گنبد زرد) نه تنها نمادی از شهر قدس /بیت المقدس / اورشلیم است بلکه نمادی از فلسطین در جهان به شمار می رود. گرچه اکثریت ایرانی ها، مسجد قبه الصخره ( گنبد زرد)‌ را با مسجد الاقصی (‌گنبد تیره)‌ اشتباه می گیرند. همچنین به خطا فکر می کنند قدس، نام مسجد قبه الصخره ( گنبد زرد ) است در حالی که قدس، نام شهر است و نه مسجد.

این شهر سومین مسجد مقدس مسلمانان (‌بعد از مسجد الحرام در مکه و مسجد النبی در مدینه ) و مقدس ترین شهر برای یهودیان جهان است. مسجد الاقصی در شهر قدس،‌ نه تنها قبله اول مسلمانان (قبل از مکه)‌ بود بلکه براساس ایات قرآن،‌ پیامبر اسلام نیز این مسجد به معراج رفت.

علاوه بر همه کشورهای عربی اسلامی، از نظر امریکا، ‌سازمان ملل متحد و اروپا، بخش شرقی شهر قدس ( همان جایی که موشک های ایران دیده شدند)، منطقه تحت اشغال اسرائیل است. موشک های ایران به شهر قدس اشغالی رسیدند.

"رژیم اشغالگر قدس " یکی از اسامی مورد استفاده برای اسرائیل در ایران است که البته قبلا بیشتر و هم اکنون کمتر به کار می رود. منظور اسرائیل است که شهر قدس را اشغال کرده است.

سوم - اسرائیل می گوید شهر قدس/ اورشلیم / بیت المقدس پایتخت است. همه مراکز کشوری و اصلی اسرائیل مانند دفتر ریاست کشور/ حکومت،  نخست وزیری،‌ وزارتخانه ها، پارلمان و دادگاه عالی در شهر قدس / اورشلیم هستند. دیدارها با سران کشورها و وزیران خارجه هم در شهر قدس انجام می شود. در نتیجه رسیدن موشک های ایران به پایتخت اسرائیل اهمیت و ارزش سیاسی – نظامی – روانی بالایی دارد.

پایتخت،‌ مهم ترین و حساس ترین شهر هر کشوری است که تهدید آن در چارچوب های نظامی – سیاسی و روانی، ارزش بالایی دارد. به همین دلیل این عکس به عنوان نشانه ای از پیروزی و موفقیت عملیات نظامی و حمله هوایی ایران به اسرائیل به شمار می آید.

رسیدن موشک ها به آسمان پایتخت هر کشوری، فارغ از کیفیت اصابت و اسیبی که وارد می کنند منجر به ناآرامی در سراسر آن کشور می شود. این یکی از تاکتیک هایی بود که اوکراین در جنگ علیه روسیه با شلیک پهپادی علیه مسکو به کار می برد.

چهارم - شهر قدس با مرز اسرائیل، ( مرز مشترک با اردن)‌ فاصله دارد ( حدود 40 کیلومتر). ورود موشک های ایران به اسمان شهر قدس نشان می دهد این موشک ها نه تنها توانسته اند از کشورهای واسطه (‌عراق، سوریه ، اردن) و دیوار دفاعی پدافندی و جنگنده های اردنی، امریکایی، انگلیسی و فرانسوی عبور کنند بلکه از سد دیوار دفاعی اسرائیل ( سامانه های دفاع هوایی و جنگنده های اسرائیلی)‌ بگذرند و به اسمان شهر قدس برسند.


اسرائیل 

 اسرائیلی ها هم این تصویر را برجسته می کنند چرا که تلاش دارند این ادعا را مطرح کنند ایران به یک شهر مقدس اسلامی حمله کرده است. در حالی که موشک های ایرانی در حال عبور از شهر قدس بودند. ضمن اینکه این شهر در اشغال نظامی اسرائیل است. تلاش اسرائیلی ها برای تحت تاثیر قراردادن عواطف مسلمانان با این ادعا، البته راه به جایی نبرده و اکثریت ملل اسلامی از این حمله خوشحال هستند. اکثریت، موشک های ایرانی در آسمان قدس را حمایت از فلسطینی ها و علیه اشغالگرایان اسرائیلی می دانند و نه علیه این شهر مقدس اسلامی.

نماینده اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل متحد هنگام سخنرانی، فیلمی از موشک های ایرانی در آسمان شهر قدس پخش کرد

نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد هم در جلسه فوق العاده یکشنبه شورای امنیت به هنگام سخنرانی درباره حمله ایران، با آی پد فیلمی از پرواز موشک های ایرانی در آسمان شهر قدس را پخش کرد به عنوان سندی برای محکومیت ایران؛ غافل از اینکه در کشورهای اسلامی، این فیلم را سند افتخار می دانند.
همچنین اسرائیلی ها سعی دارند با اشاره به این تصویر، بر مقابله سامانه های ضدهوایی با موشک های ایرانی در آسمان شهر قدس/ اورشلیم تاکید  کنند. 
 

 واکنش متفاوت ساکنان فلسطینی و اسرائیلی شهر قدس 

هنگام ظهور موشک های ایران در آسمان شهر قدس دو نوع واکنش در میان ساکنان این شهر دیده شد.

اسرائیلی های ساکن شهر قدس / اورشلیم ترسیده و نگران و به دنبال باقی ماندن در مکان های امن بودند. فلسطینی ها اما خوشحال شدند و ابراز شادمانی می کردند برخی با سوت زدن و برخی شعار دادن و هورا کشیدن شادی خود را از دیدن موشک های ایرانی در آسمان شهرشان ابراز می کردند.

 


 فلسطینی ها چون شهر و کشورشان در اشغال است به موشک های ایران به عنوان موشک های خودی نگاه می کردند که برای کمک به انها و آزادسازی آنان شلیک شده اند و نه تنها نترسیدند بلکه خوشحال شدند. اما اسرائیلی ها موشک ها را علیه خود می دانند و از این موشک ها ترس و نگرانی داشتند.

شهر قدس 


شهر قدس با حدود یک میلیون نفر جمعیت، یکی از تاریخی ترین شهرهای جهان است که برای پیروان اسلام، مسیحیت و یهودیت شهری مقدس به شمار می آید.
این شهر بیش از یک نام دارد. علاوه بر اسم قدس، بیت المقدس (بیشتر در ایران و میان فارسی زبانان) و اورشلیم‌ هم نام دارند. یهودیان در همه حال از اسم اورشلیم استفاده می کنند. در رسانه های جهان،‌ در زبان عربی نام قدس و در زبان انگلیسی، اورشلیم (جورزالم) به کار می رود. 

شهر قدس از دو بخش شرقی (قدیمی) و غربی ( نو) تشکیل شده است. بخش شرقی، مسلمان و مسیحی و فلسطینی نشین و بخش غربی یهودی و اسرائیلی نشین است. منطقه "حرم شریف" شامل دو مسجد قبه الصخره و الاقصی در کنار دیوار ندبه (مقدس ترین مکان یهودیان جهان) است.  ورود غیرمسلمانان به حرم شریف ممنوع است و معمولا نیروهای پلیس اسرائیل در ورودهای این محوطه مستقر و مانع از ورود یهودیان می شوند. گرچه برخی یهودیان اسرائیلی تندرو  و تعدادی از وزیران تندرو اسرائیلی در برخی زمان ها وارد حرم شریف می شوند و اعتراض فلسطینی ها را بر می انگیزند.
تولیت حرم شریف با خانواده پادشاهی اردن یعنی خانواده هاشمی است.

در حال حاضر، شهر قدس در اشغال نظامی اسرائیل است. اسرائیل آن را بخشی از خاک رسمی و پایتخت خود اعلام کرده است.
قدس همزمان از سوی فلسطین و اسرائیل به عنوان پایتخت شناخته می شود. همزمان دارای دو شهر و دو استاندار است و دو پرچم دارد.
 اسرائیل حاضر به تقسیم آن با فلسطینی ها نیست. به همین دلیل اصرار دارند دیگر کشورها سفارتخانه های خود را نه در تل آویو بلکه در قدس / اورشلیم مستقر کنند.

دولت فلسطین (تشکیلات خودگردان) به ریاست محمود عباس این شهر را پایتخت آینده خود می داند. دولت فلسطین خواهان ان است بخش شرقی ،‌پایتخت دولت فلسطین و بخش غربی پایتخت اسرائیل بماند. بخش مقدس آن هم تحت اداره بین المللی سازمان ملل قرار بگیرد. 
حماس و جهاد اسلامی و بسیاری از فلسطینی ها با رد این ایده، خواهان پایتختی کل شهر قدس برای فلسطین هستند.

 مقامات دولت اسرائیل این پیشنهاد را رد می کنند و می گویند کل شهر قدس متعلق به اسرائیل و پایتخت آن است. با این حال کشورهای جهان که اسرائیل را به رسمیت می شناسند، از جمله سازمان ملل متحد و اروپا، شهر قدس را متعلق به اسرائیل نمی دانند و به همین دلیل سفارتخانه های خود را در تل آویو مستقر کرده اند. سازمان ملل و اروپا، شهر قدس را شهر در اشغال اسرائیل توصیف می کنند.

 دولت امریکا هم تا قبل از ترامپ، چنین موضعی داشت اما در زمان ریاست ترامپ، دولت امریکا سفارت خود را از تل آویو به قدس منتقل کرد. در دوره رئیس بعدی (جو بایدن) این سفارتخانه حفظ شد اما دولت امریکا همچنان قدس شرقی را متعلق به اسرائیل نمی داند بلکه آن را مثل غزه و کرانه باختری، منطقه در اشغال اسرائیل به شمار می‌آورد.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کنده شدن مناره مسجد پس از زلزله نسبتا شدید جدید در ترکیه | تصویر
  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • مسجد فاطمه که در تخریب بقیع از بین رفت چه مکانی بود؟
  • به روایت یک چوپان دروغگو
  • موشک های ایران در آسمان قدس ؛ عکس تاریخی به چند دلیل
  • تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است
  • ببینید | نام مسجد پارک قیطریه مشخص شد!
  • رژه خودرویی در اشکذر و مجومرد
  • سخنگوی شورای شهر: ساخت مسجد در پارک قیطریه بانی دارد!