Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@00:04:43 GMT

نوسازی با مانع

تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۵۳۶۳۶

نوسازی با مانع

ترمز نوسازی تاکسی‌های فرسوده درکشور کشیده شد، این در حالی است که نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کشور با شتاب در حال انجام بود، اما از اواخر سال گذشته این روند به تدریج کند شد تا امسال که چند ماهی نوسازی این ناوگان پرتعداد و فرسوده متوقف شد.

به گزارش ایمنا، دو مشکل اساسی روند نوسازی تاکسی‌ها را در یک سال گذشته متوقف کرده بدقولی خودروسازان و افزایش ناگهانی قیمت خودرو.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد چالش نخست برطرف شده است، اما هنوز مشکل قیمت خودرو و پول اولیه که رانندگان باید برای خرید تاکسی بدهند پا برجا است. بر اساس آمارهای منتشر شده ۷۴ درصد تاکسی‌های فعلی تا سال ۱۴۰۰ فرسوده می‌شوند و باید برای پیشگیری از بحران آینده چاره اندیشی شود. در این راستا خبرگزاری ایمنا با مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در خصوص وضعیت فرسودگی ناوگان تاکسیرانی و بسته‌های پیش بینی شده برای فرار از بحران فرسودگی به گفت و گو پرداخته است. این گفت و گو را که پیش‌تر در هشتمین شماره مجله الکترونیک «شهرگاه» منتشر شده است، در ادامه می‌خوانید:

در حال حاضر چه تعداد تاکسی فرسوده در کشور تردد می‌کند؟

اکنون ۱۵۰ هزار تاکسی فرسوده در کشور داریم که تا پایان سال این رقم به ۱۹۲ هزار دستگاه تاکسی فرسوده می‌رسد، تا سال ۱۴۰۰ تعداد تاکسی‌های فرسوده به ۲۴۲ هزار دستگاه خواهد رسید که تقریباً ۷۴ درصد ناوگان موجود فرسوده خواهند شد. در حال حاضر ۴۵ درصد ناوگان تاکسی‌های کشور به سن فرسودگی رسیده‌اند، به همین دلیل در ابتدای دولت یازدهم فرآیند نوسازی تاکسی‌های فرسوده شروع شد و عزمی جمعی در بخش‌های مختلف شکل گرفت و طرح نوسازی ۹۰ هزار تاکسی فرسوده در دستور کار قرار گرفت و مرحله به مرحله اجرایی شد. در این طرح تاکنون معادل ۷۵ هزار دستگاه تاکسی فرسوده از رده خارج شده و ۶۴ هزار تاکسی جدید نیز به ناوگان اضافه شده است. مابه التفاوت این رقم‌ها نیز تاکسی‌هایی هستند که فرآیند اسقاط را انجام داده‌اند، ولی تاکسی جدیدی دریافت نکرده‌اند.

چرا این روند پرشتاب به یک باره متوقف شد؟

با اجرای طرح نوسازی، رکورد نوسازی در همه دوره‌های فعالیت سامانه تاکسیرانی در کشور شکسته شد، اما به دلیل مشکلاتی که در روند تولید و نوسانات قیمت خودرو از ابتدای سال گذشته ایجاد شد، این طرح متوقف و در ادامه به کندی دنبال شد. خودروسازان از یک طرف خودروهایی را که متعهد بودند تحویل نمی‌دادند و از طرف دیگر نوسانات قیمتی نیز بسیار بالا بود، به طوری که قیمت خودرو از ابتدای طرح که ۳۴ میلیون تومان بود با افزایش ۱۰۰ تا ۱۱۰ درصدی رو به رو شد.

