Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@11:30:28 GMT

علت اضطراب و افسردگی در مردان چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۸۹۱۱

علت اضطراب و افسردگی در مردان چیست؟

بیان علت دقیق افسردگی و اضطراب کار آسانی نیست، زیرا این عامل در افراد مختلف یکسان نمی‌باشد. گاهی یک دوره سخت در زندگی شما یا همسرتان باعث بروز افسردگی می‌شود. گاهی نیز ترکیبی از عوامل مختلف به مرور زمان باعث اضطراب و افسردگی فرد می‌شوند. گاهی نیز اصلا علت مشخصی ندارد.

برخی عوامل تشدید اضطراب و افسردگی در مردان عبارتند از:

بیماری‌ها و مشکلات جسمی
مشکل در روابط
مشکلات کاری
انزوای اجتماعی
تغییرات ناگهانی و شدید در روند زندگی (مانند طلاق)
بارداری همسر و تولد یک نوزاد
مصرف مواد مخدر و الکل

افسردگی و اضطراب برخی مردان را بیش از دیگران تحت تاثیر قرار می‌دهد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



افسردگی و اضطراب از رایج‌ترین مشکلات روحی است در بین مردان جوان می‌باشد. از هر ۷ مرد بین ۱۶ تا ۲۴ سال یک نفر آن‌ها سالانه به افسردگی مبتلا می‌شود.

اغلب علائم افسردگی در مردان تشخیص داده نمی‌شوند و فرد بیمار درمان مورد نیاز را دریافت نمی‌کند. گاهی نیز علائم این بیماری نادیده گرفته شده و به عنوان فرایند طبیعی رشد تلقی می‌شوند.

اگر تصور می‌کنید شما یا یکی از عزیزانتان به افسردگی مبتلا شده اید، اقدامات زیر را انجام دهید:

به دنبال علائم افسردگی و اضطراب باشید
به آنچه فرد افسرده می‌گوید، گوش دهید
در مورد اتفاقات افتاده صحبت کنید
به روانپزشک مراجعه کنید


مردانی که تازه پدر شده اند

بسیاری از ما می‌دانیم که افسردگی ناشی از بارداری و تولد نوزاد مادران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما بهتر است به یاد داشته باشیم که پدران نیز در این شرایط در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

اکثر خانم‌هایی که تازه مادر شده اند در دوران بارداری یا پس از تولد نوزاد دچار افسردگی می‌شوند. اما اضطراب‌های ناشی از تولد نوزاد جدید بر روی پدر نیز تاثیر می‌گذارد و مرد نیز در معرض ابتلا به افسردگی می‌باشد.

آمار نشان داده اند که مادران و پدران دارای شرایط زیر بیش از دیگران در معرض ابتلا به افسردگی هستند:

سابقه ابتلا به افسردگی دارند.
حمایت‌های عملی، عاطفی و اجتماعی کمی دارند.
دچار اضطراب ناشی از مشکلات اقتصادی هستند.
تولد سختی را برای نوزاد خود تجربه می‌کنند.
مصرف کننده الکل یا مواد مخدر هستند، یا سابقه مصرف آن‌ها را دارند.
نوزاد بیمار متولد می‌شود.
با همسر یا شوهر خود مشکل رابطه دارند.
واقعیت پدر و مادر شدن با انتظارات و تصورات آن‌ها همخوانی ندارد.

اگر همسر یا شوهرتان دچار اضطراب یا افسردگی شده است دیگر کودکان یا اعضای خانواده نیز تحت تاثیر این مشکل قرار خواهند گرفت؛ بنابراین بهتر است مراجعه به متخصص برای دریافت کمک در اولین فرصت انجام شود.


