Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@22:55:14 GMT

وظیفه‌ مهم مرجعیت خبری

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۰۴۶۰

وظیفه‌ مهم مرجعیت خبری

امکان های به روز باید در خدمت برطرف کردن نیاز جامعه هدف رسانه باشد‌ در وهله اول مرجع بودن و ماندگاری یک رسانه در گرو پاسخ به مطالبات مخاطب یا همان جامعه هدف خودش است. در حال حاضر رسانه‌های ما جایگاه گذشته خود را از دست داده‌اند آن‌هم به این دلیل که پاسخگوی مخاطب نیستند و مردم خود را در این رسانه‌ها نمی‌بینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس ابتدا باید رسانه بتواند مرجعیت پیشین خود را به دست بیاورد و اعتمادسازی کند و این هم کار بسیار دشواری است برای رسانه‌هایی که دانه‌دانه مخاطب جذب می‌کنند و هزارهزار از دست می‌دهند.

باید به این نکته توجه داشت که رادیو و تلویزیون ما به‌عنوان یک مدیا از امکانات صوتی و تصویری و امکانات فراوانی بهره می‌برد اما به‌دلیل عدم اعتمادسازی و انعکاس خواست و نیاز مردم نتوانسته مرجعی قابل اعتماد برای مخاطب باشد و ریزش بسیار زیاد مخاطبانش گواه همین مسأله است. رسانه‌های ما کنش‌مند نیستند و دربرابر پدیده‌ها و رویدادها واکنشی عمل می‌کنند. اتفاقی رخ می‌دهد و ما در قبال آن به هر دلیلی سکوت می‌کنیم و آن اتفاق در فضای مجازی و رسانه‌های بین‌المللی بازتاب پیدا می‌کند و شفاف‌سازی و تحلیل و لحظه‌به‌لحظه آن را به مخاطب ارائه می‌دهد اما رسانه‌های ما تازه و پس از این اتفاق‌ها با تأخیر بسیار شروع می‌کنند به نشان دادن رفتارهای واکنشی به مسأله. در نهایت این رفتار واکنشی مرجعیت خبر را همچنان به رسانه‌های اولیه می‌دهد و جز پوشش آنها چه در تأیید و چه در تکذیب کار دیگری از پیش نمی‌برد. اگر وضع به‌همین منوال ادامه پیدا کند ما در مولتی‌مدیا هم به موفقیتی نمی‌رسیم چون اگر چنین بود صداوسیما مشکلش را در این حوزه حل می‌کرد.

نکته مهم و قابل تأمل، برای رسانه‌های مکتوبی مثل روزنامه ایران، همشهری و... که ارکان رسانه‌ای در حوزه مطبوعات مکتوب هستند در وهله اول رسیدن به این الزام بدیهی، یعنی رفتن به سمت امکانات مولتی‌مدیا در جهان امروز رسانه‌ای است و دیگری مشی مشخص و به‌روز و مثمرثمر داشتن این مدیا. اگر قرار باشد در رسانه‌ صوتی و تصویری روزنامه‌ای مهم مثل «ایران»، همان اخبار منتشر شده، انعکاس پیدا کند که هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و کاری از پیش نخواهد رفت اما اگر در زمان غیاب روزنامه، در طول ساعاتی که انتشار ندارند، به پوشش اخبار، تحلیل آنها و مرتفع کردن نیاز مخاطب بپردازد می‌توان امیدوار بود که جامعه هدف خود را پیدا کند و ارتباطی دوسویه بین آن رسانه و بینندگان و شنوندگانش برقرار شود. البته باز هم باید برگردیم به نکته اولی که به آن اشاره شد. خط قرمزهای جاری و ساری و البته بسیار زیاد، مخاطب را از رسانه ناامید می‌کند و او را به سمت رسانه‌هایی خواهد برد که هم بموقع و هم با تحلیل و تجزیه لحظه‌به‌لحظه تمام نیاز او را برطرف می‌کنند.
قدمی که روزنامه در این راه برداشته است، قدم مهمی است و البته ضروری که باید تمام رسانه‌های مکتوب ما به این سمت بروند و جایگاه ویژه خود را در این حوزه پیدا کنند اما برای جلوگیری از تکرار مکررات و هزینه‌های بی‌مورد، باید خط مشی مناسبی داشته باشند و رسالت‌های کلان خود را روی این مسأله بگذارند که به جای واگذاری مرجعیت رسانه‌ای به بی‌بی‌سی و... خودشان مرجع خبر و اولین‌ها در تولید و پوشش و تحلیل اخبار و اتفاقات روز و شب جامعه باشند و به ‌هیچ عنوان همان کاری که در روزنامه انجام می‌شود را پی نگیرند. در واقع اگر روزنامه را پایه کار بدانیم، بخش مدیا باید پوشش‌دهنده و تکمیل‌کننده روزنامه باشد و این‌ها در کنار هم حرکت کنند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رسانه های ما جامعه هدف رسانه ای رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۰۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی‌حجابی

روزنامه ایران در مطلبی به توییت مهدی فضائلی درباره نظر رهبرانقلاب نسبت به برخورد با بی حجابی واکنش نشان داد.

این روزنامه نوشت: یکی از موضوعاتی که در چند روز اخیر به تیتر برخی رسانه‌های داخلی تبدیل شد، مسأله مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی بود. بویژه پس از آنکه در پی انتشار تصاویری از برخورد نیرو‌های پلیس امنیت اخلاقی با هنجارشکنان، مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به صورت غیرمستقیم خبر داد که رهبر انقلاب دراین‌باره به برخی مسئولان تذکر دادند. این نقل قول بهانه‌ای شد تا یک جریان سیاسی خاص، رسانه‌های وابسته به خود را علیه قوای سه‌گانه و فراجا بسیج کند.

این درحالی است که رئیس‌جمهور در آخرین نشست هیأت دولت و حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا در اظهاراتی مشابه تأکید داشتند که برخورد با بی‌حجابی و هنجارشکنی‌های سازمان‌یافته در جامعه، تصمیم مشترک قوا بوده و پلیس نیز وظایف مربوط به خود را در اجرای این تصمیم برعهده دارد، ضمن اینکه باید حقوق مردم رعایت شود.

در چنین شرایطی، یک جریان خاص سیاسی که به دنبال بازنمایی اختلاف میان قوا در موضوع حجاب است، تلاش کرد سخنان رئیس قوه قضائیه را به عنوان تقابل با رئیس‌جمهور بازنمایی کند. عجله این جریان و رسانه‌های آن در اختلاف‌افکنی به حدی بود که در تیتر‌های رسانه‌های خود، تحریف‌های مشخصی انجام داد. به عنوان نمونه، تاریخی را که رئیس قوه قضائیه به عنوان جلسات تصمیم‌گیری درباره موضوع حجاب بیان کرده بود، یک سال عقب برد.

به نظر می‌رسد هدف این تلاش‌های سیاسی و رسانه‌ای از القای اختلاف میان قوا، تلاش برای احیای پایگاه سیاسی و اجتماعی از دست رفته این جریان باشد.

دیگر خبرها

  • ۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند
  • ژنرال انگلیسی: اوکراین با جنگ دشواری مواجه است
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های این کشور
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • عصبانیت شدید ارگان دولت از مطرح شدن نام رئیسی در برخورد با بی‌حجابی
  • برنامه‌های تولیدی رادیو بوشهر کیفی شود
  • عصبانیت رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیس با بی‌حجابی
  • طنز نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی و عدالت اجتماعی دارد
  • گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه ۴ اردیبهشت