Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش‌های «نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟» سعی خواهد کرد پاسخی مفصل بدهد به این دو سؤال؛ نمایندگانی که در این 10 دوره وارد مجلس شده چه کسانی بوده‌اند و حالا در چه جایگاهی و مشغول چه فعالیتی هستند، در این گزارش به بررسی حوزه «سمیرم»پرداخته ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اسفند امسال، درست ۴۰ سال از نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، مجلسی که در این سال‌ها ۱۰ دوره انتخابات را تجربه کرده و هر بار نمایندگانی از طیف‌ها و گروه‌های مختلف مردم روی صندلی آن نشستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسانی که به عنوان «نماینده» مردم وارد مجلس شدند نه از یک طیف خاص بوده‌اند و نه تخصص‌های مشترکی داشته‌اند، بلکه هر کدام متناسب با تحصیلات و تجربه خود تلاش داشته‌اند تا صدای مردم منطقه، استان و کشور باشند، برخی از این نماینده‌ها با عملکرد خود توانستند نظر مردم را برای بیش از ۴ سال جلب کنند.

گزارش‌های خبرگزاری فارس با عنوان «نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟» سعی خواهد کرد تا مروری داشته باشد بر نماینده‌های حوزه‌های انتخابیه استان اصفهان، و پاسخی مفصل بدهد به این دو سؤال؛ نمایندگانی که در این ۱۰ دوره وارد مجلس شده چه کسانی بوده‌اند و حالا در چه جایگاهی و مشغول چه فعالیتی هستند.

استان اصفهان ۱۵ حوزه برای انتخابات مجلس دارد که در مجموع ۱۹ نماینده را شامل می‌شود:

اصفهان، اردستان، شاهین‌شهر و میمه و برخوار، خمینی‌شهر، سمیرم، شهرضا و دهاقان، فریدن و فریدون‌شهر و چادگان و بویین میاندشت، فلاورجان، کاشان و آران و بیدگل، گلپایگان و خوانسار، لنجان، مبارکه، نائین، نجف‌آباد و تیران و کرون و نطنز و قمصر.

در گزارش‌های قبلی، حوزه انتخابیه «نطنز و قمصر»، «نجف‌آباد و تیران و کرون»، «نائین»، «مبارکه»، «لنجان»، «گلپایگان و خوانسار»، «کاشان و آران و بیدگل»، «فلاورجان» و «فریدن و فریدون‌شهر و چادگان و بویین میاندشت» و «شهرضا و دهاقان» بررسی شد و در این شماره نمایندگان حوزه«سمیرم»را از نظر می‌گذرانیم.

 

شهرستان سمیرم در منتها الیه جنوب استان اصفهان با ارتفاع بیش از ۲۴۶۰ متر از سطح دریا به عنوان یکی از بلندترین شهرستان‌ها ایران محسوب می‌شود و سیب آن در نوع خود مرغوب‌ترین سیب کشور است.

جمعیت این شهرستان نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر است که از این میزان ۲۵ هزار نفر در شهر سمیرم زندگی می کنند، از لحاظ تقسیمات کشوری شهرستان سمیرم به چهار بخش مرکزی، پادنا، دناکوه و وردشت تقسیم می‌شود.

 

دور اول: محمدتقی بشارت با کسب 62.5 درصد آرا به عنوان نخستین نماینده مردم سمیرم به مجلس شورای اسلامی رفت و در مدت فعالیتش در در کمیسیون‌های امور داخلی و امور دفاعی حضور داشت.

محمدتقی بشارت در سال 1324 در بخش دهاقان که آن زمان هنوز جزئی از شهرستان سمیرم بود به دنیا آمد، او که فرزند بزرگ خانواده سیزده نفری‌اش بود، به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی پدرش، مجبور شد در کنار تحصیل، در یکی از مغازه‌های خوار و بارفروشی دهاقان کار کند و اندکی از هزینه خانواده‌اش را تأمین نماید.

در هفده سالگی وارد حوزه علمیه اصفهان شد و به فراگیری علوم اسلامی پرداخت و در ادامه به مشهد و قم رفت، در 24 سالگی فعالیت‌های سیاسی خود را علیه دستگاه طاغوت آغاز کرد و بارها از جمله در سال 1350 پس از سخنرانی در بروجرد به وسیله ساواک دستگیر و زندانی شد.

 برادرش رحمت‌الله بشارت، در سال 1357 در تظاهرات علیه رژیم، به شهادت رسید؛ ساواک، حجت‌الاسلام بشارت را تهدید کرد که برای برادرش مجلس ختم نگیرد؛ ولی او مجلس باشکوهی برگزار کرد و در اعلامیه‌ای تند، علیه رژیم به افشاگری پرداخت و بدین خاطر، دو روز بعد دستگیر شد.

