Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-18@01:55:44 GMT

همکاری‌ مشترک مراکز علمی ایران و ترکیه

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۲۸۹۲

همکاری‌ مشترک مراکز علمی ایران و ترکیه

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با دکتر دریا اورس، سفیر جمهوری ترکیه در تهران گفت: از همکاری‌های مشترک مراکز علمی ایران با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورهای دیگر حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی با تاکید بر اهمیت گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی میان کشورهای منطقه اظهار داشت: همکاری‌های دانشمندان و متفکران دو کشور ایران و ترکیه به طور حتم می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روابط مناسب و سازنده با یکدیگر و همچنین با سایر کشورهای منطقه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر علوم با اشاره به روابط و جایگاه علمی و سیاسی و اقتصادی ایران و ترکیه در منطقه گفت: نزدیکی روابط ایران و ترکیه در زمینه‌های مختلف به خصوص در زمینه علمی و فناوری همیشه اثرگذار بوده و باید تلاش کنیم با توجه به ظرفیت بالای نیروی انسانی و سایر امکاناتی که در اختیار داریم، در جهت رشد و توسعه منطقه بیش‌ازپیش کوشا باشیم.

وی با بیان اینکه در کنار رشد و توسعه علمی ایران، خواستار پیشرفت کشورهای همسایه نیز در زمینه‌های علمی هستیم، گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی ایران علی‌رغم محدودیت‌ها و تحریم‌های اعمال شده، همه تلاش‌شان معطوف به آن بوده که جایگاه علمی کشور را ارتقا دهند و در این راستا شرایطی را فراهم کرده‌اند که تبادلات علمی و فرهنگی به بهترین نحو میان دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌ها و مراکز علمی سایر کشورها صورت گیرد.

دکتر غلامی با اشاره به همکاری‌های مشترک دانشگاه‌های ایران با مراکز علمی معتبر کشورهای اروپایی اظهار داشت: از همکاری‌های مشترک مراکز علمی ایران با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورهای دیگر حمایت می‌کنیم و باید تلاش کنیم این همکاری‌ها را با دانشگاه‌های ترکیه هم بیش از پیش توسعه دهیم.

وزیر علوم با تاکید بر معرفی یک دانشگاه بزرگ ترکیه به عنوان متولی برقراری ارتباط با دانشگاه‌های ایران و انجام هماهنگی‌های بیشتر در این خصوص، درباره امکان ایجاد رشته زبان و ادبیات ترکی استانبولی در دانشگاه تهران و همچنین ارزشیابی و تأیید بیشتر دانشگاه‌های ترکیه، دستور بررسی‌های لازم را صادر کرد.

همچنین در این دیدار دکتر دریا اورس، سفیر ترکیه در ایران با بیان اینکه دولت ترکیه برای گسترش روابط علمی و فناوری با ایران اهمیت زیادی قائل است، گفت: خواستار آن هستیم که همچون سایر روابط مثبت بین دو کشور، روابط علمی و پژوهشی مشترک‌مان را نیز ارتقا دهیم.

وی با اشاره به ریشه‌دار بودن حوزه ایران‌شناسی در ترکیه افزود: بحث زبان و ادبیات فارسی چه پیش از جمهوریت و چه پس از آن در ترکیه جایگاه ویژه‌ای داشته و هم اکنون در پنج دانشگاه معتبر استانبول و آنکارا، رشته زبان و ادبیات فارسی در سطح کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می‌شود و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

سفیر ترکیه در تهران در ادامه ایجاد رشته زبان و ادبیات ترکی استانبولی در دانشگاه تهران و همچنین تأیید و ارزشیابی تعداد بیشتری از دانشگاه‌های ترکیه را خواستار شد.

وی همچنین با اذعان به پیشرفت‌های علمی و موفقیت‌های مراکز علمی ایران در سال‌های اخیر گفت: ما همیشه پی‌گیر پیشرفت‌های علمی ایران در همه زمینه‌ها و رشته‌ها هستیم و اعتقاد داریم همکاری‌های مشترک علمی و فناوری دو کشور ایران و ترکیه به عنوان دو کشور برتر منطقه، موجبات ارتقای علمی منطقه را نیز فراهم کرده و تبادل استاد و دانشجو را نیز بین دو کشور تسهیل می‌کند.

همچنین در این دیدار دکتر حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی، بین لمللی درخصوص نحوه ارتباطات دانشگاه‌های ایران و ترکیه و همچنین تبادل استاد و دانشجو بین دانشگاه‌های دو کشور توضیحاتی ارائه کرد.

وی افزود: تاکنون توافق‌نامه‌های همکاری متعددی از طرف دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های ترکیه به امضا رسیده که با وجود اعلام آمادگی دانشگاه‌های ایرانی هنوز از طرف دانشگاه‌های ترکیه هیئت اجرایی مشخصی برای انجام مفاد این قراردادها معرفی نشده که در صورت هماهنگی بیشتر بین طرفین، تا جای ممکن در انجام بندهای این توافق‌نامه‌ها فعالیت خواهیم کرد.

کد خبر 411142

منبع: ایمنا

کلیدواژه: وزارت علوم ترکیه تفاهم نامه همکاری گسترش همکاری های علمی علم و فناوری دانشگاه وزیر علوم تحقیقات و فناوری وزیر علوم منصور غلامی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مشترک مراکز علمی ایران دانشگاه های ایران رشته زبان و ادبیات دانشگاه های ترکیه همکاری های مشترک علمی و فناوری ایران و ترکیه علمی کشور همکاری ها وزیر علوم زمینه ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۲۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اولین کنفرانس ملی مهارت ایران در دانشگاه فنی و حرفه ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازدانشگاه فنی و حرفه ای، دکترعرفان خسرویان در خصوص برگزاری کنفرانس ملی مهارت ایران گفت: این کنفرانس که برای اولین‌بار در کشور به موضوع مهارت از ابعاد مختلف می‌پردازد، توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان بزرگ‌ترین سازه مهارتی- دانشگاهی کشور طی روزهای سوم و چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما و با حضور مسئولین و مقامات عالی‌رتبه کشوری، متخصصان و استادان حوزه مهارت، صنعتگران و کلیه ذی‌نفعان و بازیگران عرصه مهارت کشور برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: کنفرانس مذکور حاوی برنامه‌های علمی متنوعی شامل برگزاری سخنرانی‌های کلیدی، میزگردهای تخصصی و ارائه مقالات علمی و کارگاه‌های آموزشی است که پیرامون حوزه مهارت و از منظر حکمرانی آموزش عالی مهارتی به صورت علمی ـ تخصصی برنامه‌ریزی شده است.

خسرویان افزود: تاکنون ۱۸۷ مقاله علمی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است که تقریباً تمام نقش‌آفرینان حوزه مهارتی کشور در آن مشارکت داشته‌اند. همچنین در شورای سیاست‌گذاری و کمیته علمی کنفرانس، چندین میزگرد تخصصی با عناوینی نظیر جایگاه مهارت‌آموزی در تحقق اهداف اقتصاد دانش‌بنیان: بایدها و کمبودها و جایگاه مهارت‌آموزی در ساختار سنتی آموزشی کشور: فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار می‌شودتا موضوعات موردبحث از منظر کارشناسان و صاحبنظران بررسی شده و راهکارها تبین شوند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون، پیش‌کنفرانس و جلسات هم‌اندیشی متعددی از جمله نشست تخصصی مطالعه تطبیقی جایگاه آموزش‌های مهارتی در ایران و جهان به میزبانی سازمان فنی و حرفه‌ای در راستای آماده‌سازی محتوای کنفرانس ملی مهارت تشکیل شده است.

رییس اولین کنفرانس ملی مهارت ایران اظهار داشت: در این کنفرانس پنج محور اصلی شامل حکمرانی آموزش عالی مهارتی، آینده مشاغل و مشاغل آینده، مهارت‌آموزی و برنامه هفتم توسعه، نقش بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مطالعه تطبیقی جایگاه آموزش‌های مهارتی در ایران و جهان مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

کد خبر 6078560

دیگر خبرها

  • تاکید وزیر دفاع پاکستان بر تقویت همکاری‌های امنیتی و ضدتروریسم با ایران
  • روابط خارجی استان قزوین با کشورهای خارجی تقویت می شود
  • تقویت روابط خارجی هدف مدیران اقتصادی قزوین است
  • نمایندگی پارک علم و فناوری قزوین در کشور بلاروس تاسیس می‌شود
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • امضای تفاهم‌نامه مشترک صداوسیما و دانشگاه آزاد همدان
  • همکاری با ایران اولویت سیاست خارجه روسیه است
  • بیانیه مشترک عراق و آمریکا پس از دیدار السوانی با بایدن
  • برگزاری اولین کنفرانس ملی مهارت ایران در دانشگاه فنی و حرفه ای
  • همکاری فرهنگستان علوم با سایر فرهنگستان‌ها/ تقدیر از عملیات غرورآفرین «وعده صادق» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی