کتاب «یک روایت معتبر درباره قیام ۲۹ بهمن تبریز» منتشر شد
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۳۴۹۵
کتاب «یک روایت معتبر درباره قیام ۲۹ بهمن تبریز» نوشته علی موسوی همزمان با سالگرد قیام ۲۹ بهمن، توسط انتشارات بهنشر منتشر و راهی بازار نشر شد.
قدس آنلاین: قیام مردم تبریز مقدمهای برای روشنشدن زمینههای قیام در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک ایران شد و در تاریخ انقلاب بهعنوان یکی از مهمترین عوامل شتابدهنده به انقلاب اسلامی محسوب میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کتاب «یک روایت معتبر درباره قیام ۲۹ بهمن تبریز» با بررسی سابقه و نحوه شکلگیری این قیام، به بازخوانی برگی دیگر از تاریخ انقلاب اسلامی میپردازد. شهادت آقا سیدمصطفی خمینی، یکی از ایناتفاقات و مکمل درگذشت دکتر علی شریعتی در ایجاد یک خیز بلند برای انقلابیها بود. اگرچه بهخاطر ناآشنایی مردم عادی تبریز با دکتر شریعتی، اقدام دانشجویان در دانشگاه ها تاثیر چندانی در فضای شهر نداشت؛ در مقابل شهادت حاج آقا مصطفی خمینی در ۳۰ مهر، شک عجیبی بر عموم مردم مذهبی و انقلابی تبریز وارد کرده و میشد از دو فرصت به دست آمده؛ برای آگاهی مردم کوچه و خیابان تبریز استفاده کرد و آرام آرام آتش انقلاب را در تبریز دوباره شعلهور کرد.
در اینکتاب همچنین حوادث قیام ۱۹ دی مردم قم و برگزاری چهلم شهادت طلاب حوزه علمیه قم بهعنوان عامل تاثیرگذار قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز مطرح شده است. رژیم پهلوی از پیوستگی و به هم تنیدگی بافت انقلاب و مردم انقلابی سراسر کشور با خبر بود و میدانست خیلی زود دیگر شهرها نسبت به کشتاری که در قم انجام شده، عکسالعمل نشان میدهند. تبریز یکی از مهمترین و حساسترین شهرها بود و رژیم بهشدت از گرمشدن دیگ سنگی تبریز هراسان بود. دانشجویان و انقلابیهای تبریز که نتوانسته بودند بعد از شهادت آقا مصطفی خمینی، مجلس ختم مناسبی برای او بگیرند، دنبال بهانهای برای شعلهور کردن دوباره انقلاب در تبریز بودند.
«یک روایت معتبر درباره قیام ۲۹ بهمن تبریز»، با تصاویری از تبریز دهه ۵۰ ، راهپیمایی پزشکان و کارکنان بیمارستان امام خمینی و دانشجویان دانشگاههای اینشهر در اعتراض به حمله مسلحانه به آن بیمارستان، تصاویر شهدای قیام خونین ۲۹ بهمن تبریز، تظاهرات ۲۹ بهمن و ... همراه است. کتاب مذکور با اشاره به برگزاری مراسم چهلمین روز حادثه خونین و شهادت عدهای از فضلا و طلاب حوزه علمیه قم در روز ۲۹ بهمن سال ۵۶ و سخنرانی حضرت امام (ره) در روز ۲۹ بهمن در مسجد شیخ انصاری نجف اشرف به مناسبت چهلم شهدای قم، نحوه شکل گیری حوادث و قیام ۲۹ بهمن در تبریز را روایت میکند.
اینکتاب با ۸۱ صفحه و شمارگان هزار نسخه منتشر شده است.
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: 29 بهمن 1356 رژیم پهلوی ۲۹ بهمن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۳۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد
کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر ولاضرار» اثر حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دزفولی در ۷۸۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
حکمرانی حِکمی در عرصه مباحث فقهی، افزون بر به کارگیری استراتژی اجتهاد قسم اول و دوم و سوم، شدیداً به قواعد فقهیه نیازمند است و مهمترین قاعده از قواعد فقهیه قاعده لا ضرر است که سراسر فقه را در بر میگیرد.
اثر حاضر با عنوان «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» حاصل تدریس یک سال تحصیلی استاد خسروپناه است که بخش نخست، یعنی فقه قاعده لا ضرر، به تبیین و تحلیل فقهی قاعده لا ضرر و بیان انتقادی نظرات فقها و ارائه دیدگاه برگزیده اختصاص دارد.
بخش حکمرانی قاعده لاضرر نیز به کاربست این قاعده در ابواب مختلف فقه از طهارت تا دیات و فقه معاصر و مباحث حقوقی مربوط است.
نگارنده بر این باور است که بدون نگرش حکمرانی اسلامی، دولت اسلامی که مقدمه جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است، شکل نمیگیرد.
ساختار اثر
این کتاب در دو بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «فقه قاعده لا ضرر و لاضرار» مشتمل بر پنج فصل است؛ فصل اول با عنوان «کلیات قواعد فقهی» چیستی فقه، تنبیهات تعریف قواعد فقهیه و تقسیم قواعد فقهی را بیان کرده و منابع و مصادر قواعد فقهی، اهمیت و فواید قواعد فقهی و تعداد قواعد فقهی را به نگارش درآورده است.
فصل دوم با عنوان «مقدمات قاعده لا ضرر و لاضرار» تعبیرها و چیستی قاعده لا ضرر و لاضرار، اهمیت قاعده لا ضرر و لاضرار و ساختار مباحث قاعده لا ضرر و لاضرار را بررسی میکند.
نویسنده در فصل سوم با عنوان «مدارک قاعده لاضرر و لاضرار» دلیل عقلی و سیره عقلا بر قاعده لا ضرر و لاضرار، دلایل قرآنی قاعده لا ضرر و لاضرار و دلایل روایی قاعده لا ضرر و لاضرار نزد شیعه را تبیین میکند.
«فقه الحدیث قاعده لا ضرر و لاضرار» عنوان چهارمین فصل از بخش اول کتاب حاضر است که در آن تهافت در حدیث سمره، معنای ضرر و ضرار و تطبیق معنای هیئت لا ضرر بر قصه سمره بیان شده و شمول حدیث نسبت به احکام عدمی، ضرر شخصی یا نوعی و نفی ضرر، رخصت یا عزیمت به رشته تحریر درآمده است.
فصل پنجم با عنوان «تنبیهات قاعده لا ضرر و لاضرار» اشکال تخصیص اکثر در قاعده لاضرر و لاضرار، توجیه تقدیم قاعده لا ضرر و لاضرار بر ادله احکام اولی و ضرر واقعی یا ضرر علمی را تشریح کرده و حرمت یا عدم حرمت اضرار به نفس، حکم سازی قاعده لا ضرر و لاضرار و تعارض قاعده لا ضرر و لاضرار با قاعده سلطنت را مورد تأکید قرار داده است.
بخش دوم با عنوان «حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» مشتمل بر دو فصل است؛ نویسنده در فصل اول با عنوان «کاربست قاعده لا ضرر و لاضرار در فقه» کاربست قاعده لاضرر در فقه عبادات، کاربست قاعده لا ضرر در فقه خانواده و کاربست قاعده لا ضرر در فقه اقتصاد را تبیین کرده، کاربسته قاعده لاضرر در فقه قضاء و شهادات، کاربست قاعده لا ضرر در فقه سیاسی - اجتماعی و کاربست قاعده لاضرر در فقه اخلاق - تربیت را بررسی کرده و کاربست قاعده لا ضرر در فقه پزشکی، کاربست قاعده لا ضرر در فقه هنر و کاربست قاعده لا ضرر در فقه محیط زیست را به نگارش درآورده است.
دومین و آخرین فصل از این کتاب با عنوان «کاربست قاعده لا ضرر و لاضرار در حقوق» به تشریح کاربست قاعده لا ضرر در قانون اساسی، کاربست قاعده لا ضرر در منشور حقوق شهروندی و کاربست قاعده لا ضرر در حقوق مدنی پرداخته و کاربست قاعده لا ضرر در قانون تجارت، کاربست قاعده لا ضرر در قوانین بین المللی و کاربست قاعده لا ضرر در قانون حریم آبهای زیرزمینی را مورد تأکید قرار داده است.
منبع: خبرگزاری مهر