Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@04:39:23 GMT

مصوبه دولت کمکی به ترخیص خودروهای دپو شده نمی‌کند

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۳۲۳۳

مصوبه دولت کمکی به ترخیص خودروهای دپو شده نمی‌کند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: مصوبه اخیر دولت کمکی به ترخیص خودروهای دپو شده نمی‌کند و اکثر خودروها قابلیت ترخیص از گمرک را نخواهند داشت.

مهدی دادفر در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد مصوبه اخیر دولت برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک اظهار داشت: طبق این مصوبه خودروهایی که دارای قبض انبار و مجوز ثبت سفارش باشند قابلیت ترخیص از گمرک را خواهند داشت که این موضوع شامل حال بخش زیادی از خودروهای دپو شده، نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: حدود 2 سال است 5 هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرک دپو شده که حدود 9 هزار دستگاه را مرجع قضایی به هر دلیلی توقیف کرده و 4 هزار دستگاه خودروهای باقی‌مانده نیز در گمرک دپو شده‌اند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: تا دو سال پیش عرف بر این بود که خودروی خارجی به کشور وارد می‌شد و پس از آن، ثبت سفارش صورت می‌گرفت اما دولت یک شبه سامانه ثبت سفارش را بست و واردکنندگانی که خودرو آورده بودند با مشکل عدم ثبت سفارش روبرو شدند.

دادفر بیان داشت: پس از این مسأله مصوبه‌ای صادر شد که بر اساس آن خودروهایی قابلیت ترخیص از گمرک را داشتند که دارای قبض انبار و ثبت سفارش باشند در حالی که اگر واردکننده‌ای دارای این دو مدرک بود اصلاً دولت نمی‌توانست خودروهایش را در گمرک نگه دارد و در این صورت می‌توانست با حکم قضایی پول خودرو را از خزانه برداشت کند.

وی با بیان اینکه اکثر خودروهای دپو شده در گمرک دارای ثبت سفارش نیستند، گفت: جدای از موضوع ثبت سفارش غیرقانونی بخشی از خودروها، واردکنندگان طبق عرف عمل کرده و قرار بود بعد از وارد کردن خودروها نسبت به ثبت سفارش آنها اقدام کنند که این کار عملی نشد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو توضیح داد: واردکنندگان خودرو ابتدای هر سال برای واردات تعدادی خودرو در سامانه، ثبت سفارش انجام می‌دادند و پس از وارد کردن خودروها نسبت به اعلام مشخصات آنها در سامانه و تکمیل فرایند ثبت سفارش اقدام می‌کردند. به این ترتیب ثبت سفارش اولیه برای واردات خودروها به صورت کلی در سایت ثبت سفارش صورت گرفته بود ولی زمانی که سایت را بستند این ثبت سفارش‌ها نیز آرشیو شد و صفحات برای واردکردن اطلاعات تکمیلی بسته شد.

 تا دو سال پیش عرف این بود که خودروی خارجی به کشور وارد می‌شد، سپس ثبت سفارش صورت می‌گرفت اما دولت یک شبه سامانه ثبت سفارش را بست و واردکنندگانی که خودرو آورده بودند با مشکل عدم ثبت سفارش روبرو شدند.

وی تصریح کرد: البته طبق قانون باید ابتدا ثبت سفارش در سایت صورت می‌گرفت و بعد از آن برای واردات اقدام می‌شد اما چرا مسئولان طی 5، 6 سال گذشته به فکر اجرای قانون نبودند و یک شبه برای این کار تصمیم گرفتند؟

دادفر ادامه داد: اختلاف‌نظرهایی در مورد ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک وجود دارد به طوری که از نظر وزارت اقتصاد با مصوبه اخیر دولت علاوه بر کسب درآمد توسط دولت، امکان خلوت شدن گمرکات نیز فراهم می‌شود ولی وزارت صنعت به دلیل آسیب‌هایی که از واردات خودرو و ایجاد فساد در زمینه ثبت سفارش‌ها دیده‌ است می‌خواهد انتقام سختی بابت اتفاقاتی که در مورد سازمان توسعه تجارت افتاد، بگیرد.

وی تأکید کرد: اگر ما سکوت می‌کردیم و برای ثبت سفارش واردات خودرو رشوه می‌دادیم شاید الان حتی واردات خودرو هم آزاد هم بود اما ما به وجود فساد اعتراض کردیم و حالا هم تاوان آن را می‌پردازیم وگرنه موضوع واردات خودرو به دلیل نرخ ارز با چالش روبرو نشده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: برای واردات 5 هزار دستگاه خودرو ارز زیادی مصرف نخواهد شد زیرا اگر به طور متوسط قیمت هر خودرو را 30 هزار دلار در نظر بگیریم، رقم زیادی بابت این واردات پرداخت نمی‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خودرو گمرک مصوبه دولت ثبت سفارش دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خودروهای دپو شده در گمرک ترخیص خودروهای دپو شده هزار دستگاه خودرو مصوبه اخیر دولت ثبت سفارش صورت واردات خودرو صورت می گرفت برای واردات یک شبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۳۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر ویژه برای متقاضیان خودروی وارداتی دست دوم/ دولت مخالف است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالی که وزیر صمت در جلسه اخیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از پیگیری این وزارتخانه برای اجرای دستورالعمل واردات خودروی کارکرده سخن گفته، اما اسناد رسیده به «شرق»، از مخالفت این وزارتخانه با مصوبه یادشده حکایت دارد.

شرق در خبری نوشت: بر اساس این سند، معاون سابق وزیر صنعت، سال گذشته، در حین بررسی این مصوبه، رسما با واردات خودروی کارکرده مخالفت کرده و در نامه‌ای، خواستار بازنگری در این تصمیم شده است.

منوچهر منطقی، معاون سابق صنایع حمل و نقل وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به علی بهادری جهرمی، دبیر هیات دولت خواستار بازنگری در قانون واردات خودروهای کارکرده شد.

منطقی در این نامه به برگزاری نشست‌هایی در کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست دفتر هیات دولت اشاره کرده و تاکید کرده است که با توجه به مباحث مطروحه در این نشست ها واردات خودروهای کارکرده تبعاتی اقتصادی دارد که از جمله آن می‌توان به ارزبری پنهان واردات خودروهای کارکرده مانند واردات قطعات این خودروها اشاره کرد.

او در ادامه به چالش‌های تایید اصالت و سابقه این نوع خودروها و احتمال پولشویی، خروج ارز، رفع تعهد ارزی و...، پرداخته و با تاکید بر اینکه: «افراد سودجو بی‌گمان به دنبال منافع خاصی مانند پولشویی، خروج ارز، رفع تعهد ارزی صادرکنندگان می باشند»، خواهان بازنگری در مصوبه واردات خودروهای کارکرده شده است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که امروز خبرگزاری صداوسیما به نقل از بهادری جهرمی، نوشته بود که «سال گذشته مجوز واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد و تجاری صادر شد و باید فرآیندهای اداری آن طی شود. هر میزانی از سایر روش‌های واردات خودروهای نو یا کارکرده که نیاز باشد با نگاه به همه جوانب موضوع، در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت و تسهیل خواهد شد. واردات خودروهای کارکرده صرفا از مناطق آزاد تصویب شده است.»

علاوه بر این، دیروز، «عباس علی‌آبادی»، وزیر صنعت، معدن و تجارت خانه ملت وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نشست کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، در خصوص واردات خودروهای دست دوم گفته بود: «واردات خودرو در بودجه دیده شده و به محض ابلاغ آیین نامه واردات انجام می‌شود همینطور ارز برای واردات خودرو جانبازان بالای ۷۰ درصد تخصیص یافته و در حال انجام است و پس از آن نوبت به جانبازان ۵۰ درصد می‌رسد.»

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898856

دیگر خبرها

  • خبر ویژه برای متقاضیان خودروی وارداتی دست دوم/ دولت مخالف است؟
  • تکلیف واردات خودروهای کارکرده چه شد؟
  • جزئیات تازه درباره مجوز واردات خودروهای کارکرده
  • کلاف سردرگم واردات خودروهای کارکرده/ چرا کسی اجرای قانون را گردن نمی‌گیرد؟
  • کلاف سر در گم واردات خودروهای کارکرده/ چرا کسی اجرای قانون را گردن نمی‌گیرد؟
  • مخبر: رویه فعلی ثبت سفارش واردات کالا و تخصیص ارز باید تغییر کند
  • واردات خودروهای دست دوم در دستور کار قرار بگیرد
  • فروش خودروهای وارداتی ۵ برابر قیمت اصلی!
  • خودروهای وارداتی ۵ برابر قیمت اصلی فروخته می‌ شوند!
  • ارز خودرو کجا رفت؟