Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-03-29@09:30:03 GMT

زنان بخش جدایی ناپذیر از هویت شهری

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۷۰۴۲

صراط:

مریم مقدسی فوق تخصص روماتولوژی در این نشست در رابطه یا پوکی استخوان و زنان گفت: سن متوسط جامعه رو به افزایش است و یکی از مسائلی که به شکل یک بیماری خاموش وجود دارد پوکی استخوان است که در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود. پوکی استخوان تا زمانی که عارضه ایجاد نکند قابل تشخیص نیست و بدون علامت است.

به گزارش مهر وی افزود: در سال ۸۱، میزان پوکی استخوان در زنان ۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ درصد و در مردان ۴.۹ درصد بوده است. فقط در کشورهای اروپایی در هر ۳۰ ثانیه یک شکستگی بر اثر پوکی استخوان اتفاق می‌افتد؛ از هر ۳ زن یک نفر و از هر ۸ مرد یک نفر. بروز این بیماری معادل احتمال ایجاد سرطان پروستات است.

مقدسی ادامه داد: ذخیره استخوانی تا ۲۵ سالگی افزایش پیدا می‌کند، تا حدود ۴۰ سالگی ثابت می‌ماند و پس از آن کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه عوامل ژنتیک، سن و جنس در این بیماری تأثیر گذار هستند گفت: این مسئله در خانم‌ها ۴ برابر بیشتر است. همچنین یائسگی، کم تحرکی، تغذیه نامناسب، عادات غلط مانند مصرف الکل و استعمال دخانیات و اختلالات هورمونی و بعضی از داروها از عوامل قابل اجتناب ایجاد بیماری هستند.

زنان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مردان به بیماری‌های دمانس مبتلا می‌شوند

وجیهه آقا مولایی متخصص مغز و اعصاب در نشست تخصصی زنان و سلامت در مورد نقش زنان در بیماری‌های دمانس، گفت: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش سن و گروه سالمندان شیوع بیماری‌های دمانس و اختلالات شناختی که در صدر آن آلزایمر است بیشتر شده است.

وی اظهار داشت: از دو جهت می‌شود این موضوع را در زنان بررسی کرد. اینکه در همه جوامع زنان حدود ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مردان مبتلا به دمانس می‌شوند که مهمترین عامل در این مساله افزایش سن است. مورد دیگر اینکه سیر بیماری‌های دمانس و آلزایمر در زنان سریع‌تر است.

وی اضافه کرد: در سیاستگذاری ها باید این مسئله لحاظ شود که به زنان هم به طور کلی و هم به عنوان مراقبین بیماران دمانس، توجه بیشتری شود.

چاقی دلیل اصلی بسیاری از ناباروری‌ها در زنان

هاشمی کارشناس امور تغذیه نیز در این نشست به موضوع چاقی در زنان پرداخت و افزود: یک کودک چاق به انسان بالغ چاق و پس از آن به سالمند چاق تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: غذاهای ناسالم و فست فودها و حتی غذاهای سنتی برای افرادی با تحرک بدنی مناسب طراحی شده‌اند و در صورت بی تحرکی می‌توانند باعث چاقی شوند.

وی با بیان اینکه روند چاقی در دخترها بلوغ زودرس ایجاد می‌کند و این مسئله کوتاهی قد را نیز به همراه خواهد داشت، یادآور شد: چاقی باعث کاهش اعتماد به نفس در نوجوان‌ها و تحقیر و مورد تمسخر قرار گرفتن آن‌ها می‌شود و دخترها و زنان از این نظر بیشتر در معرض خطر و آسیب پذیری هستند. چاقی حتی روی باروری خانم‌ها اثر می‌گذارد و بسیاری از ناباروری‌ها در خانم‌ها به دلیل اضافه وزن و چاقی است.

ترک خانه از سوی فرزندان و سندروم آشیانه خالی

فائزه غلامیان روانپزشک، در این نشست، گفت: سندروم آشیانه خالی وقتی اتفاق می‌افتد که فرزندان خانواده را ترک می‌کنند و پس از آن پدر و مادرها احساس بی نقشی و تنهایی می‌کنند. یعنی بعد از اینکه از والد بودن فاصله می‌گیرند، مشغولیت و برنامه ریزی برای این برهه از زندگی ندارند و در آشیانه خالی نمی‌دانند با این وضعیت چگونه روبه رو شوند.

وی ادامه داد: تردید، برانگیختگی و اختلال در خواب و تغذیه از آثرات سندروم آشیانه خالی است که در زنان بیشتر اتفاق می‌افتد چرا که ارتباط عمیق‌تری با فرزندان دارند.

وی تاکید کرد: باید به والدین آموزش دهیم و آن‌ها را آگاه کنیم که این اتفاق خواهد افتاد تا آمادگی این مسئله را پیدا کنند و باید زمینه را برای ایجاد مشغولیت‌های جدید بدون فرزندان برای آن‌ها فراهم کنیم.

آموزش مهارت‌های زندگی و بالا بردن میزان تاب آوری برای پیشگیری از افسردگی

نوشین خادم الرضا روانپزشک و روان درمانگر در نشست تخصصی زنان و سلامت با بیان اینکه اختلالات روانپزشکی وقتی اهمیت پیدا می‌کنند که در عملکرد فرد تأثیر داشته باشند، گفت: اختلالات افسردگی در زن‌ها ۲ برابر شایع‌تر از مردان است و در زمان صبح شدیدتر است. ۳۰ تا ۷۰ درصد این بیماران شناسایی و درمان مناسبی نمی‌شوند و ۵۰ درصد از بیماران تحت درمان، درمانشان را قطع می‌کنند.

وی بیان داشت: شیوع افسردگی در افراد ساکن شهرها، زنان مطلقه و بیوه و افراد با سطح اقتصادی و اجتماعی بالا، بیشتر است.

خادم الرضا اظهار داشت: ۴۰ درصد از نوزادان مادران افسرده، افسردگی و یا اشکال دیگر آسیب را تجربه می‌کنند. همچنین افسردگی اولین و یا دومین علل ناتوانی افراد در دنیاست. آموزش مهارت‌های زندگی و بالا بردن میزان تاب آوری در افراد می‌تواند در پیشگیری از افسردگی مؤثر باشد.

لزوم توجه به زنان در بحث سلامت و برابری

ثابت، کارشناس ارشد طراحی شهری نیز در این نشست با اشاره به موضوع زنان، سلامت و نابرابری در فضای شهری، گفت: سنجش سرانه‌های خدماتی و کمبودها در مناطق تهران در مقیاس محلی و اینکه زنان به چه مقدار از سرانه‌های خدماتی مرتبط با سلامت دسترسی دارند، در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه باید توجه به زنان در بحث سلامت و برابری حساس سازی شود، افزود: سلامتی روانی در شهر با تمرکز بر عواملی مانند اعتیاد، اضطراب و افسردگی، روند شهری شدن و بحران‌های ناگهانی و حل این مشکلات ایجاد می‌شود.

وی سلامت و نابرابری در بافت فرسوده را ناشی از کمبود سرانه‌های خدماتی، عدم دخالت زنان در تجمیع و نوسازی، کیفیت نامناسب مسکن موجود و نوساز و ضعف‌های زیرساختی دانست و تاکید کرد: زنان به علت اشتغال کمتر و حضور بیشتر در خانه در معرض آسیب‌های بیشتری در حوزه مسکن و فضای محلی قرار دارند.

زنانگی؛ بخش جدایی ناپذیر هویت شهری

هادی خانیکی استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در نشست تخصصی زنان و سلامت درباره موضوع زنان و گفتگو، با بیان اینکه مشکل اصلی جامعه ایران ناتوانی در گفتگو است، افزود: زنانگی باید به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از هویت شهری دیده شود. زنانگی در موضوع گفتگو خوب دیده نمی‌شود و وقتی در فضای علمی از زن صحبت می‌کنیم، انگار به زن امتیاز می‌دهیم.

وی تصریح کرد: سوال این است که زنان در چه موقعیتی از زندگی خود امکان گفتگو پیدا می‌کنند، در خانواده یا اجتماع؟ چه نقشهایی در موضوع گفتگو آن‌ها را به یک کنشگر تبدیل می‌کند؟ اگر به دنبال توانمندسازی و تأثیرگذاری زنان در محیط هستیم باید آنان را به سمت حوزه گفتگو بکشانیم.

