Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر مرکز هنرهای تجسمی با بیان اینکه دوره طولانی نمایشگاه تجسمی فجر تبدیل به یک پروسه فرسایشی شده است، گفت: استاندارد برگزاری نمایشگاه در اغلب گالری‌ها یک هفته است، ما هم امسال سعی کردیم به آن استاندارد برپایی نمایشگاه‌های تجسمی نزدیک شویم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «هادی مظفری»، مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در جمع خبرنگاران حضور یافت و به پرسش های آنها پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هادی مظفری در پاسخ به سئوالی مبنی بر کاهش تعداد روزهای برگزاری جشنواره تجسمی فجر توضیح داد: سال گذشته جشنواره هنرهای تجسمی فجر اولین جشنواره‌ای بود که شروع شد و پس از پایان همه جشنواره‌ها نیز به پایان رسید؛ دوره طولانی نمایشگاه تبدیل به یک پروسه فرسایشی شد؛ با توجه به اینکه استاندارد برگزاری نمایشگاه در اغلب گالری‌ها یک هفته است ما هم امسال سعی کردیم به آن استاندارد برپایی نمایشگاه‌های تجسمی نزدیک شویم. با این‌حال برنامه‌ها و رویدادهایی که برای جشنواره تدارک دیده‌ایم را در همین مدت گنجاندیم و نشست‌های گفتگوی هنرها با حضور اساتید دانشگاه برگزار خواهد شد و از دانشکده‌ها و هنرستان‌ها دعوت کردیم که اساتید و شاگردان، گفت‌وگوهای خود را به فضای جشنواره بیاورند.

 

مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  همچنین درباره فاصله چند روزه میان مراسم اختتامیه با آخرین روز نمایشگاه جشنواره تجسمی فجر اظهار کرد: این تاریخ از قبل با تالار وحدت هماهنگ شده بود و از طرف دیگر ما چند روزی زمان نیاز داریم که کتاب جشنواره را آماده کرده و بتوانیم آن را هم‌زمان با اختتامیه رونمایی کنیم.

 

هادی مظفری در پاسخ به سئوالی مبنی بر چگونگی داوری آثار دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی گفت: در هر بخش شورای هنری با حضور داوران و دبیر آن بخش تشکیل شد تا کارها بررسی شده و آثار شایسته جایزه معرفی شوند. به نظر می‌رسد در هر کدام از رشته‌های ده‌گانه بین یک تا سه نفر برگزیده خواهیم داشت.

وی درباره نحوه خرید  آثار برگزیده  دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی از سوی مرکز هنرهای تجسمی  اظهار کرد: آثاری که قرار است توسط مرکز تجسمی خریداری شود آثار برگزیده جشنواره هستند و کار متوسط خریداری نخواهد شد.

 

مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  درباره بخش ویژه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی که به یادبود جان‌باختگان هواپیمای اوکراین  اختصاص دارد، گفت: در بخش یادبود جان‌باختگان هواپیمای اوکراین یک اثر چیدمان و یک نقاشی از محسن حیدری  در جشنواره حضور  دارد.

هادی مظفری درباره  یادبود شهید «قاسم سلیمانی» در دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: در این بخش آقای گنجی روی پرتره شهیدسلیمانی کار می‌کند و آقای لوایی در حال ساخت سردیس این شهید هستند که تا پایان نمایشگاه این دو اثر به پایان می‌رسد و در مراسم اختتامیه رونمایی خواهد شد.

وی تصریح کرد:  اثر «حسن روح‌الامین» که برای بزرگداشت سردار قاسم سلیمانی پیش از این در فضای مجازی  منتشر شده بود در این نمایشگاه برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفته است.

 

مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جابجایی مکان دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی از نمایشگاه بین‌المللی به موسسه صبا  توضیح داد:  با شرایطی که در نمایشگاه بین‌المللی تهران پیش آمد بهترین انتخاب این بود که به موسسه صبا برگردیم؛ زیرا حضور جشنواره در نمایشگاه بین‌المللی زمانی مناسب است که همراه با برگزاری نمایشگاه‌های دیگر باشد، درحالی‌که اگر نمایشگاه دیگری در آن فضا نباشد و در فاصله میان دو نمایشگاه به آنجا بروید، جشنواره اصلاً دیده نمی‌شد و مورد استقبال قرار نمی گرفت. با تغییر زمان جشنواره، تاریخ جدیدی که در نظر گرفته شد در فاصله میان پایان یک نمایشگاه و آغاز نمایشگاه بعدی بود. به این جهت نمایشگاه را به موسسه صبا آوردیم.  امسال برای اولین بار تمام قسمت‌های مجموعه صبا به جشنواره اختصاص پیدا کرده است.؛ سال‌ گذشته کارها خیلی فشرده چیده می‌شد و شاید چیدمان آنها از استاندارد خارج بود. خود ما از چیدمان آثار راضی نبودیم به دلیل اینکه آن‌قدر کارها فشرده بود که قابلیت خوانش و بازدید را نداشت، اما امسال کارها خیلی حساب شده‌تر چیدمان شده و بخش‌های جداگانه برای آنها در نظر گرفته شده است.

 

هادی مظفری  در ادامه خاطر نشان کرد: ما سه سیاست جدی داشتیم که با همه سختی‌هایی که این اواخر به وجود آمد سعی کردیم پای آنها بایستیم. نکته اول این بود که هنرهای تجسمی زیر یک سقف باشند. سال گذشته که بخش‌های مختلف تفکیک شده بود و هر کدام در یک محل برگزار می‌شد، هم به لحاظ مدیریتی مشکل داشتیم و هم دسترسی مخاطبان به همه بخش‌ها کمتر بود؛ پس ناگزیر بودیم جشنواره را در فضای عمومی‌تری که قابلیت ارائه همه آثار در آن وجود داشته باشد برگزار کنیم. سال گذشته هم تلاش کردیم که همه بخش‌ها را به مرکز صبا بیاوریم اما گنجایش آن فراهم نبود. امسال موفق شدیم که همه فضا را در اختیار بگیریم و نمایشگاه را به صورت متمرکز برگزار کنیم. این کار امکان بازدید سریع‌تر و راحت‌تری را به مخاطب می‌دهد و همچنین امکان گفتگوی بهتری بین گالری‌دارها و بخش مسابقه ایجاد می‌کند و ارتباط این دو بخش بهتر فراهم می‌شود. سال گذشته خیلی تلاش کردیم که گالری‌ها به بخش مسابقه نزدیک شوند اما این اتفاق به دلیل دوری مسافت رخ نداد، ولی امسال همه آنها زیر یک سقف جمع شده‌اند.

 

وی با تاکید بر رابطه بین هنرهای تجسمی و بازار هنر گفت: مادامی‌که هنرهای تجسمی فقط در عرصه نمایش مورد مدیریت قرار بگیرد و راجع به آن برنامه‌ریزی شود، حتماً با خلاء جدی ۵۰ درصدی مواجه هستیم. یعنی ۵۰ درصد مربوط به معرفی هنرمند است اما ۵۰ درصد دیگر آن است که بتوانیم هنرمند را به بازار هنر معرفی کنیم. این سیاست جدی ماست و در سال‌های بعدی حتما دنبال خواهد شد.

 

مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر بحث پژوهش محور بودن جشنواره  هنرهای تجسمی تاکید کرد و گفت: بحث پژوهش  سال گذشته و امسال در جشنواره هنرهای تجسمی فجر دنبال شد؛ زیرا اعتقاد داریم که حتماً از بزنگاه برگزاری جشنواره باید ماحصل علمی و پژوهشی به یادگار داشته باشیم.

 

هادی مظفری درباره حضور گالری‌ها در دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی توضیح داد:  ما این تصمیم را به اختیار مدیران گالری‌ها گذاشتیم که اگر مایل هستند با یک اثر یا با آثار متعدد در جشنواره حضور پیدا کنند. در این نمایشگاه یک گالری هست که با تک اثر شرکت کرده و گالری دیگری هست که مجموعه‌ای از آثار استاد «رضا مافی» را به نمایش گذاشته است. یعنی برای اولین بار آثار بی‌نظیری از رضا مافی و لوازم شخصی این هنرمند را در یک گالری می‌بینید که قبلا هیچ کجا نمایش داده نشده است. همچنین آثاری از اساتید برجسته توسط گالری‌های مختلف به نمایش درآمده است که در دوره پیش از این هنرمندان پیشکسوت کمتر اثری داشتیم.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: یک هفته ای هادی مظفری جشنواره تجسمی فجر نمایشگاه تجسمی استاندارد دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی جشنواره هنرهای تجسمی فجر نمایشگاه بین المللی برگزاری نمایشگاه برای اولین بار هادی مظفری موسسه صبا سعی کردیم سال گذشته خواهد شد گالری ها یک هفته بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۲۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۳۵۰ برنامه در مناطق شهر به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان

دبیر هفته فرهنگی اصفهان گفت: به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان ۳۵۰ برنامه‌ شاد و مفرح در حوزه‌های مختلف فرهنگی و گردشگری و هنری در نصف جهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، میثم بکتاشیان در برنامه رادیویی «صدای شهر» اظهار کرد: به مناسبت تولد فیلسوف و معمار بزرگ شیخ بهایی سوم تا دهم اردیبهشت هر سال به نام هفته اصفهان نام‌گذاری شده است که در این راستا برنامه‌هایی را برای معرفی شاخص‌های هویتی اصفهان اجرا خواهیم کرد.

وی افزود: معرفی مشاهیر و مفاخر همچنین هنرها، آموزه‌های فرهنگ عامه و آن چیزی که هویت اصفهان را در بر ¬گیرد در هفته اصفهان تحت عنوان برنامه‌های متنوع اجرا خواهد شد تا شهروندان اصفهانی با این شهر زیبای خدا آشنا شده و بدانند در چه شهر زیبایی زندگی می‌کنند.

دبیر هفته فرهنگی اصفهان خاطرنشان کرد: مسافران و گردشگران خارجی که در بهترین ماه فصل زیبای بهار یعنی اردیبهشت به شهر اصفهان سفر کرده‌اند، می‌توانند از حدود ۳۵۰ عنوان برنامه که در مناطق سطح شهر به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان برگزار می‌شود، بهره‌مند شوند.

بکتاشیان تصریح کرد: در حوزه هنر نمایش اجرای تئاتر و در حوزه مکتب موسیقی نیز برنامه‌ای را با حضور هنرمندان اصفهانی خواهیم داشت.

وی گفت: در حوزه اندیشه، فلسفه و حکمت چندین همایش برگزار خواهد شد و به نقش متقدمین حوزه اندیشه اصفهان و همچنین نقش و ارتقا جایگاه تعالی فکر و اندیشه در دنیا پرداخته خواهد شد که بسیاری از بزرگان اصفهانی در این حوزه فعالیت کرده‌اند.

«هفته فیلم اصفهان» از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در هفته فرهنگی اصفهان است

دبیر هفته فرهنگی اصفهان اظهار کرد: در حوزه¬ فرهنگ ایثار و مقاومت و شهادت برنامه‌های جذاب هنری و ترکیبی را در گلستان شهدا خواهیم داشت که در این راستا در خدمت حدود ۶۰۰۰ هزار دانش آموز خواهیم بود تا با سرداران و شهدای شهر اصفهان آشنا شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به تداخل هفته اصفهان و هفته سلامت ویژه برنامه بزرگی در ناژوان در حوزه سلامت برگزار خواهد شد که شهروندان اصفهانی می‌توانند از این برنامه‌ها استفاده کنند.

بکتاشیان افزود: در چهارباغ اصفهان برنامه‌های متنوعی از هنرهای تجسمی، نمایش و سینما همچنین ماکت‌های ابنیه‌های تاریخی شهر اصفهان برگزار می‌شود که شهروندان اصفهانی در طی این هفته می‌توانند از این برنامه‌های متنوع استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در میدان امام (ره) نیز برنامه‌های چوگان، ورزش پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای را خواهیم داشت، در حوزه خانوادگی چندین برنامه اجرا خواهد شد و در محلات نیز با معرفی آن‌ها به شهروندان ویژه برنامه‌های متعددی اجرا خواهد شد.

دبیر هفته فرهنگی اصفهان افزود: در حوزه گردشگری و مراجعه شهروندان به ابنیه تاریخی، همچنین آشنایی آن‌ها با نقاط کمتر دیده شده شهر اصفهان، برنامه‌ریزی‌های متنوعی انجام شده است تا شهروندان بتوانند با مراجعه به معاونت‌های فرهنگی مناطق از این محل‌ها مطلع و بهره‌مند شوند.

بکتاشیان خاطر نشان کرد: «هفته فیلم اصفهان» از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در هفته فرهنگی اصفهان است که با اکران فیلم‌هایی در بخش مستند، کوتاه و بلند در حوزه مرتبط، با حضور هنرمندان تئاتر اصفهان در سینما سوره برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: یک ویژه برنامه شهری بزرگ در پردیس هنر به مدت ۵ شب با حضور هنرمندان مطرح اصفهان همراه با برنامه جنگ و مسابقه¬ با نشاطی را به مناسب هفته اصفهان خواهیم داشت که از علاقه‌مندان دعوت می‌شود از این برنامه‌ها استفاده کنند.

کد خبر 747253

دیگر خبرها

  • برگزاری ۳۵۰ برنامه در مناطق شهر به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان
  • نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی دربهشهر
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • «قصه‌هایی از دری‌کنده» نمایش آثار مکرمه قنبری در گالری سهراب
  • «نویزآف» در گالری بام
  • انزوای مطلق رژیم صهیونیستی در المپیک هنرهای تجسمی جهان
  • طراحی پوسترهای جدید به مناسبت شکست هیمنه آمریکا در طبس
  • طرح‌های گرافیکی سالروز شکست آمریکا در واقعه طبس منتشر شد
  • آغاز هفته‌ فرهنگی اصفهان با شعار شهر زنده، شهر زندگی
  • «لی لی عامری» سازه‌های نامرعی می‌سازد