Web Analytics Made Easy - Statcounter

«میشل بارنیه» روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در بروکسل گفت: ما آمادگی داریم تا مشارکت ارزشمند و گسترده‌ای را با انگلیس داشته باشیم.

وی با بیان اینکه توافق تجاری اتحادیه اروپا و کانادا با کشوری مانند انگلیس که به لحاظ جغرافیایی در مجاورت اتحادیه قرار دارد متفاوت است، تصریح کرد که توافق با انگلیس قابل قیاس با کانادا، کره جنوبی و ژاپن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سیاستمدار اروپایی خاطر نشان کرد که اتحادیه اروپا آمادگی دارد تا بدون فوت وقت، مطابق با توافقی که دو طرف پیش از برگزیت صورت دادند مذاکره کند.

بارنیه این اظهارات را در پاسخ به سخنان دیروز  «دیوید فراست» جانشین وزیر برگزیت انگلیس مطرح کرد که گفت این کشور مایل است به توافق تجاری مشابه کانادا با اتحادیه اروپا برسد.  

«فراست» که در تشکیلات کابینه جدید بوریس جانسون، ریاست مذاکرات با اتحادیه اروپا را برعهده دارد، سخنانی در دانشگاه آزاد بروکسل افزود: ما نگران این نیستیم که در روابط تجاری اختلاف نظرهایی با یکدیگر داشته باشیم. مطالبه خاصی نداریم بلکه خواهان رسیدن به توافق تجارت آزاد ساده با اروپا هستیم.  

نخست وزیر انگلیس هم پس از خروج رسمی این کشور از اتحادیه اروپا اعلام کرد که به دنبال توافق مشابه معاهده تجاری اتحادیه اروپا و کانادا است که به مبادلات کالا میان دو طرف تعرفه‌ای تعلق نگیرد. وی از سویی اعلام آمادگی کرد که اگر طرف اروپایی با این توافق موافقت نکرد طرح مشابه توافق با استرالیا را پیشنهاد می‌کند که روی برخی از کالاها تعرفه اعمال شود.

با این حال رئیس کمیسیون اروپا می گوید که چنین توافق با استرالیا وجود ندارد.

«اورسولا فون درلاین» گفت؛ استرالیا شریک قوی و خوش‌فکری است، اما اتحادیه اروپا توافق تجاری با این کشور ندارد و طبق قوانین سازمان تجارت جهانی همکاری می‌کند.

رئیس کمیسیون اروپا با بیان اینکه «اگر این شیوه همکاری مورد تائید انگلیس است اتحادیه اروپا با اجرای آن مشکلی ندارد» یادآور شد که استرالیا و اتحادیه اروپا به تازگی توافق کردند که این شیوه همکاری باید به توافق تجاری تبدیل شود.

انگلیس هر چند دو هفته پیش رسماً اتحادیه اروپا را ترک کرد، اما هنوز به عنوان یک عضو این اتحادیه در دوره گذار یک ساله، با اعضای آن مبادلات تجاری انجام می دهد.

دو طرف مایل هستند تا در این مدت که به آن دوره گذار اطلاق می‌شود، درباره نحوه همکاری‌های تجاری در آینده مذاکره و به توافق برسند.  

طرف اروپایی نسبت به جدول زمان بندی مورد انتظار انگلیس چندان خوش بین نیست اما انگلیس تمایلی به تمدید این دوره ندارد.

بر اساس گزارش‌ها، مرحله بعدی مذاکرات برگزیت قرار است از ماه آینده میلادی آغاز شود.

برچسب‌ها اتحادیه اروپا برگزیت انگلستان پروندهٔ خبری برگزیت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اتحادیه اروپا برگزیت انگلستان اتحادیه اروپا برگزیت انگلستان اتحادیه اروپا توافق تجاری دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۸۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند

 وزیر امور خارجه سوئد طی اظهاراتی اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع(LNG)  را در چهاردهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه بگنجاند.

به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد روز دوشنبه طی اظهاراتی اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع(LNG)  را در چهاردهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه بگنجاند.

بیلستروم پیش از دیدار با همتایان خود در اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که دور بعدی تحریم‌ها ممکن است شامل ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی روسیه و همچنین "اقداماتی برای مهار ناوگان در سایه روسیه" باشد.

روسیه عملاً تمام صادرات انرژی خود را پس از اعمال محدودیت‌های غرب در پی جنگ اوکراین، به سمت آسیا روانه کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، این کشور همچنین صادرات نفت خام خود را به "ناوگان در سایه" نفت‌کش‌های فرسوده منتقل کرده است که تحریم‌های بین‌المللی بر آن قدرت محدودی دارد.

اگرچه اتحادیه اروپا واردات نفت و فرآورده های نفتی از روسیه را ممنوع کرده اما گاز خط لوله و ال‌ان‌جی این کشور هنوز تحت تأثیر این محدودیت ها قرار نگرفته است.

چندین کشور، از جمله سوئد، فنلاند و کشورهای حوزه بالتیک، برای تحریم کامل گاز LNG روسیه به اتحادیه اروپا فشار وارد کرده‌اند، اما مجارستان به شدت با این اقدام مخالفت کرده است. ممنوعیت کامل این واردات نیاز به به اجماع نظر در میان اعضای این بلوک دارد.

برخی از کشورهای اتحادیه اروپا هنوز به شدت به گاز ال‌ان‌جی روسیه وابسته هستند.  این کشور به جریان صادرات ال‌ان‌جی به قاره اروپا عمدتاً از طریق بنادر اسپانیا، بلژیک و فرانسه ادامه داده است.

رویترز پیش ز این در ماه جاری میلادی با استناد به آمار تجارت این اتحادیه گزارش داد که در سال 2023، اتحادیه اروپا خرید این گاز را از روسیه افزایش داد، علیرغم اینکه متعهد شده بود واردات سوخت از این کشور را تا سال 2027 متوقف کند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اتحادیه اروپا شماری از سیاستمداران روس را تحریم کرد اتحادیه اروپا تحریم های روسیه را تصویب کرد

دیگر خبرها

  • تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • تحریم‌های مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • اعتصاب در بزرگترین فرودگاه انگلیس
  • زالوژنی رسما سفیر اوکراین در انگلیس شد
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • تهیه فهرستی از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه صنایع پهپادی و موشکی ایران
  • توافق اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های ایران