خانیکی اظهار داشت: وضعیت زنانگی در جامعه امروز پرتناقض است؛ از یک طرف با رشد زمینه‌های شهرنشینی روبه روییم و از طرف دیگر با زنانی مواجهیم که در خانواده نسبت به حوزه عمومی قدرتمندتر هستند.

وی با بررسی نسبت بین زنان و گفتگو در سه حوزه ذهنی، زبان و زبان آوری، یادآور شد: در حوزه ذهنی و ساختار اجتماعی می‌توان نیمه دوم اسفند را مثال زد که شهرها زنانه‌تر می‌شوند و می‌بینیم که چه تغییرات مثبتی در شهرها ایجاد می‌شود.

خانیکی ادامه داد: در حوزه زبان مردانه که خشن و غیرگفتگویی است، زبان زنانه می‌تواند تأثیرگذار باشد و در پایان اینکه در زبان آوری و به متن آوردن حاشیه‌ها زنان می‌توانند مؤثرتر باشند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: هویت شهری روماتولوژی صراط بیماری های دمانس سرانه های خدماتی اتفاق می افتد پوکی استخوان جدایی ناپذیر برابر بیشتر تر از مردان خانم ها هویت شهری پس از آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۷۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارمحالی‌ها در سال ۱۴۰۲ تخلفات رانندگی بیشتری را انجام دادند

رئیس پلیس راهنمایی رانندگی چهارمحال‌وبختیاری با بیان که نصب دوربین‌های کنترل سرعت در سه ماهه اول سال‌جاری انجام خواهند شد، گفت: آمارها نشان می‌دهد مردم استان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ تخلفات بیشتری داشتند.

ایرج حسین‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال و بختیاری با اشاره به علت بیشتر تصادفات اظهار کرد: علت بیشتر تصادفات در معابر شهری توجه نکردن به جلو و اطراف است که ناشی از بی‌احتیاطی راننده، استفاده از تلفن همراه، صحبت با سرنشین، عجله داشتن، خستگی، نامتناسب بودن سرعت با محل رانندگی و رعایت نکردن فاصله طولی با ماشین جلویی است.

وی با اشاره به اینکه رانندگان باید به این باور برسند که در معابر شهری سرعت بالای ۵۰ کیلومتر بسیار خطرناک است، افزود: ۱۰ درصد رانندگان قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند و حدود پنج هزار تصادف شهری را در سال رقم می‌زنند.

رئیس پلیس راهنمایی رانندگی چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: عمده تصادفات شهری استان در شهرکرد، بروجن، لردگان و فارسان اتفاق رخ می‌دهند و بیش از نیمی از تصادفات و جان باختگان عابران پیاده استان مربوط به این چهار شهر است.

حسین‌پور با بیان این‌که استفاده از کمربند ایمنی فقط مختص به جاده نیست و در شهر هم باید رعایت شود، افزود: بیشتر مصدومان مربوط به سرنشینان خودرو و ترک‌نشینان موتور سیکلت بودند.

وی با بیان که نصب دوربین‌های کنترل سرعت در سه ماهه اول سال‌جاری انجام خواهند شد، عنوان کرد: آمارها نشان می‌دهد مردم استان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ تخلفات بیشتری داشتند.

کد خبر 737439

دیگر خبرها

  • جنگ مجازی سپاهان و تراکتور!/ حواس کمیته‌های انضباطی و اخلاق کجاست؟
  • فقط دو شب بی‌خوابی به شما احساس پیری بیشتری می‌دهد
  • جنگ مجازی سپاهان و تراکتور!/ حواس کمیته های انضباطی و اخلاق کجاست؟
  • چهارمحالی‌ها در سال ۱۴۰۲ تخلفات رانندگی بیشتری را انجام دادند
  • اجرای برنامه سلامت شهری در کیش
  • خطر سکته مغزی و زوال عقل در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر است
  • رژیم غذایی فستینگ ریسک این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهد
  • سلامت: فوتبالی نه ولی تراکتوری‌ام
  • «زهرا شجاعی» درگذشت
  • فراخوان جشنواره استانی علمی، فرهنگی و هنری جوانی جمعیت منتشر شد