Web Analytics Made Easy - Statcounter

نقش اصلی در تعیین یک مجلس مفید و کارآمد را همان مردمی به عهده دارند که با انتخاب خود، وکلای خویش را بر کرسی‌های مجلس می‌نشانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، تنها چند روز مانده تا انتخابات دوم اسفند 98 و کاندیداها این روزها با اسامی و شعارهای مختلف در سراسر کشور به دنبال جذب مخاطب و رأی برای خود هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
بدون تردید مجلس مجموعه‌ای است از نمایندگان مردم که هر یک از آنها می‌توانند در جهت مثبت یا منفی تأثیرگذار باشند، لذا می‌توان گفت که نقش اصلی در تعیین یک مجلس مفید و کارآمد را همان مردمی بعهده دارند که با انتخاب خود، وکلای خویش را بر کرسی‌های مجلس می‌نشانند. براین اساس یک سؤال مهم پیش می‌آید که برای تشکیل یک مجلس خوب، چه نمایندگانی را با چه شرایط و شاخصه‌هایی باید برگزید؟ و چه ملاک‌ها و معیارهایی برای انتخاب نماینده اصلح وجود دارد؟
 
خبرنگار ما این بار با توجه به مشکلات مختلف به میان مردم سوادکوه رفته و درباره اقداماتی که نماینده آینده مردم حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار،سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس باید پیگیر باشد با مردم مصاحبه کرده است که بخشی از صحبت‌های مردم در موضوعات مختلف را در ادامه مرور می‌کنیم.
 
*نبود امکانات و مهاجرت در سوادکوه
 
یک جوان سوادکوهی با گلایه از کمبود امکانات رفاهی و آموزشی در شهرستان سوادکوه گفت: امکانات شهرستان به اندازه‌ای نیست که مردم انگیزه‌ای برای ماندن در سوادکوه را داشته باشند و تا خانواده‌ای به وضعیت مالی مساعدی می‌رسد شهرستان را ترک کرده و به شهرستان‌های همجوار همچون قائم‌شهر یا ساری مهاجرت می‌کند؛ چرا باید چنین رویه‌ای در بین مردم باشد، اگر امکانات رفاهی مناسبی در شهرستان باشد مردم تمایل به ماندن در سوادکوه را دارند.
 
احمدی که دانشجو است، گفت: کسی که صلاحیت و توان وضع قوانین کارآمد و قوی دارد باید بر کرسی بهارستان تکیه کند، حرف و شعار چاره کار نیست.
 
وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه ما دانشجویان امیدی برای اشتغال نداریم، من به عنوان دانشجو از نماینده منتخب، انتظار دارم با لمس شرایط موجود، در پی اصلاح قوانین حوزه کار و تولید باشد و زمینه اشتغال را برای جوانان فراهم کند.
 
جوانی دیگر در پاسخ به سئوال ما ولایت‌مداری را انتظار اصلی خود بیان کرد و گفت: نماینده باید پیرو خط امام و رهبری باشد و همین ولایت مداری را در مجلس و در عمل نشان دهد؛ چرا که برخی افراد شعار ولایت مداری می‌دهند و در عمل کاملا عکس خط امام و رهبری عمل می کنند.
 
وی تصریح کرد: به گفته رهبر معظم انقلاب انتخاب خوب و بد به خود ما برمی‌گردد و چه بهتر با انتخاب کاندیدای اصلح، کشور را به یک مجلس انقلابی و قوی بسپاریم تا به امید خدا کشور نیز قوی شود.
 
*صداقت در گفتار و عمل
 
یک خانم خانه‌دار در خصوص معیارهای انتخاب خود گفت: عدم شوهای تبلیغاتی، داشتن صداقت در گفتار و عمل، از حق مردم دفاع کند و پشتیبان مردم باشد، زبان گویای مردم باشد نه دولت.
 
وی افزود:به فکر تامین منافع عموم مردم باشد نه یک جریان یا گروه خاص، به فکر آینده مردم باشد نه منافع شخصی خود و دارای شفافیت مالی و پاک دست باشد.
 
دیگر شهروند سوادکوهی با بیان اینکه نمایندگان از دل مردم بیرون آمده‌اند و از خود مردم باید باشند، افزود: در دوره‌های گذشته برخی از نمایندگان تنها با یک سری وعده به مجلس رفتند اما از پل که رد شدند حرف‌هایشان را یادشان رفت، نمایندگان باید بدانند با رأی مردم وارد مجلس شده‌اند و نباید مردم را یادشان برود.
 
*تشکیل کمیته‌ها برای جمع‌آوری نظرات و مشکلات مردم
 
یک معلم سوادکوهی در بیان انتظاراتش گفت: نماینده مجلس باید کمیته‌های مشخص همچون کمیته جوانان، کشاورزان، فرهنگیان ، دانشجویان و .... را در سطح حوزه انتخابیه و شهرستان‌ها سازماندهی کنند، تا به این ترتیب، این کمیته‌ها، نظرات و مشکلات اقشار مختلف جامعه را جمع آوری کنند و به صورت مداوم در اختیار نماینده مجلس قرار دهند.
 
وی افزود: زمان‌های مشخصی از طرف نماینده مجلس به منظور رسیدگی به مشکلات مردم، در نظر گرفته شود؛ تا مردم بتوانند در آن زمان مراجعه کرده و مسائل  خود را با او در میان بگذارند نه اینکه فقط در زمان تبلیغات در اجتماع مردم حاضر شود.
 
*نمایندگان مجلس پیگیر امور مردم نیستند
 
یکی دیگر از شهروندان سوادکوهی گفت: نماینده باید از شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم آگاهی کامل داشته باشد و مشکلات را لمس کند تا بتواند با درایت آنها را پیگیری کرده و حامی تولید و تولیدکنندگان باشد.
 
وی افزود: در سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم دچار مشکلاتی شده است در حالیکه نمایندگان مجلس پیگیر امور مردم نیستند.
 
جهت شناخت نماینده اصلح یا صالح راه‌های مختلفی وجود دارد که آگاهی از وظایف، اختیارات و کارکرد مجلس یکی از آنهاست، عملکرد، توانایی، تعهد، تخصص، آشنایی با ساختار و شناخت مشکلات عمومی و منطقه‌ای و محلی مردم از دیگر شیوه‌های ارزیابی یک نماینده خوب برای تصدی کرسی مجلس می‌باشد.
 
بدون شک، مهم‌ترین و ضروری ترین پیش نیاز برای تکوین مجلس در تراز انقلاب، راهیابی نمایندگانی در تراز ملت انقلابی ایران و شاخص‌های انقلابی به مجلس یازدهم است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نمایندگان مجلس نماینده مجلس مردم باشد نه ولایت مداری انتخاب خود کمیته ها یک مجلس بر کرسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۲۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبات دانشگاهیان دانشگاه آزاد مشهد از منتخبان مردم در مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه‌ای با حضور استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و نمایندگان منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی برگزار و دانشگاهیان مطالبات خود را از منتخبان مردم مشهد مطرح کردند.

محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در این نشست با ارائه گزارشی مختصر از عملکرد این دانشگاه به بیان برخی از مسائل پیش روی دانشگاه آزاد اسلامی استان پرداخت و با تأکید بر ضررورت همراهی هر چه بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بدنه دانشگاهی، مسائلی از جمله مطالبات بیمه‌ای، مسائل پیرامون تأمین مسکن استادان، کارکنان و ضرورت رفع وجود تبعیض بین دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌های دولتی در زمینه جذب اعتبارات پژوهشی و آموزشی را مطرح کرد.

ضرورت توجه ویژه نمایندگان مجلس به ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه

منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نقش مؤثر نهاد‌های پژوهشی و دانشگاهی در عرصه برطرف کردن مشکلات جامعه در حوزه‌های تخصصی گفت: در کنار مجموعه متمرکز پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نهاد‌های دانشگاهی و پژوهشی محلی نیز می‌توانند نقش مهم و مؤثری را ناظر به نگاه‌های سیاستگزارانه و تبدیل تولید علم به گزاره‌های علمی برای سیاستگزاری ایفا کنند از این رو، ضروری است نمایندگان مجلس برای تأمین پشتوانه‌های فکری در قانونگذاری با بدنه دانشگاهی ارتباط مؤثر و مداوم داشته باشند.

میثم ظهوریان‌ابوترابی از تشکیل کمیسیون‌های تخصصی محلی به‌عنوان راهکاری برای استفاده هر چه بهتر از ظرفیت دانشگاهی در حوزه سیاستگزاری نام برد و افزود: تلاش می‌کنیم این موضوع را تا حد ممکن مورد توجه قرار دهیم.

وی بیان کرد: نهاد‌های آموزشی غیردولتی مانند دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل محدودیت‌های دولت در عرصه تأمین نیاز‌های آموزشی به وجود آمده و در حقیقت برخی از بار‌های به زمین مانده دولت را برداشته‌اند؛ بنابراین نباید دولت با نگاه رقیب به آنها نگاه کرده و این نگرش باید تغییر کند.

منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس با تأکید بر ضرورت ایجاد تغییرات در زمینه تعیین حقوق و دستمزد در قانون خدمات کشوری درباره ضرورت توجه به موضوع عفاف و حجاب در جامعه عنوان کرد: این موضوع از جمله مسائل هویتی است که باید مورد توجه قرار داشته باشد. مصوبه حجاب و عفاف مصوب مجلس که در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در رفت و برگشت بوده نیز به نسبت قوانین گذشته، قانون پخته‌تری است که بخش‌های مختلف در آن مورد توجه قرار گرفت.

ضرورت توجه به دو کلیدواژه «تحول» و «وحدت»

دیگر منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی باید نصب العین نمایندگان مجلس دوازدهم قرار بگیرد، عنوان کرد: سال‌هاست در کلام رهبر انقلاب اسلامی، موضوع اصولگرایی و اصلاح طلبی مطرح نمی‌شود و مهم، انقلاب اسلامی و پیشرفت کشور بوده، ایشان دو کلیدواژه جدی دارند که باید مورد توجه قرار بگیرد و این کلیدواژه‌ها «تحول» و «وحدت» است.

احسان عظیمی‌راد توضیح داد: دانشگاه آزاد اسلامی در کشور دچار برخورد دوگانه سیاسی است که نقات قوت آن را به حاشیه برده؛ بنابراین مورد کم توجهی وزارت علوم نیز قرار گرفته از این رو، برقراری عدالت در این زمینه باید مورد توجه مجلس شورای اسلامی نیز قرار بگیرد. نظارت بر اجرای قوانین از مهمترین وظایف نمایندگان مجلس بوده و این موضوع باید در مجلس دوازدهم به صورت جدی مورد توجه نمایندگان باشد تا آیین نامه‌های وضع شده در وزارتخانه ها، مانع از اجرای قوانین نشود.

وی از تشکیل ۲۰ کارگروه تخصصی در مشهد خبر داد که قرار است با حضور متخصصان در حوزه‌های مختلف به نمایندگان مجلس کمک کنند. همچنین نمایندگان نیز با تشکیل مجلس دوازدهم، در کنار برقراری ارتباط مداوم با بدنه مردمی، جلسات ثابت را با جوامع نخبگانی دانشگاهی برگزار خواهند کرد تا نگاه تخصصی بتواند برای رفع مسائل و مشکلات اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد.

دیگر منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس بر مطالبه مردمی از نمایندگان مشهد و کلات برای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های شهرستان کلات تأکید کرد.

به گزارش آنا، اعتقاد نمایندگان به این که مجلس باید در رأس امور قرار داشته باشد، توجه نمایندگان به مأموریت اصلی خود یعنی تقنین و نظارت بر اجرای قوانین، حضور فعال نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی که تحصیلات دانشگاهی آنها در آن زمینه بوده، حضور فعالانه نمایندگان در مجلس، استفاده از ابزار‌های قانونی مانند سوال و استیضاح در موارد ضروری و بدون رعایت تعارفات با افراد، توجه به این که آثار فعالیت نمایندگاه در سال‌های پس از پایان دوران نمایندگی آنها نیز در جامعه باقی می‌ماند، حمایت نمایندگان از جامعه دانشگاهیان، توجه به قوانین و مسائلی از جمله موضوع عفاف و حجاب، تلاش برای تحقق شعار سال، حمایت از تولیدکنندگان، توجه به مسائل و مشکلات زنان شاغل و ... از جمله مواردی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سلیمی: حضور گسترده مردم در انتخابات پشتوانه نمایندگان در مجلس است
  • بررسی طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس
  • ۳ چالش مهم مدیریتی هرمزگان از زبان رئیس کل دادگستری
  • برگزاری الکترونیک دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل: آماده برگزاری دور دوم انتخابات هستیم
  • مطالبات دانشگاهیان دانشگاه آزاد مشهد از منتخبان مردم در مجلس
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • دور دوم انتخابات مجلس در تهران الکترونیکی برگزار می‌شود
  • بیانیه نمایندگان اقلیت‌های دینی مجلس: هرگونه خطای رژیم جعلی اسرائیل بدون پاسخ باقی نخواهد ماند
  • درخواست آیت‌الله علم‌الهدی برای نظارت جدی بر وضعیت معادن