Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-16@06:47:11 GMT

سقوط هواپیمای اوکراینی؛ چالش جعبه سیاه و غرامت

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۶۴۲۹

سقوط هواپیمای اوکراینی؛ چالش جعبه سیاه و غرامت

فرارو- چهل روز از سقوط هواپیمای اوکراینی توسط شلیک پدافند خودی به هواپیمای مسافربری اوکراینی می‌گذرد هنوز ابعاد ماجرا کاملا روشن نشده است و ابهاماتی درباره آن وجود دارد. ایران با کشور‌های درگیر در این ماجرا درباره نحوه ادامه تحقیقات اختلافاتی دارد. مهمترین موضوع خوانش محتوای جعبه سیاه هواپیماست. ایران اصرار دارد که جعبه سیاه را در ایران داخل کشور بررسی کند این درحالی است که دیگر کشور‌ها می‌گویند جعبه سیاه باید در کشور دیگری خوانده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به گزارش فرارو، روز گذشته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت بازخوانی جعبه سیاه بوئینگ اوکراینی اظهار کرد: "هنوز در فرایند بررسی هستیم و جعبه سیاه فقط یکی از این موارد بررسی است و موارد دیگر هم وجود دارد."
او برای اولین بار از احتمال فرستادن جعبه سیاه هواپیما به یک کشور دیگر حرف زد. وزیر راه گفت: «روز گذشته اوکراینی‌ها مدارک هواپیما را تحویل ما دادند که ممیزی می‌شود همچنین شواهد موجود روی زمین و دیگر موارد را بررسی می‌کنیم و اگر نتوانیم جعبه سیاه را بخوانیم با هماهنگی کشور اوکراین در کشور ثالث این کار انجام می‌شود.»
اسلامی تاکید کرد که بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه کار پیچیده‌ای نیست، اما از این جهت که ایران این نوع هواپیما را در کشور ندارد امکانات خوانش جعبه سیاه آن را هم ندارد.
او تاکید کرد "هیچ حساسیتی درباره جعبه سیاه نداریم و موضوع در کمیته بررسی سانحه توسط ایران و اوکراین در حال بررسی است و قطعا با هماهنگی این دو کشور تصمیم گرفته می‌شود که در صورت بروز مشکل در بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه این کار در کشور ثالث انجام شود"
پیش‌تر نیز علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، بیستم دی‌ماه گفته بود: «ما قادر هستیم جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی سقوط کرده را بازخوانی کنیم و کار پیچیده‌ای نیست.»
این اظهار نظر با موضع پیشین ایران تناقض دارد. چند روز پیش محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در این باره گفت که قادر به خواندن جعبه سیاه نیستیم، اما آن را تحویل نمی‌دهیم.
ایران خواستار دریافت دانش بازخوانی جعبه سیاه هواپیما شده است، اما ظاهرا هیچ کشوری حاضر نشده این دانش را در اختیار ایران قرار دهد.
ظریف گفت که دانش بازخوانی جعبه سیاه در دسترس همه هست، از جمله آمریکا، اما کسی به ما اطلاعات لازم را نمی‌دهد، حق ملی ماست که بدانیم.
کمیته بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی تاکنون دو گزارش درباره آن ارائه کرده است. در این گزارش‌ها سقوط هواپیما براثر شلیک دو فروند موشک پدافند هوایی تهران تائید شده است. کمیته بررسی سانحه در گزارش دوم خود تاکید کرده بود که ایران جعبه سیاه را به کشور دیگری نمی‌فرستد و خواستار فروش امکانات خوانش جعبه سیاه به ایران شد.
