Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان یک کارشناس مذهبی با اشاره به این‌که در دین مبین اسلام طلاق امری نکوهیده و درعین حال حلال است که تنها در تنگناها باید به آن رجوع کرد، گفت: آمار طلاق‌های جوانان در سال اول زندگی بسیار نگران کننده‌است که باید در زمینه انتخاب همسر فرهنگ‌سازی‌های لازم را انجام داد که بتوان با روند رو به رشد این معضل مقابله کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام محمدرضا خدایی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با علل طلاق، اظهار کرد: یکی‌از علل طلاق و جدایی زوج‌های جوان این است که این افراد روش‌های ارتباط کلامی را نمی‌دانند به همین دلیل به‌جای دیدن طرف مقابل و درک او فقط خود را می‌بینند.

وی با اشاره به این‌که خیلی‌از افراد وقتی به حرف دیگری گوش می‌دهند، به فکر این نیستند که احساسات طرف مقابل را درک کنند بلکه درصددند خود را برای جواب بعدی و حرف زدن بعدی آماده کنند، گفت: این مهم را در قرآن حکیم می‌فهمیم آن‌جا که در آیات ۱۷ و ۱۸ زمر می‌فرماید: «و آنان که خود را از طاغوت به دور می‌دارند تا مبادا او را بپرستند و به‌سوی خدا بازگشته‌اند آنان را مژده باد پس بشارت ده به آن بندگان من که به سخن گوش فرامی‌دهند و بهترین آن را پیروی می‌کنند اینانند که خدایشان راه‌نموده و اینانند همان خردمندان».

خدایی تأکید کرد: اگر اختلاف بین زن و شوهر هر روز بالا گرفت باز قرآن‌کریم توصیه می‌کند برای حل اختلاف به حکمیت تن دهند و یک نفر داور از طرف مرد و یک نفر از طرف زن که البته باید انسان‌های مجرب و عاقلی باشند و سعی کنند کار را با تدبیر جلو ببرند انتخاب شوند تا بلکه با پادرمیانی آن دو، اختلاف حل شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اگر به هیچ روی ادامه زندگی میسر نبود خداوند حکیم برای برون‌رفت از مشکلات راهی را بازگذاشته است؛ بنا بر فرموده قرآن اگر فرایند طلاق و جدایی درست صورت گیرد و به کسی ظلم نشود، خداوند طرفین را از فضل خود برخوردار می‌نماید چنان‌که در آیه ۱۳۰ سوره نساء در این رابطه می‌فرماید: «و اگر آن دو از یکدیگر جدا شوند خداوند هر یک را از گشایش خود بی‌نیاز گرداند و خدا همواره گشایش‌گر حکیم است».

وی با اشاره به این‌که طبق آمار اداره‌کل ثبت‌احوال در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۲ هزار و ۸۲ مورد ازدواج در استان به ثبت رسیده است، عنوان کرد: در این مدت دو هزار و ۸۸۱ مورد طلاق در استان به ثبت رسیده و به‌طور متوسط در هر شبانه روز ۱۰ واقعه طلاق ثبت شده ‌است.

خدایی با بیان این‌که میانگین سن طلاق در استان برای مردان ۳۵.۵ سال و برای زنان ۳۰.۷ سال است، عنوان کرد: ۳۰۳ مورد از طلاق‌ها یعنی ۱۰.۵ درصد از آنها کمتر از یکسال بوده‌اند و این آمار نگران‌ کننده‌است که از نظر فرهنگی باید روی این موضوع کار شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در فرهنگ ما طلاق امری مذموم بوده و تنها در شرایط بغرنج به‌عنوان حلال از آن یاد شده، بنابراین باید در امر ازدواج فرهنگ‌سازی شود که هر فرد با زوج هم کفو خود ازدواج کند تا با این آمار نگران‌کننده طلاق مواجه نشویم.

