Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@00:53:43 GMT

رئیس قوه قضاییه از هیچ فرد و لیستی حمایت نمی کند

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۲۲۰۰

غلامحسین اسماعیلی در مورد خبر حمایت رییس قوه قضائیه از برخی کاندیداها و شایعات مطرح شده گفت: شایعه منتشره را دیده ایم برخی از شایعات که در مورد تایید صلاحیتها بود به گوشمان رسید. ریاست قوه به هیچ عنوان از هیچ فرد، لیست یا جریانی حمایت نمی‌کند و لیست و کاندیدایی ندارد. ناطقان:  بیستمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این نشست که در محل دادگستری استان تهران در حال برگزاری است، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه پاسخگوی سوالات خبرنگاران خواهد بود.

ضرورت ساخت ایرانی قوی

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در گام دوم انقلاب و بنابر رهنمودهای مقام معظم رهبری به دنبال ساختن ایرانی قوی هستیم.

وی ادامه داد: این موضوع و این دستاورد با حاکمیت قوی و مردمی قوی شکل می گیرد که باید دولت قوی، مجلس قوی، قوه قضائیه ای قوی و نیروهای مسلح قوی، دانشگاه قوی و اقتصاد و فرهنگ قوی داشته باشیم.

غلامحسین اسماعیلی گفت: آنچه به طور مستقیم به قوه قضائیه مربوط است این است که در این برهه حساس قوه قضاییه قوی داشته باشیم که شاخص های اصلی آن عبارتند از صلابت و اقتدار، تامین امنیت و عدالت، حفظ حرمت و کرامت انسان، برخورداری از سلامت درون قوه ای و برخورداری از اعتماد و حمایت مردم.

تلاش برای داشتن قوه قضاییه مردمی

وی ادامه داد: مجموعه این خصوصیت ها یعنی به عبارتی داشتن قوه قضائیه قوی یعنی قوه قضائیه مردمی.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: اقدام اخیر قوه قضائیه در تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه مشارکت نهادهای مردمی با قوه قضاییه نمونه ای از این اقدام بسیار مهم است.

اسماعیلی افزود: همچنین حضور رییس قوه قضائیه و اعضای سران قوه در مراسم عزاداری سردار شهید سلیمانی و دیدار رییس قوه قضائیه با خانواده های متدین انقلابی و مظلوم جانباختگان مراسم تشییع این شهید در کرمان، بازدید روز جمعه رییس قوه قضائیه از زندان زنان، سفرهای متعدد مسؤولان عالی قضایی به استانها و شنیدن حرف مردم چه صیادان بوشهری چه کارگران گمرک و افراد مختلفی که در دیدار با رئیس قوه قضائیه حصور می یابند، ۲۰ ساعت کار مستمر در سفر بوشهر از دیگر مصادیق این اقدامات است.

وی افزود: همه اینها نمونه فرایند توسعه و مردمی شدن قوه است و ما مردم را باور داریم و این شعار نیست و در عمل اثبات می کنیم برای مردم شأن و جایگاه قایلیم.

هیچ عذر و بهانه ای برای عدم شرکت در انتخابات وجود ندارد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم و از عموم مردم با هر فکر و سلیقه و گرایش سیاسی دعوت میکنم اگاهانه در این انتخابات شرکت کنند و عذر و بهانه ای پذیدفته نیست.

اسماعیلی تصریح کرد: مشکلات و گلایه‌هایی که وجود دارد به جای خود ولی فرهنگ و تعالیم اسلامی ما به هیچ عنوان با انزوا و بی تفاوتی سازگار نیست.

وی ادامه داد: اگر نسبت به این انتخابات بی تفاوت شدیم از دشمن سیلی می خوریم حال انکه در حال نواختن سیلی محکم به چهره کریه دشمن هستیم و باید یادمان باشد که ایران قوی مجلس قوی، جهادی، عدالت محور و برخوردار از پشتوانه قوی رای مردم می خواهد.

باید چوب‌های فساد و ناکارآمدی را از لابلای چرخ اقتصاد خارج کرد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: امروز به جهت سالروز اعلام سیاستهای اقتصاد مقاومتی، روز اقتصاد مقاومتی است و اقدامات قوه در جهت حمایت از کارافرینی و اقتصاد داخلی است و یه این مقوله باور داریم و عملکرد قوه در سال جاری دلیل قوی براثبات این ادعاست.

اسماعیلی افزود: باید چوب‌های فساد و ناکارآمدی را از لابلای چرخ اقتصاد خارج کرده تا راحتتر و روانتر بچرخد، گاهی در راستای اصلاح سیاستها است و گاهی حمایت از تولید و اشتغال و گاهی هم در حمایت از مدیران جسور و شجاع و انقلابی است.

وی به موضوع برخورد با مفسدان اشاره کرد و گفت: در حدفاصل نشست قبلی تا امروز برای بیش از ۵۰ نفر از مفسدان اقتصادی محکومیت قطعی از سوی شعب رسیدگی کننده صادر شده است. که اگر لیست همه آنها را بگویم وقت زیادی می‌گیرد اما امروز فهرست آنها توسط مرکز رسانه قوه قضائیه اطلاع رسانی می شود.

سخنگوی قوه قضاییه به برخی از آرای صادر شده اشاره کرد و گفت:  حمیدرضا مرادی به جرم اخلال در نطام ارزی به ۲۰ سال حبس ۷۴ ضربه شلاق رد مال  ۱ میلیون و ۸۴ هزار یورو در حق بانک ملت، محمد نائینی تهرانی به ۱۵ سال حبس ۷۴ شلاق رد مال ۱ میلیون ۸۹ هزار یورو در حق بانک رفاه، امیرخسرو علایی به  ۱۲ سال حبس و شلاق و رد مال، سعید علیزاده به ۱۰ سال حبس شلاق و رد مال، مرتضی فلاح اشتری ۲ فقره ۲۰ سال حبس، شلاق، رد مال و جزای نقدی، مهرداد داودی به ۱۰ سال حبس، رحیم تبریزی میاندواب به ۱۳ سال حبس ضبط ۱۰۰ میلیارد تومان و محرومیت از مشاغل دولتی محکوم شدند.

احکام محیط زیستی‌ها قطعی شد

اسماعیلی همچنین در خصوص رأی دادگاه درخصوص متهمان موسوم به پرونده محیط زیست با اشاره به این مطلب که به نظر ما اقدام علیه امنیت است و رآی ان قطعی شده است گفت: در این پرونده مراد طاقباز به جرم همکاری با امریکا به ۱۰ سال حبس و رد وجوه دریافتی، نیلوفر بیانی به ۱۰ سال حبس، هومن جوکار به ۸ سال حبس، طاهر قدیریان به ۸ سال حبس، سام رجبی تبریز به ۶سال حبس، حمیده یا صدیقه کاشانی به ۶ سال حبس، امیرحسین خالقی به ۶ سال حبس و عبدالرضا کوهپایه زاده به ۴ سال حبس محکوم شدند.

تفاوت میان اغتشاشگر و معترض

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود به اغتشاشات آبان ماه امسال اشاره کرد و گفت: تلاش شد میان صف اغتشاشگران با معترضان تفاوت قائل شویم و در مورد بازداشتی ها هم دستوراتی داده شد تا سریع تعیین و تکلیف شوند که این اقدام صورت گرفت.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در این بین دستگیر شدگان را به گروههای مختلف تقسیم کردیم و با مجازات سنگین برای آنهایی که جرم سبک داشتند برخورد شد.

اسماعیلی گفت: اما جمع زیادی از کسانی که اموال دولتی را تخریب کردند و امنیت مردم را خدشه دار کردند شناسایی شدند و به پرونده‌های زیادی از این دست رسیدگی شده و مجازات‌های قانونی در نظر گرفته شد.

وی تصریح کرد: در تهران، شیراز، اصفهان و خوزستان عناصر اصلی شناسایی و حکم بدوی برای آنها صادر شده و امروز در مرحله تجدیدنظر قرار دارد.

برگرداندن امیر آلمانی از ترکیه

سخنگوی قوه قضاییه به دستگیری فردی به نام امیر آلمانی که سردسته باند تبهکار بود اشاره کرد و گفت: این باند در تهران مرتکب سرقت مسلحانه شده و از اراذل و اوباش بودند و بانک و پمب بنزین آتش زده و فیلم خود را برای کشورهای خارجی ارسال کرده و به ترکیه فرار کردند اما شناسایی شده و برگردانده شدند.

اسماعیلی گفت: این فرد با نام امیر آلمانی مدتی در کمپ آلمان هم بوده و با عناصر گروهک نفاق جلساتی داشته و در حوادث آبان میدان داری میکرد. این دسته باید متناسب مجازات شوند ولی هنوز آرای صادر شده برای وی و باندش قطعی نیست. این اعتشاشگران حتما باید پای میز محاکمه جوابگوی اعمال خود باشد.

تلاش برای تبادل یک مجرم آلمانی با یک فرد ایرانی

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود در مورد همکاری قوه قضائیه با وزارت امور خارجه برای بازگرداندن یک شهروند ایرانی از آمریکا گفت: برای این شهروند ابتدا در آمریکا تحت عنوان فردی که اقدام به دورزدن تحریم ها می‌کرده پرونده ای برایش تشکیل شد و تحت تعقیب سیستم قضایی آمریکا قرار گرفت در حالی که در امریکا نبود و در المان بود اما بازداشت بود اصرار داشتن که این فرد را به آمریکا ببرند و در آنجا محاکمه شود که تلاش وزارت امورخارجه ایران نتیجه داد و منجر به بازگرداندن او به ایران شد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در نتیجه برای تبادل مجرمان اقداماتی شد و یک فرد بازداشتی آلمانی در کشور که به تحمل ۳ سال حبس به دلیل عکسبرداری از اماکن ممنوعه اقدام کرده بود را قبول کردیم تسهیلات قانونی را مشمول این فرد کنیم مشروط به اینکه تبعه ما به ایران بیاید که سرانجام روز یکشنبه این فرد از آلمان وارد ایران شد و دوشنبه نیز تبعه المانی را آزاد کردیم.

رسیدگی به 300 هزار پرونده معوق در 45 روز

اسماعیلی در مورد میزان پرونده های معوق و اقدامات قضایی در یان خصوص گفت: بنا داریم عیدی خوبی با عنوان خدمت به مردم بدهیم.

وی ادامه داد: از نیمه دوم دیماه دستورالعمل کار جهادی برای رسیدگی به پرونده های معوق را صادر و ابلاغ کرده ایم و در این‌ مدت ۳۰۰ هزار پرونده معوق را رسیدگی کرده ایم و تا پایان اسفند این نهضت ادامه می یابد.

برگزاری دادگاه طبری تا پایان سال

سخنگوی قوه قضاییه در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده طبری گفت: تحقیقات در این پرونده تقریبا تمام شده است و تا قبل از پایان سال دادسرا تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

اسماعیلی تصریح کرد: پیش بینی ها انجام شده که در روزهای اول اسفند پس از صدور کیفرخواست، جلسات محاکمات نیز برگزار شود.

تابعیت دوم را به رسمیت نمی‌شناسیم

وی همچنین در مورد درخواست کشور فرانسه برای آزادی دو زندانی گفت: قانون ما تابعیت دوم را به رسمیت نمی‌شناسد و یکی از دو نفر مورد نظر را براساس قوانین‌مان تبعه خارجی نمی‌دانیم.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به این مطلب که این افراد اقداماتی علیه امنیت ملی داشتند که با حضور وکیل محاکمه خواهند شد گفت: به هیچ عنوان دخالت هیچ کشوری را در امور قضایی کشور را نمی‌پسندیم.

اسماعیلی گفت: همین حمایت کشور فرانسه از روح الله زم و این اقدامات آنها در تناقض است.

وی افزود: کیفرخواست پرونده صادر شده و متهمان در زندان هستند و ۱۳ اسفند ماه جلسه دادگاه برگزار می شود.

تحقیقات نهایی از پیوندی در حال انجام است

وی همچنین در خصوص دستگیری علی اصغر پیوندی رییس سابق جمعیت هلال احمر و جزئیات این پرونده گفت: بخشی از پرونده منتهی به صدور کیفرخواست شد اما دادگاه تحقیقات دادسرا را ناقص دانست و پرونده را اعاده کرده که افراد دیگری تحت تعقیب قرار گرفتند و عده ای ازاد شدند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در دوبخش هلال احمر و دانشگاه شهید بهشتی پرونده در جریان است و تحقیقات در حال انجام بوده و بزودی با رفع نواقص به دادگاه برمی گردد.

اسماعیلی گفت: این قبیل از پرونده ها ناظر برعملکرد اشخاص است نه سازمانها، مامؤریت سازمانها مجزاست و باید حسابشان ار مرتکبان تخلف جدا شود.

رئیس قوه قضاییه از هیچ کاندیدا و لیستی حمایت نکرده است

وی همچنین در مورد خبر حمایت رییس قوه قضائیه از برخی کاندیداها و شایعات مطرح شده گفت: شایعه منتشره را دیده ایم برخی از شایعات که در مورد تایید صلاحیتها بود به گوشمان رسید.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ریاست قوه به هیچ عنوان از هیچ فرد، لیست یا جریانی حمایت نمی‌کند و لیست و کاندیدایی ندارد.

اسماعیلی ادامه داد: ملاقات و مراجعاتی شده و تفاضاهایی خدمت ایشان شده ولی ریاست قوه گفته‌اند که در امر تهیه لیست و تأیید صلاحیت‌ها به لحاظ رعایت شأن قوه قضاییه ملاحظه ای را نمی پذیرند و از ورود به این موضوع معذور است.

کیفرخواست برای سایر متهمان پرونده زم صادر می‌شود

وی همچنین درخصوص پرونده زم و سایر متهمان نیز گفت: تا به امروز فقط نسبت به خود ایشان کیفرخواست صادر شده و در مورد سایر متهمان تحقیقات ادامه دارد و کیفرخواست صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: برخی از متهمان بازداشت و برخی آزادند و بزودی کیفرخواست دوم برای افراد بازداشتی صادر می شود و برای افرادی که با وثیقه آزادند همچنان روند تحقیقات ادامه دارد.

ورود پول کثیف به انتخابات جرم است

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد پولشویی و پول کثیف در تبلیغات انتخابات گفت: برابر با قانون ورود چنین پولهایی به روند انتخابات را جرم می دانیم و اینکه پول کثیف در چه مسیری هزینه می شود رسیدگی می‌کنیم.

وی افزود: اخیرا در رابطه با هزینه های نمایندگان مجلس مصوبه ای داشته ایم که نمیدانم به تایید شورای نگهبان رسیده یا نه ولی این موضوع مورد توجه همکاران قضایی قرار خواهد گرفت.

بین اعتراض و اقدام علیه امنیت تفاوت وجود دارد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه چه نوع اعتراضی را مجاز می داند گفت: اعتراض غیر از اقدام علیه امنیت کشور است.

وی ادامه داد: در حوادث اخیر اعلام کردیم و گفتیم حساب اغتشاشگران را از معترضان جدا می‌دانیم و دیدید که برای هرکسی که به خیابان پرونده قضایی تشکیل ندادیم.

اسماعیلی گفت: اما اینکه کسانی علیه امنیت ملی اقدام کرده و بعد اسم خود را معترض می گذارند باید گفت که در این زمینه باید قانون را بپذیریم.
منبع: فارس برچسب ها: کاندیدا ، انتخابات ، حمایت ، ناطقان ، مجلس

منبع: ناطقان

کلیدواژه: کاندیدا انتخابات حمایت ناطقان مجلس سخنگوی قوه قضاییه تصریح سخنگوی قوه قضاییه گفت غلامحسین اسماعیلی رییس قوه قضائیه اقدام علیه امنیت اشاره کرد و گفت اسماعیلی گفت ۱۰ سال حبس هیچ عنوان سایر متهمان صادر شده هیچ فرد نشست خبری ریاست قوه پرونده ها سال حبس پول کثیف رئیس قوه رد مال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۲۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس قوه قضاییه: در بحث حجاب از فراجا خواسته شد به میدان بیاید

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز دوشنبه (۳ اردیبهشت) طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه، ضمن تبیین و تشریح ابعاد و جوانب مختلف مقوله‌ی بسیار مهمِ آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: در مقوله‌ی عفاف و حجاب، قوانینِ مدوّن و مشخصی از جمله «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر»، «قانون مجازات اسلامی»، «مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی» و… وجود دارد؛ در این قوانین برای هر سه قوه و دستگاه‌های مختلف، از جمله وزارتخانه‌های کشور، آموزش‌وپرورش، آموزش‌عالی، ارشاد اسلامی و همچنین نهادهای تبلیغاتی و فرهنگی همچون سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات، مأموریت‌ها و وظایفی تعریف شده است؛ به تبع این امر، برای فراجا نیز در قوانین، وظایف و مسئولیت‌هایی در حوزه عفاف و حجاب مقرر شده است.

به گزارش ایسنا، رئیس قوه قضاییه بیان داشت: قدر مسلم، چنانچه دستگاهی به وظایف قانونی خود در هر حوزه‌ای از جمله عفاف و حجاب، عمل نکرد و یا کم عمل کرد، این امر، رافعِ مسئولیت و وظایف دستگاه‌های دیگر نیست؛ فی‌المثل، پلیس نمی‌تواند بگوید، چون سایر دستگاه‌های مسئول در امر اقتصادی و معیشتی و فرهنگی به وظایف خود عمل نکرده‌اند، پس من هم در مقابله با جرمِ سرقت، به مسئولیت خود عمل نمی‌کنم!

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: علاوه بر وظایف ذاتی و قانونی که فراجا در حوزه عفاف و حجاب، به موجب قوانین مختلف و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دارد، در ستاد عفاف و حجاب نیز مأموریت‌هایی برعهده این نهاد گذاشته شده است؛ علاوه بر آن‌ها، به موجب اتفاقات سال ۱۴۰۱ و بعد از آن که در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی و حوزه عفاف و حجاب رخ داد و مشخص شد که برخی از این موارد، با پشتیبانی دشمن است، مردم متدیّن و غیور و عَفیف ایران اسلامی، ناراحت و مکدّر شدند؛ فلذا از فراجا خواسته شد که طبق وظایف ذاتی و قانونی خود، در این عرصه ورود داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه اظهار داشت: در اواخر سال گذشته، در جلسه مشترک بنده با رئیس‌جمهور تاکید شد که نمی‌شود مقوله عفاف و حجاب را رها کرد؛ فلذا در بهمن و اسفند ۱۴۰۲، جلساتی برگزار شد و از فراجا و برخی نهادهای دیگر و چندین وزارتخانه دعوت کردیم؛ در آن مباحث و جلسات، تاکید شد که دشمن در حال تحریکات و تحرکات و پشتیبانی‌هایی در قضیه ترویج ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب است لذا باید سازوکاری منسجم و مدوّن برای شناسایی و برخورد با عوامل دشمن در این قضیه تدوین و تمهید شود؛ همچنین تاکید شد که در این راستا، افرادی نیز هستند که عامل دشمن نیستند و ممکن است حتی از نیّات و اغراض دشمن نیز بی‌خبر و ناآگاه باشند، اما به هر ترتیب عملی که مرتکب می‌شوند خلاف شرع و قانون و مغایر با سنت مردم غیور و عفیف ایران اسلامی است.

رئیس قوه قضاییه افزود: در آن جلسات و مباحث، تاکید شد که همه دستگاه‌های ذیربط در قضیه عفاف و حجاب از جمله دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغاتی، حوزه‌ها و مروّجین و مبلّغین دینی، دانشگاه‌ها، آموزش‌وپرورش و… فعال شوند. در همین راستا از فراجا نیز خواسته شد و خطاب به او تاکید شد که در این قضیه به میدان بیاید؛ خُب آیا اکنون می‌توان خود را کنار بکشیم و اصطلاحاً به تعبیر عامیانه بگوییم «کی بود کی بود؛ من نبودم»؟!

