Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: برای راه‌اندازی بخش ویژه‌ای در خصوص حقوق جزای نظامی که بر موضوعات مد نظر سازمان قضایی نیروهای مسلح متمرکز شود اعلام آمادگی می‌کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از پژوهشگاه قوه قضاییه، سید حجت اله علم‌الهدی، رییس پژوهشگاه قوه قضاییه در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین پژوهشگاه قوه قضاییه و سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان اینکه در قوه قضاییه اعتقاد به پژوهش هنوز جا نیافتاده و حس نشده است، اظهارکرد: کاری که براساس تحقیق نباشد به نوعی آزمون و خطا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه افزود: ۶ پژوهشکده شامل حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق عمومی و بین الملل، استخراج و انتشار آراء و رویه قضایی(متمرکز بر انتشار و تحلیل آراء قضایی بوده و سامانه موجود در این زمینه در حال تکمیل است)، آمار و فناوری اطلاعات، مطالعات پایه(مختص مطالعات بین رشته‌ای و شامل گروه‌های حقوق و مدیریت، حقوق و اقتصاد، حقوق و روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی و حقوق و آمار قضایی و حتی حقوق و فلسفه و تاریخ) در پژوهشگاه فعالیت می‌کنند.

علم‌الهدی در ادامه با بیان اینکه با توجه به نیاز قوه قضاییه نه تنها در حوزه حقوقی بلکه در سایر حوزه‌های علوم انسانی نیز پژوهشگرانی را جذب کردیم، گفت: هر سال براساس ظرفیت‌های پژوهشگاه از پایان نامه‌های دانشجویان و طلاب حوزه علمیه حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به مذاکرات پژوهشگاه با دانشگاه‌ها برای حمایت از پایان نامه‌هایی که در راستای نیازهای قوه قضاییه هستند، افزود: ظرفیت خوبی در این زمینه داریم.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه یک مرکز آموزش برای ارائه آموزش‌های کاربردی حقوقی در این پژوهشگاه ایجاد شده است، گفت: در این راستا اتفاقات خوبی را شاهد بودیم و استادان، قضات از نخستین دوره این مرکز تحت عنوان «مدرسه زمستانه حقوق» استقبال خوبی داشتند.

علم‌الهدی با اشاره به راه‌اندازی مرکزی دیگر در پژوهشگاه قوه قضاییه اظهارکرد: تاسیس یک مرکز نوآوری با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای استفاده از ظرفیت مردمی و نوپا در دستور کار قرار دارد، که در این زمینه به دنبال تفاهم نامه‌ای با معاونت مذکور هستیم.

وی از راه‌اندازی اداره قوانین و مقرارات برای پیگیری موضوعات، مشکلات و نیازهای منعکس شده از قوه قضاییه در پژوهشگاه خبر داد و افزود: بسیاری از مشکلات قضایی ریشه در قوانین دارند و تا زمانی که به سمت اصلاح قوانین نرویم چالش‌ها حل نشدنی است، لذا گروهی برای رصد قوانین و انعکاس دیدگاه‌های قوه قضاییه در تصویب لوایح مجلس و مذاکره در این زمینه در نظر گرفته شده‌اند.

علم الهدی با بیان اینکه پژوهشگاه قوه قضاییه ارتباط خوبی با نخبگان، استادان و دانشگاه‌ها دارد ادامه داد: به دنبال گسترش ارتباطات با این مراکز هستیم و رویکردمان استفاده حداکثری از ظرفیت علمی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه قوه قضاییه یک نهاد علمی و قضایی است، گفت: اکنون نهادهای حاکمیتی با مراکز علمی فاصله دارند و ما قصد داریم این فاصله را در قوه قضاییه برداریم.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه ادامه داد: قضات معمولا به دلیل رسیدگی به پرونده‌های بسیار مجالی برای مطالعه و آسیب شناسی ندارند، بنابراین در این زمینه ورود کرده و پژوهش‌های لازم را انجام می‌دهیم. در پژوهشگاه از تجربه قضات و قوه قضاییه در کنار دانش استادان و پژوهشگران استفاده شده و با تشکیل کارگروه‌های علمی و قضایی راهکارهای رفع نیازهای قوه قضاییه ارائه می‌شود.

علم‌الهدی در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با سازمان قضایی نیروهای مسلح، افزود: امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه‌ها و تشکیل کارگروه‌های علمی و قضایی در شناسایی و نیازسنجی مسائل پژوهشی گام مهمی برداریم.