افسردگی در سالمندان

افسردگی در سنین بالا به دلایل مختلف بروز می‌کند، از جمله روبه رو شدن با یک بیماری جسمی یا فقدان‌های شخصی. به هرحال به یاد داشته باشید که اضطراب و افسردگی روند طبیعی افزایش سن یا ضعف شخصیتی محسوب نمی‌شوند، بلکه مانند تمام بیماری‌های دیگر یک مشکل جسمی محسوب می‌شوند. خبر خوب اینکه روش‌های درمانی موثری وجود دارند که به بهبود کامل فرد کمک می‌کنند.

افراد مسن بنا به دلایل زیر در معرض ابتلا به افسردگی هستند:

افزایش مشکلات و بیماری‌های جسمی، مانند سرطان پروستات، بیماری‌های قلبی و عروقی، زوال عقل و سکته مغزی
درد‌های مزمن
عوارض جانبی مربوط به دارو‌ها
فقدان‌های مختلف، به عنوان مثال از دست دادن استقلال، کار، درآمد، ارزش شخصی و ...
انزوای اجتماعی
تغییرات بزرگ در روند زندگی، به عنوان مثال انتقال از خانه به خانه سالمندان یا مرکز نگهداری سالمندان
بستری شدن در بیمارستان
مراسم‌های خاص و خاطراتی که زنده می‌شوند.

اگر نگران بروز افسردگی در افراد سالمند هستید، بهتر است اطلاعات خود را در این باره بالا ببرید و به پزشک مراجعه کنید، درست مانند دیگر بیماری‌های جسمی، از جمله فشار خون، دیابت و غیره.



منبع:سیمرغ

منبع: پارسینه

کلیدواژه: اضطراب افسردگی پارسی خبر معرض ابتلا به افسردگی هستند افسردگی در مردان افسردگی و اضطراب اضطراب و افسردگی تولد نوزاد تحت تاثیر بیماری ها گاهی نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۸۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنهایی موجب میل به شیرینی می‌شود

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که میل به شکر می‌تواند ناشی از تنهایی باشد.

به گزارش ایسنا، اگر یک شب را که در خانه تنها بوده‌اید، با خوردن شکلات و بستنی گذرانده‌اید، نباید احساس گناه کنید، چرا که یک مطالعه جدید نشان داده که به این دلیل است که تنهایی می‌تواند باعث میل شدید به غذاهای شیرین شود.

به نقل از اس‌ای، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس در مطالعه‌ای که در مجله JAMA Network Open منتشر شده است، شیمی مغز افرادی که از نظر اجتماعی منزوی شناخته می‌شوند را با سلامت روان ضعیف، افزایش وزن، زوال شناختی و بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و چاقی مرتبط دانستند.

آرپانا گوپتا دانشیار و مدیر مرکز نوروبیولوژی استرس و تاب آوری اوپنهایمر در دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: در حالی که ثابت شده است که چاقی با افسردگی و اضطراب مرتبط است و پرخوری به عنوان مکانیزم مقابله با تنهایی شناخته می‌شود، من می‌خواستم مسیرهای مغزی مرتبط با این احساسات و رفتارها را مشاهده کنم.

پژوهشگران چگونگی تغییر شیمی مغز و چگونگی پردازش نشانه‌های غذایی بر اساس تنظیمات اجتماعی را در ۹۳ شرکت کننده قبل از یائسگی بررسی کردند.

یافته‌های آنها نشان داد افرادی که تنهایی یا انزوا را تجربه کرده‌اند، درصد بیشتری چربی بدن دارند و رفتارهای غذایی ضعیفی مانند اعتیاد به غذا و خوردن کنترل‌نشده از خود نشان می‌دهند.

دانشمندان از اسکن MRI برای نظارت بر نحوه واکنش شرکت کنندگان به تصاویر انتزاعی از غذاهای شیرین و شور استفاده کردند. نتایج نشان داد افرادی که انزوا و تنهایی را تجربه کرده‌اند، بیشترین فعالیت را در مناطق خاصی از مغز داشتند که نقش کلیدی در پاسخ به هوس شیرینی و قند دارند. همان شرکت کنندگان در مناطقی که با خودکنترلی سر و کار داشتند، واکنش کمتری نشان دادند.

گوپتا می‌گوید: انزوای اجتماعی می‌تواند باعث هوس‌های غذایی مشابه هوس برای ارتباطات اجتماعی شود. ما شواهدی را برای این واقعیت نشان می‌دهیم که پیوندهای اجتماعی ما در رابطه با نحوه خوردن غذاهای ناسالم، به ویژه غذاهای پر کالری و شیرینی‌ها کلیدی است.

به گفته پژوهشگران، اگر اضطراب اجتماعی دارید و تمایل به منزوی شدن و تنها ماندن دارید، راه‌هایی برای غلبه بر آن وجود دارد.

محرک‌های خود را شناسایی کنید

نوشتن آنچه در مورد یک رویداد دوست ندارید، از جمله فضای حاکم، افراد و فعالیت‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌ای برای مقابله با هر موضوع ایجاد کنید. برای مثال، اگر اتاق‌های شلوغ را دوست ندارید، دلیل آن را با یک درمانگر یا یک دوست مورد اعتماد کنکاش کنید و به ‌جای شرکت در یک مهمانی شلوغ شبانه با تمام قدرت، با یک مهمانی شام کوچک شروع کنید.

به گفته پژوهشگران، شناسایی محرک‌ها شما را مجبور می‌کند با آسیب پذیری‌های خود روبرو شوید که در نتیجه می‌تواند استرس شما را کاهش دهد.

روی دیگران تمرکز کنید

به گفته پژوهشگران، اغلب اضطراب اجتماعی، ناشی از ترس از قضاوت شدن است. وقتی بیرون از خانه هستید، سعی کنید روی خودتان تمرکز نکنید و در عوض روی افراد اطرافتان تمرکز کنید. اگر نسبت به خودتان احساس ناراحتی می‌کنید، از کسی تعریف کنید و با هم صحبت کنید یا مدتی استراحت کنید و مکانی برای انجام تمرینات تنفسی پیدا کنید.

افکار منفی را جایگزین کنید

برای هر انتقاد از خود، حداقل سه بار یا بیشتر از خودتان تعریف کنید تا آن افکار منفی از بین بروند. در اینجا چند نمونه از پژوهشگران کلینیک مایو آورده شده است.

به جای گفتن «این خیلی پیچیده است.» این را امتحان کنید: «من از زاویه دیگری به آن می‌پردازم.»

به جای «من منابع ندارم.» بگویید: «نیاز مادر اختراع است.»

و در نهایت به جای «من برای انجام این کار خیلی تنبل هستم.» گفتن این جمله را امتحان کنید: «من نتوانستم آن را در برنامه خود قرار دهم، اما می‌توانم برخی از اولویت‌ها را دوباره بررسی کنم.»

اگر اضطراب اجتماعی یا گوشه‌گیری را تجربه می‌کنید، مهم است که به دنبال کمک و یک جامعه مورد اعتماد باشید تا به شما در غلبه بر ترس‌تان کمک کند. تفکر بیش از حد کنترل نشده و نشخوار مغزی و صحبت با خود به صورت بدبینانه می‌تواند منجر به اختلالات اضطرابی یا افسردگی شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی
  • ساعات کار طولانی در جوانی احتمال افسردگی و بیماری در میانسالی را افزایش می‌دهد
  • اختلال اضطراب اجتماعی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
  • تنهایی موجب میل به شیرینی می‌شود
  • قند خون بالا و چربی خون با افزایش خطر اضطراب و افسردگی مرتبط است
  • گیاهی که در قرون وسطی از آن شربت جوانی می‌ساختند
  • بارسلونا در اضطراب: الان وقت ال‌کلاسیکو نبود
  • اجرای طرح غربالگری بیماری‌های قلبی نوزادان در بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار