Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@13:00:47 GMT

با حذف این عادت‌ها عمرتان را زیاد کنید

تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۴۹۲۴۹

با حذف این عادت‌ها عمرتان را زیاد کنید

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،عادات ما سهم قابل توجهی از اقداماتی که در طول روز انجام می‌دهیم را تشکیل می‌دهند. این اقدامات مانند انجام ورزش، نوشیدن آب کافی، رعایت بهداشت دهان و دندان، خواب کافی و با کیفیت بالا و دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم می‌توانند به سود سلامت و طول عمرمان باشند، در شرایطی که عادات ناسالم به ضرر ما تمام خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه با برخی عادات رایج که می‌توانند طول عمر انسان را کاهش دهند بیشتر آشنا می‌شویم.

نشستن بیش از حد

دیر زمانی است که پژوهشگران می‌دانند که یک سبک زندگی کم تحرک می‌تواند طول عمر انسان را کاهش دهد.

نتایج یک مطالعه نشان داد که اگر کمتر از سه ساعت از روز خود را در حالت نشسته سپری کنیم و تماشای تلویزیون را به کمتر از دو ساعت در روز محدود کنیم، می‌توانیم تقریبا ۲.۵ سال به عمر متوسط خود اضافه کنیم.

یک سبک زندگی کم تحرک با چاقی، دیابت، بیماری قلبی و برخی انواع سرطان پیوند خورده است که می‌توانند عمر انسان را کاهش دهند.

وقت گذرانی بیش از حد در برابر نمایشگر‌ها

در این مورد انواع مختلف نمایشگر‌ها مانند تلویزیون، رایانه، تبلت و گوشی هوشمند در نظر گرفته می‌شوند. صرف زمان زیاد در برابر نمایشگر‌ها می‌تواند به افت سلامت و کاهش طول عمر انسان منجر شود.

نور آبی که از نمایشگر دستگاه‌های الکترونیکی مانند رایانه، گوشی هوشمند، و تلویزیون ساطع می‌شود می‌تواند به مغز و سلول‌های شبکیه چشم آسیب برساند. نور آبی چه به نمایشگر نگاه کنید یا نکنید می‌تواند اثر منفی بر سلامت انسان داشته باشد.

به مدت زمانی که روبروی نمایشگر دستگاه‌های الکترونیکی سپری می‌کنید توجه داشته باشید و اگر مجبور به استفاده از آن‌ها هستید، زمان‌های استراحت کوتاه را برای خود در نظر گرفته و طی آن‌ها از جای خود بلند شده و مقداری پیاده‌روی کنید.

عدم مدیریت اضطراب و استرس

پژوهش‌های مختلف نشان داده اند که اضطراب و استرس می‌تواند به کوتاه شدن تلومرها، ساختار‌های محافظ در نوک هر کروموزوم، منجر شود.

تلومر‌ها از DNA محافظت می‌کنند. مطالعه‌ای در دانمارک نشان داد که تلومر‌های کوتاه‌تر احتمال مرگ زودرس را به میزان ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن، یوگا، تکنیک‌های تنفس عمیق و حتی شنا می‌توانند به آرامش ذهن انسان کمک کرده و زندگی سالم‌تر برای مدت زمانی طولانی‌تر را ممکن سازد.

خواب ناکافی و بی کیفیت

خواب ناکافی و بی کیفیت می‌تواند در تشکیل پلاک در سرخرگ‌ها و افزایش سطوح سلول‌های التهابی در رگ‌های خونی نقش داشته باشد. به طور همزمان، خواب ضعیف سطوح هورمونی که این سلول‌های التهابی را کنترل می‌کند، کاهش می‌دهد. این می‌تواند زمینه را برای یک سکته مغزی فراهم کند.

میزان خواب کافی برای هر فردی می‌تواند متفاوت باشد، اما هفت تا هشت ساعت خواب خوب شبانه برای بزرگسالان توصیه شده است و خواب نامنظم می‌تواند فرد را در معرض خطر مواردی مانند بیماری قلبی، نارسایی قلبی، دیابت، سکته مغزی و حتی زوال عقل قرار دهد.

مصرف الکل

مصرف الکل، به ویژه زیاده‌روی در این کار، می‌تواند احتمال ابتلا به مشکلات سلامت مختلف و کاهش طول عمر انسان را افزایش دهد. مصرف الکل با افزایش سن می‌تواند خطر بیشتری برای فرد ایجاد کند، زیرا جذب و گوارش الکل با سرعت کمتری نسبت به زمانی که وی جوان‌تر بوده است، انجام می‌شود.

مصرف الکل با افزایش خطر مشکلات کبد، پرفشاری خون، حمله قلبی، و سکته مغزی پیوند خورده است. برخی مطالعات نشان داده اند که زیاده‌روی در مصرف الکل حتی می‌تواند چهار تا پنج سال از عمر متوسط انسان را کاهش دهد.

عدم تامین آب مورد نیاز بدن

ما درباره نوشیدن آبمیوه‌ها یا نوشیدنی‌های ورزشی صحبت نمی‌کنیم بلکه آب ساده مد نظر قرار دارد. گاهی اوقات، فکر می‌کنیم گرسنه هستیم، اما در واقع این احساس تشنگی است که با گرسنگی اشتباه گرفته می‌شود.

اما نیازی نیست تا منتظر احساس تشنگی باشید تا متوجه شوید باید آب بنوشید. بدن ممکن است با کم آبی مزمن سازگار شده و ارسال سیگنال‌های تشنگی را متوقف کند. در این شرایط به آن میزان که باید احساس تشنگی را تجربه نمی‌کنید. از این رو، آبرسانی به بدن حتی در صورت عدم احساس تشنگی اهمیت دارد.

آب به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند و از مغز و نخاع محافظت می‌کند. همچنین، آب امکان رشد و بازتولید را برای سلول‌های بدن فراهم می‌کند. در غیر این صورت، شما با خطر پیری زودرس مواجه خواهید شد.

مصرف غذا‌های ناسالم

دنبال کردن یک رژیم غذایی ناسالم بیش از مجموع سیگار کشیدن و فشار خون بالا موجب مرگ افراد می‌شود. رژیم غذایی نقش قابل توجهی در افزایش طول عمر شما ایفا می‌کند. مصرف ناکافی غذا‌های کامل و مصرف بیش از حد غذا‌های فرآوری شده که در برخی رژیم‌های غذایی مانند رژیم غذایی غربی رایج است می‌تواند آثاری منفی بر سلامت انسان داشته باشد.

تنها محدود کردن مصرف محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز و نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار برای اطمینان حاصل کردن از مصرف یک رژیم غذایی سالم کفایت نمی‌کند و باید به مصرف کافی مواد غذایی مغذی مانند میوه و سبزیجات و غلات کامل نیز توجه داشت. انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات، نان یا پاستای غلات کامل، برنج قهوه ای، کینوآ یا حتی جو دوسر از جمله بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانید مد نظر قرار دهید.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

مطالعات متعدد پیوند بین بیماری لثه با برخی انواع سرطان، بیماری قلبی، دیابت، و بیماری کلیوی را نشان داده اند. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند تاثیر چشمگیری بر کاهش طول عمر انسان داشته باشد.

بیماری لثه و بیماری ریوی نیز با یکدیگر پیوند خورده اند که سفر باکتری‌های مضر از دهان به ریه‌ها از دلایل احتمالی این پیوند است.

منبع: عصرایران

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سرطان بهداشت دهان و دندان کاهش طول عمر انسان عمر انسان را کاهش انسان داشته طول عمر انسان نشان داده اند یک رژیم غذایی احساس تشنگی بیماری قلبی پیوند خورده نمایشگر ها مصرف الکل سکته مغزی بیش از حد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۴۹۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

 در سرتاسر جهان، مفهوم "راننده کامل" یا "راننده بی‌عیب و نقص" وجود ندارد، به این معنی که هیچکس عادت‌های رانندگی عالی ندارد.