وی بیان کرد: برای راه‌اندازی بخش ویژه‌ای در خصوص حقوق جزای نظامی که بر موضوعات مد نظر سازمان قضایی نیروهای مسلح متمرکز شود اعلام آمادگی می‌کنیم.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین شکرالله بهرامی رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان اینکه امیرالمومنین علی(ع) علم را چراغ عقل معرفی کردند، گفت: آنچه عقل می‌گوید کلیات است ولی علم به این شکل نیست؛ به طور مثال ظلم بد است ولی ماهیت و ابعاد آن را علم مشخص می‌کند.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان اینکه باید حقوق برای مردم و قضات عالمانه تبیین شود، افزود: امروز شاهد پرونده‌های بسیاری در قوه قضاییه هستیم که این امر به خاطر بی اطلاعی افراد از حقوق جزای اسلامی و آیین دادرسی و حتی حقوق خود است.

بهرامی با بیان اینکه در قوه قضاییه باید به مسائل پژوهشی و تببین مسائل برای قضات و مردم پرداخت، گفت: با وجود کار بر روی روش تحقیق، همچنان دست یافتن به روش تحقیق الگو در قوه قضاییه نیاز به کار دارد.

وی با اشاره به وجود برخی نارضایتی‌ها از قوه قضاییه، افزود: خوشبختانه تحولی در قوه قضاییه شروع شده که موج آن سریعتر از بدنه قوه قضاییه به پیش می‌رود.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح بیان کرد: وظیفه ما است که مشخص کنیم روش تحول چگونه باید باشد، به طور مثال در بحث اطاله دادرسی چه اقدامی انجام دهیم.

بهرامی با بیان اینکه ما قضات شریفی از جنس مردم داریم، ادامه داد: کار پژوهش در خصوص جرایم و جرم زدایی از قوانین بسیار خوب است ولی بازخورد و چرایی مشکلات در قوه قضاییه موضوع مهم‌تری است.

وی با اشاره به جشنواره آراء در سازمان قضایی نیروهای مسلح، اظهارکرد: مقرر شده که معاونت‌های ذیربط در سازمان قضایی نیروهای مسلح آرای برتر را منتشر کنند.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه جشنواره رای برتر را به صورت دوسالانه برگزار می‌کنیم، گفت: در راستای انتشار آرا محدودیت داریم ولی می‌توانیم با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه از الگوی مناسب نقد آرا استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم آرای برتر و صحیح را شناسایی و کار کارشناسی روی آن انجام دهیم؛ به این شکل که مشخص شود که رای چگونه باید باشد وسپس ۱۰۰ رای برتر در کل کشور را منتشر کنیم.

بهرامی در ادامه با بیان اینکه از همکاری با پژوهشکده آرا پژوهشگاه قوه قضاییه استقبال می‌کنیم، افزود: سازمان قضایی نیروهای مسلح تا چشم انداز ۱۴۰۴ باید به سازمانی با آرای برتر و صحیح همراه با اقتدار تبدیل شود.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به لزوم هدایت افکار عمومی در قوه قضاییه، افزود: برخی‌ از استادان در فضای مجازی افکار مردم را به سمت و سویی نادرست هدایت می‌کنند لذا یکی از کارهای مهم و زمین مانده این است که به این موضوع به عنوان بخشی از حقوق عامه نگاه شود و در این زمینه کار پژوهشی صورت گیرد؛ درواقع باید پژوهش عالمانه انجام شده و روش مناسب ورود به این موضوع به دادستان‌ها به عنوان مدعی العموم ارائه شود.

حامد نیکونهاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه بر اساس ظرفیت پژوهشگاه می‌توان یک مرجعیت نظری برای حقوق جزای نظامی در قوه قضاییه در نظر گرفت، اظهارکرد: کار مهم پژوهشگاه پس از انعقاد این تفاهم نامه، تشکیل یک گروه برای رسیدگی به مسائل حقوق جزای نظامی است.

شاطری پور، رییس پژوهشکده حقوق جزا و جرم شناسی پژوهشگاه قوه قضاییه در ادامه مراسم اظهارکرد: در پژوهشکده جزا، ۴ گروه شامل مطالعات جزایی، آیین دادرسی، پیشگیری از جرم و کیفر شناسی وجود دارند که می‌توانند مسائل نظامی را مورد بررسی قرار دهند.

وی ادامه داد: درواقع می توان از ظرفیت علمی این پژوهشکده به عنوان مرجع همکاری با سازمان قضایی نیروهای مسلح استفاده کرده و با ارائه آمار به بررسی و آسیب شناسی موضوعات پرداخت.

وی گفت: پژوهش‌های کمی و کیفی باید بر اساس داده‌های قابل اتکا باشند، به عنوان نمونه پژوهش‌ها باید با مصاحبه و ارتباط گسترده با قضات سازمان  صورت گیرند.

