Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان یک محقق و مدرس دانشگاه در رشته معماری می‌گوید: تقارن در معماری امروز هم به‌صورت گوناگون به‌کار گرفته می‌شود.

محمد محمدی‌اصل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تقارن از وجوه مشترک معماری در همه جوامع و سرزمین‌ها است و در معماری امروز هم به صورت گوناگون بکار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از بناهای تاریخی ایران در دوران اسلامی و پیش از اسلام، اصل تقارن رعایت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدی‌اصل یادآور شد: خانه‌های تاریخی خرم‌آباد فاقد تقارن کامل طولی و عرضی مانند آنچه در بسیاری از خانه‌های تاریخی شهرهایی مانند شیراز، یزد و... مشاهده می‌شود، هستند.

این محقق و پژوهشگر خاطرنشان کرد: در بافت تاریخی خرم‌آباد، خانه‌ها در هر جبهه به صورت مستقل به شکل متقارن طراحی شده‌اند اما اینگونه نیست که جبهه‌های مختلف بنا هم به‌صورت متقارن نسبت به یکدیگر قرار گرفته باشند.

وی تصریح کرد: به دیگر سخن در اینجا هندسه‌ی "متقارن" جبهه‌های میانسرا جای خود را به هندسه‌ی "متوازن" داده است.

محمدی‌اصل بیان کرد: عدم تبعییت صِرف از اصل تقارن کامل در محورهای طولی و عرضی، باعث شده که معمار با دستی گشاده‌تر و متناسب با نیازهای عملکردی و محدودیت زمین در بافت تاریخی شهر به جانمایی فضاهای مختلف در جبهه‌های پیرامون میانسرا دست یازد.

وی گفت: ویژگی اخیر از وجوه تمایز معماری خانه‌های تاریخی خرم‌آباد با بسیاری از مناطق و شهرهای دیگر لرستان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری خانه تاريخي معماري خانه های تاریخی خرم آباد طولی و عرضی تقارن کامل هم به صورت محمدی اصل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۱۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در خرم‌آباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، فرمانده انتظامی لرستان گفت: در پی وقوع سرقت از منازل در شهرستان خرم آباد، موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس آگاهی استان قرار گرفت.

سردار یحیی الهی افزود: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی، اعضای یک باند را شناسایی و آنها را پس از هماهنگی با مقام قضائی، طی یک عملیات منسجم و ضربتی دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی لرستان تصریح کرد: متهمان در تحقیقات به عمل آمده به ۱۳ فقره سرقت منزل اعتراف کردند و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

سردار الهی از شهروندان تقاضا کرد در صورت مشاهده هرگونه رفت و آمد مشکوک افراد ناشناس، به ویژه در ساعات پایانی شب، موضوع را از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • خانه‌های کلنگی تهران چند؟
  • گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه
  • عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد
  • اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های حوزه میراث فرهنگی در گلستان
  • معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود
  • کلوپ: یا صعود یا حذف شدن به زیباترین شکل ممکن!‏
  • آلیسون: بازگشت تاریخی مقابل بارسا خیلی فرق داشت
  • دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در خرم‌آباد
  • تحویل ۳ شیء تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد
  • تحویل سه شی تاریخی به میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد