Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با روزنامه «وچرنی لیست» تاکید کرد: ما در ایران با کرواسی و کشور‌های بالکان همواره روابط خوبی داشته‌ و هیچ وقت نوسانات بزرگی را در روابط با آنها احساس نکردیم.

متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است:

سئوال: ایران چهل و یکمین سالگرد انقلاب خود را جشن گرفت، اما تحلیلگران می‌گویند امسال به دلیل تحریم‌های که توسط دونالد ترامپ و آمریکا اعمال شده، سخت‌ترین سال برای ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حرف درست است؟

موسوی:  آمریکایی‌ها و برخی غربی‌ها ۴۱ سال است که بر اساس تحلیل اشتباه عمل می‌کنند. فشار‌های آن‌ها در ۴۰ سال گذشته همیشه بوده و چیز جدیدی برای دولت و ملت ما نیست. ما هشت سال تجاوز نظامی توسط صدام حسین را داشتیم، که تقریباً از نظر نظامی و مالی و حتی تبلیغاتی از کمک کل جهان برخوردار بود. همواره تحت تحریم و فشار‌های اقتصادی قرار داشتیم. در عین حال اکنون مشاهده می‌کنیم که قدرت امروز ایران را نمی‌توان با قدرت ۴۰ سال پیش مقایسه کرد. اگر چه آنها با یک شبکه وسیع رسانه‌ای تلاش می‌کنند حقیقت را به شکل دیگری به افکار عمومی ارائه دهند، اما واقعیت این است که ایران در تمامی بخش‌ها قوی تراز همیشه است.

سئوال: شکی نیست که تحریم‌ها تاثیر منفی زیادی بر زندگی مردم داشته اند، اما نقش دولت در این وضعیت چیست و چرا دولت قیمت سوخت را افزایش داد و موجب اعتراض شهروندان شد؟

موسوی: لازم بود که برای مدیریت اقتصاد، ساختار یارانه‌ها و از جمله قیمت سوخت را تنظیم کنیم. اکنون هم می‌بینید، مردم زندگی خود را با این تغییر هماهنگ کرده اند و برنامه‌های حمایتی خاصی برای کمک به آن‌ها در حال اجراست. متأسفانه کسانی که نسبت به مردم ایران و انقلاب اسلامی خصومت دارند، همواره در جستجوی فرصتی هستند تا بتوانند در صحنه داخلی از آن سوء استفاده کنند. اعتراض گروهی از شهروندان در خصوص افزایش قیمت سوخت یک موضوع است و شعار‌های کاملاً متفاوتی که عده‌ای اندک علیه سیستم و ساختار حکومتی دادند و دست به تخریب گسترده اموال دولتی و خصوصی زدند موضوع دیگری است. به نظر شما در کجای دنیا کسی به دلیل افزایش قیمت سوخت، عملیات مسلحانه و بمب گذاری انجام می‌دهد؟

سئوال: پلیس ایران طی اعتراضات خیابانی سفیر انگلیس را دستگیر کرد و انگلیس هم شما را به نقض قوانین دیپلماتیک متهم کرد. دقیقا چه اتفاقی افتاد؟
موسوی: من یک دیپلمات هستم و در نقاط مختلف جهان خدمت کرده ام. ما دیپلمات‌ها در چنین رویداد‌هایی حق شرکت نداریم. ما براساس عرف و قواعد روابط و حقوق بین الملل و روابط دوجانبه، نباید به هیچ وجه در مسائل داخلی کشور‌هایی که در آنجا ماموریت داریم، دخالت کنیم. دیپلمات حتی مرسوم نیست به طور علنی نظرات خود را درباره این موضوعات بیان کند. راب مک ایر سفیر انگلیس کاری واقعاً اشتباه انجام داد. حضور یک دیپلمات خارجی در تظاهرات اعتراضی حالا با هر دلیلی که همراه با شعار‌هایی که از بیرون تحریک می‌شد، مغایر کنوانسیون‌های بین المللی است.
سئوال: بعد از سانحه هواپیمای اوکراینی بود.
موسوی: همین طور است. نمی‌خواهم بگویم این اتفاق عادی است، اما نتیجه خطای انسانی بود. در سال‌های اخیر، ما شاهد ده‌ها مورد مشابه در سراسر جهان بودیم که برای یک هواپیمای مسافربری تجاری، رخ داده است. بر خلاف آنچه آمریکایی‌ها انجام دادند و هواپیمای غیرنظامی ما را در سال آخر جنگ با رژیم صدام مورد اصابت موشک قراردادند و ۲۹۰ نفر از هموطنان ما را به شهادت رساندند که در نوع خود یک جنایت جنگی آشکار بود. اما آنچه در شرایط فوق العاده اخیر اتفاق افتاده، نتیجه خطای اپراتور بود. سایر مستندات این موضوع به تدریج منتشر می‌شود. اکثر مسافران کشته شده ایرانی هستند. در واقع ما هستیم که بیشترین صدمه و غم را داریم. کانادایی‌ها و ایرانی‌هایی بودند که تابعیت کانادا را دارند. گروهی که در جلوی دانشگاه تجمع کردند از این بابت ناراحت و عصبانی بودند، اما اینکه سفیر یک کشور خارجی در تظاهرات حاضر شود و از آن وضعیت سوءاستفاده کند، طبعا خیلی سوال برانگیز است.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حفظ برجام نقش روسیه و چین امیر موسوی قیمت سوخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۵۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | لحظه عبور موشک‌های روسی از روی سر اوکراینی‌ها؛ مردم به وحشت افتادند

266 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896368

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز پنجشنبه ۳۱ فروردین
  • واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان
  • سانحه رانندگی جان نوعروس زرندی را گرفت
  • عروس زرندی قربانی سانحه رانندگی در شب عروسی
  • عبور موشک‌های روسی از روی سر اوکراینی‌ها مردم را ترساند! | فیلم
  • تعقیب سرباز روسی توسط پهپاد انتحاری اوکراینی ؛ نتیجه را ببینید
  • مصدومیت دو تن در سانحه رانندگی محور مهاباد- سردشت
  • ببینید | لحظه عبور موشک‌های روسی از روی سر اوکراینی‌ها؛ مردم به وحشت افتادند
  • شب پرحادثه در قزوین / ۳ سانحه در ۲ ساعت
  • کسانی که پوست حساس دارند فقط با این روش از ویتامین C استفاده کنند