Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@13:49:13 GMT

پیری سالم با رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۲۸۰۸

پیری سالم با رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای

به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز، پیری یک روند اجتناب ناپذیر است اما از بین رفتن عملکردهای بدن و افزایش شرایط التهابی باعث افزایش ضعف در افراد مسن می‌شود. اکنون یک مطالعه جدید که فوریه ۲۰۲۰ در مجله  Gut  منتشر شده است، از تاثیرات قابل توجه رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر سلامت افراد سالمند تنها بعد از یکسال حکایت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می رسد که اهمیت رعایت این رژیم غذایی در تنظیم باکتری‌های روده به روشی است که از کاهش قدرت جسمانی و اختلالات شناختی مرتبط با افزایش سن پیشگیری می‌کند.

مطالعات اولیه نشان می دهد که یک رژیم ضعیف غذایی که تنها حاوی انواع محدودی از خوراکی‌ها است با کاهش دامنه باکتری‌های روده، باعث تسریع ایجاد ضعف جسمانی در افراد سالمند می شود. این موضوع به ویژه در مورد سالمندانی صادق است که در خانه های سالمندان اقامت دارند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای مملو از میوه، سبزیجات، مغزها، حبوبات، روغن زیتون و ماهی است اما مقدار کمی گوشت قرمز و چربی‌های اشباع نیز دارد. 

محور این مطالعه بر فوایدی تمرکز داشت که رژیم غذایی مدیترانه ای در وضعیت میکروبیوم سالم تر روده ایجاد می‌کند. محققان این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که آیا رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای جمعیت باکتری های روده را در جهتی تغییر می‌دهد که باعث حفظ و افزایش تعداد باکتری‌هایی در روده شوند که با پیری سالم همراه هستند. 

محققان در این تحقیق که پنج کشور (فرانسه ، ایتالیا ، هلند ، لهستان و انگلیس) را در برگرفته است، میکروبیوم روده حدود ۶۰۰ نفر را در سنین ۶۵ تا ۷۹ سال بررسی کردند. این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای با بروز تغییرات مفید در میکروبیوم روده بعد از ۱۲ ماه ارتباط دارد. 

همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، این رژیم غذایی موجب کاهش از بین رفتن تنوع باکتری‌های روده و افزایش باکتری‌هایی شد که دارای خصیصه‌های بالینی ایجاد ضعف جسمانی کمتر در بزرگسالان هستند. این خصیصه ها شامل افزایش سرعت پیاده روی، افزایش قدرت در دست گرفتن و نیز عملکرد بهتر مغز از جمله حافظه است.

بررسی دقیق تر نشان می‌دهد که این تغییرات با شمار بالاتر باکتری‌های خوب روده، باکترهایی که اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می‌کنند ارتباط دارند. اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در تقویت سلامت نقش دارند. 

برچسب‌ها هلند لهستان بهداشت و سلامت انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هلند لهستان بهداشت و سلامت انگلستان هلند لهستان بهداشت و سلامت انگلستان باکتری های روده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۲۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین

اخیرا مطالعه جدیدی در دانشگاه نورث وسترن انجام شده است که نشان می‌دهد مادرانی که در دوران بارداری استرس بیشتری را متحمل شده‌اند، نوزادانشان در ۳ ماهگی با احساسات منفی از قبیل ترس‌، غم و ناراحتی، بیشتر درگیر خواهند شد. این تحقیق نشان می‌دهد که مسیر رشد و تربیت کودک از قبل به دنیا آمدن آغاز می‌شود.

مطالعات قبلی نشان می‌دهند که اضطراب مادران در دوران بارداری با کیفیت خلقی و رفتاری نوزاد ارتباط مستقیمی دارد.

در ادامه به شرح بیشتر این مطلب که آخرین مطالعه صورت گرفته در این زمینه به شمار می‌رود، می‌پردازیم.

یکی از محققان این مطالعه معتقد است که استرس غالبا به عنوان یک ساختار ثابت بررسی و در نظریه‌های مختلف، عاری از هر گونه تغییر شناخته می‌شود. به صورتی که یا کسی دچار اضطراب هست یا نیست! اضطراب دارای ابعاد متفاوتی است که ممکن است در هر فرد به صورت متفاوت بروز کند؛ پس نمی‌توان گفت هر کس به علائم شایع و پرتکرارتر استرس مبتلا نیست، به طور حتمی اضطراب ندارد.

استرس در زندگی روزانه بسیاری از جنبه‌های مهم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این مسئله یکی از جنبه‌های موثر در ایجاد روش‌های تحقیقاتی جدید به شمار می‌رود که به محققان کمک می‌کند بتوانند مطالعات دقیق‌تری بر این موضوع داشته باشند.

نظریه دیگری که در این تحقیق به دست آمده، این مفهوم را می‌رساند که مادران هنگامی که حتی با کوچک‌ترین استرس‌های روزانه دست و پنجه نرم می‌کنند، همزمان باعث می‌شوند کودکانشان در آینده احساسات منفی بیشتری داشته باشند.

درک بیشتر والدین از ماهیت اضطراب می‌تواند به مدیریت شرایط کمک کند. به عنوان مثال اگر مادر پیش از بارداری دچار استرس‌های بیش از اندازه باشد، با دانش صحیح از این مسئله، قبل از اقدام به باروری سراغ درمان می‌رود و از بروز اتفاقات منفی در آینده جلوگیری می‌کند.

پژوهشگران بیان کردند که سن ۳ ماهگی برای اندازه‌گیری احساسات منفی‌، یک شاخص اولیه محسوب می‌شود و طبیعی است که این مطالعه و بررسی باید تا سنین بالاتر هم ادامه یابد تا بتوان نظریه‌های قطعی و نهایی را اعلام کرد. آن‌ها همچنین شاخص دوم را سن ۳ سالگی تعیین کردند تا بدانند شرایط محیطی، تاثیرات منفی یا مثبتی طی این مدت در کودک ایجاد کرده است یا نه.

والدین می‌توانند کودکان را در بهبود شرایطشان یاری کنند و حتی اگر در دوران بارداری باعث ایجاد برخی احساسات ناخوشایند در فرزندشان شدند، با رفتارهای صحیح و ایجاد محیطی امن و آرام برای آن‌ها، قدمی به سوی رفع ناآرامی‌های روحی‌شان بردارند.

مطالعات نشان می‌دهند که پیوند مادر_فرزند و سیر تربیتی کودک مربوط به دوران پیش از تولد است. به صورتی که تمام رفتارهای مادر به شکل مستقیم بر جنین تاثیر می‌گذارد. به دلایل ذکر شده لازم است برای داشتن فرزندی با اضطراب کمتر، والدین بیشتر از خودشان مراقبت کنند.

منبع: northwestern

ترجمه: تکتم شریفی نژاد خبرنگار تحریریه جوان قدس

دیگر خبرها

  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی مستلزم رعایت سبک زندگی سالم است
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین
  • راهکار هایی برای کنترل اشتها
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • ورزش ممکن است پیری را معکوس کند
  • ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید
  • تغذیه سالم یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • ویژگی‌های یک بشقاب غذای سالم
  • راز جوان شدن در پیری فاش شد