به گزارش رویداد24، عدم استفاده از دنده عقب و فراموشی استفاده از چراغ راهنما اصولاً تأثیرات منفی بر رانندگی سایر رانندگان دارد. به عبارتی دیگر، برخی از عادات نادرست در رانندگی می‌توانند بر وضعیت رانندگی سایر افراد تأثیر بگذارند. در این گزارش، برخی از عادات نادرست در رانندگی که می‌توانند گیربکس دستی خودرو را خراب کنند، بررسی خواهند شد.

استراحت دادن دست بر روی دسته دنده

بعضی از رانندگان عادت دارند که در حین رانندگی دست خود را بر روی دسته دنده قرار می‌دهند، اما آگاهی ندارند که این حرکت ساده می‌تواند در طولانی مدت باعث خرابی قطعات گیربکس شود. تعمیرکاران خودرو معتقدند که قرار دادن دست بر روی دسته، باعث اعمال نیروی بیشتری به اتصالات و چرخ‌دنده‌های هماهنگ‌کننده می‌شود، که ممکن است به آسیب دیدن این قطعات منجر شود.

توقف خودرو پشت چراغ قرمز بدون خلاص کردن

بسیاری از رانندگان، به ویژه کسانی که تازه کار هستند، عادت دارند پای خود را همیشه بر روی پدال کلاچ قرار دهند و حتی در زمان‌های توقف خودرو پای خود را از روی کلاچ بر نمی‌دارند. آن‌ها غافل از این هستند که اگر خودرو را در حالت دنده قرار ندهند، جعبه دنده سریع‌تر از حالت عادی خراب می‌شود و باید قطعات آن را به طور مکرر تعویض کنند.

گرفتن طولانی مدت ترمز در سرپایینی‌ها

همانطور که بسیاری از رانندگان عادت دارند پای خود را بر روی پدال کلاچ نگه دارند، برخی دیگر نیز عادت به گرفتن ترمز در زمان‌های طولانی در شیب‌ها دارند. اما تعمیرکاران خودرو می‌گویند که نگه داشتن ترمز برای کاهش سرعت در شیب‌ها باعث ایجاد فشار غیرضروری بر روی لنت‌ها و دیسک ترمز می‌شود. به جای این عمل، می‌توانید از دنده‌های سنگین استفاده کنید و با استفاده از ترمزگیری‌های کوتاه و سبک، سرعت خودرو را کنترل کنید.

عدم تعویض به موقع دنده

بعضی از رانندگان عادت دارند که در یک دنده حرکت کنند، به عنوان مثال در دنده ۴ با پایین آمدن دور موتور، به جای تعویض دنده به ۳، در همان دنده ادامه می‌دهند و از انجام این کار خودداری می‌کنند. اما به نظر کارشناسان، اگر دور موتور از یک حدی پایین‌تر یا بالاتر باشد و در همان دنده شتاب‌گیری انجام شود، در واقع فشار زیادی بر روی موتور وارد می‌شود.

رانندگان باید به این نکته توجه کنند که باید به موقع اقدام به تعویض دنده کنند و این کار را به هیچ عنوان فراموش نکنند. در صورتی که دور موتور بسیار پایین یا بالا باشد، تعویض دنده به دنده معکوس (مثلاً از ۴ به ۳) به منظور حفاظت از موتور و جلوگیری از وارد آمدن فشار زیادی بر روی آن، ضروری است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو
  • سرمربی الهلال: مطمئنم به فینال صعود می‌کنیم
  • شهریار مغانلو ترک عادت نکرد؛ گلزنی در دربی اصفهان
  • به این زوج دفاعی سپاهان عادت کنید
  • این ۵ عادت سلامت پوست را به خطر می‌اندازند
  • زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه اعلام شد + جزئیات
  • عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع شد
  • عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی ممنوع می‌شود
  • ممنوعیت عرضه رایگان کیسه های پلاستیکی در فروشگاه های زنجیره ای از هفته زمین پاک