Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-24@02:02:07 GMT

تراز تجاری منفی ایران در 11 ماه سال 98

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۲۲۱۸

تراز تجاری منفی ایران در 11 ماه سال 98

رئیس کل گمرک ایران گفت: در ۱۱ ماهه سال ۹۸ معادل ۳۹ میلیارد دلار صادرات و ۴۰ میلیارد دلار واردات به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا  مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: چنانچه تجارت در کشور تسهیل شود، می‌توان سهم بیشتری در تجارت دنیا داشت؛ این در حالی است که در قرن فعلی قرن آسیا است و باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کل گمرک ایران با انتقاد از اینکه ایران هیچگاه نقشه تجاری نداشته است، افزود: از مجموع ۴۵ هزار میلیارد دلار بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل دریایی است و کشورهایی که به آب‌های آزاد راه دارند، امکان بالقوه و عجیبی در بهره از تجارت خارجی دارند و آنکتاد هم در دهه ۴۰ اعلام کرده که با توجه به موقعیت جغرافیایی، ایران دارای بخت جغرافیایی است و چند هزار کیلومتر مرز آبی دارد؛ بنابراین همان زمان آنکتاد به ایران پیشنهاد داده که باید در بندرعباس منطقه‌ای ایجاد شود که ترانزیت بار را به عهده کرده و در مرکز کشور نیز شهر فرودگاهی انجام داده تا بتواند ترانزیت مسافر داشته باشد.

وی تصریح کرد: در ۱۱ ماهه ۳۹ میلیارد دلار صادرات و در حوزه واردات نیز ۴۰ میلیارد دلار کالا وارد شده است. این در حالی است که تنها کشوری که دو کریدور شمال-جنوب و شرق- غرب در آن قطع می‌شود ایران است و باید از این موقعیت به نفع تجارت خارجی کشور استفاده کرد.

به گفته میراشرفی، هر یک روز معطلی محموله از جایی که تولید تا ان یوزر، معادل یک درصد قیمت تمام‌شده و هر چقدر معطلی در گمرکات داشته باشیم، هزینه تجارت را بالا برده‌ایم؛ این در حالی است که گمرک ایران دیتای قبل از حمل، دیتای حین حمل و نه اینکه کالاهای مرتبط وارداتی در زمان رسیدن به گمرک در اختیار ندارد؛ در حالی که اکنون با توجه به قطعی سوئیفت و ال سی، اطلاعات اندک هم در اختیار گمرک قرار نمی‌گیرد.

وی اظهار داشت: بالای ١٢٥ میلیون تن صادرات در یازده ماهه صورت گرفته است؛ در حالی که سخت‌ترین شرایط را برای صادرات کالا داریم و به نوعی شرایط فوق حاد است؛ ضمن اینکه صادرات نیز ۴ برابر واردات است؛ این در حالی است که باید فعالیت‌های گمرکی را هم تا حد امکان الکترونیکی کرد.

به گفته میراشرفی، هر یک روز معطلی محموله از جایی که تولید تا ان یوزر، معادل یک درصد قیمت تمام‌شده و هر چقدر معطلی در گمرکات داشته باشیم، هزینه تجارت را بالا برده‌ایم؛ این در حالی است که گمرک ایران دیتای قبل از حمل، دیتای حین حمل و نه اینکه کالاهای مرتبط وارداتی در زمان رسیدن به گمرک در اختیار ندارد؛ در حالی که اکنون با توجه به قطعی سوئیفت و ال سی، اطلاعات اندک هم در اختیار گمرک قرار نمی‌گیرد.

وی اظهار داشت: بالای ۱۵۰ میلیون تن صادرات در یازده ماهه صورت گرفته است؛ در حالی که سخت‌ترین شرایط را برای صادرات کالا داریم و به نوعی شرایط فوق حاد است؛ ضمن اینکه صادرات نیز ۴ برابر واردات است؛ این در حالی است که باید فعالیت‌های گمرکی را هم تا حد امکان الکترونیکی کرد.

