Web Analytics Made Easy - Statcounter

در آستانه یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم، لذا بهتر است نمایندگان مجلس به جای وعده و وعیدهای بی‌مورد به فکر وظیفه اصلی یک نماینده مجلس در بحث قانون‌گذاری و نظارت بر قانون‌های وضع شده در مجلس باشند.

بر اساس کدام معیار رای بدیم/ برنامه نماینده یا وعده آسفالت و بیمارستان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، جمهوریت جزو لاینفک ساختار سیاسی ایران اسلامی است که بنیان‌گذار کبیر انقلاب برای همیشه با جمله «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه بیشتر» اتمام حجت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخاب کارگزارانی برای نظارت بر قانون و ریل‌گذاری برای امور اجرایی کشور از ابتدای انقلاب برعهده مردم گذاشته شد و به این ترتیب مردم «سرآقاسید» که روستایی محروم از امکانات در شهرستان کوهرنگ است به همان اندازه مردم شمال شهر تهران می‌توانند در تعیین سرنوشت کشورشان موثر باشند.

نکته قابل تامل و توجه در این نوع انتخاب، دغدغه ذهنی افراد است و قطعا فردی که در روستایی مانند «ارجل» در شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری از امکانات ضعیفی در حوزه آموزش، بهداشت و رفاه بهره‌مند است، معیارهای متفاوتی برای انتخاب با فردی که در شمال یک کلان شهر ساکن است، در نظر می‌گیرد.

پیگیری مسایل عمرانی و زیرساختی در حوزه انتخابیه وظیفه نماینده نیست ولی منع قانونی هم ندارد

آسیب مورد نظر از آنجایی آغاز می‌شود که برخی از افراد عامدانه یا سهوا سوار بر این موج مطالبات مردمی شوند و با شعار رفع مشکلات مصداقی در حوزه انتخابیه، نظر و رای مردم را به خود جلب کنند؛ ساختن جاده، تعویض روکش آسفالت، ساختن مرکز بهداشت، تغییر در تقسیمات کشوری و مرزهای سیاسی و ... موضوعاتی نیست که در اختیار نماینده مجلس شورای اسلامی باشد؛ هر چند در قانون منعی برای پیگیری این مسایل ذکر نشده است.

وعده‌های ساخت جاده و روکش آسفالت و ... راحت‌ترین نوع تبلیغ برای کاندیدای مجلس در مناطق محروم است

در شهرستان‌ها و مناطق محروم راحت‌ترین کار برای تبلیغات یک نماینده شعار ساختن جاده و بیمارستان، یا تبدیل روستا به شهر و ... باشد و مردم این مناطق با این شعارها ارتباط بهتری برقرار کنند نسبت به امور تخصصی که نماینده وظیفه پیگیری دارد؛ همین مسئله باعث می‌شود مردم نماینده مجلس را پس از چهارسال حضور در خانه ملت همچنان در خصوص نمیه‌کاره بودن پروژه‌های عمرانی و عزل و نصب‌های منطقه خود مورد سؤال قرار می‌دهند و شاید هیچ‌گاه از او پیرامون مسایل کلان اقتصادی، فرهنگی و ... که باید در مجلس پیگیری شود مطالبه جدی اتفاق نیافتد.

پروژه‌های عمرانی که امروز سیاسی شده‌اند

چهارمحال و بختیاری در زمره استان‌های کوچک ایران به‌شمار می‌رود که در منطقه‌ای استراتژیک در کشور واقع شده است و به‌نوعی کریدوری برای اتصال مرکز ایران به جنوب کشور به حساب می‌آید.

با این تفاسیر که در خصوص استان چهارمحال و بختیاری مطرح شد اما سال‌ها است وِرد زبان همه مسؤولان این استان از نماینده مجلس گرفته تا نامزدهای انتخاباتی تا مدیران کل، استاندارانی که به این استان آمدند و می‌آیند و... است که استان در بن‌بست قرار دارد و همین موضوع باعث عدم توسعه‌یافتگی آن شده است.

همین بن‌بست و همین عدم توسعه‌یافتگی در چهارمحال و بختیاری دست‌آویزی شده است در دست سیاسیون تا از قِبل آن بتوانند کلاهی برای خود بدوزند، هر کسی از این استان که می‌خواهد نماینده مجلس شود به مردم قول جاده و راه‌آهن و سالن ورزشی و استخر و... می‌دهد.

همچنین هر مدیری که وارد چهارمحال و بختیاری می‌شود از استاندار گرفته تا سایر مدیران کل با قول تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام این استان در حوزه مختلف می‌آید.

گویا پروژه‌های مهم و حیاتی چهارمحال و بختیاری مثل راه‌آهن، جاده چهار خطه شهرکرد-بروجن-لردگان، بیمارستان بروجن، جاده شهرکرد-شلمزار، پروژه انتقال آب بن-بروجن و ده‌ها پروژه حیاتی دیگر این استان، طرح‌های عمرانی نیستند، طرح‌های سیاسی‌اند که همچون سکوی پرتاب برای ارتقا مقام و جایگاه عده‌ای را فراهم کرده‌اند.

اما گویا پروژه‌های مهم و حیاتی چهارمحال و بختیاری مثل راه‌آهن، جاده چهار خطه شهرکرد-بروجن-لردگان، بیمارستان بروجن، جاده شهرکرد-شلمزار، پروژه انتقال آب بن-بروجن و ده‌ها پروژه حیاتی دیگر این استان، طرح‌های عمرانی نیستند، طرح‌های سیاسی‌اند که همچون سکوی پرتاب برای ارتقا مقام و جایگاه عده‌ای را فراهم کرده‌اند.

در آخرین سفر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به چهارمحال و بختیاری، وی به‌صورت کامل و مفصل درخصوص طرح‌های راکد و نیمه‌تمام استان مطالبی مطرح کرد و از اعتباراتی که به این پروژه‌ها اختصاص داده شده بود اخباری ارائه کرد و البته تاکید کرد این پروژه‌های قرار است با اعتبارات دولتی و توسط دستگاه‌های دولتی اجرایی شوند نه نمایندگان مجلس.

سوء استفاده نمایندگان از سفرهای مسؤولان کشور به شهرستان‌ها

با ورود هر مسؤول کشوری به چهارمحال و بختیاری این نمایندگان مجلس هستند که گرد وی جمع شده و سعی دارند همه چیز از سفر این مقام کشوری تا اقدامات و بازدیدهای وی تا تخصیص اعتبار و... را به نام خود ثبت کنند، بعضا در این استان دیده شده است نمایندگان برای اینکه وزیر یا مسؤول کشوری را به شهرستان خود ببرند با یکدیگر درگیر شده و استاندار این استان مجبور شده سفر مقام کشوری را لغو کند.

اما در نهایت این افکار عمومی هستند که هیچ پیشرفتی نه در پروژه‌های عمرانی و نه در توسعه چهارمحال و بختیاری نمی‌بینند، این امر ازجمله آفت‌هایی است که مردم را نسبت به انتخابات بدبین می‌کند.

تغییر ماموریت نمایندگان از رسالت کلان نمایندگی به دخالت در کارهای عمرانی

برای مثال می‌توان به وعده‌های نمایندگان فعلی و نمایندگان سابق چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد، وعده‌هایی که از بی‌توجهی عده‌ای سوءاستفاده کرده تا بتوانند رای جمع کنند، تا به کرسی جذاب مجلس راه پیدا کنند، اما همه در حد شعار باقی می‌ماند و سرنوشت این وعده‌ها تا ایام نزدیک به انتخابات بعدی همچنان راکد باقی می‌ماند.

وعده‌هایی که از بی‌توجهی عده‌ای سوءاستفاده کرده تا بتوانند رای جمع کنند، تا به کرسی جذاب مجلس راه پیدا کنند، اما همه در حد شعار باقی می‌ماند

در زیر تعدادی تصویر آمده است که از کانال‌های اطلاع‌رسانی نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی گرفته شده است و نشان می‌دهد که چگونه وظایف یک نماینده مجلس چگونه تغییر کرده است.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس استان چهارمحال و بختیاری در گزارشی به واکاوی این پدیده یا همان حامی‌پروری یا سوءاستفاده از پروژه‌های عمرانی از سوی نمایندگان مجلس پرداخته است.

برای بررسی اصل پروژه‌های عمرانی در چهارمحال و بختیاری و همچنین چیستی پدیده‌ای با نام حامی‌پروری به سراغ میثم محمودیان یکی از فعالان رسانه در این استان رفتیم تا با نظر وی در این خصوص آشنا شویم.

پروژه‌های توسعه‌آفرینی مسیری برای رفع محرومیت

میثم محمودیان گفت: در هر استانی برای رفع محرومیت و برای آنکه استان در مسیر توسعه قرار گیرد باید پروژه‌های توسعه‌آفرین و زیرساختی ایجاد شود.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه پروژه‌های مذکور در قالب‌ها کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف می‌شوند و چشم‌اندازی از توسعه یک منطقه یا یک استان را تعریف می‌کنند، افزود: اگر بتوان در راستای رسیدن به این اهداف قدم برداشت نشان می‌دهد مجموعه مدیریتی، حاکمیتی و تصمیم‌گیر در آن استان مجموعه‌ای قدرتمند است.

وی ادامه داد: اگر این مجموعه به هر دلیلی دچار مشکل شود و به آن اهداف بلندمدت خود در ایجاد زیرساخت‌ها و انجام پروژه‌های عمرانی که نهادهای دولتی و اجرایی متولی آن هستند و جزو وظایف اولیه هر دولتی محسوب می‌شوند ناکام بماند یعنی مجموعه اجرایی در رسیدن به اهداف خود ضعیف عمل کرده است.

افزایش بودجه باید در عمل اتفاق بیفتد نه صرفا روی کاغذ!

وی با تاکید بر اینکه افزایش بودجه روی کاغذ یک بحث و تحقق و جذب آن موضوع دیگری است که تاکنون اطلاعاتی از جذب این بودجه به رسانه‌ها داده نشده است، خاطرنشان کرد: فرض می‌کنیم همانطور که استاندار و نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس عنوان می‌کنند درست است، حال این سؤال مطرح می‌شود پس این افزایش بودجه کجا مصرف و صرف چه کاری شده است؟

محمودیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ساختار حزبی و سیاسی کشور وقتی یک نماینده مجلس یا شورای شهر قرار است انتخاب شود به جای آنکه با برنامه‌ها خود و ساز و کار سیاسی که برای این پست تعریف شده است رای مردم را جذب کند ناچار به پدیده‌ای به نام حامی‌پروری دست می‌زند و عده‌ای را گرد خود جمع می‌کند تا بتواند رای بیاورد.

این فعال رسانه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به خروجی حامی‌پروری، توضیح داد: وقتی این فرد به مجلس یا شورای شهر و در سطح بالاتر ریاست جمهوری راه پیدا می‌کند مجبور است در ابتدا اولویت‌های حامی‌های خود را برآورده کند یعنی بودجه‌های استانی و شهرستانی را صرف حوزه‌های انتخابیه خود و حامیانش کند.

نمایندگان چهارمحال و بختیاری نگاه حامی‌پروری دارند

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس در چهارمحال و بختیاری نیز نگاه حامی‌پروری داشتند، مصادیق این پدیده در استان بسیار است، برای مثال نماینده مجلسی که در سازمانی نفوذ کرده اعتباری را جذب می‌کند اما این بودجه را به‌صورت تک‌بعدی تنها در مناطق خاص جمعیتی هزینه می‌کند.

محمودیان با بیان اینکه اکثر پروژه‌های عمرانی که با فشار نمایندگان مجلس اجرا شده است در مناطق پُرجمعیت است تا نماینده بتواند یک حاشیه رأی امن برای دور بعدی انتخابات برای خود فراهم کند، عنوان کرد: اتفاقاتی که اخیرا در شوراهای شهر و همچنین در شورای شهر شهرکرد شاهدیم گواه همین موضوع است که همین مسئله زمینه فساد را ایجاد می‌کند.

در ادامه به سراغ یک کارشناس اقتصادی-سیاسی رفتیم تا از وی درخصوص اینکه یک نماینده تا چه حد می‌تواند در پروژه‌های عمرانی دخالت داشته باشد سؤالاتی پرسیده شود.

نمایندگان مجلس نقشی در اجرای پروژه‌های عمرانی ندارند

بهروز مردانی‌نژاد در زمینه سواستفاده نمایندگان و کاندیداهای مجلس از پروژه‌های عمرانی مهم در چهارمحال و بختیاری و همچنین وعده‌هایی که این افراد در این خصوص به مردم می‌دهند، گفت: در سال‌های اخیر و در آستانه انتخابات بسیاری از نمایندگان چون دستشان در عملکردشان در مجلس خالی است لاجرم مجبورند از کارکرد و زحمات دیگران البته اگر عملکردی وجود داشته باشد، به نام خودشان استفاده کنند.

این کارشناس سیاسی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه استفاده از طرح‌های عمرانی از سوی نمایندگان مجلس برای جمع‌آوری رای یک رویه نادرست است، افزود: نمایندگان مجلس جز اینکه برای برخی از پروژه‌های خاص در لایحه بودجه چانه‌زنی کنند عملا هیچ نقشی در انجام پروژه‌های عمرانی ندارند.

وجود اختلاف در بین نمایندگان مجلس چهارمحال و بختیاری

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس تنها می‌توانند در برخی پروژه‌های بزرگ که جنبه ملی دارند ورود کرده و تلاش کنند این پروژه‌ها در ردیف‌های بودجه قرار گیرد تا برای آن‌ها از بودجه‌های ملی تخصیص بگیرند.

مردانی‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر متاسفانه چهار نماینده چهارمحال و بختیاری با هم اختلاف دارند، ادامه داد: در حال حاضر طرح‌های ملی در این استان که نیازمند بودجه اختصاصی است کم هستند و چهار نماینده این استان عملا نمی‌توانند ادعا کنند در پیشبرد این پروژه‌های عمرانی نقشی دارند.

کارشناس اقتصادی در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: پروژه عمرانی طرحی است که دستگاه‌های مختلف اجرایی در کمیته‌های مختلف و شورای برنامه‌ریزی مطرح کرده و اعتبار می‌گیرند، نمایندگان مجلس در شورای برنامه‌ریزی شهرستان و کمیته‌های زیرمجموعه آن کاره‌ای نیستند و اگر یک در میان در این جلسات حضور داشته باشند می‌توانند نظرات خود را ارائه دهند اما این نماینده‌ها تاکنون در چند شورا یا کمیته برنامه‌ریزی استانی و شهرستانی شرکت داشتند که بخواهند رای یا نظری داشته باشند، آنقدر سرگرم کارهای خود هستند که برایشان مهم نیست.

پروژه‌های عمرانی به‌نوعی به پروژه‌های سیاسی تبدیل  شده است

وی با تاکید بر اینکه پروژه‌های عمرانی به‌نوعی به پروژه‌های سیاسی تبدیل  شده است که هر ساله بین خود جابه‌جا می‌کنند، عنوان کرد: برای مثال سد باباحیدر، نماینده فعلی شهرستان‌های فارسان، کوهرنگ، کیار و اردل خود اهل باباحیدر است این نماینده اگر می‌توانست کار عمرانی بکند پروژه حوزه انتخابیه خودش را تکمیل می‌کرد.

مردانی‌نژاد تصریح کرد: یا مثالی دیگری از این دست می‌توان به پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری اشاره کرد، این پروژه از حدود هفت سال پیش تا الان هنوز متوقف است و هر سال که می‌گذرد هیچ پیشرفتی ندارد.

متاسفانه نمایندگان مجلس کاملا از عدم توجه مردم و رای‌دهندگان استفاده سیاسی می‌کنند و پروژه‌های عمرانی را به کام خود مصادره می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نمایندگانی که ادعا می‌کنند، پروژه‌های عمرانی را تکمیل یا راه‌اندازی می‌کنند جز یک ادعا نیست و یک بازی کاملا سیاسی برای فریب مردم و ایجاد یک جبهه کاذب برای نمایندگان است، بیان کرد: متاسفانه نمایندگان مجلس کاملا از عدم توجه مردم و رای‌دهندگان استفاده سیاسی می‌کنند و پروژه‌های عمرانی را به کام خود مصادره می‌کنند.

هر پروژه عمرانی چندین مدعی دارد

وی تاکید کرد: در همه پروژه‌های عمرانی چندین دستگاه مدعی هستند، دستگاه‌ها پروژه‌های عمرانی را از آن خود می‌دانند نمایندگان مجلس نیز به‌نوعی این پروژه‌ها را به نام خود مصادره کرده‌اند، در واقع یک طرح عمرانی چندین مدعی دارد.

