Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-19@12:59:24 GMT

16 سال پیش وقتی قطار در حوالی نیشابور منفجر شد

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۱۹۹۰

16 سال پیش وقتی قطار در حوالی نیشابور منفجر شد

تین نیوز

16 سال است که از حادثه انفجار قطار نیشابور که از آن به عنوان چهارشنبه سیاه نیز نام برده شده، می‎گذرد؛ حادثه‌ای که در روستای دهنو هاشم‌آباد نیشابور رخ داد و در آن بیش از 300 نفر کشته و تعداد بسیاری زخمی شدند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، در این حادثه که به قولی بزرگ‌ترین سانحه راه‌آهن در ایران به شمار می‌رود، شدت انفجار به حدی بود که تا شعاع ۲۰ کیلومتری محل سانحه خسارت وارد شد و گودالی به عمق 20 متر در محدوده‌ای وسیع ایجاد نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شانزدهمین سالگرد این حادثه، این بار با سید مهدی حسینی یکی از ماموران آتش‌نشان که خود نیز در سانحه قطار نیشابور مجروح شد، گفت‌وگو کرده‌ایم؛ او در این خصوص گفت: امسال 16 سال است که از آن روز غم‌انگیز که منجر به شهادت چندین نفر از همکارانم در سازمان آتش‌نشانی شهرستان نیشابور شد، می‌‌گذرد. در آن روز حدود ساعت 4.30 صبح که به چهارشنبه سیاه هم معروف شد، به سوانح ستاد فرماندهی آتش‌نشانی اعلام حادثه می‎شود، براساس آنچه ابتدا اعلام گردید چند واگن آزاد شده و در گذرگاه خیام قرار بود از ریل خارج شوند که بلافاصله نیروهای ایستگاه مرکزی شماره یک آتش‌نشانی به محل مورد نظر اعزام شدند.

وی بیان کرد: پس از رسیدن به محل، مجدد اعلام گردید در ایستگاه خیام روستای دهنو هاشم‎آباد واگن‎های حامل گوگرد، پنبه و دیگر مواد آتش‌‌زا فرار کرده و در همان محل از ریل خارج و موجب بروز آتش‌سوزی شده‎اند.

حسینی که در زمان وقوع حادثه تنها دو سال از استخدامش در آتش‌نشانی نیشابور می‎گذشت و در این سازمان مشغول خدمت بود، اظهار کرد: چون شیب مسیر به سمت تهران بیشتر بود واگن‎هایی که آزاد شده بودند، سرعت بالایی داشته و به همین دلیل به ضلع شمال و جنوب راه‌آهن واژگون شده بودند.

وی گفت: به دلیل شدت بروز آتش نیروهای کمکی از حوزه آتش‌نشانی شهرستان، کارخانجات، شهرداری‎های اقماری و حتی مشهد درخواست شد. اگرچه آتش اطفاء شده بود اما در ساعت 9.37 دقیقه انفجار مهیب دیگری در همان محل رخ داد که منجر به شهید شدن تعداد 24 آتش‌نشان از کل استان که 8 نفر آن‌ها از مجموعه آتش‌نشانی نیشابور بودند، گردید.

حسینی که خودش نیز در این حادثه مصدوم شده بود، افزود: اگرچه از ابتدای صبح در محل حادثه بودیم اما قبل از وقوع انفجار برای آب‌گیری مجدد رفته بودیم که در زمان برگشت به محل حادثه برای یک دقیقه در تقاطع اصلی روستای هاشم‎آباد به علت اینکه نیروهای اداره برق در حال تمهیدات لازم برای جلوگیری از خطرات بیشتر بودند، متوقف شدیم که انفجار رخ داد.

وی اظهار کرد: اگر چه در ضلع شمال راه‌آهن و در فاصله 70 متری محل انفجار قرار داشتیم اما چون هنوز در معرض مستقیم قرار نگرفته بودیم اتفاق خاصی برایمان نیفتاد اما اگر کمی زودتر می‎رسیدیم و در مسیر مستقیم قرار می‌‌گرفتیم به دلیل شدت موجی که انفجار داشت، قطعأ ما نیز جان خود را از دست می‎دادیم.

او که اکنون مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرستان نیشابور است، بیان کرد: در ضلع جنوب راه‌آهن هر کس در فاصله 500 متری انفجار هم قرار داشت، کشته شده بود حتی بسیاری از خانه‎های مسکونی به کلی تخریب شدند.

وی ادامه داد: محل وقوع انفجار بسیار صحنه دلخراشی بود به طوری که حتی بسیاری از افراد قابل شناسایی نبودند، حتی به دلیل شدت انفجار گودالی با عمق 20 متر ایجاد شده بود.

