Web Analytics Made Easy - Statcounter

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حالی عصر امروز افتتاح می‌شود که تعداد هنرمندان منتخب در برخی رشته‌ها از جمله سرامیک، مجسمه و هنرهای جدید، کمتر از انگشتان دو دست است.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر امروز در مجموعه فرهنگی ‏هنری صبا با ۹۰۰ اثر تجسمی در بخش های نقاشی، گرافیک، عکس، مجسمه، سرامیک، ‏خوشنویسی، نگارگری، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور و هنرهای جدید افتتاح می‌شود و ‏تا ۵ اسفند به کار خود ادامه خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جشنواره پس از اتفاقاتی که با استعفای برخی دبیران و داوران برایش رخ داد، دچار حاشیه شد و سرانجام برگزاری آن به تأخیر افتاد و مکان برگزاری هم از نمایشگاه بین‌المللی تهران به مؤسسه صبا تغییر کرد.

اگر چه با گذشت زمان، از مجموع ۵۵ دبیر و داور، اکثر آن‌ها به جشنواره بازگشتند، اما لطمات جبران‌ناپذیری به جشنواره وارد شد، از جمله اینکه در رشته‌های سرامیک، مجسمه و هنرهای جدید (پرفورمنس آرت، چیدمان و ویدئوآرت)، تعداد هنرمندان منتخب کمتر از ۱۰ نفر است! یا در بخش کارتون و کاریکاتور که ایران همواره در سطح جهان مطرح است، مجموعاً ۲۲ اثر (فقط ۳ کاریکاتور چهره!) انتخاب شده که تعداد بسیار کمی است.

البته در رشته‌های عکاسی، خوشنویسی و نقاشی استقبال از جشنواره چشمگیر بوده و تنوع آثار و کیفیت بالای آن‌ها چشم‌نواز است اما به نظر می‌رسد برگزارکنندکان جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای انتخاب برگزیدگان و خرید آثار در رشته‌های استقبال‌نشده، راهکار جدیدی را در نظر بگیرند.

* حضور ۸ گالری استانی در بخش «چارسوی هنر»

جشنواره هنرهای تجسمی فجر از دوره پیش و در بخش «چارسوی هنر»، فضای فروش آثار هنری را فراهم آورده است. نخستین تجربه با حضور ۵۵ گالری و فروش یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون تومانی همراه شد. امسال اما تعداد گالری‌ها به ۳۳ گالری (با ۳۳۵ اثر) کاهش یافته است.

البته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این بخش امیدوار است، چناچه درباره آن نوشته: «...فضای مناسبی برای رونق بازار هنر و اقتصاد هنرهای تجسمی ایجاد کرده است. حضور نگارخانه‌های کشور در دوره گذشته موجب شد تا در این دوره نیز نگارخانه‌داران کشور با حضور خود، این پنجره تازه را برای ایجاد بازارهای تازه در هنرهای تجسمی گشوده نگه دارند.»

امسال و در بخش چارسوی هنر(نمایش و فروش آثار) گالری‌های آسوریک (مازندران/سلمان‌شهر)، آویسنیت (یزد)، دیبا (اصفهان)، راضی (یزد)، رنگ و ترنگ ‏‏(مازندران/تنکابن)، هفت آینه (مازندران/ساری)، هگمتانه (همدان) و ‏هونره (اصفهان)‏ از خارج تهران در این رویداد هنری حضور دارند.

چارسوی هنر امسال در قالب ۱۶ غرفه و ۲۲ اکسپو برگزار می شود. تعداد آثاری که در بخش غرفه‌ها به نمایش در می آید، ۲۱۰ اثر و تعداد آثار بخش اکسپو نیز ۱۲۵ اثر است.

باید منتظر ماند و دید رونق به دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر باز می‌گردد یا این رویداد همچنان در شوک خواهد بود؟ رویدادی که تا ۵ اسفند در فرهنگستان هنر، موسسه صبا ‏برگزار می‌شود و جدی‌ترین سنگ محک برای معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه مدیرکل تجسمی است.

 

پادکست «طوبی زرین» شماره اول

 

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: جشنواره هنرمندان سرامیک تجسمی فجر کاریکاتور دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هنرهای جدید چارسوی هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۵۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ اردیبهشت افتتاحیه راهیان نور غرب و شمالغرب کشور

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ نشست شورای هماهنگی ستاد مرکزی راهیان نور کشور به ریاست سردار سعید محمدی جانشین معاون اجرایی رئیس جمهور و نماینده تام الختیار رئیس جمهور در راهیان نور و نمایندگان وزارت خانه هاو دستگاه‌های اجرایی در ستاد مرکزی راهیان نور کشور برگزار شد. این نشست پیرو جمع بندی فعالیت‌های دستگاه اجرایی در راهیان نور جنوب کشور و ارائه گزارش توسط نمایندگان دستگاه‌ها و ارائه برنامه جهت راهیان نور غرب و شمالغرب برنامه ریزی شده بود.

در ابتدا این جلسه دبیر ستاد مرکزی راهیان نور سرهنگ پاسدار روح الله محمد حسین زاده ضمن عرض خیر مقدم از دستگاه‌های فعال در راهیان نور جنوب تقدیر و تشکر کردند ضمنا از پیگیری‌ها پشتیبانی‌های نماینده ریاست جمهور در راهیان نور آقای مهندس منصوری و جانشین ایشان سردار سعید محمدی قدردانی نمودند
وی افزود: ۱۳ اردیبهشت همزمان برنامه صعود بازی دراز افتتاحیه راهیان نور غرب و شمالغرب صورت می‌پذیرد.

در ادامه سردار سعید محمدی جانشین معاون اجرایی رئیس جمهور نماینده تام الاختیار ایشان در راهیان نور ضمن قدر دانی از جهش کمی و کیفی راهیان نور خبر داد.

وی افزود: با راهبری سردار کارگر و حضور پرتلاش سرهنگ روح الله محمد حسین زاده و با پیگیری دستگاه‌های اجرایی امسال راهیان نور نسبت به تمام سال‌های گذشته یک جهش چشمگیر و قابل رویت داشته است.

وی با توجه به سفر هرساله رئیس جمهور به استان خوزستان افزود:سفر‌های استانی استان خوزستان امسال برای سومین سال متوالی در ایام اوج راهیان نور جنوب برنامه ریزی و انجام میشود که این نشان از اهمیت و اولویت دار بودن راهیان نور برای دولت است.

وی در بخش پایانی به تفاوت‌های عمده فرهنگی، زیرساختی و جعرافیایی راهیان نور غرب و شمالغرب اشاره کردند.

در همین راستا نمایندگان تام الاختیار دستگاه‌های اجرایی و وزارت خانه‌ها نیز گزارش عملکرد مجموعه خود را در راهیان نور جنوب کشور ارائه و برنامه‌های مد نظر جهت برگزاری راهیان نور غرب و شمالغرب را نیز مورد بررسی قراردادند.

در مایان نیز مقرر شد جلسه بعدی این شورا در ایام اوج و در مناطق راهیان نور غرب و شمالغرب برگزار شود .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • افتتاحیه «پژواک» با تقدیر از پدر رادیو/ بخش «وعده صادق» اضافه شود
  • ۱۳ اردیبهشت افتتاحیه راهیان نور غرب و شمالغرب کشور
  • افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • «صفر» شدن تعداد زنان سرپرست خانوار پشت نوبت حمایت بهزیستی
  • انزوای مطلق رژیم صهیونیستی در المپیک هنرهای تجسمی جهان
  • طراحی پوسترهای جدید به مناسبت شکست هیمنه آمریکا در طبس
  • طرح‌های گرافیکی سالروز شکست آمریکا در واقعه طبس منتشر شد
  • پیمان طالبی مجری افتتاحیه جشنواره رادیو شد
  • آخرین جزییات از مراسم افتتاحیه سومین جشنواره پژواک رادیو