Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: اتاق بازرگانی با لابی‌گری در کمیسیون تلفیق مجلس، در پی آن است که مسئولیت صدور مجوز برای موسسات فعال در زمینه‌رتبه‌بندی را در اختیار بگیرد.

محمدرضا معتمد، مدیر کل نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به نفوذ اتاق بازرگانی در کمیسیون تلفیق مجلس برای افزودن یک بند الحاقی به لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: بر اساس این بند، مسئولیت صدور مجوز برای مؤسسات فعال در زمینه رتبه‌بندی بر عهده اتاق بازرگانی قرار می‌گیرد که این موضوع، بر خلاف بند ۲۱ ماده ۱ قانون اوراق بهادار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام مسئول در سازمان بورس با غیرشفاف خواندن فرآیند اضافه شدن این الحاقیه به لایحه بودجه کشور در سال آتی افزود: عملکرد کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در این خصوص مبهم بوده و هنوز مشخص نیست که این بند الحاقی بر چه اساسی به لایحه بودجه اضافه شده است.

معتمد ادامه داد: در همین راستا ابتدا باید بررسی شود که این مساله چه میزان با قانون بازار و اوراق بهادار در تناقض است، همچنین در حال حاضر درصدد هستیم تا خاستگاه و منشأ تصمیم‌گیری در این خصوص را در مجلس شورای اسلامی شناسایی کنیم.

موازی‌کاری اتاق بازرگانی با سازمان بورس چه تبعاتی دارد؟

این مقام مسئول در سازمان بورس با اشاره به عواقب تصویب بند الحاقی مورد اشاره در لایحه بودجه سال آتی عنوان کرد: مطابق قانون اوراق بهادار، مساله رتبه‌بندی در حوزه بازار سرمایه مطرح می‌شود، به این معنا که نظارت و سنجش توانایی افراد برای دریافت تسهیلات، انتشار اوراق و مسائل مشابه بایستی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شود.

مدیرکل نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در پاسخ به این سوال که هدف اتاق بازرگانی از موازی‌کاری با سازمان بورس چیست، اظهار داشت: احتمال دارد اتاق بخواهد متقاضیان را بر اساس معیارهای مورد نظر خود درجه‌بندی کند و نسبت به معیارهایی که در قانون برای رتبه‌بندی وجود دارد، بی‌تفاوت باشد.

این مقام مسئول در سازمان بورس در ادامه با تاکید بر اینکه کلیه نهادها از جمله اتاق بازرگانی باید از قانون تمکین کنند، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار مطابق قوانین کشور موظف به انجام یک سلسله وظایف نظارتی است، بنابراین اگر فرد یا نهادی بخواهد بدون کسب مجوز از این سازمان در حوزه‌های مربوطه فعالیت داشته باشند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

مؤسسات رتبه‌بندی صلاحیت متقاضیان را می‌سنجند

معتمد در بخش دیگری از اظهارات خود با تشریح سازوکار فعالیت مؤسسات رتبه‌بندی بیان کرد: فعالیت این مؤسسات ناظر بر آن است که هرگاه اوراقی بخواهد منتشر یا تسهیلاتی دریافت شود، متقاضیان می‌توانند به این مؤسسات مراجعه کنند تا وضعیت مالی و توانایی مالی آن‌ها در باز پرداخت مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

وی در پایان افزود: علاوه بر این، شرکت‌هایی که تمایل دارند از بازار سرمایه و یا عموم مردم به عناوین مختلف از جمله استقراض، وام و یا انتشار اوراق، وجوهی دریافت کنند، بایستی به این مؤسسات مراجعه کرده تا از وضعیت مالی خود که طی فرآیندی به آن‌ها اعلام می‌شود، آگاهی پیدا کنند.

به گزارش بازارنیوز، بر اساس بند الحاقی تبصره ۱۹ گزارش نهایی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹، اختیار رتبه‌بندی کارت بازرگانی و همچنین صدور مجوز برای مؤسسات رتبه‌بندی به اتاق بازرگانی سپرده شده که این اقدام عجیب نمایندگان موجب ایجاد یک جریان موازی با سازمان بورس بدون هیچ‌گونه چارچوب یا سازوکار نظارتی شده است.

علاوه بر این، واگذاری مجدد رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی به اتاق بازرگانی در حالی رخ می‌دهد که معاونت حقوقی ریاست جمهوری در سال ۹۶، پس از کش و قوس‌های فراوان و با توجه به رواج استفاده از رویه فسادزای کارت بازرگانی اجاره‌ای که موجبات فرار مالیاتی گسترده، افزایش قاچاق کالا به کشور و نابسامانی بازار ارز را فراهم کرده، طی مکاتبه اخیر خود عمل رتبه‌بندی را با توجه به تأخیر آن در انتخاب مشتریان و تصمیم‌گیری دستگاه‌های اجرایی، امری حاکمیتی تلقی کرده است.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000HE3 برچسب ها: اتاق بازرگانی ، کمیسیون تلفیق ، کارت بازرگانی ، رتبه بندی

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: اتاق بازرگانی کمیسیون تلفیق کارت بازرگانی رتبه بندی بر نهادهای مالی سازمان بورس اتاق بازرگانی مؤسسات رتبه بندی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال سازمان بورس لایحه بودجه اوراق بهادار سازمان بورس سازمان بورس کارت بازرگانی موازی کاری بند الحاقی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۵۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری مهر، «حسین‌علی حاجی دلیگانی» در گفت‌وگویی با بیان اینکه جلسه پایانی کمیسیون تلفیق برای بررسی جدول لایحه بودجه با حضور معاونان سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، اظهار کرد: نشست کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ امروز با حضور اکثریت اعضا برگزار شده و گزارش هیات رییسه کمیسیون در جلسات با کمیسیون‌های تخصصی درباره جداول بودجه قرایت شد.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون بنا شد تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ اختصاص یابد.

حاجی دلیگانی گفت: همچنین بر اساس مصوبه امروز کمیسیون بنا شد تا ما به ازای دو دهم درصد از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای نوسازی مدارس اختصاص یابد، علاوه بر این بر اساس مصوبه امروز کمیسیون مقرر شد تا در بودجه سال ۱۴۰۳ یک همت در اختیار وزارت علوم و یک همت در اختیار وزارت بهداشت برای تامین نیازهای دانشگاه‌های جامع زیر مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌های علوم اختصاص یابد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار کرد: معاونان سازمان برنامه و بودجه که به عنوان نماینده دولت در کمیسیون حضور داشتند با این مصوبات مخالفتی نداشتند و همراه بودند؛ لذا بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ نیز در کمیسیون تلفیق به پایان رسید.

وی افزود: گزارش کمیسیون تلفیق فردا پنج‌شنبه در سیستم مجلس بارگذاری می‌شود تا نمایندگان بتوانند پیشنهادات خود را برای طرح در صحن مجلس در سامانه بارگذاری کنند و طبق تصمیم هیئت رئیسه مجلس گزارش کمیسیون تلفیق در دستور کار صحن قرار خواهد گرفت.

کد خبر 6087947 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • ۵ میلیارد دلار منابع برای رشد ۸ درصدی در آذربایجان‌شرقی
  • کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی شنبه موافق است/ منتظر پاسخ استعلام از دفتر رهبری هستیم
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • حضور ٤ وزیر و برخی از سفرا در همایش کرمان آیدکس
  • خبر جدید درمورد تعطیلی پنجشنبه ها ؛ پنجشنبه یا شنبه ؟
  • تعطیلی جدید شنبه یا پنجشنبه است؟ بررسی مجلس به کجا رسید؟
  • بلاتکلیفی تعطیلی شنبه یا پنجشنبه در کمیسیون اجتماعی