Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-23@18:04:37 GMT

روایتی از کشف کوزه پر از سکه در حرم مطهر رضوی

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۲۵۵۲

روایتی از کشف کوزه پر از سکه در حرم مطهر رضوی

 همزمان با ۲۹ بهمن ماه، سالروز قیام مردم تبریز، چهل و پنجمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی با رونمایی و معرفی مجموعه سکه‌های تاریخی ضرب تبریز صبح دیروز در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری صحن کوثر حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.

حسین مروج/

 همزمان با ۲۹ بهمن ماه، سالروز قیام مردم تبریز، چهل و پنجمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی با رونمایی و معرفی مجموعه سکه‌های تاریخی ضرب تبریز صبح دیروز در محل موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری صحن کوثر حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره مطالعات و معرفی آثار موزه‌ای آستان قدس رضوی در این مراسم در زمینه جذب و جمع‌آوری اشیای موزه‌ای گفت: حرم مطهر امام رضا(ع) از قرن سوم هجری قمری و پس از شهادت آن حضرت، کانون توجه و تمرکز شیعیان و مؤمنان به خاندان نبوت و امامت بوده و به مرور زمان در اعصار و ادوار مختلف نیز بر اثر نیاز مجاوران و زائران، توسعه یافته است و از این رو در این مکان آثار و مدارک تاریخی وجود دارد که در مدت ۱۲ سده گذشته در اثر سکونت اقوام و افراد گوناگون ایجاد شده و به جا مانده است.

حشمت کفیلی افزود: بررسی اسناد و مدارک موجود در آرشیوهای آستان قدس رضوی و همچنین وجود برخی آثار مکشوفه در موزه و خزانه اشیای تاریخی حرم مطهر امام رضا(ع) نشان از کشف آثاری ارزشمند در سال‌های گذشته تا حال حاضر از این محوطه تاریخی دارد.

وی ادامه داد: این اشیا شامل انواع سفالینه‌ها مربوط به دوره اسلامی، سکه‌های طلا مربوط به دوره‌های ایلخانان مغول و صفوی، سکه‌های نقره و مس مربوط به دوره صفوی و قاجار، ظروف فلزی، اشیا و کتیبه‌های سنگی و جزو آن است.

این مقام مسئول درباره برخی از اشیای تاریخی کشف شده در دوره معاصر و سال‌های اخیر اظهار کرد: در بین اسناد موجود در مدیریت اسناد آستان قدس رضوی، سند شماره ۸۷۹۴۵ صفحه ۷ و ۱۵ به کشف یک ظرف سفالی سفید رنگ حاوی ۱۰۱ عدد سکه طلای دوره شاه طهماسب صفوی به تاریخ‌های ۹۷۸-۹۳۵ هجری قمری و در جریان تعمیر گنبد دارالسلام حرم مطهر امام هشتم(ع) اشاره دارد.

کفیلی تصریح کرد: این اشیا که پس از بررسی و کارشناسی در موزه آستان قدس رضوی به نمایش درآمدند، در ۲۱ مهرماه سال ۱۳۴۶ شمسی کشف شدند.

وی افزود: این سکه‌ها در سال‌های ۹۳۱ تا ۹۷۸ هجری قمری در شهرهای مشهد، قزوین، اصفهان، کاشان، تبریز و... ضرب شده‌اند.

رئیس اداره مطالعات و معرفی آثار موزه‌ای آستان قدس رضوی افزود: در سال ۱۳۸۳ شمسی هم در جریان خاکبرداری و توسعه مهمانسرای آستان قدس رضوی، تعداد ۳۴۰ عدد سکه طلا مربوط به دوره ایلخانان مغول و دو عدد مربوط به دوره خوارزمشاهیان نیز کشف شد.

گفتنی است، در ادامه این مراسم، توسط محمدحسین یزدی‌نژاد؛ مسئول گنجینه تمبر و اسکناس آستان قدس رضوی، محمدتقی صفار؛ کارشناس و از واقفان سکه به موزه آستان قدس رضوی و یکی از کارشناسان مجرب سکه‌شناس، توضیحاتی درباره سکه‌های ضرب تبریز موجود در گنجینه رضوی برای اطلاع حاضران بیان شد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سه شنبه های فرهنگی سکه تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۲۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت در حرم مطهر رضوی

265 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898591

دیگر خبرها

  • ببینید | حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت در حرم مطهر رضوی
  • موسسه جوانان آستان قدس رضوی، دوره جامع تربیت مربی برگزار می کند
  • دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • پذیرایی موزه‌های آستان قدس رضوی از بیش از ۴۳ هزار زائر داخلی و خارجی
  • ۴۳ هزار نفر در نوروز ۱۴۰۳ از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند
  • 43 هزار نفر در نوروز 1403 از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند
  • سکه های تاریخی از اوایل قرن ۴ تا قرن ۸ هجری به موزه رضوی اهدا شد
  • سکه های تاریخی از اوایل قرن 4 تا قرن 8 هجری به موزه رضوی اهدا شد