تسهیلات بانکی که به تاکسیرانان برای نوسازی خودروهایشان تعلق می‌گیرد هم با مشکلاتی همراه است، کمتر بانکی حاضر به ارائه تسهیلات بانکی با سود ۱۸ درصد است. اگر هم باشد، با معادلات خاص خود این تسهیلات را به رانندگان ارائه می‌کند، بنابراین در برخی از شهرها، شهرداری‌ها به این موضوع ورود کرده و مابه التفاوت سود تسهیلات را خود پرداخت می‌کنند، به طور مثال در تهران وام ۴۰ میلیون تومانی و در مشهد و بوشهر وام ۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۴ درصد در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد، اما باز هم استقبال به مانند گذشته نیست، زیرا رانندگان تاکسی توان پرداخت اقساط وام ۴۰ تا ۵۰ میلیونی را ندارند، اگر هم داشته باشند توان آورده ۳۰ تا ۳۵ میلیون را ندارند. در حال حاضر در ازای اسقاط خودروی قدیمی به رانندگان ۵ تا ۷ میلیون پرداخت می‌شود، بنابراین رانندگان تاکسی باید توان مالی بیشتری برای خرید خودروهای نو را داشته باشند، به همین دلیل مشارکت در این طرح کاهش پیدا کرده است.

با توجه به شرایط فعلی چه برنامه‌هایی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده دارید؟

یکی از راهکارها استفاده از ظرفیت قانونی است که طی سال‌های گذشته برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی مورد غفلت قرار گرفته بود، بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیری، تاکسی با پایه گازسوز و با شرط پیمایش ۳۰۰ کیلومتر در یک بار سوختگیری می‌تواند در ازای صرفه جویی بنزین، یارانه‌ای دریافت کند که این مبلغ در بازه ۵ ساله معادل ۴۰ میلیون تومان خواهد شد، این امکان قانونی طی چند سال گذشته مغفول مانده بود، زیرا تولیدات کنونی امکان استفاده از این فرصت قانونی را نمی‌داد، اما تغییراتی در مخزن تاکسی‌ها شکل گرفته و مخزن بزرگ‌تر شده است. در حال حاضر از ۵۰۰ دستگاه تاکسی تحویل داده شده، ۱۰۰ خودرو دارای تغییرات جدید هستند و این موضوع می‌تواند به تاکسیران‌ها در خصوص اختلاف قیمت‌ها کمک کند. به موازات نوسازی خودروها، پیشنهادی به دولت ارائه کرده‌ایم که اجازه دهد از خودروهای داخلی دست دوم که دارای شرایطی از جمله اینکه سه سال از سن آنها نگذشته باشد، ۱۰۰ کیلومتر بیشتر پیمایش نکرده باشد و شرایط تاکسی شدن را هم دارا باشد، بتوانند به ازای اسقاط خودرویشان تبدیل به تاکسی نو شود. با این روش‌ها امیدواریم بتوانیم تعداد زیادی تاکسی فرسوده را نوسازی کنیم. ما در سال ۹۴ با بحران فرسودگی ناوگان تاکسیرانی روبرو شدیم که طرح ۹۰ هزار تاکسی کمک قابل توجهی به این ناوگان کرد.

کد خبر 411169

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تاکسی خبرگزاری ایمنا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق نوسازی تاکسی های فرسوده ناوگان تاکسیرانی تاکسی فرسوده نوسازی تاکسی ها فرسوده در کشور دستگاه تاکسی ناوگان تاکسی برای نوسازی هزار دستگاه حال حاضر هزار تاکسی قیمت خودرو سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۵۳۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل۲ هزار حلقه میانی برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید امسال ۲ هزار حلقه میانی در محلات هدف بازآفرینی شهری شکل گیرد که سهم هر استان به طور متوسط ۶۰ حلقه میانی خواهد بود.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «محمد آیینی» در نخستین جلسه شورای نوسازی مسکن در سال جدید از هدف‌گذاری برای تشکیل ۲ هزار حلقه میانی خبر داد و گفت: به طور متوسط باید در هر استان ۶۰ حلقه میانی طی ۶ ماه نخست سال شکل بگیرد و لازم است ادارات کل استان‌ها تمرکز خود را بر این موضوع بگذارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توجیه کردن و جلب اعتماد ساکنان بافت‌های فرسوده، کار نوسازی مسکن در این بافت‌ها را رونق می‌دهد، عنوان‌کرد: قرار است امسال به شکل سازمان یافته حلقه‌های میانی را شناسایی کرده و به آنان آموزش‌های لازم داده شود تا بتوانند به عنوان پلی میان ساکنان بافت‌های فرسوده و سرمایه‌گذاران عمل کرده و آن‌ها را به نوسازی تشویق کنند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان این که وزیر راه و شهرسازی نیز بر استفاده از ظرفیت حلقه‌های میانی در وزارتخانه با محوریت شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید دارد، تصریح‌کرد: پس از برگزاری گردهمایی «گروه‌های جهادی (حلقه‌های میانی) در راه و شهرسازی» که اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، چندین پویش مرتبط در همه محلات هدف کشور نیز برپا خواهیم کرد. هدف این است در سال جاری فعالیت‌ها مضاعف شده و حداقل ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در این بافت‌ها در دست نوسازی قرار گیرد.