روح‌الله قلی خانی،  رییس پژوهشکده استخراج و انتشار آرا و رویه قضایی پژوهشگاه قوه قضاییه در بخش دیگری از مراسم اظهار کرد: با توجه به  قانون سلامت اداری، قانون برنامه پنجم توسعه و ابلاغ دستورالعمل ریاست قوه قضاییه در پژوهشکده استخراج و مطالعات آرا، موضوع انتشار و نقد آرا را در دستور کار قرار دادیم.

رییس پژوهشکده استخراج و انتشار آرا و رویه قضایی پژوهشگاه قوه قضاییه ادامه داد: در گذشته انتشار آرا به صورت پراکنده انجام می‌شد و آرای قطعی دادگاه تجدید نظر استان تهران را نیز با رعایت برخی موارد منتشر می‌کردند اما با دستور ریاست قوه قضاییه قصد داریم این آرا را به صورت حداکثری منتشر کنیم.

وی با اشاره به اینکه آرا در بخشی از سایت پژوهشگاه قوه قضاییه منتشر می‌شوند، گفت: جلسات نقد رای در ادامه این روند، علاوه بر تهران در تعدادی از استان‌های دیگر هم برگزار شده است.

قلی‌خانی با ارائه پیشنهاد برگزاری جلسات نقد رای در زمینه نیروهای مسلح، اظهار کرد: این جلسات نقد رای می‌تواند به صورت مشترک با سازمان نیروهای مسلح برگزار شود.

رییس پژوهشکده استخراج و انتشار آرا و رویه قضایی پژوهشگاه قوه قضاییه با اشاره به اینکه می‌توانیم موضوع اثرات آرا از منظر رویه قضایی را بررسی کنیم، بیان کرد: انتشار آرا در مجموعه نیروهای مسلح می‌تواند باعث همکاری و تعامل بیش‌تر شود.

براساس این گزارش،  تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه قوه قضاییه و سازمان قضایی نیروهای مسلح با هدف توسعه همکاری‌های علمی و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متقابل امضا شد.

این تفاهم نامه همکاری به امضای سید حجت‌اله علم الهدی، رییس پژوهشگاه قوه قضاییه و حجت الاسلام و المسلمین شکرالله بهرامی، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح رسید.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهشگاه قوه قضاییه سازمان قضایی نیروهای مسلح رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح رییس پژوهشگاه قوه قضاییه پژوهشگاه قوه قضاییه پژوهشگاه قوه قضاییه تفاهم نامه همکاری قوه قضاییه تفاهم نامه قوه قضاییه قوه قضاییه جلسات نقد رای قوه قضاییه علمی و قضایی انتشار آرا علم الهدی آرای برتر رای برتر پژوهش ها حقوق جزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۶۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه رژیم صهیونیستی سست‌تر از لانه عنکبوت

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب،امیر «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت ۲۹ فروردین روز نیروی زمینی ارتش برگزار شد، با تبریک موفقیت عملیات سپاه علیه رژیم صهیونیستی طی سخنانی اظهار داشت: نیروهای مسلح ما به حق پاسخ قاطعی به تجاوزگری رژیم صهیونیستی دادند و ثابت کردند این رژیم صهیونیستی با وجود ادعاهایی که دارد، خانه‌ای سست‌تر از لانه عنکبوت دارد.

وی با تبریک فرارسیدن روز ۲۹ فروردین گفت: این روز به عنوان تولد ارتش اسلامی و انقلابی است و ما باید توجه داشته باشیم که این ارتش قابل قیاس با پیش از انقلاب اسلامی نیست و با انقراض رژیم پهلوی ارتش آن رژیم هم از بین رفت و ارتش انقلابی تولد یافت.

امیر حیدری ارتش را ارتشی ولایی و انقلابی دانست و گفت: امام خمینی (ره) در سال ۵۸ که نهضت هیچ نیروی دفاعی جز ارتش نداشت و گروهک‌های مختلف در نقاط مختلف کشور به توطئه می‌پرداختند، امام در این روز ارتش انقلابی را تأسیس و تأیید کرد؛ اما از ارتش خواست که به توطئه‌های دشمنان پاسخ قاطع دهد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: ۲۹ فروردین و رژه در محضر امام خمینی (ره) لبیک به ارتش بود که بعد از آن به مناطق مختلف کشور که درگیر توطئه گروهک‌ها شده بود، رفتند و شهدای ارتش تأییدی بر لبیک به فرمان امام خمینی (ره) بود. بعد از آن جنگ بر ما تحمیل شد و هشت سال ارتش و ملت ایران در گیر جنگ شدند و از ۴۳ کشور ما اسیر داشتیم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص آمادگی ارتش برای پاسخ به تهدیدات احتمالی رژیم صهیونیستی، گفت: در خصوص عملیاتی که صورت گرفت باید توجه داشته باشیم که نیروهای مسلح تکلیف دارند که از تمامیت ارضی و نظام اسلامی، پاسداری کنند و عملیات «وعده صادق» در راستای همین امر بود؛ نیروهای مسلح ما اگرچه لباس‌های متفاوتی بر تن دارند اما یک هدف داشتند و یک تابو شکنی را رغم زدند که این تابو شکنی تبدیل به یک قاعده شد و ثابت کرد که همانگونه که فرمانده معظم کل قوا فرمودند دوران بزن و در رو تمام شده است.

وی عملیات وعده صادق را عملیاتی در راستای اهداف کشور اعلام کرد و عنوان کرد: آنها کنسولگری جمهوری اسلامی را هدف قرار دادند و ما اعلام می‌کنیم اگر این تعدی تکرار شود پاسخ ما قاطع‌تر و محکم‌تر خواهد بود؛ امروز هم همه نیروهای مسلح در آمادگی کامل هستند و رژیم کودک‌کش صهیونیستی بداند که دوران بزن در رو تمام شده و قاعده پاسخ قاطع ثابت شده و اگر این رژیم اشتباهی کند پاسخی قاطع‌تر دریافت خواهد کرد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص نقش نیروی زمینی ارتش در مقابله با توطئه‌ها و شرارت در استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: سطح شرارت در حدی نیست که نیاز به حضور نیروی زمینی ارتش باشد، هم‌رزمان ما در فراجا بر شرایط تسلط کامل دارند و این اقدام کورکورانه و مزدورانه از سوی مزدوران خود فروخته امکان دارد، ما همواره آماده کمک به سایر نیروهای مسلح هستیم اما در این حوادث نیازی مداخله ما نبود.

امیر حیدری سیاست ایران را رعایت حسن همجواری دانست و گفت: ما با همسایگان ارتباط خوبی داریم اما آمادگی پاسخ به هر گونه شرارت را داریم. نیروهای مسلح ایران همواره آماده دفاع از کشور هستند و می‌توانند پاسخ تهدیدات را به بهترین شکل ممکن بدهند.

وی نیروی انسانی را بسیار مهم دانست و گفت: سربازان نیروهای ارزنده‌ای هستند که ما از این نعمت برخورداریم و ما در نیروی زمینی ارتش شرایطی را فراهم کرده‌ایم که بتوانیم به بهترین شکل ممکن از این نخبگان بهره مند شویم در همین راستا با ۱۰۲ شرکت‌های دانش بنیان طرف قرارداد هستیم و با اکثریت دانشگاه‌های کشور ارتباط علنی و فنی داریم و در جهت هوشمند سازی تسلیحات اقدامات بسیاری خوبی انجام شده است و از هوش مصنوعی در انواع موشک‌ها، پهپاد ها و تسلیحات و بالگردها بهره می بریم.

امیر حیدری در خصوص تهدیدات رژیم صهیونیستی گفت: نیروهای مسلح آمادگی کاملی برای پاسخ به تهدیدات احتمالی دارند و تمام قدر در خدمت مردم ایران هستند و آسمان و مرزهای ایران امروز امن ترین مرزهای کشور هستند چون ارتش، سپاه و سایر نیروهای مسلح در دریا، هوا و زمین دوشا دوش هم امنیت را بر این عرصه‌ها حاکم کرده‌اند و آمادگی پاسخ به هر تهدیدی در هر سطح و مقطعی وجود دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همه دشمنان شرور به بی‌نظیربودن عملیات وعده صادق اذعان کردند/ اقدام نیروهای مسلح تجلّی قدرت ایمان و مجاهدت و پایداری بود
  • نیروهای مسلح ایران با قاطعیت آماده پاسخ به هر تجاوزی هستند
  • ارتش در حوزه‌های مختلف همواره در کنار مردم بوده است
  • امیر موسوی: قدرت ایران گزینه نظامی دشمن را کنار زد
  • اژه‌ای: عملیات «وعده صادق» صرفاً یک اقدام تنبیهی علیه دو مقر نظامی بود
  • اژه ای: عملیات «وعده صادق» صرفاً یک اقدام تنبیهی علیه دو مقر نظامی بود
  • خانه رژیم صهیونیستی سست‌تر از لانه عنکبوت
  • اژه ای: عملیات «وعده صادق» صرفاً یک اقدام تنبیهی علیه دو مقر نظامی بود/ توسعه فناوری اختیاری نیست، مجبور به توسعه هستیم/ همه مدیران قضایی موظف و مکلف به پیاده‌سازی مفاد سند تحول قضایی هستند +متن سند تحول و تعالی قوه قضاییه
  • آغاز رزمایش نیروهای مسلح تاجیکستان و روسیه در ختلان
  • اژه‌ای: عملیات «وعده صادق» صرفاً یک اقدام تنبیهی و علیه دو مقر نظامی صهیونیست‌ها بود