وی افزود: تنها راه برون‌رفت از این بحران دقت در ازدواج‌ها و انتخاب همسری همفکر است که بتوانند در کنار یکدیگر به‌خوبی زندگی کنند، مانند پدران و مادرانمان که در گذشته و با سختی‌های زیاد در کنار هم ماندند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی طلاق انتخاب همسر کارشناس مذهبی فرهنگ سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۱۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنر ظرفیت تحول یک جامعه را دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به اینکه هنر ظرفیت تحول یک جامعه را دارد گفت: نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌آفرین است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان، اعظم روانشاد_ روز پنج‌شنبه، سی‌ام فروردین_ با اشاره به حمایت هنرمندان استان لرستان از عملیات «وعده صادق» و قدردانی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در انجام موفقیت‌آمیز این عملیات راهبردی اظهار کرد: هنرمندان، سینماگران و اهالی فرهنگ لرستان با واکنش‌های خود در بزنگاه‌های مختلف ثابت کرده‌اند به رسالت بزرگ انسانی و تاریخی خویش همواره پایبند هستند.

وی با اشاره به جایگاه والای هنرمندان در جامعه، گفت: زبان هنر ماندگار است و اگر بخواهیم موضوعی ماندگار شود و اثرگذاری بیشتری داشته باشد، باید با زبان هنر آن‌را بیان کنیم.

روانشاد افزود: اگر به هر موضوعی نگاه هنرمندانه و هدفمندی وجود داشته باشد، مفاهیم و ارزش‌ها نیز به خوبی منتقل خواهد شد و هم‌گرایی عمیق‌تری در دستیابی به هدف شکل خواهد گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به نقش اصحاب فرهنگ و هنر در پیشبرد برنامه‌های فرهنگی و هنری جامعه اشاره کرد افزود: جامعه فرهنگ و هنر استان نگاه مطالبه‌گر به مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد که این نگاه، یک نگاه اثرگذار است و می‌تواند در حوزه فرهنگ و هنر استان نقش‌آفرین و تحول‌آفرین باشد.

اهمیت جایگاه والای هنر برای تحول جامعه

وی با تاکید بر اینکه هنر ظرفیت تحول یک جامعه را دارد، بیان کرد: باید ارزش و جایگاه والای هنر را در رشته‌های مختلف درک کرده و برای توسعه و اعتلای نام فرهنگ و هنر استان گام‌های جدی برداریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با تاکید بر تولیدات هنری در اجرای طرح شهید آوینی در استان گفت: حمایت از آثار فاخر و اثرگذار، اجرای برنامه‌های هنری در سطح محلات به منظور اجرای عدالت اجتماعی و افزایش نشاط اجتماعی، توسعه کمی و کیفی خدمات فرهنگی و هنری در دستور کار شورای هنر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد.

تاکید بر بهره‌گیری از توان اصحاب اندیشه و هنر در آسیب‌شناسی جامعه

روانشاد همچنین بر مشارکت هدفمند و بهره‌گیری از توان اصحاب اندیشه و هنر در آسیب‌شناسی جامعه تاکید کرد و گفت: تقویت ترویج گفتمان اخلاق‌مدار در اولویت قرار دادن مسائل صندوق هنر هنرمندان و طرح‌های وابسته آن از دیگر برنامه‌های شورای هنر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان است که روند اجرای آنها بررسی خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: جلسات شورای فرهنگی، هنری و مالی این اداره کل به صورت هفتگی در دستور کار قرار گرفته است که این جلسات به منظور بررسی، آسیب‌شناسی و ارائه برنامه‌های پیش رو و شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه‌ها برگزار خواهند شد.

کد خبر 745802

دیگر خبرها

  • لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه
  • فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است/ اهمیت خرده‌فرهنگ‌ها
  • علم الهدی ریشه بالا رفتن سن ازدواج را پیدا کرد
  • لزوم داشتن نگاه جدی به نفوذ دانش به بخش کشاورزی
  • علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است
  • علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است
  • هنر ظرفیت تحول یک جامعه را دارد
  • لزوم همکاری بیشتر بانک‌های همدان در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری
  • قتل عجیب زن اول به دلیل ازدواج مجدد شوهر
  • قتل همسر اول به خاطر ازدواج دوم