پس از انقلاب از سوی امام خمینی مأموریت یافت به استان کهگیلویه و بویراحمد برود و به حل مشکلات مردم بپردازد او مرداد 58 به عنوان نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان انتخاب شد، او اردیبهشت ماه هم نماینده مردم سمیرم و دهاقان در مجلس شورای اسلامی شد و نزدیک به بیست ماه در سمت نماینده مردم دهاقان و سمیرم در مجلس شورای اسلامی، در سنگر نمایندگی به دفاع از انقلاب و حل مشکلات مردم پرداخت.

 حجت‌الاسلام بشارت در جلسه هفتم تیر حزب جمهوری اسلامی حضور نداشت، با این که در بیشتر جلسات هفتگی، که با حضور برخی نمایندگان و مسئولان در حزب جمهوری اسلامی برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد اما سرانجام در سال 1360  اتومبیل وی به وسیله یک اتومبیل پژوی قرمز رنگ متوقف می‌شود و از سوی دیگر خیابان، منافق دیگری که با پوشش فروشنده پسته در کمین او بود، با اسلحه یوزی او را هدف قرار داده و به شهادت می‌رساند.

 

محمد شریعتی دهاقان متولد سال 1327 توانست با کسب  58.3 درصد آرا در انتخابات میاندوره ای سال ۱۳۶۱ به مجلس راه پیدا کند، او همچنین سفیر ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی و مشاور فرهنگی محمد خاتمی بوده است.

او در حال حاضر به عنوان کارشناس سیاسی فعالیت دارد.

دور دوم و سوم: عطاءالله فضائلی متولد 1314 توانست با کسب 55.2 درصد آرا در دور دوم مجلس پیروز شود، او در کمیسیون بهزیستی و امداد و تامین اجتماعی و هلال احمر به مدت چهار سال فعالیت کرد.

فضائلی با کسب  51 درصد آرا به مجلس سوم و کسب 39.7 درصد آرا به مجلس چهارم رفت و در کمیسیون نهادهای انقلاب در مجلس سوم وکمیسیون امور کشاورزی و عمران روستاها در مجلس چهارم مشغول به فعال بود.

دور چهارم: محمود عطازاده نماینده جوانی که توانست در سال 71 با کسب 40 درصد آرا وارد مجلس شود، او در 4 سال نمایندگی‌اش در کمیسیون امور کشاورزی و عمران روستاها حضور داشت.

او در که در اداره منابع طبیعی استخدام شده بود، در حال حاضر بازنشسته است.

دور پنجم: شهریار قرمزی متولد 1338 توانست 51.1 درصد آرای این حوزه انتخابیه را به خود اختصاص دهد، او که در رشته علوم تربیتی تحصیل کرده پس از حضور در مجلس به کمیسیون آموزش و پرورش رفت.

قرمزی که سال 92 از وحانی حمایت کرده بود در حال حاضر بازنشسته است و امسال بار دیگر عزم ورود به انتخابات کرد اما صلاحیتش احراز نشد.

دور ششم: سید کرامت‌الله عمادی متولد سال 1319 در سمیرم دارای تحصیلات حوزوی با کسب 53.7 درصد آرا به مجلس ششم راه یافت وی در کمیسیون اقتصادی فعالیت کرد.

عمادی نیز همچون سایر نمایندگان گذشته در حال حاضر بازنشسته است.

دور هفتم: علی افشاری متولد سال 1338 با 40.37 درصد آرا به مجلس هفتم رفت و در کمیسیون عمران فعالیت کرد.

علی افشاری در حال حاضر ساکن اصفهان بوده و از سازمان آبفا بازنشسته شده است.

دور هشتم: بهروز جعفری متولد 1337 توانست با 41 درصد آرای حوزه انتخابیه سمیرم به مجلس هشتم راه یابد، وی در کمیسیون فرهنگی فعالیت داشت.

جعفری بازنشسته فرهنگی و ساکن شهرضا بود که دور دهم نفر دوم شد و امسال نیز بار دیگر برای حضور در انتخابات اقدام کرد اما صلاحیتش احراز نشد.

دور نهم: سکینه عمرانی فوق لیسانس مدیریت اجرایی و متولد 1351 با کسب  62.25 درصد آرا به نهمین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافت و در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی (سال چهارم) فعالیت کرد.

عمرانی که پیش از نمایندگی دبیر بود در حال حاضر ساکن تهران است و مسؤولیتی برعهده ندارد.

دور  دهم: اصغر سلیمی متولد 1350 دارای تحصیلات دکتری پزشکی، کارشناسی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل با کسب 53.91 درصد آرا به مجلس شورای اسلامی راه یافت و در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها فعالیت کرد.