حسینی اظهار کرد: نباید این حادثه به فراموشی سپرده شود، آتش‌نشانان همگی در کشور عزیز هستند در حادثه پلاسکو، حادثه انفجار قطار نیشابور و حتی از ابتدای انقلاب که پالایشگاه‎های نفت توسط رژیم بعثی عراق بمباران می‎شد، این آتش‌نشانان بودند که برای خاموش کردن آتش، جان‌فشانی کردند؛ به همین از جایگاه والایی برخوردار هستند.

این آتش‌نشان افزود: هرچند هنوز قوانین مشکل دارند و این عزیزان را به عنوان شهید اعلام نمی‎کنند اما امیدواریم به این قشر زحمت‌کش نگاه ویژه‌تری داشته باشند، آتش‌نشانان به طور مستقیم در معرض حوادث هستند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرستان نیشابور مطرح کرد: امیدواریم در سطح شهرها تندیس‎ها و المان‌هایی از شهدای آتش‌نشان نصب و مدال شجاعت به خانواده‎های این افراد و یا خودشان داده شود.

وی گفت: از نظر مادی حقوق و مزایایی که آتش‌نشانان دریافت می‎کنند، هیچ ارزشی ندارد و فقط به دلیل جایگاه معنوی که دارد به این حرفه می‎آیند و هر فردی قادر نیست در این حرفه، خدمت کند.

حسینی اظهار کرد: متاسفانه آتش‌نشانانی که در حادثه انفجار قطار نیشابور جان خود را از دست دادند هنوز شهید اعلام نشدند و به عنوان شهید خدمت محسوب می‎شوند.

29 بهمن‌ماه 1382 فاجعه انفجار قطار نیشابور که به قولی بزرگ‌ترین سانحه راه‌آهن در ایران است، اتفاق افتاد که در این حادثه بسیاری از آتشنشانان و نیروهای امدادی، نیروهای دولتی از جمله فرماندارِ وقت این شهرستان، اهالی روستا و... کشته و زخمی شدند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: قطار نیشابور سانحه راه آهن حادثه انفجار قطار نیشابور دلیل شدت آتش نشانان هاشم آباد راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۱۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت مرد ۶۰ ساله بر اثر آتش سوزی منزل در شمال تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، جلال ملکی گفت: ساعت ۱۱ و ۱۳ دقیقه ظهر امروز یک مورد آتش سوزی در ساختمانی در­خیابان حسینی، خیابان مجیدیه شمالی به سازمان آتش نشانی اعلام شد و بلافاصله دو ایستگاه با امکانات کامل به محل اعزام شدند.

این مقام مسئول افزود: آتش نشانان در محل مشاهده کردند، آتش سوزی در یک واحد آپارتمان ۷۰ متری در طبقه سوم یک ساختمان چهار طبقه دوازده واحدی اتفاق افتاده و این منزل مسکونی کاملا شعله ور است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: در داخل این واحد ۷۰ متری، مقدار زیادی لوازم مستعمل و ضایعات، ­دو ظرف کوچک حاوی بنزین، افشانه، حشره کش و وسایل این چنینی که قابلیت انفجار و اشتعال دارند، وجود داشت.

ملکی افزود: به گفته افراد حاضر در محل در داخل این منزل یک نفر حضور داشت و دو انفجار کوچک هم در منزل اتفاق افتاده بود.

این مقام مسئول گفت: پیش از رسیدن آتش نشانان درب واحد باز شده بود و منزل کاملا شعله ور بود که آتش نشانان عملیات را آغاز کردند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی افزود: آتش نشانان حین عملیات با وضعیت سوخته یک مرد حدودا ۶۰ ساله مواجه شدند که به تایید عوامل اورژانس جان خود را از دست داده بود.

ملکی گفت: آتش نشانان از گسترش آتش به اطراف جلوگیری کردند و پس از ایمن سازی و تخلیه دود، محل را به عوامل انتظامی تحویل دادند.

دیگر خبرها

  • ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»
  • ببینید | تصاویری از وضعیت در حوالی پایگاه هشتم شکاری اصفهان پس از شنیدم صدای انفجار
  • صدای انفجار در اصفهان / نشانی از انفجار و تخریب نیست
  • شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان/نشانی از انفجار و تخریب نیست
  • آتش سوزی مرگبار کارگاه ساختمانی در تهران/ ۶ کارگر جان باختند+ جزئیات
  • انفجار یک ساختمان مسکونی در دزفول ۹ مصدوم بر جا گذاشت
  • انفجار گاز در دزفول ۹ مصدوم بر‌جای گذاشت
  • آتش‌سوزی در مجیدیه جان مردی را گرفت
  • فوت مرد ۶۰ ساله بر اثر آتش سوزی منزل در شمال تهران
  • مهار آتش سوزی منزل مسکونی در ده مجنون کرمانشاه