Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@21:44:11 GMT

۳۱ اثر شاخص موزه پارس شیراز ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۶۷۴۰

۳۱ اثر شاخص موزه پارس شیراز ثبت ملی شد

مصیب امیری، سه‌شنبه، با اشاره به اینکه نشست کمیسیون ثبت آثار منقول فرهنگی تاریخی کشور بیست و هشتم بهمن ماه 98 در تهران برگزار شد، اظهار داشت: ا ین آثار شامل، ۱۶ قطعه تابلوهای نقاشی اثر لطفعلی صورتگر شیرازی، ۲ اثر آبرنگ از محمد حسین شیرازی، هشت عدد قلمدان از جمله آثار صادق الوعد و ابراهیم شیرازی، ۲ قاب آینه و سه جعبه لاکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال ۹۷ آغازگر گام های ملی پارس

رئیس اداره موزه‌های فرهنگی استان فارس نیز در این باره گفت: از سال ۹۷ ثبت آثار منقول موزه‌های این استان به ویژه موزه پارس شیراز در فهرست آثار ملی آغاز شد و در این سال آثار مکتب اول شیراز از جمله قرآن‌های نفیس قرن هفتم و هشتم شماره ثبت دریافت کردند و امسال نیز آثار مکتب دوم شیراز یا مکتب گل و مرغ که در آثاری همچون تابلوهای نقاشی لطفعلی صورتگر شیرازی، آقا صادق و سایر هنرمندان شهر شیراز تبلور یافته در فهرست آثار ملی جای گرفت.

محمد مهدی نجفی افزود: با ارایه آثار بی بدلیل و بسیار ارزشمند استادان و هنرمندان شهر شیراز در کمیسیون تخصصی ثبت آثار منقول فرهنگی تاریخی کشور، به اتقاق آرا تمام کارشناسان زبده و خبره، آثار منتخب موزه پارس شیراز تایید و به ثبت ملی رسید.

وی در مورد مکتب دوم شیراز، بیان کرد: این سبک با نقاشی گل و مرغ به ویژه از دوره زندیه، با هماهنگی و انسجام خاصی در انواع آثار هنری مانند نقاشی، گچ بری، کاشی‌کاری، دیوارنگاری و حجاری ظهور یافت.

او اظهار داشت: در دوران زندیه، محمد صادق، محمد باقر و محمد هادی به نقاشی گل و مرغ، تمایزی وِیژه بخشیدند و با شروع دوران قاجار شهر شیراز یکی از کانون‌های اصلی نقاشی گل و مرغ شد که توسط هنرمندان نامی مانند، لطفعلی صورتگر شیرازی، آقا بزرگ، محمد حسین شیرازی و نیز هنرمندان گمنام دیگر در هنر ایران جلوه‌گری کرد.

به گفته رئیس اداره موزه‌های فرهنگی استان فارس، با ثبت این ۳۱ اثر، شمار آثار ملی تاریخی- فرهنگی موزه‌های این استان به ۵۶ اثر رسید.

برچسب‌ها ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شیراز فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شیراز فارس ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شیراز فارس موزه پارس شیراز ثبت آثار منقول نقاشی گل و مرغ شهر شیراز آثار ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۶۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتشنشانان شیرازی ۱۲۹ عملیات در بارندگی انجام دادند

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز از تلاش‌ها و فعالیت‌های این سازمان در روز بارانی برای امدادرسانی به شهروندان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، هادی عیدی‌پور امشب_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ با اشاره به بارش‌های شدید و کم سابقه عصر امروز در شیراز اظهار کرد: تا ساعت ۱۷ امروز آتش‌نشانان شیراز ۱۲۹ عملیات مربوط به بارندگی در مناطق مختلف شهر انجام دادند.

وی همچنین تعداد تماس‌های شهروندان با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی شیراز تا این ساعت را ۱۱۴۰ تماس عنوان و تصریح کرد: ۲۳ واحد عملیاتی جهت بازدید ایمنی دوره‌ای از محدوده رودخانه خشک و سایر نقاط شهر شیراز در محل‌های مورد نظر مستقر بودند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز تاکید کرد: ۲۴ ایستگاه عملیاتی سازمان آتش نشانی در آماده‌باش کامل هستند و از شهروندان درخواست داریم در صورت مشاهده هرگونه حادثه با حفظ خونسردی با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند.

کد خبر 747691

دیگر خبرها

  • آتشنشانان شیرازی ۱۲۹ عملیات در بارندگی انجام دادند
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» برگزار می‌شود
  • آیین اختتامیه هفته بزرگداشت سعدی شیرازی برگزار شد
  • آثار مکرمه قنبری به نمایش درمی‌آید/ قصه‌هایی از دری‌کنده
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • «قصه‌هایی از دری‌کنده» نمایش آثار مکرمه قنبری در گالری سهراب
  • شرکت ۲۸ کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)