سلیمی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز ثبت نام کرده و برای حضور دوباره در بهارستان باید بر رقبا پیروز شود.

انتهای پیام/63095/

منبع: فارس

کلیدواژه: خمینی شهر مجلس یازدهم انتخابات98 نماینده مجلس اصفهان کی بوده و الان کجاست مجلس شورای اسلامی درصد آرا به مجلس انتخابات مجلس حوزه انتخابیه شهرستان سمیرم استان اصفهان نماینده مردم نماینده ات بوده اند راه یافت متولد سال وارد مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۸۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره کارکرد احزاب در کشور گفت: احزاب در ایران وارداتی هستند و بومی نیستند. FATF، برجام، سند ۲۰۳۰، طرح‌های یونسکو و … براساس فرهنگ غربی‌ها نوشته شده و ما باید اینها را در کشورمان بومی کنیم.

وی اظهار کرد: حزب و تشکیلات آن باید در کشورمان مردمی باشد لذا احزاب نباید تشکیلات یک جریان خاص باشند همچنین حزب در ایران نباید مثل غرب از راس هرم به کف هرم باشد بلکه باید از قاعده به هرم باشد یعنی خواست مردم در مدنظر باشد.
نماینده مردم رفسنجان در مجلس بیان کرد: حزب در غرب دستوری و از بالا به پایین عمل می‌کند یعنی به اعضایشان می‌گویند ما فلان کار را می‌کنیم و شما باید این کار را اتجام دهید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: حزب نباید افراد را مسلوب‌الاختیار کند مثلا می‌گویند اگر کسی طرفدار حزب دموکرات باشد در انتخابات باید فقط از دموکرا‌ت‌ها انتخاب کند، اما در ایران ممکن است من عضو یک حزب باشم، اما در انتخابات از حزب خودم به کسی رای ندهم.

جلالی گفت: حزب در ایران باید به صورت خوشه‌ای مثل درخت انگور باشد چراکه در درخت انگور خوشه‌ها به هم وصل هستند و هیچ راسی ندارند لذا گروه‌ها باید به هم وصل باشند.

وی افزود: در احزاب حالت دگماتیسمی می‌بینم مثل تحمیل، زور و اجبار که با اخلاق ایرانی‌ها سازگار نیست، چون ایرانی‌ها دوست دارند خودشان انتخاب کنند لذا اگر کسی بخواهد حزبی تاسیس کند باید ببیند خواست مردم چیست نه اینکه بگوید همان که ما می‌گوییم و جز این نباید باشد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس بیان کرد: احزاب در ایران تابع قانون همه و هیچ هستند یعنی بین سیاه و سفید فکر می‌کنند و می‌گویند یا لیست ما یا هیچ لیست دیگر که این درست نیست، چون ما حزب‌گرا نیستیم بلکه حق‌گرا هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: اگر حزب در ایران جواب می‌داد بهترین حزب، حزب جمهوری اسلامی بود که در راس آن شهید بهشتی، شهید باهنر، آیت‌الله موسوی اردبیلی و… بود که امام خمینی (ره) فرمودند جمعش کنید.

وی افزود: اینکه امام فرمودند حزب جمهوری اسلامی را جمع کنید به این دلیل بود که چینش، تشکیلات و سازوکار حزب غربی بود بنابراین باید از نو حزب را در ایران تعریف کنیم و تشکیلات حزب را سامان‌دهی کنیم.

جلالی بیان کرد: حزب‌هایی که شب انتخابات کرکره را بالا می‌کشند و بعد از انتخابات کرکره آن را پایین می‌کشند حزب نیستند و درواقع NGO‌هایی هستند که یک شبه می‌آیند و می‌روند و فرهنگ تحزب‌گرایی در کشور شکل نگرفته است

دیگر خبرها

  • ضرورت همدلی ۱۲ نماینده مازندران با استاندار به منظور رفع موانع استان
  • نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  • یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست
  • انتخابات دور دوم مجلس ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می شود/ برگزاری انتخابات الکترونیک در ۸ حوزه
  • وزرایی که در سال ۱۴۰۲ از مجلس کارت زرد گرفتند
  • رسیدگی به چک‌های برگشتی با هوش مصنوعی انجام می‌شود
  • (ویدئو) افشاگری فرامرز خودنگاه از تماس نماینده مجلس تا پیشنهاد سکه و پرادو!
  • ضرورت واردات خودرو
  • برخورد با سوداگری از الزامات هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید
  • اطلاعیه معاونت پارلمانی ریاست جمهوری علیه انتقادهای یک نماینده مجلس یازدهم