کتاب جدید نویسنده سریال «پهلوانان نمیمیرند» رونمایی شد
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۲۱۵۵
نویسنده کتاب نامه آخر گفت: این داستان یک تحلیل تاریخی نسبت به مسئله مهدویت است و برای نوشتن این داستان به جز مطالعات تاریخی و دینی، تحقیقات میدانی نیز داشتم.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، مراسم رونمایی از داستان «نامه آخر» با حضور اعظم بروجردی نویسنده، مریم بصیری نویسنده و منتقدادبی، هادی خورشاهیان کارشناس و مجری و تعدادی از اهالی هنر و ادب در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این مراسم، امیرحسین فتحی فرزند اعظم بروجردی، بخشهایی از داستان «نامه آخر» را روخوانی کرد.
* بروجردی: داستان «نامه آخر» یک تحلیل تاریخی نسبت به مسئله مهدویت است
اعظم بروجردی با تشکر از گروه پهلوان و بیان اینکه داستان «نامه آخر» ابتدا به صورت نمایشنامه بوده است، گفت: این داستان یک تحلیل تاریخی نسبت به مسئله مهدویت است و برای نوشتن این داستان به جز مطالعات تاریخی و دینی، تحقیقات میدانی نیز داشتم. با توجه به وضعیت فعلی جامعه و جهان آن را به صورت داستان داستانی نوشتم.
وی در ادامه افزود: شخصیتهای داستان «نامه آخر» در نمایشنامه به صورت بدون پرداخت و کوتاه و کلیدی آمده بودند، اما در داستان دامنه داستانیِ هرکدام از شخصیتها گسترش یافته است.
این مولف در پاسخ به نقد ِکارشناس برنامه در خصوص عدم پرداخت گسترده نسبت به شخصیتهای اصلی داستان همچون خاتون و پهلوان گفت: این شخصیتها برداشتی از شخصیتهای بزرگان دینی ما بودند و من از درک تمام ابعاد وجودی امام زمان (عج) و حضرت زهرا (س) ناتوانم و شاید از این لحاظ نتوانستم به خوبی این شخصیتها را توصیف کنم.
بروجردی در ادامه افزود: در گذشته شعری با این مضمون از حضرت علی (ع) خواندم که "ای نویسندگان، آنچه مینویسید سرنوشت خودتان است". از همان روز سعی کردم تا کتابهایم را به گونهای بنویسم که پایانش با روشنی به اتمام برسد.
* بصیری: اصلیترین نمود در داستان «نامه آخر» پهلوان است
سپس مریم بصیری، نویسنده و منتقد ادبی به بیان نقد و نظرات خود درباره این اثر پرداخت و اظهار داشت: این کتاب از لحاظ خوشخوانی، طراحی جلد و رسم الخط نسبت به دیگر کتابها به خصوص در حوزه ادبیات داستانی شاخصتر است. در این داستان یک تاریخ قدیم، تاریخ معاصر و تاریخ مهدویت داریم که به خوبی با هم تلفیق و بیان شده است. بحث مهدویت در این داستان خیلی خوب در کنار هم قرار گرفته و ترکیبی زیبا را آفریده است.
در ادامه بصیری تاریخچه پهلوان و پهلوان پروری در ایران باستان و زرتشت را بیان کرد و افزود: در ابتدا فرهنگ پهلوانی در فرهنگ ایرانی بوده است که شامل ایثار، جوانمردی و آیین خاصی در دوران زرتشت بود و بعد از ورود اسلام و شیعه به ایران و ویژگیهای حضرت علی از جمله قدرت جسمانی،جوانمردی و... به فرهنگ پهلوانی و آیین زورخانهای اضافه شد و نمادهایی نیز از این دست همچون در چوبی و... در زورخانهها است.
بصیری در ادامه افزود: اصلیترین نمودی که در داستان وجود دارد، پهلوان است. پهلوانان غریب آشنایند. زیرا همه پیش زمینه ذهنیای از پهلوانان داریم اما این نویسنده است که ابعاد و ویژگیهای این یک پهلوانِ خاص را برای ما باز میکند. در این کتاب عنوانِ کشتی نجات آورده شده که ما در احادیث و روایات شخصیت مورد اشاره را داریم یا در پرداختِ شخصیت خاتون، بانوی هندی که ویژگیهایی شبیه فضه دارد. اینکه کسی بتواند خرده روایات اسلامی را در ادبیات پهلوانی و در قالب داستان بیاورد، کار بسیار دشواری است.
بصیری در خصوص متن داستان «نامه آخر» گفت: این داستان به زبان ساده از ادبیات فولکلور و ضرب المثلها و ... به گونه ای بهره برده است که برای همه اقشار جامعه قابل درک است.
بصیری در نقد داستان «نامه آخر»، به بیزمانی و بیمکانی آن اشاره کرد و نکاتی در خصوص ویرایشِ مجدد داستان نیز گفت.
در انتها بخشهای دیگری از داستان توسط آرزو افشار خوانده شد و با دعوت از نویسندگان و کارشناسان حاضر از داستان «نامه آخر» رونمایی شده و لوح یادبود امضا شد.
منبع: مشرق
کلیدواژه: انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا کتاب نویسنده انتشارات کتاب جمکران کتاب جمکران داستان یک اعظم بروجردی نامه آخر شخصیت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۲۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا سریال رمضانی حشاشین، جهان عرب را درنوردید؟
به گزارش مبلغ پایگاه مسلمنا در مورد سریال پرطرفدار حشاشین که این روزها در کشورهای عربی پرمخاطب شده است، نوشت:
با این که نیمه ماه مبارک رمضان است، خیابانهای قاهره ناگهان خلوت شد. خدای من!!! انگار سریال حشاشین شروع شده است.
در هفتههای گذشته توصیفاتی چنینی در کنار محتواهای شبکههای اجتماعی، خبر از فراگیری سریالی تاریخی- مذهبی در جهان عرب میدهد. فراتر از تحلیلهای تکراری حول و حوش کیفیت بالای این سریال، از نگاهی دیگر اقبال به آن را باید در پدیده «اسطورهطلبی دیرینه عربی» جست. بسیاری از افرادی که تجربه سفر اربعین را داشتهاند، از حجم انبوه تصاویر شخصیتها بر در و دیوار و خصوصاً سر درب موکبها شگفتزده شدهاند. از وفور شمایل حضرت عباس (ع) تا آیتالله صدر و فریبرز عربنیا در نقش مختار در راهپیمایی اربعین.
این پدیده البته نه محدود به عراق و شیعیان است، نه محدود به این سالها. پژوهشهای مختلفی نشان دادهاند که سه تمدن کهن عربی (مصر، عراق و شامات) میل بیشتری به داشتن اسطوره و پیوند با آن را دارند و سریعتر از دیگران، یک شخصیت را در موضع اسطوره ای قرار میدهند. فراوانند نظریاتی که این اسطورهطلبی را به عنوان بخشی از فرهنگ عربی پذیرفتهاند. این نظریات البته بیان میکنند که میل به داشتن/ساختن اسطوره در ادواری که ملتها تحت ظلم و ناپایداری قرار میگیرند، بیشتر شده است.حالا به خیابانهای خلوت قاهره برمیگردیم و مردمانی که سفره افطار را جمع نکرده اند، که شبکه المتحده آنها را پای سریال رمضانی حشاشین میخکوب کرده است. (گمشده مصر و جهان عرب)
در چهار دگرگونی سیاسی مصر در پانزده سال اخیر، هیچ یک از منتخبین سیاسی، آرای اکثریت را به همراه نداشتهاند. در این بیثباتی سیاسی و ناامیدی از منجیهای حکمرانی، تماشای مردی که مقتدرانه تصمیم میگیرد، مخالفان را با هوشمندی شکست میدهد و با سپاهی نه چندان پرتعداد، هویتی شکستناپذیر و البته کاریزماتیک برای خود میسازد؛ شاید سیمای همان اسطورهای باشد که ملت مصر این روزها آن را کم دارند و از تماشای آن در دل تاریخ لذت میبرند. (گمشده مصر و جهان عرب)
این سریال، حتی با وجود خطاهای فاحش تاریخی بسیار، با چنین رویکردی در کنار خلق شخصیتهای باورپذیر خاکستری، پرداخت عجیب به جزئیات و البته ارائه داستانی گیرا، پر رمز و راز و احساسی، توانسته کاری کند که دگربار همگان متوجه قدرت رسانه در ساختن روایتهای تاریخی در قاب تلویزیون شوند.
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898389