Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@00:59:35 GMT

خیرات کتاب به جای خرما و تاج گل

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۴۷۲۵

خیرات کتاب به جای خرما و تاج گل

همشهری آنلاین- مژگان مهرابی: مسجد جابری از بناهای قدیمی و پایگاه های فعال اجتماعی مذهبی منطقه ۱۴ و فعالترین مساجد منطقه به شمار می آید. «حجت الاسلام مختار نوبختی» امام جماعت مسجد برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین اهالی محله طرحی را با عنوان «خیرات کتاب» برگزار می کند. او در این باره می گوید: «همه ما بعد از درگذشت یکی از اقوام یا بستگانمان شیرینی، گل یا میوه و خرما خیرات می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عمل کار خوبی است اما خرما و شیرینی را می خوریم و نهایتا فاتحه ای بخوانیم. گل هم پژمرده شده و بعد از چند روز دور ریز می شود. از این رو طرح خیرات کتاب را در نظر گرفتم که خیرات ماندگاری برای اموات باشد. در واقع شهروندان به جای پرداخت هزینه های سنگین برای خرید تاج گل و شیرینی بودجه آن را صرف خرید کتاب و اهدای آن به مردم می کنند.» به گفته حجت الاسلام نوبختی، این طرح در ابتدای کار استقبال کننده ای نداشت اما با تبلیغات خادمان فرهنگی مسجد، حالا این طرح کشوری شده است.

زنگ خطری برای خانواده ها

طرح خیرات کتاب غیر از ثواب ماندگارش، مزیت دیگری هم دارد و این که سرانه مطالعه را بالا می برد. او می گوید: «سرانه مطالعه در کشور ما پایین است. رخداد تلخی که اگر به همین منوال پیش برود می توان احتمال داد، نسل های آینده با خواندن کتاب بیگانه خواهند بود.» به گفته حجت الاسلام نوبختی، این طرح بازتاب خوبی در منطقه داشته است. او در ادامه می افزاید: «بعضی ها فکر می کنند مسجد فقط جای نماز خواندن است در صورتیکه خانه خدا مکان پرورش فکر هم هست. متاسفانه در یکی دو دهه اخیر الفت شهروندان به خصوص نسل جوان با کتاب کم شده است. الان در هر خانه ای می بینیم که کودکان به جای مطالعه خود را با بازی های کامپیوتری یا فضای مجازی سرگرم می کنند. پایین بودن سرانه مطالعه در کشور ما یک زنگ خطر است. استعدادها و توانمندی های نسل جوان ما به جای شکوفا شدن در نطفه خفه می شود.»

دوست داشتی کتاب بخوان، دوست داشتی هدیه بده!

حجت الاسلام نوبختی برای پربارتر شدن طرح خیرات کتاب، صندوقی در مسجد نصب کرده و اهالی با توجه به وسع مالی خود برای خرید کتاب وجهی را اهدا می کنند.
او می گوید: «کتاب ها در ۳ بسته تهیه شده که در هر کدام تعداد کتاب ها متفاوت و به تبع قیمت شان هم فرق می کند. این کتاب ها با محوریت معادشناسی تهیه شده که بین مدعوین توزیع می شود.» او در کنار طرح خیرات کتاب، دست به اقدام جالبتری زده است. امام جماعت مسجد جابری در این باره توضیح می دهد: «کتابخانه مسجد را بیش از پیش فعال کرده ایم تعداد زیادی کتاب تهیه کرده و باقی را هم خود اهالی اهدا کرده اند. امکان مطالعه در مسجد مهیا است. هر کس کتاب بخواهد می تواند بی آن که عضو مسجد باشد کتاب را به خانه برده و مطالعه کند دوست داشت برمی گرداند و گرنه به فرد دیگری اهدا می کند. در کتابخانه های مسجد همه جور کتابی موجود است و سعی کرده ام کتاب ها را با توجه سلیقه نوجوانان و جوانان تهیه کنم. » از دیگر اقدامات انجام شده در مسجد جابری، اهدای بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب به مدارس و ترغیب دانش آموزان به مطالعه است. او می گوید: «در نظر داشتم تعداد قابل توجهی کتاب به شرکت مترو و سازمان بهشت زهرا(س) اهدا کنم که مسئولان این نهادها همکاری لازم را انجام ندادند.»
مسجد جابری در خیابان پیروزی، خیابان نور صالحی، خیابان دلگشا واقع شده است.
کسانی که تمایل به شرکت در این طرح دارند می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۳۳۷۹۱۷۹۰ تماس بگیرند.

کد خبر 484875 برچسب‌ها همشهری محله منطقه ۱۴

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله منطقه ۱۴ سرانه مطالعه مسجد جابری او می گوید کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۴۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی

اسماعیل زارعی کوشا در دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اظهار کرد: ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه امری ضروری برای جامعه است.

استاندار کردستان در این دیدار بر حمایت از کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد و افزود:  ارتباط موثر روسای کتابخانه‌های عمومی با فرمانداران در شهرستان‌ها می‌تواند به نفع کتابخانه‌های عمومی باشد و به ارتقای شاخص‌های کتابخوانی کمک کند.

وی گفت: کتابخانه‌های عمومی باید با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و همچنین استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها توجه داشته باشند.

مشکلات عمرانی در کتابخانه های عمومی

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار گفت: حمایت مسئولان از کتابخانه‌های عمومی در ایجاد دلگرمی متولیان این حوزه بسیار مهم بوده و این حمایت‌ها در نهایت به نفع استان و کشور است و سبب توسعه فرهنگی می‌شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات عمرانی در کتابخانه‌های عمومی استان، گفت: کتابخانه باید محیطی امن و آرام برای اعضاء و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی باشد و این امر زمینه را برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه فراهم می‌کند.

حسنی خونسار با اشاره به فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در استان، بیان کرد: از این تعداد ۵۴ باب نهادی و ۲۸ باب دیگر مشارکتی است.

هم اکنون بالغ بر ۴۵ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند که بخش زیادی از اعضاء را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • حرف آخر ، بهترین انتخاب برای موفقیت در کنکور 1403
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه های آرد و برنج و خرما خیرات می کند /افشای هویت شرکای رائفی‌پور /پرچمدار دشمنی با قالیباف چه کاره است؟
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه های آرد و برنج و خرما خیرات می کند
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است