آیینی با بیان اینکه در این راه باید از ظرفیت همه گروه‌های جهادی استفاده کنیم، ضمن تبریک روز ارتش اظهار کرد: ارتش یکی از ظرفیت‌های خوبی است که همیشه در حوزه محرومیت‌زدایی حضور پر رنگ داشته است و جلب همکاری این نهاد کمک بزرگی در این مسیر خواهد بود.

وی همچنین استفاده از توانایی‌های اعضای شوراهای شهر را از دیگر ظرفیت‌ها در این زمینه برشمرد و گفت: اعضای شوراهای شهر به شکل مستقیم با مردم در ارتباط هستند و می‌توانند در زمینه اطلاع‌رسانی بسیار مثمرثمر باشند. از سوی دیگر وزارت کشور نیز بر استفاده از ظرفیت سازمان امور اجتماعی کشور تأکید دارد و باید با برنامه‌ریزی از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، تشکیل و آموزش حلقه‌های میانی بسیار مهم است؛ زیرا هیچ ارتباطی نمی‌تواند به اندازه ارتباط چهره به چهره تأثیرگذار باشد.

تشکیل حلقه میانی در ۸۶ شهر

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، در این جلسه «سعید اسدی محجوب» مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران گزارشی از وضعیت تشکیل حلقه‌های میانی ارائه کرد و گفت: تا کنون در ۸۶ شهر و ۳۸۱ محله ۳۷۴ حلقه میانی تشکیل شده است.

توزیع ۴۴ هزار و ۸۷۵ مورد بسته تشویقی در محلات هدف

وی افزود: در ۲۶۱ محله هدف بازآفرینی شهری، تعداد ۴۴ هزار و ۸۷۵ مورد بسته تشویقی به صورت چهره به چهره بین ساکنان محلات هدف توزیع و اطلاعات لازم در خصوص انواع تسهیلات شهرسازانه و مالی برای نوسازی مسکن در اختیار آنان قرار گرفت.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آمادگی تهران در مقابل زلزله چقدر است؟ معاون وزیر راه: حدود ۱۰ میلیون نفر از جامعه ما زیر سقف‌ های ناپایدار زندگی می‌کنند چمران: خطر زلزله بیخ گوشمان است/ ساختمان‌ها باید نوسازی شوند

دیگر خبرها

  • تاکسی‌های برقی بدون راننده ماند
  • ثبت‌نام از دارندگان تاکسی فرسوده برای جایگزینی با خودروی برقی
  • ثبت‌نام تاکسیران‌ها برای دریافت خودرو‌های برقی آغاز شد
  • آغاز ثبت‌نام تاکسیران‌ها برای دریافت خودروهای برقی
  • ثبت‌نام تاکسیران‌ها برای دریافت خودروهای برقی آغاز شد
  • ۱۳۶ دستگاه تاکسی جدید آماده تحویل به رانندگان است
  • تعیین تکلیف املاک فاقد سند در بافت فرسوده پایتخت
  • تسهیل در فرآیندهای صدور سند مالکیت املاک فاقد سند
  • تشکیل۲ هزار حلقه میانی برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده
  • تشکیل ۲ هزار حلقه میانی برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده