Web Analytics Made Easy - Statcounter

گردش مالی تاجیکستان و چین در ماه ژانویه سال جاری میلادی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 88.5 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، اداره آمار وابسته به دفتر ریاست جمهوری تاجیکستان از افزایش قابل توجه مبادله تجاری میان این کشور و چین در ماه اول سال جاری میلادی خبر داد.

بنابر این گزارش، 2 کشور در ماه ژانویه تقریبا 82 میلیون دلار تجارت کردند که حدود 92 درصد (بیش از 76 میلیون دلار) از این مبلغ مربوط به واردات محصولات چینی به تاجیکستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادرات محصولات تاجیکی به چین در این مدت 5.8 میلیون دلار را تشکیل داده است.

چین عمدتا فلزات غیر قیمتی، خودرو، تجهیزات و قطعات یدکی، وسایل نقلیه، پوشاک و محصولات مختلف صنعتی را به تاجیکستان عرضه می‌کند.

به طور کلی، تجارت خارجی تاجیکستان در ماه ژانویه سال جاری 383.5 میلیون دلار براورد شده و 17.9 درصد بیشتر از زمان مشابه سال 2019 میلادی می‌باشد.

در این مدت به ارزش 72.1 میلیون دلار کالا صادر و 311.4 میلیون دلار محصولات به این کشور وارد شده است.

تاجیکستان در ماه ژانویه با 78 کشور مختلف جهان تجارت داشته است.

روسیه مانند سال‌های قبل به عنوان شریک اصلی تجاری تاجیکستان باقی مانده و مبادله تجاری با این کشور در این ماه 95.8 میلیون دلار را تشکیل داده است.

چین با 92 میلیون دلار و قزاقستان با 68.8 میلیون دلار در موقعیت‌های دوم و سوم این رتبه بندی قرار دارند.

باید گفت که در اوایل دهه سوم ماه ژانویه ارتباطات حمل و نقل بین تاجیکستان و چین به دلیل تهدید شیوع ویروس جدید کرونا به حالت تعلیق درآمد.

در پی این، کمیته ایمنی مواد غذایی تاجیکستان واردات تمام انواع محصولات غذایی از چین را ممنوع اعلام کرد.

با این حال، وزارت توسعه اقتصاد و تجارت تاجیکستان اعلام کرد که محصولات چینی از طریق بندرهای کشور ثالث وارد این کشور می‌شوند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: چین تاجیکستان دلار تجارت تاجیکستان و چین ماه ژانویه چین در ماه میلیون دلار سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۶۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، زاهدی سفیر تاجکستان در ایران گفت: دورنمای کشور تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار خیلی روشن و‌امید بخش است و باور داریم که این بندر یکی از صحنه‌های همکاری دوجانبه ایران و تاجیکستان برای رونق تجارت و حمل ونقل است.

معاون وزیر حمل و‌نقل و‌سفیر تاجیکستان در ایران افزود: درگذشته ما ازتوانمندی‌ها و‌ظرفیت‌های بندرچابهار خیلی شنیده بودیم، اما امروز با سفر به این بندر برای ما مشخص‌شده که چابهار در زمینه سرمایه گذاری، از ظرفیت بالای برخوردار است.

سفیر کشور تاجیکستان در ایران، افزود: سال گذشته ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به تاجیکستان سفر کرد که در آن سفر تفاهم نامه همکاری‌هایی برای مراودات تجاری بین دو کشور ایران و تاجیکستان، با محوریت بندر چابهار به امضا رسید که امروز برای اجرایی کردن این تفاهم نامه‌ها ما به بندر چابهار سفر کرده ایم تا ضمن بررسی فرصت‌های تجاری در بندر چابهار، زمینه را برای سرمایه گذاری مهیا کنیم.

همچین شایسته مرادزاده معاون‌حمل و نقل کشور تاجیکستان در بازدید از بندر شهید بهشتی گفت: بندر چابهار برای کشور تاجیکستان که مردمانش با مردم ایران غرابت فرهنگی دارند، یک‌ بندر جدید و‌مفیدی برای رونق تجارتِ دو کشور است که همکاری دوکشور برای کشور تاجیکستان بسیارخوب است.

وی گفت: بندر چابهار برای کشور تاجیکستان که در خشکی محصور است، نزدیکترین مسیر برای تجارت کالا است و از مسیر دریا به دیگر نقاط دنیا است.

شایسته مرادزاده بیان کرد: کشور تاجیکستان برای داشتن یک مرکز لجستیکی در بندر چابهار، برنامه ریزی‌هایی پیش بینی کرده است که امیدواریم مفید واقع شود.

دیگر خبرها

  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • کسب رتبه هفت کشوری گمرکات آذربایجان شرقی در مبادلات تجاری
  • دلار تقریبا از مبادلات تجاری مسکو و پکن حذف شد
  • رئیسی: افزایش سطح تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در گام اول ۱۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است / روابط ایران و پاکستان مبتنی بر رابطه تاریخی تمدنی است
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای حجم مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان
  • مصمم به ارتقای روابط ایران و پاکستان هستیم/ افزایش سطح روابط تجاری به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول
  • چشم‌انداز تجارت یک میلیارد دلاری ایران و ازبکستان
  • رئیسی پیش از سفر به پاکستان و سریلانکا : هدف‌گذاری ما رسیدن به مبادلات ۱۰ میلیارد دلاری است / مردم پاکستان، علاقه‌مند به ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند
  • بیش از پنج میلیارد دلار مبادلات تجاری درمرز رسمی پرویزخان
  • پنج میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار میزان مبادلات تجاری مرز رسمی پرویزخان