مردانی‌نژاد در انتهای یادآور شد: وظیفه یک نماینده مجلس قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای آن قانون است، این نماینده حتی نمی‌تواند بر کار استاندار، فرماندار یا مدیران کل نظارت داشته باشد، تنها می‌تواند در مواردی از وزار یا رئیس جمهور سؤال کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، آفت این روزهای انتخابات در ایران وعده‌هایی است که بعضا بدون در نظر گرفتن ملاحظات داده می‌شود و چون این وعده‌ها بعضا در حیطه وظایف کاندیدا نیستند بدون به نتیجه رسیدن همچنان باقی می‌ماند، شاید ضرری که این وعده‌های بی‌بازگشت به اعتماد مردم به نهادهایی همچون مجلس شورای اسلامی و انتخابات بزند هیچ‌کدام از حیله‌های رسانه‌ای سلاطین رسانه جهان نزند.

وقتی کاندیدا یا نماینده مجلسی از همه جا بی‌خبر خارج از وظایف مشخص شده خود وعده ساخت جاده، ساخت ورزشگاه، ساخت راه‌آهن و... را می‌دهد و نمی‌تواند در عمل به این وعده‌های خود عمل کند جز ضربه‌ای به افکار عمومی کاری انجام نمی‌دهد.

همچنان حق انتخاب روز جمعه با ماست؛ به برنامه‌های تخصصی رای دهیم یا وعده‌های تکراری!

در آستانه یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم، لذا بهتر است نمایندگان مجلس به جای وعده و وعیدهای بی‌مورد به فکر وظیفه اصلی یک نماینده مجلس در بحث قانون‌گذاری و نظارت بر قانون‌های وضع شده در مجلس باشند و مردم هم با بی توجهی به وعده‌های عمرانی و غیرتخصصی کاندیداها با دقت برنامه‌ها و اهداف کاندیداهای مجلس را پیگیری کنند.

گزارش از سمیه نظری زاده

انتهای پیام/68020/م

منبع: فارس

کلیدواژه: نمایندگان مجلس مجلس شورای اسلامی مجلس چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری با اشاره نمایندگان چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری در مجلس قانون گذاری و نظارت چهارمحال و بختیاری پروژه های عمرانی پروژه های عمرانی نه نمایندگان مجلس مجلس شورای اسلامی کارشناس اقتصادی یک نماینده مجلس نظارت بر قانون طرح های عمرانی حوزه انتخابیه خبرگزاری فارس افزایش بودجه عمرانی چندین وعده هایی باقی می ماند پروژه ها برنامه ریزی مردانی نژاد وعده ها شهرستان ها حامی پروری خود مصادره نام خود دستگاه ها برنامه ها شورای شهر برای مثال مدیران کل عده ای بی توجهی راه پیدا رای جمع راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۲۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارش‌های پراکنده در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ قطره گفت: بارش‌های رگباری گاهی با رعد و برق و احتمال تگرگ به ویژه در نیمه شرقی و جنوبی استان پیش بینی می‌شود.
به گفته وی، بارش برف در ارتفاعات و مه آلودگی در مناطق مستعد دور از انتظار نخواهد بود.
کارشناس هواشناسی چهارمحال و بختیاری افزود: برای فردا آسمانی صاف تا کمی ابری و کاهش نسبی دما مورد انتظار است.
به گفته قطره، برای روز‌های جمعه و شنبه هفته آینده بارش‌های پراکنده پیش بینی شده است.

دیگر خبرها

  • برگزاری مرحله دوم زندگی با آیه‌ها در چهارمحال و بختیاری
  • خبر‌های ورزشی ۳۱ فروردین چهارمحال و بختیاری
  • آغاز بزرگترین رویداد انتخاباتی در جهان
  • اطلاعیه قطعی برق در شهرکرد
  • نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند
  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • پیش بینی آسمانی صاف تا کمی ابری در چهارمحال و بختیاری
  • راه اندازی پویش های انتخاباتی در کرج
  • فراخوان انتخاب برترین‌های صنعتی و معدنی ۱۴۰۳ در چهارمحال و بختیاری
  • تداوم بارش‌های پراکنده در چهارمحال و بختیاری