اما وزیر خارجه کانادا در واکنش به این درخواست گفته است "انتقال تجهیزات رمزگشایی جعبه سیاه به ایران ممکن نیست."   اودر این باره گفت که جعبه سیاه این هواپیما باید به کشور ثالثی- احتمالاً فرانسه- منتقل شود تا محتوای آن توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار گیرد. ایران خواستار دریافت دانش خوانش جعبه سیاه است پیشتر نیز ۵ کشور کانادا، اوکراین، افغانستان، سوئد و انگلیس در دومین نشست مشترک خود درباره هواپیمای اوکراینی سقوط کرده در ایران بر لزوم پاسخگویی تهران به سوالات متعدد درباره این حادثه تاکید کرده و خواستار ارسال جعبه سیاه هواپیما به خارج از ایران برای بازخوانی آن شدند.
هواپیمای مسافربری اوکراین در مسیر تهران به کی‌یف روز ۱۸ دی‌ماه امسال سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن از جمله ده‌ها ایرانی‌-کانادایی کشته شدند. سه روز پس از کتمان شلیک پدافند هوایی به این هواپیما، مقام‌های ایران در نهایت آن را پذیرفتند و اعلام کردند ناشی از خطای انسانی بوده است.
ایالات متحده آمریکا شرکت آمریکایی جنرال‌الکتریک، سازنده موتور این هواپیما، را موقتا از تحریم‌های آمریکا علیه ایران معاف کرد تا در تحقیقات پیرامون این حادثه شرکت کند. با این حال نه جنرال الکتریک و نه کشور‌های اروپایی هیچ کدام حاضر به فروش فناوری خوانش جعبه سیاه به ایران نیستند.
در همین حال امروز وزیر خارجه اوکراین گفته که تحقیقات درباره سقوط هواپیما ادامه دارد و اوکراین خواستار تشکیل یک تیم تحقیقاتی مشترک است. وادیم پریستایکو، وزیر خارجه اوکراین، در پی مراسم رونمایی از سنگ یادبود جان‌باختگان پرواز ۷۵۲، به خبرنگاران گفت: «دفتر دادستانی کل از طرف‌های ایرانی خواسته تا یک گروه تحقیقاتی مشترک تشکیل شود که به محاکمه تمامی کسانی که مقصر بودند منجر شود، نه فقط کسی که دکمه [شلیک موشک]را زده است». کنفرانس خبری مقامات پنج کشور کانادا، اوکراین، افغانستان، سوئد و بریتانیا ماه گذشته در لندن برگزار شد غرامت چالش دیگری که پس از این واقعه برای این ایجاد شده مسئله پرداخت غرامت به طرف‌های خارجی است. چندی پیش وکلای کانادایی به نیابت از بستگان قربانیان پرواز ۷۵۲ اوکراین، پرونده‌ای جهت دریافت غرامت به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار کانادا (۱.۱ میلیارد دلار آمریکا) در دادگاه‌های این کشور گشوده‌اند.
فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر امور خارجه کانادا نیز در حاشیه نشست امنیتی مونیخ اعلام کرد که مقامات افغانستان، کانادا، بریتانیا، سویدن و اوکراین خواستار آن هستند که ایران فوراً جبران خسارت به خانواده‌های کشته شدگان هواپیمای اوکراین، بپردازد.
شامپاین، گفت: "ما اصرار داریم که ایران فوراً به خانواده‌های قربانیان مطابق با معیار‌های بین المللی غرامت بپردازد." به گفته او، میزان غرامت باید برای همگی که بالای آن‌ها حق دارند یکسان باشد و روند پرداخت باید "در اسرع وقت" آغاز شود.
در همین حال اوکراین نیز خواستار دریافت مبلغ کلانی به عنوان غرامت شده است. ولودیمیر زِلِنسکی رئیس جمهوری اوکراین ۱۳ بهمن گفت: «ایرانی‌ها بلافاصله ۸۰ هزار دلار به خانواده هر قربانی پرداخت کردند. این مبلغ خیلی کم است. ما برای اینکه غرامت بیشتری بپردازند به آنان فشار خواهیم آورد.»
ایران خسارات ناشی از حمله موشکی سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراینی را بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار برآورد کرده است. با این حال به صورت رسمی اعلام نکرده که چقدر غرامت پرداخت خواهد کرد. به نظر می رسد پنج کشور درگیر در این ماجرا غرامت بسیار بیشتری طلب می کنند.  

