Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: عدالت تنها با توصیه و کنترل درونی ایجاد نمی‌شود، بلکه باید کنترل بیرونی هم باشد، از این رو قرآن کریم از نزول حدید سخن به میان آورده است.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، 29 بهمن‌ماه در ادامه تفسیر سوره زخرف به آیه 77 «وَنَادَوْا يَا مَالِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنَا رَبُّكَ قَالَ إِنَّكُمْ مَاكِثُونَ» اشاره کرد و گفت: در آیات قبل فرمود که ما به مجرمین ظلم نکرده‌ایم، بلکه این‌ها خودشان به خودشان ظلم کرده‌اند؛ در آیه 77 سخنی است که میان مجرمین و اهل جهنم با مالک عذاب جهنم صورت می‌گیرد؛ مجرمان خودشان نمی‌توانند با خداوند سخن بگویند از این رو به مالک عذاب جهنم می‌گویند به پروردگارت بگو که تکلیف ما را مشخص و کار ما را یکسره کند یعنی ما را معدوم کند که از عذاب نجات یابیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در اینجا تعبیر «ربک» از سوی جهنمیان مطرح است تصریح کرد: خطاب به مالک عذاب می‌گویند به «پروردگارت بگو» و نه «پروردگار ما» که نشان می‌دهد ذات اینها چقدر خراب است؛ ولی مالک عذاب می‌گوید عجله نکنید شما در اینجا دائمی هستید.

این استاد حوزه بیان کرد: انسان اگر یک لحظه باور کند که این افراد با همه وجود، منتظر نابودی خودشان هستند، خیلی باید در انسان اثر بگذارد؛ خیلی تعجب است که برای چیزهای کم‌ارزش چه کارهایی که نمی‌کنیم و چه دروغ‌هایی که نمی‌گوییم و چه ظلم‌هایی که نمی‌کنیم و تصور می‌کنیم اینها قصه و برای دیگران است.

آیت‌الله هادوی تهرانی اظهار کرد: اگر همین یک آیه را با همه وجود باور کنیم، نیازی به آیات دیگر نیست؛ خداوند آیات زیادی فرستاده، زیرا نفس بشر فراموش‌کار است و تأکید نیاز دارد. قرآن در جایی فرموده که ما حق را برای شما آوردیم، ولی شما از حق کراهت داشتید، چون متأسفانه ما از دروغ و توهم خوشمان می‌آید، با اینکه می‌دانیم دروغ است، ولی اگر در مورد حق و حقیقت سخن بگویند، از آن بدمان می‌آید.

وی تأکید کرد: نمی‌شود همان کارهایی که دیگران کرده و عواقب بد آن را دیدند، ما هم بکنیم و سرنوشت و نتیجه متفاوتی ببینیم و فکر کنیم ما همانند آنان نخواهیم شد.

بردن آبروی مومن همانند قتل است

هادوی تهرانی همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه حدید به آیه25 این سوره اشاره کرد و گفت: چرا خداوند از میان این همه نعماتی که به بشر داده است، از آهن سخن می‌گوید؛ احتمالی که مطرح است این است که آیه فرمود ما رسل را با ادله و بینات و کتاب و میزان فرستادیم تا قیام به قسط و عدل کنند و برای تحقق عدل یکسری عوامل درونی لازم است ولی با انگیزه‌های درونی صرف نمی‌توانیم عدل و قسط ایجاد کنیم و باید کنترل بیرونی هم وجود داشته باشد و بیان حدید از این باب است و البته قران ضمن بیان منفعت در ابتدا به باس و شدید بودن حدید اشاره دارد.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: ناصر واقعی دین کسانی هستند که علاوه بر نماز خواندن و روزه گرفتن اهل قسط و عدالت هستند و برای هدفی که انبیاء آمده‌اند تلاش می‌کنند و این تلاش هم دو بعد دارد، یکی بعد فرهنگی که همان روشنگری و تبیین هدف رسالت است، ولی کنترل بیرونی یعنی حدید هم لازم است.

وی با بیان اینکه اصل همان کار فرهنگی است، اظهار کرد: باید جامعه طوری مدیریت شود که به لحاظ فرهنگی بستر قیام به قسط فراهم شود و اگر کسی تن نداد، از بأس شدید استفاده شود، البته نه اینکه بستر گناه و بی‌قانونی و اختلاس و دزدی فراهم باشد و کسانی که می‌خواهند درست زندگی کنند، دچار مشکل شوند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه الان متاسفانه برخی از این موارد وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه برخی طلاب هم بر اثر بی‌دقتی مطالب و عکس‌هایی را با استناد به برخی منابع نامعتبر و دروغ‌پراکن پخش می‌کنند و عرض و آبروی دیگران را می‌برند، در حالی که در روایات بیان شده که آبروی مومن مانند خون و جان او محترم است؛ ما حاضر نمی‌شویم خون کسی را بریزیم، ولی به سادگی آبروی مومن را می‌بریم.

مشکل ما نظری نیست و کسی نیست که نداند دروغ و خیانت و بردن حیثیت مومن حرام است، بلکه مشکل در التزام عملی است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: هادوی تهرانی حدید زخرف عدالت تفسیر هادوی تهرانی کنترل بیرونی استاد حوزه آبروی مومن آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۶۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش معین به حضور پنهانی‌اش در ایران

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چند روز پیش خبرگزاری انصاف نیوز نوشت: معین چند بار به ایران آمده است که یک مورد آن برای مراسم درگذشت مادرش بود. البته این رفت و آمدها در سکوت کامل خبری انجام شده است.

حالا بهمن بابازاده در صفحه شخصی خود اینطور نوشته است: یکی از اعضای خانواده «معین»، در متنی که مورد تایید «نصرالله معین»، که بصورت اختصاصی در اختیار من قرار داده، ضمن تکذیب اخبار رفت و آمد «معین» به ایران در این سالها، جزییاتی از آخرین روزهای حضور این خواننده در زادگاهش را بازگو کرد.

در این متن آمده: «آقای «معین» آخرین بار سال ۱۳۶۰ ایران بود و پس از خروج قانونی از کشور، هرگز به ایران برنگشت. ایشان پاسپورت و شناسنامه ایرانی دارند ولی هرگز از آن روز به بعد به کشور بازنگشته اند. اخبار و گزارش های مختلفی این روزها با مقاصد مختلف در ایران منتشر میشود که هرگز صحت نداشته و ندارد و آقای معین هیچ درخواست یا پیشنهادی به مجموعه، واسطه یا نهادی ارائه نداده اند. از تکرار بی اندازه این گزارش های اشتباه و دروغ گلایه دارند و پس از کنسرت دُبی (۲۳ فروردین) در صورت تکرار این گزارشات دروغ، رسما اظهارنظر خواهند کرد.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888791

دیگر خبرها

  • مهم ترین خبرهای ورزشی فارس
  • واکنش معین به ادعای حضور پنهانی‌اش در ایران: دروغ می‌گویند
  • آندرتیکر، قهرمان سابق کشتی کچ دنیا به ایران می‌آید/ اخبار WWE
  • واکنش معین به حضور پنهانی‌اش در ایران
  • خبرهای وزیر کشور درباره افزایش جرایم رانندگی، انتخابات الکترونیک و ...
  • «آن‌ها دروغ می‌گویند» در پردیس تئاتر شهرزاد
  • فریب در ازدواج چیست؟ شرایط و مجازات آن
  • پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی
  • فیلم| بارش شدید باران در بجنورد
  • فیلم| بی‌توجهی مسافران نوروزی به هشدار قرمز هواشناسی در خوزستان