Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-16@09:53:46 GMT

هجوم سرمایه‌گذاران به خرید سرمایه‌های امن

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۳۳۹۶

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، با هشدار شرکت‌های بزرگ در مورد کاهش درآمد آنها به واسطه شیوع ویروس کرونا، نگرانی از تأثیر منفی اقتصادی آن تشدید شد و قیمت هر اونس طلا بیش از ۱ درصد جهش کرد.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، در پایان معاملات روز سه‌شنبه، با هشدار شرکت‌های بزرگ در مورد کاهش درآمد آنها به واسطه شیوع ویروس کرونا، نگرانی از تأثیر منفی اقتصادی آن تشدید شد و قیمت هر اونس طلا بیش از ۱ درصد جهش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آغاز معاملات روز چهارشنبه این روند صعودی همچنان حفظ شد.

قیمت خرید نقدی هر اونس طلا، اسپات‌گلد، ۱.۳ درصد جهش کرد و به ۱۶۰۱.۰۴ دلار رسید، که بالاترین سطح آن از ۸ ژانویه است. این شاخص تا ساعت ۹:۱۷ امروز ۰.۰۸ درصد دیگر رشد کرد تا به ۱۶۰۲.۹۲ دلار برسد.

قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۱.۲ درصد جهش کرد و به ۱۶۰۴.۷۰ دلار در هر اونس رسید. روند رشد این شاخص در معاملات صبح امروز هم ادامه داشت و ۰.۱۳ درصد رشد به ۱۶۰۵.۷۰ دلار رسید.

قیمت هر اونس پالادیوم ۲.۳ درصد جه شکرد و به ۲۵۹۰ دلار رسید که بالاترین سطح تاریخ آن است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: قیام مردم تبریز دادگاه روح الله زم انتخابات افغانستان سپندارمذگان آزادراه تهران شمال انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب سرمایه گذاران ویروس کرونا اونس طلا قیام مردم تبریز دادگاه روح الله زم انتخابات افغانستان سپندارمذگان آزادراه تهران شمال انتخابات مجلس یازدهم شورای ائتلاف نیروهای انقلاب قیمت هر اونس درصد جهش معاملات روز دلار رسید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۳۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردشکنی قیمت طلا؛ اقتصاد آمریکا متهم اصلی

در حالی که سایه تورم و رکود بر اقتصاد آمریکا سنگینی می‌کند و ریسک‌های ژئوپلتیک اقتصاد جهانی را تهدید، قیمت جهانی طلا طی یک ماه گذشته بیش از ۱۷۰ دلار افزایش یافته است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: به نظر می‌رسد این روز‌ها همه در حال خرید طلا هستند از بانک‌های مرکزی گرفته تا سرمایه‌داران خرد. قیمت هر اونس طلا در معاملات هفته گذشته به رکورد ۲۴۴۰ دلار رسید و این در حالی است که چشم‌انداز روشنی برای توقف روند صعودی آن دیده نمی‌شود. طی یک سال گذشته قیمت طلا در بازار‌های جهانی بیش از ۳۰۰ دلار افزایش یافته است که ۱۷۰ دلار از این رقم فقط طی یک ماه گذشته به قیمت این فلز گران‌بها اضافه شده است.


سرمایه‌گذارانی که انتظار دارند فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره دلار را کاهش دهد، عامل اصلی افزایش قیمت‌ها هستند اما این افزایش قیمت‌ها عوامل مهم دیگری هم دارد.

دلار، متهم اصلی
بانک‌های مرکزی به رهبری چین برای کاهش اتکا به دلار وارد بازار شده‌اند. بانک‌های مرکزی، طلا را به‌عنوان یک ذخیره بلندمدت باارزش و یک پناهگاه امن در زمان آشفتگی‌های اقتصادی و بین‌المللی می‌دانند.


طلا یک سرمایه‌گذاری مطمئن تلقی می‌شود. هنگامی که نرخ بهره کاهش می‌یابد، قیمت طلا افزایش می‌یابد، زیرا شمش از دارایی‌های درآمدزا مانند اوراق قرضه جذاب‌تر می‌شود. سرمایه‌گذاران همچنین طلا را به عنوان پوششی در برابر تورم می‌دانند. طلا ارزش خود را با افزایش قیمت‌ها حفظ می‌کند.

به گفته اولف لیندال، مدیرعامل یک شرکت تحقیقاتی، تقاضای شدید طلا توسط بانک‌های مرکزی نشانه تلاش آن‌ها برای کاهش اتکا به دلار است. به گفته وی دلار برای بانک‌های مرکزی که می‌خواهند اتکای اقتصادی به ایالات متحده را کاهش دهند، به هیچ وجه جذاب نیست. اعتیاد دولت آمریکا به استفاده از دلار به عنوان سلاح علیه کشور‌های غیر دوست خود باعث تشدید تمایلات دوری از دلار در میان دولت‌ها شده است.

 

جی پی مورگان هم در ماه مارس تاکید کرد کشور‌هایی که با ایالات متحده متحد نیستند، ممکن است طلا را به منظور کاهش آسیب پذیری در برابر تحریم‌ها جمع‌آوری کنند. خرید بانک‌های مرکزی باعث افزایش قیمت طلا از سال ۲۰۲۲ بوده است. خرید طلا توسط بانک مرکزی در سال ۲۰۲۲ بیش از دو برابر میانگین خرید سالانه در دهه قبل بود.


به گفته مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودیز، قیمت نفت نیز در حال افزایش است و تهدیدی برای اقتصاد ایالات متحده به حساب می‌آید. افزایش قیمت نفت احتمالاً نگرانی‌ها در مورد تورم در بازار جهانی را افزایش می‌دهد و این مسئله به رشد قیمت طلا دامن می‌زند.

ترس از تورم و رکود اقتصاد آمریکا
افزایش قیمت طلا نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران انتظار کاهش نرخ بهره را از سوی فدرال رزرو در اواخر سال جاری دارند. اما آن‌ها همچنین نگرانند فدرال رزرو نتواند بدون سوق دادن اقتصاد آمریکا به رکود، تورم را در این کشور مهار کند. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، مدعی است تورم هنوز در مسیر کنترل شده به سوی هدف ۲ درصدی قرار دارد و کاهش نرخ برای متعادل کردن مجدد اقتصاد احتمالاً در اواخر سال جاری آغاز خواهد شد.


این در حالی است که نرخ تورم ۱۲ ماهه آمریکا به ۳.۱ درصد رسیده که بسیار بیشتر از هدف تعیین شده توسط فدرال رزرو است. برخی از سرمایه‌گذاران با افزایش قیمت‌ها، با ولع بسیار اقدام به خرید شمش طلا می‌کنند و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شوند.

برخلاف ارز‌های کاغذی سنتی، که ممکن است در طول زمان در دوره‌های تورم بالا ارزش خود را از دست بدهند، کمیابی فلز طلا و نقش تاریخی آن به عنوان ذخیره‌کننده ارزش سرمایه، به حفظ یا رشد قیمت آن در دوره‌های تورمی کمک می‌کند. سرمایه‌گذارانی که نسبت به تأثیر بالقوه تورم بر قدرت خرید خود محتاط هستند، تمایل دارند به طلا به عنوان محافظی برای حفظ ارزش دارایی‌های خود روی آورند؛ بنابراین با توجه به تداوم تورم آمریکا که هنوز بر اقتصاد امروز تأثیر می‌گذارد، این احتمال وجود دارد که بخشی از رشد اخیر قیمت طلا به دلیل خرید سرمایه‌گذاران برای محافظت در برابر تورم باشد.

همچنین طلا یک دارایی سنتی برای نگهداری در زمان عدم اطمینان سیاسی است و بخشی از به هم ریختگی بازار طلا و صعودی شدن قیمت نفت در کنار افت شاخص بورس به فاکتور‌های سیاسی و دیپلماتیک برمی‌گردد. رأی‌دهندگان در بیش از ۶۰ کشور جهان قرار است امسال به پای صندوق‌های رأی بروند که شاید ممهترین این انتخابات در آمریکا برگزار می‌شود که ترامپی که مردم تجربه ریاست جمهوری وی را دارند با بایدن که رئیس‌جمهور فعلی آمریکاست به رقابت می‌پردازد.


جنگ غزه و تحولات اخیر خاورمیانه نیز بر تنور رشد قیمت‌ها در بازار طلا دمیده است. حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه تنش‌ها را در منطقه به اوج رسانده و باعث تلاطم در بازار‌های جهانی شده است. در چنین شرایطی خریداران جدید وارد بازار می‌شوند و بسیاری برای کاهش ریسک سرمایه‌های خود اقدام به تنوع‌بخشی به پرتفوی خود می‌کنند.

این بخشی از جذابیت طلاست. وقتی بازار سهام سقوط می‌کند خرید طلا راهی عالی برای تنوع‌بخشیدن به سبد سهام است و افزایش اخیر قیمت طلا نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران ارزش مجددی برای نقش آن به عنوان یک دارایی مستقل قائل شده‌اند.

طلا جدا از نقشی که در تنوع‌بخشی به پرتفوی، حفظ ثروت و محافظت در برابر تورم و ریسک‌های ژئوپلتیک دارد، دارای ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری است که آن را به یک دارایی برجسته تبدیل می‌کند. به عنوان مثال، ارزش ذاتی، دوام و عدم اتکا به تعهدات شخص ثالث به جذابیت همیشگی آن کمک می‌کند؛ و طلا در معرض خطرات مشابهی مانند سایر سرمایه‌گذاری‌ها مانند نکول یا ورشکستگی قرار نمی‌گیرد و در مواقع نامشخص آن را به یک دارایی ملموس و مطمئن تبدیل می‌کند.

دیگر خبرها

  • چرایی افزایش قیمت در بازار طلای جهانی
  • بزرگترین افزایش هفتگی قیمت دلار
  • طلای جهانی بازهم رکورد زد
  • افزایش ۰.۵۰ درصدی قیمت جهانی طلا
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • ترس رژیم صهیونیستی عامل افزایش قیمت در بازار طلای جهانی
  • قیمت طلا به بالاترین حد تاریخی رسید
  • الاکلنگ سرمایه‌گذاران کوچک با عرضه مسکن
  • رکوردشکنی قیمت طلا؛ اقتصاد آمریکا متهم اصلی
  • بررسی| آیا واقعا بدترین وضعیت طلا در دولت رئیسی بوده است؟