محسنی اژه‌ای اظهار داشت: البته بدیهی است که در جلسات برگزار شده و مباحث مطرح شده، موکداً و مستمراً توصیه و تاکید می‌شود که نیروهای فراجا که در قضیه عفاف و حجاب مسئولیت دارند، بسیار در نحوه برخوردها مراقبت کنند و صبر و حوصله به خرج دهند و صفوف افراد فریب‌خورده یا غافل یا ضعیف در قیودات را از عناصر سازمان‌یافته‌ی دشمن جدا کنند. البته با همه این توصیفات و تفاسیر، ممکن است در صحنه و در میدان، اشتباه در تشخیص مصداق نیز پیش بیاید و نیروی فراجا نتواند عنصر سازمان‌یافته‌ی دشمن را از فرد غافل و فریب‌خورده، متمایز کند و یا ممکن است خدای‌ناکرده مأموری نیز مرتکب تخلف شود؛ خُب، مگر در سایر دستگاه‌ها، تخلف صورت نمی‌گیرد؟ چاره کار آن است که این تخلف و متخلف را اصلاح کنیم؛ البته عیبی ندارد که خیرخواهانه و دلسوزانه تذکر دهیم و انتقاد کنیم و بگوییم فلان اتفاق، رخ داده و باید رفع شود؛ اما نباید کاری کنیم که فراجا احساس کند کار خطایی کرده که در قضیه عفاف و حجاب وارد میدان شده و گویی از او خواسته نشده که وارد میدان شود. نباید نیروی حاضر در صحنه احساس کند که در میدان، او را رها کرده‌ایم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: البته در اینجا باید توجه شود که اگر قانون مرتبط با عفاف و حجاب نیز که اکنون در مجلس است، نهایی شود، باز هم در بخشی از این قانون، پلیس باید ورود داشته باشد.

وی تصریح کرد: همه ما باید به فراجا در کلیه مأموریت‌هایش از جمله این طرحی که به آن ورود پیدا کرده، کمک کنیم؛ مسئولان قضایی ذیصلاح و دادستان‌های ما نیز طبق ضوابط و قانون در این عرصه عمل کنند؛ البته هر جا ایراد و اشکالی وجود داشت حتماً باید در جهت رفع آن‌ها اقدامات مقتضی را ترتیب دهیم؛ فرماندهی انتظامی نیز در این راستا توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای نیروهای خود دارند و علاوه بر آن، حفاظت فراجا نیز پیگیری می‌کند و اگر خطایی رخ دهد، دنبال می‌کند و اولین بخشی که خطای رخ داده را دنبال می‌کند، خودِ مجموعه فراجا هستند.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: ما امروز همه نسبت به ناهنجاری‌های اجتماعی مسئولیت داریم و باید در این عرصه به وظایف خود عمل کنیم؛ علی‌الاصول دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که در راستای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی مصوباتی داشته است، بررسی کرده که کدامیک از دستگاه‌ها در این حوزه به وظایف خود عمل کرده‌اند و کدامیک از دستگاه‌ها به وظایف‌شان عمل نکرده و یا کم عمل کرده‌اند؛ اگر تشخیص دادند که دستگاهی به وظایف خود در این عرصه عمل نکرده، آن را معرفی کنند و مشخص شود که چرا این امر رخ داده و اگر نیاز است قانون اصلاح شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه نشست امروز، با اشاره به روز ملی کارآفرینی، اظهار داشت: در راستای تحقق شعار سال ناظر بر «جهش تولید با مشارکت مردمی» باید دست به دست هم دهیم تا بر افزایش تولید و سرمایه‌گذاری و تأمین امنیت سرمایه‌گذاری بیفزاییم؛ قطعاً افزایش قدرت اقتصادی و بهبود معیشت مردم سبب آرامش روان آن‌ها نیز می‌شود و به تبع آن از میزان بسیاری از آسیب‌ها و تنش‌ها و جرائم اجتماعی کاسته می‌شود. در قضیه تحقق شعار سال، شاید دستگاه قضایی نتواند نقش اول را ایفا کند، اما در حدی که می‌توانیم باید نقش‌آفرین باشیم و به دولت کمک کنیم. دولت نیز در این عرصه باید خلاقیت و ابتکار به خرج دهد و از نیروهای متخصص و صاحبنظر بهره بگیرد و همپوشانی و همکاری بیشتر میان قوا وجود داشته باشد. قطعاً اگر دنیا بفهمد که ما همچون مبحث امنیت در قضیه اقتصاد نیز قوی هستیم، به نحو دیگری با ما تعامل می‌کند و اگر احساس کند در این زمینه لَنگ هستیم، جور دیگری برنامه‌ریزی می‌کند و حتی ممکن است در صدد ضربه به ما برآید.

وی در بخش دیگری از سخنانش در نشست امروز با اشاره به عملیات وعده صادق در تنبیه رژیم جنایتکار و متجاوز صهیونیستی گفت: عملیات «وعده صادق» باعث غرور ملی و افزایش وحدت و انسجام داخلی شد و همه سلایق از این عملیات حمایت کردند؛ به طور کلی عملیات‌های وعده صادق و طوفان‌الاقصی به مبداء تاریخی تبدیل شدند و نگرش‌ها و راهبردها و سیاست‌ها را در سطح منطقه و جهان تغییر دادند.

رئیس قوه قضاییه همچنین با گرامیداشت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: با حکمت و دوراندیشی امام راحل، سپاه پاسداران در فاصله کمی پس از پیروزی انقلاب، تأسیس شد و امروز سپاه در عرصه‌های مختلف، مشغول خدمت‌رسانی و تحقق اهداف مقرر در قانون اساسی است؛ لازم است در اینجا از کلیه نیروهای مسلح کشور از جمله ارتش و سپاه و بسیج و فراجا که امنیت‌آفرین و وحدت‌بخش هستند و تحت فرماندهی فرماندهی معظم کل قوا، رو به تعالی و پیشرفت هستند، قدردانی داشته باشم.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: امروز سپاه پاسداران در عرصه‌های مختلف خدمات زیادی را به اسلام و نظام و کشور کرده است؛ در دفاع از انسانیت و دفع شر داعش و تروریست‌های دیگر، سپاه پیشگام بوده است. سپاه توانسته از نهضت‌های اسلامی و مظلومین و مستضعفین جهان دفاع نماید و در تحقق اهداف عالی نظام، نقش سپاه برجسته است. محسنی اژه‌ای در ادامه تصریح کرد: امام راحل فرمودند که اگر سپاه نبود، کشور نبود؛ این خیلی کلام بزرگی است که از لسان شخصیتی همچون امام (ره) مطرح شد. امنیتی که امروز به آن اذعان داریم و به آن افتخار می‌کنیم در نتیجه مجاهدت‌های سپاه و سایر نیروهای مسلح است که برای کشور تولید قدرت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • مسئولان قضایی با اهالی فن در موضوعات مختلف مشورت کنند
  • اژه‌ای: مسیر تحول و تعالی در دستگاه قضا مسیری سخت و دشوار است
  • توضیحات اژه‌ای درباره معاون اول قوه قضاییه
  • اژ‌ه‌ای: مسئولان قضایی باید خیلی مراقبت کنند
  • رهایی ۶۱۳ نفر از قصاص در سال گذشته
  • رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه: ۸۵ پرونده قصاص در کشور به سازش انجامید
  • رئیس قوه قضاییه: در بحث حجاب از فراجا خواسته شد به میدان بیاید
  • ببینید | بخش چهارم صحبت‌های مهم رئیس قوه قضاییه در رابطه با آسیب های اجتماعی
  • رئیس قوه قضاییه : به فراجا در زمینه موضوع حجاب کمک کنیم
  • بسیاری از پرونده‌های حقوقی اردبیل ‌دعاوی ملکی است