Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،بهزاد لایقی در نشست مدیران هواشناسی استان های ساحلی کشور در چابهار اظهار داشت: بوبه های هواشناسی اطلاعات پارامترهای دریایی را به صورت نقطه ای اندازه گیری می کنند اما رادار موج این اطلاعات را با برد قابل توجهی در عمق دریا اندازه گیری و ثبت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او  ادامه داد: قیمت رادار موج از رادار هواشناسی کمتر است و یک شرکت داخلی این سامانه را تولید کرده است که برای تهیه آن با مشکل موجه نیستیم.

مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور افزود: سازمان هواشناسی چند وقت پیش تفاهم نامه ای برای تولید رادار هواشناسی ایرانی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبادله کرده است که با تولید این رادارها می توان شبکه راداری سواحل را گسترش داد.

لایقی در بخش دیگری به افزایش وقوع پدیده های جوی در استان های کشور اشاره کرد و گفت: بارش های رگباری اخیر نمونه ای از این پدیده های حدی هستند که ابتدای سال استان گلستان با آن مواجه بود و همین چند وقت پیش سیستان و بلوچستان با آن درگیر شد و احتمالا در آینده نزدیک ممکن است در سایر نقاط کشور نیز تکرار شود.

او  اضافه کرد: باید از تجارب استان های سیستان و بلوچستان و گلستان در تجربه پدیده های حدی استفاده کرد تا در صورت تکرار آن ها در سایر نقاط کشور، ادارات کل هواشناسی بهترین واکنش نسبت به آن ها را داشته باشند.

این مسئول در ادامه بر ضرورت یکسان سازی تولید محصولات پیش بینی هواشناسی دریایی تأکید کرد و گفت: به منظور ارتقاء کیفیت تولید محصولات پیش بینی باید موضوع ارزیابی کیفی محصولات در دستور کار قرار بگیرد و مقادیر پیش بینی شده پارامترهای جوی-دریایی با مقادیر رخداده راستی آزمایی شود.

لایقی ادامه داد: پیش بینی جزر و مد به محصولات پیش بینی هواشناسی های استان های ساحلی باید اضافه شود البته این محصول در برخی استان ها پیش از ایننیز تولید می شده است.

او  در بخش دیگری بر گسترش تعاملات مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور با مراکز هواشناسی دریایی بین المللی تأکید کرد و افزود: سازمان هواشناسی در موضوع طوفان های حاره ای و سونامی تعاملات و ارتباطات خود را با کشورهای جنوب و حومه اقیانوس هند آغاز کرده و اخیراً نشستی با هری کومال رئیس مرکزی پیش بینی دریایی و هشدار طوفان های حاره ای هند برگزار شده است.

مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی ادامه داد: ارتباط بین الملی کمک زیادی برای انتقال تجربه می کند که ما برای پیش بینی و رصد طوفان های حاره ای نیاز به این تجربه و فناوری داریم.

انتهای پیام/ع

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هواشناسی سیستان و بلوچستان وضعیت آب و هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۴۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی هواشناسی؛ تداوم رگبار و رعدوبرق در کشور/ کاهش دما در نوار شمالی

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از تداوم رگبار و رعدوبرق تا اواخر هفته جاری در کشور و کاهش دما در نوار شمالی خبر داد.   صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا افزود: یکشنبه و دوشنبه ( ۲ و ۳ اردیبهشت) در برخی نقاط استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، بخش‌هایی از مرکز ، برخی نقاط شرق و جنوب شرق استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی رگبار و رعد و برق وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می شود.   وی اضافه کرد: سه شنبه (۴ اردیبهشت) دامنه بارش‌ها علاوه بر مناطق ذکر شده شمال شرق را نیز در بر می‌گیرد. چهارشنبه (۵ اردیبهشت) بارش در شمال غرب و غرب پایان می‌یابد ولی در سایر مناطق ذکر شده و در سیستان و بلوچستان و برخی نقاط هرمزگان بارش تداوم دارد.   ضیاییان افزود: سامانه بارشی پنجشنبه (۶ اردیبهشت)در شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور فعال خواهد بود.   وی اضافه کرد: روزهای دوشنبه و سه شنبه در نوار شمالی کشور کاهش نسبی دما رخ خواهد داد. دریای خزر نیز در این مدت مواج خواهد شد.   رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا (۳ اردیبهشت) نیمه ابری تا ابری، گاهی رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتیگراد و طی سه شنبه ( ۴ اردیبهشت) ابری، در بعضی ساعت‌ها رگبار و رعدوبرق و وزش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.   ضیاییان در پایان اظهارکرد: طی فردا و پس فردا همدان با کمینه ۴ و ۳ درجه سانتیگراد و اهواز با بیشینه ۳۳ و ۳۶ دمای درجه سانتیگراد خنک‌ترین و گرمترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هشدار هواشناسی برای سیلاب در ۲۱ استان
  • بارش‌های فراوان در اردیبهشت؛ احتمال سیلاب در این مناطق
  • بارش‌های فراوان اردیبهشت در راه است / احتمال سیلاب در کدام مناطق بیشتر است؟
  • پیش بینی هواشناسی کشور ۴ و ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بارش‌های فراوان اردیبهشت در راه است | احتمال سیلاب در کدام مناطق بیشتر است؟
  • پیش بینی هواشناسی کشور ۳ و ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / رگبار و رعد و برق
  • پیش‌بینی ترسناک هواشناسی؛ ال نینو رفت، حکومت «لانینا» آغاز شد؛ تابستان ۱۴۰۳ جهنمی می‌شود؟!
  • پیش بینی هواشناسی کشور ۲ و ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تداوم رگبار و رعدوبرق
  • پیش بینی هواشناسی؛ تداوم رگبار و رعدوبرق در کشور/ کاهش دما در نوار شمالی
  • جنوبی‌ها فردا به دریا نروند