منبع: فرارو

کلیدواژه: هواپیمای اوکراینی سقوط جعبه سیاه ایران هواپیمای مسافربری اوکراین بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی جعبه سیاه به ایران کمیته بررسی سانحه جعبه سیاه هواپیما هواپیمای اوکراین خواستار دریافت سقوط هواپیما جعبه سیاه وزیر خارجه کشور دیگر کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۶۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اذعان فرمانده نیروهای مسلح اوکراین درباره وضعیت «دشوار» میدان نبرد

هم‌زمان با اینکه فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین نسبت به اوضاع وخیم جبهه شرقی اذعان کرد، آلمان وعده داد که سیستم دیگری از نوع دفاع هوایی پاتریوت آمریکایی در اختیار کی‌یف قرار دهد.

به گزارش ایسنا، اوکراین اخیرا با کمبود شدید نیرو و تجهیزات مواجه شده است و وضعیت میدان نبرد برای نیروهای این کشور وخیم توصیف می‌شود. علاوه بر این، کمک‌های مسدود شده واشنگتن به کی‌یف شرایط را برای اوکراینی‌ها دشوار ساخته است.

«الکساندر سیرسکی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین ضمن تایید گزارش‌های اخیر رسانه‌ها در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «وضعیت جبهه شرقی در روزهای اخیر به طرز چشمگیری دشوار و بدتر شده است.»

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، او این ارزیابی را به دنبال بازدید قسمتی از دونتسک انجام داد.

فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین در ادامه این پیام نوشت: «دشمن با گروه‌های تهاجمی و پشتیبانی خودروهای زرهی به طور فعالی به مواضع ما در مسیر لیمان و باخموت حمله می‌کند. آنها هم‌چنین در جهت پوکروفسک، تلاش می‌کند با استفاده از ده‌ها تانک از دفاع ما عبور کند.»

سیرسکی تلاشهای اوکراین را ناشی از تسلیحات و فناوری نظامی برتر روسیه دانست؛ مسئله‌ای که رسانه‌های غربی هم پیشتر به این موضوع پرداخته بودند.

فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین ضمن اشاره به کمبود نیروهای کشورش اذعان کرد: «جمعیت اوکراین که کمتر از یک سوم جمعیت روسیه است، در بحبوحه بحران جمعیتی پس از استقلال حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. اوکراین با کمبود جمعیت جوان مواجه است و میانگین سن سربازان اوکراینی ۴۳ سال تخمین زده می‌شود.»

وی در ادامه افزود: «دومین مشکل جدی کیفیت آموزش پرسنل‌های نظامی و واحدهای پیاده‌نظام است، بنابراین این موارد باید بهبود یابند تا از حداکثر تمام ظرفیت‌های نظامی، تجهیزات و تسلیحات غربی استفاده شود.»

اوکراین از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۲۲، ده‌ها هزار نیرو را بسیج کرده است. با این حال کی‌یف به خاطر روند افزایشی تلفات، تلاش کرده تا یگان‌های خط مقدم را بالای ۳۵ درصد نگه دارد. از طرفی، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین اخیرا قانونی را امضا کرده که به موجب آن جذب اجباری سرباز در سن ۲۵ سالگی را مجاز می‌داند.

علاوه بر این مسائل، موضوع سربازی برای زنان اوکراینی چند وقتی است که به مسائل داغ رسانه‌ها بدل شده است. همزمان با اینکه اوکراین در میدان نبرد با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه شده، مسئله کاهش سن سربازی و هم‌چنین خدمت اجباری برای زنان در نیروهای مسلح اوکراین مطرح می‌شود. اگرچه هنوز تصمیم و برنامه‌ای در این خصوص رسما اعلام نشده اما مدت‌هاست که پیشنهادات و گمانه‌زنی‌هایی به گوش می‌رسد.

در این میان، آلمان وعده داد که سومین سامانه موشکی زمین به هوای پاتریوت را به کی‌یف ارسال کند. «بوریس پیستوریس» وزیر دفاع آلمان در این راستا بیان کرد: «ما تا آنجایی که آمادگی عملیاتی خودمان اجازه دهد، از اوکراین حمایت می‌کنیم.»

آلمان به عنوان دومین تامین‌کننده کمک‌های نظامی به کی‌یف پس از آمریکا همچنین پس از بروز نگرانی از تغییر تمرکز بر جنگ غرب آسیا که نگرانی‌ها در مورد کاهش حمایت از اوکراین را برانگیخته، به دنبال اطمینان خاطر دادن به کی‌یف است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصاویری که از سقوط یک هواپیما در چین ضبط شده / مرگ همه مسافرها (فیلم)
  • وال استریت ژورنال: اوکراین از کمک غرب به اسرائیل خشمگین است
  • جعبه سیاه هوش مصنوعی/ مدل‌‌های یادگیری ماشین تا چه اندازه شفاف هستند؟
  • اذعان فرمانده نیروهای مسلح اوکراین درباره وضعیت «دشوار» میدان نبرد
  • تحولات اوکراین| نگرانی زلنسکی از وضعیت ارتش در جبهه نبرد
  • فرود اشتباهی هواپیمای ایرباس
  • دردسری جدید برای بویینگ آمریکا
  • ۸۴۵ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند
  • تاخیر سه ساعته ذوب آهن در بازگشت به اصفهان؛ هواپیمای زنوزی نقص فنی داشت!
  • ژنرال اوکراینی: اوضاع در جبهه شرق وخیم است