میراشرفی در خصوص ذرت‌های آلوده گفت: یکی از عوامل اصلی این کار قوای تقنینی کشور هستند؛ چراکه در دنیا هر امر واحد یک مرجع واحد دارد و اگر بحث سلامت در کشور دنبال می‌شود، باید یک مرجع هم بررسی کنند باشد؛ در حالی که در حوزه ذرت‌های آلوده چهار سازمان اعمال نظر می‌کنند که بعضاً اختلاف نظر هم دارند.

وی افزود: تعدد قوانین و مقررات معضل اصلی تجارت خارجی است؛ ضمن اینکه اتوماسیون نیز باید انجام شود؛ چراکه جعل در زمان کاغذبازی رخ می‌دهد.

میراشرفی گفت: گمرک تحت بدترین اماج حملات از سوی وبسایت‌هایی قرار گرفته مبنی بر اینکه چرا گمرک به دنبال واردات خودروهای لوکس و کالاهای غیرضرور است، در حالی که ما فقط به دنبال این هستیم که اگر حقوق مکتسبه‌ای ایجاد شده است و کالایی ثبت سفارش شده است، مسیر طبیعی خود را طی کند؛ در حالی که واردکننده گناهی ندارد که وقتی کالا به گمرکات رسیده، اولویت ثبت سفارش آنکه دو بوده به چهار تغییر یافته است.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: گمرک میراشرفی میلیارد دلار رئیس کل گمرک تجارت خارجی گمرک ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۲۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از ۳۱۳ میلیون دلار رسید

 محمد منصور عظیم‌زاده اردبیلی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم در نشست خبری گفت: در این مدت همچنین تراز تجاری این منطقه به بیش از ۳۱۳ میلیون دلار رسید که این آمار یکی از بهترین تراز‌های مثبت مناطق آزاد کشور و بیش از ۳ برابر سال قبل از آن بود.

 عظیم‌زاده اردبیلی به افزایش ۲۰ درصدی صدور و تمدید مجوز‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: سال گذشته ثبت شرکت‌های شیلاتی و کشاورزی ۱۱ درصد افزایش داشت.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم افزود: در حمل و نقل و ترانزیت به نسبت رفت و آمد در سال ۱۴۰۲ در حوزه خودرو و مسافر ۲۷ درصد تغییرات مثبت را داشتیم که همه اینها در رشد و توسعه جزیره قشم تاثیرگذار بوده است.

عظیم‌زاده اردبیلی با تاکید بر اینکه بخش صنایع و اشتغال ایجاد شده هم ۲۵ درصد افزایش یافته است گفت: در زمینه عقد قرارداد‌های فعالیت‌های صنعتی که منجر به تحویل زمین به سرمایه‌گذاران شده است هم با واگذاری ۸۰ زمین صنعتی شاهد رشد قابل توجه بودیم.

وی افزود: واردات کالا‌های ۱۵ درصد گمرکی هم بیش از ۳ برابر افزایش داشت که این افزایش درآمد‌ها در فرآیند و رونق جزیره نقش مهمی ایفا می‌کنند.

محمد منصور عظیم‌زاده اردبیلی گفت: با فعال شدن پنجره واحد الکترونیک در قشم تمام مراحل سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در یک فرآیند زمانی کمتر از یک ماه صورت می‌گیرد.

وی افزود: تسهیل و ایجاد تحرک در حوزه سرمایه‌گذاری برای شفافیت و جذب بالاتر فعالان اقتصادی از هدف‌گذاری‌های مهم سازمان منطقه آزاد قشم است که از سوی کمیته سرمایه‌گذاری دنبال می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • افزایش ترانزیت ریلی کالا از گمرک رازی در مرز ایران وترکیه 
  • تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از ۳۱۳ میلیون دلار رسید
  • تراز تجاری صنعت شوینده ایران ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شد
  • وجود برخی مشکلات و مسائل موجود در مرز پرویزخان
  • بیش از پنج میلیارد دلار مبادلات تجاری درمرز رسمی پرویزخان
  • پنج میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار میزان مبادلات تجاری مرز رسمی پرویزخان
  • واکاوی راه‌های توسعه تجارت با آفریقا
  • صادرات یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری خراسان رضوی
  • صادرات ۱۰۳ میلیون دلار شیرینی و شکلات از آذربایجان شرقی
  • صادرات یک میلیارد و ۵۴۲ میلیون دلار کالا از آذربایجان شرقی