Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@04:52:58 GMT

آیا روبات مانند انسان احساس دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۵۶۴۲

آیا روبات مانند انسان احساس دارد؟

رشد هوش مصنوعی روز به روز چشمگیرتر می شود. یکی از سوالات چالشی و مهم این است که آیا روباتها نیز می توانند مانند انسانها احساس کنند یا خیر.

پیوند حس لامسه به پوست روبات ها می تواند تحولی مهم در صنعت روباتیک باشد. برخی از فعالان این حوزه معتقدند اگر روبات ها حس لامسه داشته باشند بهتر از گذشته احساسات انسانها را درک می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سنسورهای لمسی به Affetto ، به یک روبات ساخته شده مشابه با سر یک کودک کمک می کنند ، سیگنالی را ایجاد کنند که بی شباهت به حس لامسه انسانها نیست. روباتی که احساس لمس کند می تواند روزی احساس درد هم داشته باشد. در نهایت همین درد جسمی می تواند به احساس لمسی بین انسان و روبات منجر شود.

البته چنین روبات های دارای احساس لمسی هنوز با اجرایی شدن فاصله دارند ، اما پیشرفت های مربوط به سنجش لمسی روباتیک این امکان را به واقعیت نزدیک می کند.مینورو اسادا در 15 فوریه در نشست سالانه انجمن آمریکایی برای پیشرفت علم گزارش داد که سنسورهای تعبیه شده در پوست نرم و مصنوعی می توانند هر دو حس لمس ملایم و لمس دردناک را تشخیص دهند. این سنسورها به یک روبات وصل شده اند که می تواند عواطف  خودرا نشان دهد.

این سیستم عصبی مصنوعی ، همانطور که اسادا آن را صدا می کند ، ممکن است یک ساختمان کوچک برای دستگاهی باشد که در نهایت می تواند درد را تجربه کند (به شکلی روباتیک). چنین احساسی ممکن است به روبات اجازه دهد تا با رنج یک انسان "همدردی کند".

اسادا ، استاد دانشگاه اوزاکا در ژاپن و همکارانش سنسورهای لمسی را طراحی کرده اند که با اطمینان می تواند طیفی از لمس ها را انتخاب کند. در این سیستم روباتیک به نام Affetto روی یک چهره انسانی رباتیک آزمون می شود که احساسات انسانی در روبات ها چگونه است.

کینگزون من استاد دانشگا علوم اعصاب کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس می گوید ، یک ماده نرم و حساس به لمس ، برخلاف سطح فلزی سفت و سخت ، امکان تعامل غنی تر بین ماشین و جهان را فراهم می کند. پوست مصنوعی "امکان درگیری با روشهای متنوع و واقعاً هوشمندی" را فراهم می آورد.

اسادا می گوید ، چنین سیستمی ممکن است در نهایت منجر به تولید روبات هایی شود که بتوانند درد دیگران را تشخیص دهند. این  یک مهارت ارزشمند برای روبات هایی است که برای کمک به مراقبت از سالمندان طراحی شده اند./انتخاب

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: احساس لمس روبات ها حس لامسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۵۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مورینیو: با ناراحتی منچستریونایتد را ترک کردم؛ به تن هاخ زمان دادند، به من نه!

آقای خاص می‌گوید در منچستریونایتد به اندازه کافی به او وقت ندادند.

طرفداری | ژوزه مورینیو معتقد است منچستریونایتد به اندازه کافی به او زمان نداد.

ژوزه مورینیو حد فاصل سال‌های 2016 تا 2018 روی نیمکت منچستریونایتد نشست و توانست در اولین فصل خود به 3 جام از جمله لیگ اروپا دست پیدا کند. اما اوضاع در ادامه، خصوصاً در فصل سوم برای آقای خاص خوب پیش نرفت و او سرانجام در دسامبر 2018 به دلیل کسب نتایج ضعیف از هدایت شیاطین سرخ برکنار شد. مورینیو هنگام سرمربی‌گری منچستریونایتد، چندین بار به ضعف ساختاری این تیم اشاره کرده بود و حضور برخی از افراد و بازیکنان را از عوامل پسرفت قرمزهای منچستر نامید.

مورینیو که به تازگی پای میز گفت‌وگو با نشریه تلگراف انگلیس نشسته، معتقد است مدیران منچستریونایتد به اندازه‌ اریک تن هاخ از او حمایت نکردند و زمان کافی برای ساخت یک تیم یک‌دست را ندادند. سرمربی پرتغالی در این خصوص گفت:

چیزی که تن هاگ در دوران حضورش در منچستریونایتد دارد را من نداشتم. آن سطح از حمایت و اعتماد را نداشتم. مهلتی که به تن‌هاخ دادند، به من داده نشد. به همین دلیل با ناراحتی آنجا را ترک کردم، چرا که احساس می‌کردم در ابتدای مسیر هستم. در برخی مواقع احساس می‌کردم که اگر به من اعتماد می‌کردند و به تجربه من ایمان داشتند، همه چیز می‌توانست متفاوت باشد. هنوز چند بازیکن در تیم حضور دارند که من پنج یا شش سال پیش آن‌ها را نمی‌خواستم. به نظرم این بازیکنان تا حدودی نمادی از چیزی هستند که من آن را بهترین رفتار حرفه‌ای برای باشگاهی با چنین ابعادی نمی‌دانم. با این حال، من وظیفه‌ام را در آن باشگاه به بهترین نحو انجام دادم. زمان همیشه حقیقت را آشکار می‌کند. من آرزوی موفقیت برای منچستریونایتد دارم.

از دست ندهید ????????????????????????

باخت دیوید تیلور، دردسر تازه برای حسن یزدانی تصاویر سه‌بعدی علیه ژاوی: توپ یامال گل نشده بود! باورنکردنی؛ لالیگا تکنولوژی خط دروازه ندارد کامنت تمسخرآمیز وینیسیوس؛ فکر کردی بلینگامی؟

دیگر خبرها

  • قد هوش مصنوعی کی به قامت دانایی انسان می‌رسد؟
  • تقابل هوش مصنوعی و انسان در نبرد هوایی ارتش آمریکا!
  • اولین نبرد هوایی یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد
  • آنچه ابن سینا می‌تواند در مورد هوش مصنوعی به ما بیاموزد
  • اولین نبرد هوایی بین یک جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی و انسان انجام شد
  • مورینیو: با ناراحتی منچستریونایتد را ترک کردم؛ به تن هاخ زمان دادند، به من نه!
  • دیوارنگاره‌ها به تابلوی گفتمان انقلاب اسلامی تبدیل شدند
  • ربات انسان نمای چری برای رقابت با تسلا و شیائومی معرفی شد
  • هوش مصنوعی رفتار انسان را پیشگویی می‌کند
  • مدل جدید هوش مصنوعی رفتار انسان را با دقت عجیبی پیش‌بینی می‌کند