Web Analytics Made Easy - Statcounter

دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: مصوبه اخیر دولت کمکی به ترخیص خودرو‌های دپو شده نمی‌کند و اکثر خودرو‌ها قابلیت ترخیص از گمرک را نخواهند داشت.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مهدی دادفر در مورد مصوبه اخیر دولت برای ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرک اظهار داشت: طبق این مصوبه خودرو‌هایی که دارای قبض انبار و مجوز ثبت سفارش باشند قابلیت ترخیص از گمرک را خواهند داشت که این موضوع شامل حال بخش زیادی از خودرو‌های دپو شده، نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: حدود ۲ سال است ۵ هزار دستگاه خودروی وارداتی در گمرک دپو شده که حدود ۹ هزار دستگاه را مرجع قضایی به هر دلیلی توقیف کرده و ۴ هزار دستگاه خودرو‌های باقی‌مانده نیز در گمرک دپو شده‌اند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: تا دو سال پیش عرف بر این بود که خودروی خارجی به کشور وارد می‌شد و پس از آن، ثبت سفارش صورت می‌گرفت، اما دولت یک شبه سامانه ثبت سفارش را بست و واردکنندگانی که خودرو آورده بودند با مشکل عدم ثبت سفارش روبرو شدند.

دادفر بیان داشت: پس از این مسأله مصوبه‌ای صادر شد که بر اساس آن خودرو‌هایی قابلیت ترخیص از گمرک را داشتند که دارای قبض انبار و ثبت سفارش باشند در حالی که اگر واردکننده‌ای دارای این دو مدرک بود اصلاً دولت نمی‌توانست خودروهایش را در گمرک نگه دارد و در این صورت می‌توانست با حکم قضایی پول خودرو را از خزانه برداشت کند.

وی با بیان اینکه اکثر خودرو‌های دپو شده در گمرک دارای ثبت سفارش نیستند، گفت: جدای از موضوع ثبت سفارش غیرقانونی بخشی از خودروها، واردکنندگان طبق عرف عمل کرده و قرار بود بعد از وارد کردن خودرو‌ها نسبت به ثبت سفارش آن‌ها اقدام کنند که این کار عملی نشد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو توضیح داد: واردکنندگان خودرو ابتدای هر سال برای واردات تعدادی خودرو در سامانه، ثبت سفارش انجام می‌دادند و پس از وارد کردن خودرو‌ها نسبت به اعلام مشخصات آن‌ها در سامانه و تکمیل فرایند ثبت سفارش اقدام می‌کردند. به این ترتیب ثبت سفارش اولیه برای واردات خودرو‌ها به صورت کلی در سایت ثبت سفارش صورت گرفته بود، ولی زمانی که سایت را بستند این ثبت سفارش‌ها نیز آرشیو شد و صفحات برای واردکردن اطلاعات تکمیلی بسته شد.

وی تصریح کرد: البته طبق قانون باید ابتدا ثبت سفارش در سایت صورت می‌گرفت و بعد از آن برای واردات اقدام می‌شد، اما چرا مسئولان طی ۵، ۶ سال گذشته به فکر اجرای قانون نبودند و یک شبه برای این کار تصمیم گرفتند؟

دادفر ادامه داد: اختلاف‌نظر‌هایی در مورد ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرک وجود دارد به طوری که از نظر وزارت اقتصاد با مصوبه اخیر دولت علاوه بر کسب درآمد توسط دولت، امکان خلوت شدن گمرکات نیز فراهم می‌شود، ولی وزارت صنعت به دلیل آسیب‌هایی که از واردات خودرو و ایجاد فساد در زمینه ثبت سفارش‌ها دیده است می‌خواهد انتقام سختی بابت اتفاقاتی که در مورد سازمان توسعه تجارت افتاد، بگیرد.

وی تأکید کرد: اگر ما سکوت می‌کردیم و برای ثبت سفارش واردات خودرو رشوه می‌دادیم شاید الان حتی واردات خودرو هم آزاد هم بود، اما ما به وجود فساد اعتراض کردیم و حالا هم تاوان آن را می‌پردازیم وگرنه موضوع واردات خودرو به دلیل نرخ ارز با چالش روبرو نشده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: برای واردات ۵ هزار دستگاه خودرو ارز زیادی مصرف نخواهد شد، زیرا اگر به طور متوسط قیمت هر خودرو را ۳۰ هزار دلار در نظر بگیریم، رقم زیادی بابت این واردات پرداخت نمی‌شود. منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ترخیص خودرو های دپو شده ثبت سفارش واردات خودرو دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خودرو های دپو شده در گمرک ترخیص خودرو های دپو شده هزار دستگاه خودرو مصوبه اخیر دولت گمرک دپو شده واردات خودرو برای واردات ثبت سفارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۳۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم۱۹درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک ایران، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا ۵ کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند ،۹۵ درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق ۵ کشور مذکور انجام گرفته است. در این میان کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

همچنین، تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند. در سال ۱۴۰۲ این میزان قهوه وارداتی از سوی ۱۲۱ شخص و شرکت انجام گرفته است. تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند.

لازم به ذکر است؛ سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

کد خبر 6088475 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • سهم ۱۹ درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • سهم۱۹درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • واردات ۵۵۰۰ خودروی برقی؛ اولین عرضه در روزهای آینده
  • اولین خودروهای وارداتی برقی در روزهای آینده عرضه می شود
  • واردات ۵۵۰۰ خودروی برقی/ اولین عرضه خودروهای برقی در روزهای آینده
  • ۱۹۰۰ دستگاه خودرو شوتی در خراسان جنوبی متوقف شد
  • خبر ویژه برای متقاضیان خودروی وارداتی دست دوم/ دولت مخالف است؟
  • سخنگوی دولت: آیین نامه ابلاغ نشده واردات خودرو نداریم
  • کشف ۲ دستگاه خودرو سرقتی در میرجاوه
  • تصاویری از تصادف همزمان ۳ خودروی شوتی در جاده کوهستانی | چپ شدن قطاری!